TM:n juttujen ja videoiden perusteella en osaisi ajaa uutta autoa ainakaan talvella. Ajamani uudemmat autot ovat olleet aina jonkun toisen tai vuokrattuja, joten niillä ei ole päässyt harjoittelemaan. TM:n mukaan taitaa olla kaksi ajotapaa: avustimet päällä, kaasu pohjaan ja kiroilua tai avustimet pois, kaasu pohjaan ja kiroilua. Niinkö se menee? Myös liikenteessä niin näytetään tehtävän ja tuloksena ovat kiiltävät kadut. Onkohan jossain ohjeita?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/unohda-vanhat-opetukset-toimi-nain-jos-nykyaikainen-auto-lahtee-puskemaan-lumessa/8590096
Ohjeita riittää. Olennaisinta lienee tietää miten autosta saa vetoluistoeston pois päältä. Silloin selviää yleisimmästä hankaluudesta, eli pääsee liikkeelle paksusssa loskalumessa. Tai lähtemään liukkaaseen ylämäkeen. Autokohtaista toki miten järjestelmät toimivat.
Ajovakauden poiskytkentää on useimpien parempikin olla osaamatta.
Automaattivaihteistojen kanssa vanha kunnon heijaus on jo vaihteistojen eri tyypeistä johtuen hankala asia. Täysin ei onnistu ollenkaan.
Kaasu pohjaan ja kiroilu on silloin kun ei osata eikä tiedetä autosta mitä tehdä.
Uudet autot tottelevat samoja komentoja kuin vanhatkin, jos ne on jätetty kuljettajan saataville eikä ohjelmoitu piiloon joidenkin uusien automaattivaihteistojen olemattoman moottorijarrutuksen tavoin.
Oma auto kannattaa opetella siksi, että vetoluistonesto tai ajonhallinta ei ole vain yksi ominaisuus vaan samankin merkin eri vuosikertojen toiminnat poikkeavat merkittävästi toisistaan. Saman alihankkijan saman laite- ja softasukupolven järjestelmät on parametroitu samankin vuosimallin eri merkkisissä autoissa eri tavoin.
Kuulostaa uskomattomalta, että muut valmistajat olisivat niin paljon Mercedestä jäljessä, etteivät ne ole vieläkään osanneet konffata saman alihankkijan osista vetoluiston estoa, joka toimii vuoden 2008 W204 C-sarjalaisen tapaan kuin Kempin lukko jolle ihminen ei voi pärjätä ilman avustinta? Hyvin toimivaa vetoluiston estoa ei kannata kytkeä pois, koska sehän pyörittää kaikkia vetopyöriä kitkan sallimalla maksimivoimalla katkotta ja nykimättä.
Ajonhallinnan siirtämistä sallivampaan moodiin voi harkita, jos tarvitsee vaikkapa lumessa etenemiseen enemmän voimaa kuin ajonhallinnan parametroija näki tarpeelliseksi ajonhallinnan luistonrajoituksen aktivoiduttua.
Jo vuosia sitten, ollessani ajokoulutuksessa, kouluttajat kyllä nimenomaan opettivat miten avustavia järjestelmiä kannattaa hyödyntää ajamisen apuna.
Ps. Manuaalin voittanutta ei kyllä ole keksitty paikkoihin missä autoa pitää heijata irti pääsemiseksi.
Aivan. Ja tätä kannattaa soveltaa ei pelkästään "järjestelmän" periaatteiden opetteluna näytöltä toimintakuvausta lukien, vaan juuri oman auton valmistajan toteutukseen tutustuen, koska eri ikäisten samanmerkkisten ja saman ikäisten eri merkkisten autojen erot ovat ajamisen kannalta merkittäviä.
Avustimien olemassaolo ei tietenkään millään tavoin poista sitä, että samojen fysiikan lakien perusteella nykyautotkin liikkuvat kuin aina ennenkin. Mikään ei siis estä kuljettajaa hoitamasta jo ennalta sellaisia tapahtumia joihin avustimet reagoivat vasta sitten kun on niiden puuttumiskynnys on jo ylitetty.