Täyssähköauton akku

3 kommenttia

Nyt alkaa olla Corsa e:llä ajeltu 2 talvea ja 1 kesä (15000 km). Olen kirjaillut latauksia ja kilometrejä 1. vuoden melko tarkasti ladaten autoa lähes aina kotilaturilla (11 kW) kapasiteetista 10-20 % -> täyteen. Näin sain melko luotettavat lukemat käytetystä energiasta ja ajokilometreistä. Käytetyn energian lukemat ovat ihan toista, kuin auton ajotietokoneen laskemat keskiarvokulutukset.

Tuloksena oli, että talviajossa (1.11 - 31.3) ajamisen hinta oli n 4,-/ 100 km ja kesäaikaan n 2,-/ 100km. Keskimäärin vuosikustannus oli n 2,9,-/ 100 km. Kesällä pystyin hyödyntamään latauksessa aurinkopaneeliston tuottamaan energiaa (max 3 kW) n 25 % (huhti-elokuu). Sähkön kulutus on talvella n 25 kWh/100 km ja kesällä n 13 kWh/100 km. Sähköautoilu näin kotilatauksella on siis myös talvella erittäin halpaa hupia.

Kokemusteni ydin on kuitenkin sähköauton soveltuvuus käyttöön ja erityisesti talvikäyttöön. Uusimmassa TM 5/22 lehdessä on 4-vetoisten sähköautojen talvitesti, jossa toimintamatkaa talviajossa testattiin -4 - -17 ast pakkasessa ja maantieajossa. Autojen toimintamatkat vaihtelivat 60 - 65 % WLTP- arvoista, eli pudotus on melkoinen vaikka autot oli ennen ajoa esilämmitetty (akku + sisätila). Omat ajoni ovat pääosin lyhyitä (10-30 km/päivä) kerta-ajoja, joka on akkuautolle pahinta myrkkyä tomintamatkassa. Auto on ulkona ja yleensä esilämmittämättä, koska jatkuva varaajassa pitäminen ei ole järkevää, eikä akulle hyväksi. Näin toimien akun kesto oli pahimmilla pakkasilla (alle -15) n 40 - 50 % WLTP- lupauksista, eli 120 - 150 km. Jokaisessa liikkeelle lähdössä auton joutuu lämmittämään akuston ja sisätilan, joka kylläkin Corsassa on hyvin tehokasta ilmalämpöpumpun ansiosta. Samoin matka-ajossa esim -15 ast lämpötilassa toimintamatka oli suunnilleen noiden testiautojen luokkaa WLTP- lukuihin verrattuna (190/315 km).

Kesällä akun kestoon vaikuttaa suuresti käytetty tehoasetus, ajonopeus, keli, tuuli, tien kunto ja mm imuapu, jota voi hyödyntää esim matkailuauton perässä ajamalla. Vesisateinen hiekkatie syö akkua huomattavan nopeasti pienilläkin nopeuksilla. Paras tulokseni oli "ECO- asetuksella" vanhoilla kantateillä keskinopeudella 70 km/h ajettu akkukesto 345 km, jossa todella yritin ajaa "watilla pisimmälle". Corsassa "ECO- asetus" riittää varsin oivallisesti normaaliin autoiluun yli +5 ast lämpötiloissa.
Sähköauto on kesällä myös oivallinen peli taajama-ajossa ja lyhyillä matkoilla, sillä kulutus on silloinkin hyvin pientä. Moottoritienopeudet sitten ovatkin oma lukunsa ja nopeuden ylittäessä 100 km/h alkaa akku tyhjentyä varsin reippaasti ja taas ollaa toimintamatkassa 200/ 315 km (WLTP). Motarilla imuapu ja mukautuva vakionopuden säädin on suuri helpotus akulle.

Sähköauto muuttaa erinomaisella tavalla ajo- ja auton käyttötapoja. Tulee mieli ajaa rauhallisesti, kiirehtimättä, pitää lepotaukoja riittävästi ja suunnitella ajomatkat tarkasti laturilta toiselle. Ja yleensäkin suunnitella milloin oikein kannattaa ajella.

Rami

  1
  • @Rami56 kirjoitti:
    Nyt alkaa olla Corsa e:llä ajeltu 2 talvea ja 1 kesä (15000 km). Olen kirjaillut latauksia ja kilometrejä 1. vuoden melko tarkasti ladaten autoa lähes aina kotilaturilla (11 kW) kapasiteetista 10-20 % -> täyteen. Näin sain melko luotettavat lukemat käytetystä energiasta ja ajokilometreistä. Käytetyn energian lukemat ovat ihan toista, kuin auton ajotietokoneen laskemat keskiarvokulutukset.

    Tuloksena oli, että talviajossa (1.11 - 31.3) ajamisen hinta oli n 4,-/ 100 km ja kesäaikaan n 2,-/ 100km. Keskimäärin vuosikustannus oli n 2,9,-/ 100 km. Kesällä pystyin hyödyntamään latauksessa aurinkopaneeliston tuottamaan energiaa (max 3 kW) n 25 % (huhti-elokuu). Sähkön kulutus on talvella n 25 kWh/100 km ja kesällä n 13 kWh/100 km. Sähköautoilu näin kotilatauksella on siis myös talvella erittäin halpaa hupia.

    Kokemusteni ydin on kuitenkin sähköauton soveltuvuus käyttöön ja erityisesti talvikäyttöön. Uusimmassa TM 5/22 lehdessä on 4-vetoisten sähköautojen talvitesti, jossa toimintamatkaa talviajossa testattiin -4 - -17 ast pakkasessa ja maantieajossa. Autojen toimintamatkat vaihtelivat 60 - 65 % WLTP- arvoista, eli pudotus on melkoinen vaikka autot oli ennen ajoa esilämmitetty (akku + sisätila). Omat ajoni ovat pääosin lyhyitä (10-30 km/päivä) kerta-ajoja, joka on akkuautolle pahinta myrkkyä tomintamatkassa. Auto on ulkona ja yleensä esilämmittämättä, koska jatkuva varaajassa pitäminen ei ole järkevää, eikä akulle hyväksi. Näin toimien akun kesto oli pahimmilla pakkasilla (alle -15) n 40 - 50 % WLTP- lupauksista, eli 120 - 150 km. Jokaisessa liikkeelle lähdössä auton joutuu lämmittämään akuston ja sisätilan, joka kylläkin Corsassa on hyvin tehokasta ilmalämpöpumpun ansiosta. Samoin matka-ajossa esim -15 ast lämpötilassa toimintamatka oli suunnilleen noiden testiautojen luokkaa WLTP- lukuihin verrattuna (190/315 km).

    Kesällä akun kestoon vaikuttaa suuresti käytetty tehoasetus, ajonopeus, keli, tuuli, tien kunto ja mm imuapu, jota voi hyödyntää esim matkailuauton perässä ajamalla. Vesisateinen hiekkatie syö akkua huomattavan nopeasti pienilläkin nopeuksilla. Paras tulokseni oli "ECO- asetuksella" vanhoilla kantateillä keskinopeudella 70 km/h ajettu akkukesto 345 km, jossa todella yritin ajaa "watilla pisimmälle". Corsassa "ECO- asetus" riittää varsin oivallisesti normaaliin autoiluun yli +5 ast lämpötiloissa.
    Sähköauto on kesällä myös oivallinen peli taajama-ajossa ja lyhyillä matkoilla, sillä kulutus on silloinkin hyvin pientä. Moottoritienopeudet sitten ovatkin oma lukunsa ja nopeuden ylittäessä 100 km/h alkaa akku tyhjentyä varsin reippaasti ja taas ollaa toimintamatkassa 200/ 315 km (WLTP). Motarilla imuapu ja mukautuva vakionopuden säädin on suuri helpotus akulle.

    Sähköauto muuttaa erinomaisella tavalla ajo- ja auton käyttötapoja. Tulee mieli ajaa rauhallisesti, kiirehtimättä, pitää lepotaukoja riittävästi ja suunnitella ajomatkat tarkasti laturilta toiselle. Ja yleensäkin suunnitella milloin oikein kannattaa ajella.

    Rami

    Ihan mukavaa lukea kokemusta tälläisestä, sanotaanko nyt tavissähköautosta. Corsan edellinen malli, hauskasti Corsa E, oli luokassaan mielestäni parempi, mitä tämä PSA-pohjainen tuotos.
    Mutta, nuo latauksesi, aina täyteen? Eikö se pitäisi olla siihen 80-90% tasoon, paitsi jos tiedetään seuraavaksi lähettävän ns.pidemmälle reissulle? Akun parasta ajatellen siis.
    Sitten tuo kylmällä autolla lähtö, mikset esilämmitä? Jos päivittäinen ajo on noinkin lyhyttä, sähkön kuuluisi riittää miten päin vain. Itse en viitsisi kylmällä autolla lähteä.
    Miten pidemmällä matkalla välilataukset? Ottiko akku hyvin virtaa vastaan?

      
  • muokattu 06.03.2022 10:15

    Sähköautoeurot kyllä kuullostavat hyviltä. Itse laitoin eilen lapinreissulla tankkiin kerralla bensaa 124,60€ - tosin mittari ehti näyttää nollan kilometrin toimintamatkaa jo muutaman kilometrin ennen tankkausta. Mutta mutta, yhdessäkään pysähtymispaikassani en huomannut latauspistettä ja pysähtymättä ajetut matkat venyivät reiluun 400 kilometriin. Luulen kyllä että joulupukin pajalta olisi Rovaniemellä voinut saada sähköä - oli se kuitenkin niin iso paikka? Sillä parkkipaikalla jossa oma auto oli sähköä ei olisi saanut.

      
  • ...jatketaan vielä. Molemmista yöpymispaikoista olisi saanut sähköä tolpasta 2 tuntia kerrallaan ajastimella 10A virralla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit