Allianssi aikoo hyödyntää litium-ioni-akuissaan Nissanin kehittämää solid-state eli kiinteäelekrolyy

4 kommenttia

Renault-Nissan aikoo painaa sähköautojen hinnan polttomoottorien tasolla – 30 uutta mallia markkinoille
Juha Salonen24.1.202217:00AUTOLADATTAVA HYBRIDIAUTOSÄHKÖAUTOKAUPPATEKNIIKKATEOLLISUUS
Renault ja Nissan tuovat markkinoille yli 30 uutta täyssähköautoa vuoteen 2030 mennessä.

Ranskalainen autonvalmistaja Renault ja sen japanilainen kumppani Nissan aikovat kolminkertaistaa täyssähköautojen tuotantoon osoitetut investoinnit, uutistoimisto Reuters kertoo.

Kumppanusten ennakoidaan kertovan 20 miljardin euron investoinneista kuluvan viikon torstaina. Kolmantena pyöränä kuvioon liittyy japanilainen Mitsubishi.

Kolmikko yrittää painaa kompaktien sähköautojen hinnat polttomoottorimallien tasalle jo vuosikymmenen puoleen väliin tultaessa. Tarkoituksena on hyödyntää autoissa yhteisiä akkupaketteja ja avainkomponentteja.

Vuoteen 2030 mennessä allianssin mallivalikoiman ennakoidaan kasvavan yli 30 uudella täyssähköisellä automallilla. Ja kaikki tämä jo aiemmin sähköautotuotantoon sijoitetun 10 miljardin euron lisäksi.

Reuters haki turhaan autonvalmistajien virallista kommenttia.

Yhteistä teknologiaa
Kolmikon vuoteen 2030 ulottuva suunnitelma (“Alliance to 2030”) sisältää erään lähteen mukaan autonvalmistajien tiivistyvän yhteistyön ohella ”yhteisen näkemyksen sähköistymisestä ja liitettävyydestä”.

Allianssi aikoo valmistaa viiden pohjalevyn varaan 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä kehitettävistä ja myytävistä täyssähkömalleista, eräs lähteistä kertoi.

Yhden pohjalevyn jakavat tuloillaan oleva Nissan Ariya ja Renault Megane-malliston täyssähköautot. Toista alustaa kaavaillaan Nissanin ja sen kiinalaisen yhteistyökumppanin Dongfenin halpismallien sekä eurooppalaisen halpismerkki-Dacian tarpeisiin

Kaksi alustaa suunnitellaan japanilaisten kaupunkiautoja ja kevyitä hyötyajoneuvoja varten. Viides alusta kehitetään vuosikymmenen puoleen väliin mennessä Renaultin kompaktia täyssähköautoa varten.

Nissan on jo päättänyt hyödyntää tätä CMFB-EV-yhdistelmällä ristittyä pohjalevyä tulevien Micra-polviensa valmistuksessa, Reutersin lähteet kertoivat.

Kumppanukset aikovat investoida Ranskaan, Britanniaan. Kiinaan ja Japaniin sijoitettaviin akkutehtaisiin.

Akut standardoidaan tuotantomallien kesken kustannusten leikkaamiseksi. Allianssi aikoo hyödyntää litium-ioni-akuissaan Nissanin kehittämää solid-state eli kiinteäelekrolyyttistä akkuteknologiaa.

Hybridi-teknologioiden osalta allianssin kolme jäsentä on kukin mennyt omaan suuntaansa omine sovelluksineen. Tämä on aiemmin herättänyt huolta tuotantojen kustannustehokkuudesta.

Nissanin tuubissa 15 täyssähkömallia
Allianssin uudet suuntaviivat oli tarkoitus julkistaa jo viime syksynä, mutta vaikea koronatilanne siirsi ajankohtaa myöhempään.

Renault on kertonut koko autovalikoimansa olevan täyssähköinen vuoteen 2030 mennessä Euroopassa. Yhtiön edustajien mukaan päätös ei ulotu maanosan ulkopuolelle eikä välttämättä Dacia-brändiin.

Nissan kertoi viime vuoden marraskuussa investoivansa 18 miljardia dollaria seuraavan viiden vuoden aikana autojensa sähköistämiseen. Vuoteen 2030 mennessä merkki juoksuttaa markkinoille 23 sähköistettyä ajoneuvoa, joista 15 on täyssähköisiä autoja.

Vuosikymmenen loppuun mennessä puolet Nissanin autovalikoimasta koostuu täyssähköisistä autoista ja hybridimalleista.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/cc6e477f-4f60-45e4-bcc6-675297627761?ref=ampparit:e7e3

  
  • Nissanin oman lehdistötiedotteen mukaan hintapariteettia ei saavutettaisi vuosikymmenen puolivälissä, vaan vasta sen lopulla - tai myöhemmin. Itse kiinteäelektrolyyttinen akusto on tavoitteena julkaista 2028 fiskaalin loppuun mennessä (3/2029) ja tuolla tavoitellaan $75/kWh hintatasoa. Mutta Nissanin itsensä mukaan hintapariteetti saavutetaan vasta 65 taalan kohdalla ja tuo saavutettaisiin sitten joskus myöhemmin.

    Ja tämä siis sillä oletuksella, että ko akusto saadaan tavoiteaikataulussa tuotantoon. Meillähän on tuoreessa muistissa tapaus Toyota, jonka vastaavaa julkaisua edelleen odotellaan, vaikka se oli luvattu jo vuodelle 2020.

    On hieno asia, että he panostavat myös akkutuotantoon. Kuitenkin jo pelkät tavoitteet ovat suht maltillisia; suunniteltu 52 GWh tuotantokapasiteeti vuodelle 2026 tarkoittaa noin 650-850 tuhatta sähköautoa ja vuodelle 2030 kaavailtu 130 GWh kapasiteetti 1,7-2,1 miljoonaa autoa. Siis sillä oletuksella, ettei malliston kapasiteetit kasva alan nykyisestä kokoluokasta vastoin monen muun toimijan suunnitelmia. Vertailun vuoksi voimakkaasti tuotantokapasiteettiaan kasvattava Tesla myi viime vuonna reilut 930 tuhatta sähköautoa.

    Mielenkiintoista nähdä, miten Allianssi onnistuu tavoitteissaan. Nissanillahan on jo pitkä kokemus Leafin myötä ja toisaalta Rellun Zoe on ollut Euroopassa erittäin suosittu ja kuulemma varsin hyvä pikkuauto.

    https://global.nissannews.com/en/releases/nissan-ambition-2030-vision-to-empower-mobility-beyond

      
  • Mitä enemmän tulevien sähköautojen hintakehityksen kanssa tuusataan, sitä kalliimpaa on nyt ajaa sähköautolla.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Mitä enemmän tulevien sähköautojen hintakehityksen kanssa tuusataan, sitä kalliimpaa on nyt ajaa sähköautolla.

    Mielenkiintoinen näkemys. Haluatko avata logiikan ajatuksesi takana?

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Mitä enemmän tulevien sähköautojen hintakehityksen kanssa tuusataan, sitä kalliimpaa on nyt ajaa sähköautolla.

    Mielenkiintoinen näkemys. Haluatko avata logiikan ajatuksesi takana?

    Kannattaa googlailla esim. e-Golfin alkutaipaleen tarina.
    Reilussa parissa vuodessa uuden hinta tippui n. 7000€ tai jotain.
    Kun e-Golfin normaalin arvonaleneman päälle laitetaan vielä 7000€ arvonalenema, niin aika kallista oli sähköautolla ajaminen.

    Jos nyt tänään ostaa sähköauton 40 000€urolla, niin paljon sen arvo on 5 vuoden päästä, jos datsunin lupaus sähköautojen vyörystä, hionnoista ja ominaisuuksista pitää paikkaansa.
    Millaisen sähköauton saa 5 vuoden päästä 40 000eurolla.

    Sähköautolle käy PC-tietokoneelle, kun 486:sta otettiin askeleita kohti Pentium-koneita.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit