Onko kukaan saanut tietoa uuden Audi a4 (b10) lanseerauksen ajankohdasta ja Suomeen tulosta? Joko on hybridi (plug-in, jolla >100 km range) tai täyssähkö vaihtoehdoissa??
Olisiko aikataulusta jäljessä? Melko vähän tietoa on tihkunut teknisistä tiedoista.
Plugari on tulossa taatusti, mutta minkä kokoinen akku siihen sitten on saatu sovitettua?
Autohan tehdään VW-groupin MLB rakenteelle, mitä on e-tronissakin käytetty, mutta epäilen uutta A4 tulevan tällä jo kuitenkin iäkkäällä rakenteella täyssähkönä.
Käsittääkseni PPE-platform on se mihin konserni panostaa uudet täyssähköt.
@Jokeri kirjoitti:
Olisiko aikataulusta jäljessä? Melko vähän tietoa on tihkunut teknisistä tiedoista.
Plugari on tulossa taatusti, mutta minkä kokoinen akku siihen sitten on saatu sovitettua?
Autohan tehdään VW-groupin MLB rakenteelle, mitä on e-tronissakin käytetty, mutta epäilen uutta A4 tulevan tällä jo kuitenkin iäkkäällä rakenteella täyssähkönä.
Käsittääkseni PPE-platform on se mihin konserni panostaa uudet täyssähköt.
Näitä ”spy”-kuvia ja artikkeleita on tosiaan netti pullollaan. Tuntuu nyt Audilla kestävän A4-plugarin lanseeraus ja myyntiin saattaminen. Näyttää siltä, että myyjiltäkään ei ole tietoa valunut ulos kun eri saitteja olen seurannut. Yllättävän pitkän etumatkan on Audi kilpailijoilleen antaneet.
@"@JMS@" kirjoitti:
Näitä ”spy”-kuvia ja artikkeleita on tosiaan netti pullollaan. Tuntuu nyt Audilla kestävän A4-plugarin lanseeraus ja myyntiin saattaminen. Näyttää siltä, että myyjiltäkään ei ole tietoa valunut ulos kun eri saitteja olen seurannut. Yllättävän pitkän etumatkan on Audi kilpailijoilleen antaneet.
minkä etumatkan? onko plugyök etumatkaa kun joutuu yöt lataamaan ja juuri ja juuri pääsee töihin sähköllä?
ja bensaa vie sitten senkin lisäpainon edestä aivan turhaan. Tällaiset välimallit pitäisi lailla kieltää ja edistää oikeita
biopolttoaineita ja uusiutuvienkin kehitystä tankkiin saakka...
@Minävaantaas kirjoitti:
minkä etumatkan? onko plugyök etumatkaa kun joutuu yöt lataamaan ja juuri ja juuri pääsee töihin sähköllä?
ja bensaa vie sitten senkin lisäpainon edestä aivan turhaan. Tällaiset välimallit pitäisi lailla kieltää ja edistää oikeita
biopolttoaineita ja uusiutuvienkin kehitystä tankkiin saakka...
Toisten ajoprofiiliin tuo sopii erittäin hyvin, toki edellyttäen että on kotilatausmahdollisuus ja sitä oikeasti käytetään. Jos vaikka viikot 40km per päivä (olettaen että yhdensuuntainen työmatka olis vaikka 20km) kulkee sähköllä ja viikonlopun mökkimatkalla joutuu sähkön loputtua käyttämään polttomoottoria, niin pieneksi jää kokonaiskulutus. Ei se maantiellä se plugarin akkujen isäpaino juurikaan vaikuta - kaupunkinurkkapyörityksessä tyhjällä akulla saadaan toki kulutukset nousemaan.
Kahden plugarin kokemuksella ja omalla ajoprofiililla pienempiakkuisella (7.6kWh) pääsi parin vuoden ja 67tkm aikana reilut 1/3 kaikista ajoista sähköllä. Seuraavan generaation suurempiakkuisella (12kWh) pääsi kolmen vuoden ja vajaan 90tkm aikana yli 2/3 sähköllä. Nykyään mennään täyssähköllä.
Niin toisille ja toisten ajoprofiiliin plug-in vaihtoehto tai sitten täyssähkö soveltuu vallan hyvin.
Keskustelun aloittajana kyselin uuden A4 mallin perään, jossa range olisi ”yleisestä” n. 50 km rangesta suurempi. Omiin ajoihin ja tarpeisiin aika optimaaliset vaihtoehdot olisivat siis plug-inssa > 100 km tai sitten täyssähkössä > 600 km range. Näillä minä pärjäisin vallan hyvin omissa ajoissani kun omakotitalossa asuvana latauskaan ei ole ongelma.
Mutta meitä on moneksi ja tarpeet vaihtelevat, suotakoon tämä ja toivottavasti meille kaikille löytyy sopiva kulkupeli ja voimanlähde.
Jäädään siis odottelemaan mitä ja milloin Audi tulee A4 suhteen tarjoamaan.
@"@JMS@" kirjoitti:
Jäädään siis odottelemaan mitä ja milloin Audi tulee A4 suhteen tarjoamaan.
niinpä, tässä on se riski että pienentävät vieläkin bensamoottorin kokoa ja akselit/tukivarret ja varsinkin
laatikko+kytkin ei enää kestä 'mökkikäyttöä', 'huvilakäytön' ehkä paremmin , vetäsepäs esim pulpettivene rampilta ylös pikku bensakoneella sekä sähkön avustamana, ja nyt puhun vasta yhden plugarin+kärryn rampista vetäneenä alkupamauksen jälkeen...
Olisiko aikataulusta jäljessä? Melko vähän tietoa on tihkunut teknisistä tiedoista.
Plugari on tulossa taatusti, mutta minkä kokoinen akku siihen sitten on saatu sovitettua?
Autohan tehdään VW-groupin MLB rakenteelle, mitä on e-tronissakin käytetty, mutta epäilen uutta A4 tulevan tällä jo kuitenkin iäkkäällä rakenteella täyssähkönä.
Käsittääkseni PPE-platform on se mihin konserni panostaa uudet täyssähköt.
https://www.motor1.com/news/655746/2024-audi-a4-avant-spied-sweden/
https://www.motorauthority.com/news/1124392_2024-audi-a4-avant-wagon-spy-shots
Lähinnä näitä juorulinkkejä mallista löytyy.
Näitä ”spy”-kuvia ja artikkeleita on tosiaan netti pullollaan. Tuntuu nyt Audilla kestävän A4-plugarin lanseeraus ja myyntiin saattaminen. Näyttää siltä, että myyjiltäkään ei ole tietoa valunut ulos kun eri saitteja olen seurannut. Yllättävän pitkän etumatkan on Audi kilpailijoilleen antaneet.
minkä etumatkan? onko plugyök etumatkaa kun joutuu yöt lataamaan ja juuri ja juuri pääsee töihin sähköllä?
ja bensaa vie sitten senkin lisäpainon edestä aivan turhaan. Tällaiset välimallit pitäisi lailla kieltää ja edistää oikeita
biopolttoaineita ja uusiutuvienkin kehitystä tankkiin saakka...
Toisten ajoprofiiliin tuo sopii erittäin hyvin, toki edellyttäen että on kotilatausmahdollisuus ja sitä oikeasti käytetään. Jos vaikka viikot 40km per päivä (olettaen että yhdensuuntainen työmatka olis vaikka 20km) kulkee sähköllä ja viikonlopun mökkimatkalla joutuu sähkön loputtua käyttämään polttomoottoria, niin pieneksi jää kokonaiskulutus. Ei se maantiellä se plugarin akkujen isäpaino juurikaan vaikuta - kaupunkinurkkapyörityksessä tyhjällä akulla saadaan toki kulutukset nousemaan.
Kahden plugarin kokemuksella ja omalla ajoprofiililla pienempiakkuisella (7.6kWh) pääsi parin vuoden ja 67tkm aikana reilut 1/3 kaikista ajoista sähköllä. Seuraavan generaation suurempiakkuisella (12kWh) pääsi kolmen vuoden ja vajaan 90tkm aikana yli 2/3 sähköllä. Nykyään mennään täyssähköllä.
Niin toisille ja toisten ajoprofiiliin plug-in vaihtoehto tai sitten täyssähkö soveltuu vallan hyvin.
Keskustelun aloittajana kyselin uuden A4 mallin perään, jossa range olisi ”yleisestä” n. 50 km rangesta suurempi. Omiin ajoihin ja tarpeisiin aika optimaaliset vaihtoehdot olisivat siis plug-inssa > 100 km tai sitten täyssähkössä > 600 km range. Näillä minä pärjäisin vallan hyvin omissa ajoissani kun omakotitalossa asuvana latauskaan ei ole ongelma.
Mutta meitä on moneksi ja tarpeet vaihtelevat, suotakoon tämä ja toivottavasti meille kaikille löytyy sopiva kulkupeli ja voimanlähde.
Jäädään siis odottelemaan mitä ja milloin Audi tulee A4 suhteen tarjoamaan.
niinpä, tässä on se riski että pienentävät vieläkin bensamoottorin kokoa ja akselit/tukivarret ja varsinkin
laatikko+kytkin ei enää kestä 'mökkikäyttöä', 'huvilakäytön' ehkä paremmin , vetäsepäs esim pulpettivene rampilta ylös pikku bensakoneella sekä sähkön avustamana, ja nyt puhun vasta yhden plugarin+kärryn rampista vetäneenä alkupamauksen jälkeen...