Akkujen kesto 1.5 vuotta, tavoite 5 vuotta

6 kommenttia

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tassa-on-maailman-ensimmainen-sahkokayttoinen-autolautta-kahden-maan-valisessa-liikenteessa-uudella-tehokkaalla-akulla-kapasiteetti-jopa-6400-kwh/1c6af2e4-5e78-475b-8921-943824b960c5

En tiedä onko juttu maksumuurin takana joten tässä pari lainausta:
Uutinen:
Otsikko: Tässä on maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen autolautta kahden maan välisessä liikenteessä – Uudella tehokkaalla akulla kapasiteetti jopa 6 400 kWh

Akut ovat kovilla
Tiheässä ja lyhyessä sukkulaliikenteessä laivan akut joutuvat koville suhteellisen kapeassa salmessa. Lautat ladataan automaattisesti lyhyen kuormauksen aikana. Noin kahdenkymmenen minuutin pituisella matkalla kuluu noin 1 175 kWh sähköä.

Liikenne on vilkasta, mikä kuormittaa lautan tekniikkaa. Tanskalaisen Søfart-lehden mukaan ensimmäinen akkusarja kului loppuun runsaassa puolessatoista vuodessa. Liikennettä piti jatkaa väliaikaisesti dieselpolttoainetta käyttäen.

Uusimmassa versiossa Auroraan on asennettu suurempi akku, joka nostaa aluksen akkukapasiteetin 4 160 kWh:sta jopa 6 400 kWh:iin. Paketti on sijoitettu neljään konttiin lautan yläkannella. Akun taloudelliseksi käyttöiäksi arvioidaan noin viisi vuotta.

Uudistetun Tycho Brahen konfiguraatio on parannettu ja vahvistettu. Lautta on päivitetty lisäämällä riittävästi akkukapasiteettia vaativalle reitille. Näin pyritään lisäämään tehoa ja pitkäikäisyyttä.

  
  • Juu, luin tuon ja ihmettelin mitä ihmeen akkuversiota käyttävät, ensimmäisen sukupolven suola-akkuako?

      
  • Maksimuurin takana on. Oliko jutussa tietoa lataustapahtumasta? Lähinnä sähköiset parametrit kiinnostaa, esim. Latausjännite. Googlella löysin videon, jossa näkyi että latausteho oli rapiat 9000kW, mutta pitää ollakin jos muutamassa minuutissa täytyy homma suorittaa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Maksimuurin takana on. Oliko jutussa tietoa lataustapahtumasta? Lähinnä sähköiset parametrit kiinnostaa, esim. Latausjännite. Googlella löysin videon, jossa näkyi että latausteho oli rapiat 9000kW, mutta pitää ollakin jos muutamassa minuutissa täytyy homma suorittaa.

    Tuossa jutussa ei ollut lataustehoja tai jännitteitä. Yksi tuttuni teki alan töitä vuosia sitten ja jossakin laivassa Tanskassa akut oli konteissa koska niitä vaihdettiin satamassa. 6400 kWh akut on järjettömän kalliit tuollaiseen hommaan. Politiikka tosin sanelee asioita, Norja aikoo poistaa kaikista lautoista polttomoottorit lähivuosina, maksaa mitä maksaa.

      
  • Pitkät 1.5 vuotta kun aluksella alettiin ajamaan 2018 marraskuuta sähköllä 2017 ABB:n tekemän muutoksen jälkeen. Muutenkin päivitys tehtiin tehojen lisäämisen takia satsaten turvallisuuteen ei akkujen simahtamisen takia.
    Täytyy muistaa lauttaa ajetaan koko päivä Tanskan Helsingørin ja Ruotsin Helsingborgin välillä yhteensä 50 000 kertaa vuodessa – ja matkustajamäärä on 7,2 miljoonaa, joten ei mitään tekemistä sähköautojen kanssa L 2:sen harmiksi.

    M/S Tycho Brahe
    Yleisesti
    Tyyppi Autolautta
    Sisar laiva Helsingborgin M/S Aurora
    Aluksen numero IMO. 9007116
    Historia
    Tilattu DSB, Helsingør, Tanska
    Rakennus piha Slip & Boatbuilding, Tomrefjorden, Norja
    Käynnistetty 19. tammikuuta 1991
    Tekniset tiedot
    Pituus 110,20 m
    Leveys 28,20 m
    Syvällinen 5,50 m
    Kone 4 x Wärtsilä-Vasa 6R32E dieseliä<sähkökäyttö vuodesta 2018
    Nopeus 13,5 solmua,,
    Matkustaja 1250
    Ajoneuvo 240 autoa

    Norjassa

    Siemensin rakentamat sähkökäyttöiset lautat Norjaan on uusimmalla energianhallinnan ohjelmistoillaan vesijäähdytteisillä Li-ion akuilla tavoitteena 8 vuoden käyttöikä.

    image

    Ampere, maailman ensimmäinen täysin sähköinen lautta Norjassa, on varustettu SISHIP BlueDrive PlusC -sähkökäyttöisellä propulsiojärjestelmällä

    Norjaan Siemensin toimittamat akut samaa tyyppiä ilmeisesti Elektran Nauvossa olevan lautan kanssa, jossa Siemensin toimittamat akut ja sähköjärjestelmät.

    image

      
  • Mihin liittyy Topin kommentti "pitkät 1.5 vuotta"? Itse ymmärsin tekstin niin, että akut kesti puolitoista vuotta ekan startin jälkeen, siellä ei siis ole ne ekat akut enää palveluksessa. Muutenkin kannattaisi varmasti miettiä jos ei saa unta illalla, kannattaako netissä kirjoitella puolen yön jälkeen. Ei oikein tunnu uskottavalta tuo 50.000 matkaa vuodessa, ainakaan samalla lautalla. Autojen ja matkustajien lastaus kestää kuitenkin hetken ja tuolla matkamäärällä lähtö pitäisi olla 10 min välein, 24/365.
    PS. Tällä jutulla ei ole niin mitään tekemistä auton akkujen kanssa - enkä harmittele aiheen suhteen.

      1
  • muokattu 22.09.2022 02:00

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Mihin liittyy Topin kommentti "pitkät 1.5 vuotta"? Itse ymmärsin tekstin niin, että akut kesti puolitoista vuotta ekan startin jälkeen, siellä ei siis ole ne ekat akut enää palveluksessa. Muutenkin kannattaisi varmasti miettiä jos ei saa unta illalla, kannattaako netissä kirjoitella puolen yön jälkeen. Ei oikein tunnu uskottavalta tuo 50.000 matkaa vuodessa, ainakaan samalla lautalla. Autojen ja matkustajien lastaus kestää kuitenkin hetken ja tuolla matkamäärällä lähtö pitäisi olla 10 min välein, 24/365.
    PS. Tällä jutulla ei ole niin mitään tekemistä auton akkujen kanssa - enkä harmittele aiheen suhteen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit