Ostin 8 vuoden autoksi budjetoimani auton 77.600 km ajettuna ja nyt 9 vuotta myöhemmin on 277.600 km välitankkaus tehty. Uuden facelift-mallin hinta vastaavin varustein olisi ollut keväällä 2014 aika tarkalleen 75.000 €, mutta ostin omani käytettynä 2012 mallina.
Kun poistetaan Nettiauton listoilta 4Maticit, isot moottorit ja farkut, jäljelle jäävistä vastaavista pyydetään suunnilleen 12.000 €. Tingitään siitä pari tonnia pois ja arvioidaan jäännösarvoksi tasan 10.000 €, jolloin arvon alenemaa on tapahtunut 26.500 €.
Polttoainetta on 5.38 keskikulutuksella mennyt 10.753 litraa, joka maksoi 14.681 €.
Vakuutuksia en ole kirjannut vuosittain, koska auton seuranta on ollut vain teknistä, mutta kuluvan vuoden vakuutus yhdeksälle vuodelle ekstrapoloituna tekee 9 x 534,10 € = 4866.90 €.
Renkaita on vaihdettu 1796 € arvosta ja kesärenkaat ovat nyt lopussa ja uudet tarvitaan tälle kesälle.
Huoltoon ja korjauksiin on kulunut reilusti enemmän kuin olisi pitänyt, yhteensä 11.810 €.
Sanotaan, että uutena kalliin auton huoltokulut eivät halpene kilometrien kertyessä, mutta tässä tapauksessa on käynyt niin. Auto oli aivan liian pitkään kalliin ja taitamattoman merkkihuollon kiusattavana. Jo rutiinihuoltokin Veholla oli riittävän kallista ja hinnat tuntuivat vain nousevan Wetterin ostettua Vehon henkilöautotoiminnat pohjoisessa. Isoin kupru tarpeettoman suurten huoltolaskujen seassa on täysin perusteetta väärän diagnoosin perusteella vaihdettu automaatin momentinmuuntimen turbiini ja huollon yhteydessä vaihdettujen perän kaikkien vetoakselien stefat. Jo näistä omituisuuksista tulee kolmisen tonnia ylimääräistä.
Auto itse on aiheuttanut pari kallista kuprua, yhden hajonneen suuttimen ja poikkeuksellisen kalliin vesipumpun muodossa. Matkan varrella on huoltovastuu vaihtunut, jälkeen päin ajatellen aivan liian myöhään, Oulun MB-Osalle, jonka turvin huoltokustannusten trendi on vahvasti laskeva. Kolmen ensimmäisen vuoden pienet huoltolaskut ja isot korjauslaskut olivat yhteensä 4774 €. Seuraavat kolme vuotta 4534 € ja viimeiset 3 vuotta 2502 €.
Toisaalla on keskusteltu Mersujen katsastushylkäyksistä, joiden suhteen W212 on harvinaisen viaton näin monimutkaiseksi ja isoksi autoksi. Jarrupaloissa on pintaa poikkeuksellisen paksusti, joten levyt ja palat on vaihdettu nyt kertaalleen 175.000 km kohdalla ja etulevyissä alkaa taas näkyä jonkin verran kulumaa, mutta vielä ei olla rajamitalla. Toistaiseksi ainoat vaihdetut alustan osat ovat taka-apurungon kumityynyt 257.000 km kohdalla.
Kaikki kustannukset yhteenä olivat siis 60.637 € eli 30.3 senttiä kilometrille.
Samalla rahalla olisi ajanut työsuhdeautollakin, mutta ei yhtä tilavalla ja mukavalla. Osa oman auton säästöpotentiaalista on selvästikin tuhoutunut kalliisiin ylläpitokuluihin.
Nyt kun automarkkina on murrosvaiheessa eikä oikein tiedä mitä ostaisi seuraavaksi, oma auto tarjoaa vapauden antaa 8 vuoden autolleni myös toisen lisävuoden nyt kun mukava ja hyvin toimiva auto menee parhaita vuosiaan. Harkitaan uudelleen ensi keväänä, jos silloin on autokuume riistäytynyt akuuttiin vaiheeseen?
Miksi hyvää pitäisi vaihtaa? Kolmekymppisenä museorekisteriin.
Saisi nyt edes sen verran aikaiseksi, että Seittenneliskanttisen museoiduksi.
Eemeli on vain auto, joka on budjetoitu vain käymään meillä vaikka se visiitti meillä kestääkin jo kymmenettä vuottaan. Sen päivät ovat luetut, vaikka en vain tiedä lukua vielä itsekään.
Ajoneuvovero?
Kiitos, hyvä lisäys. Oli alkuperäisessä laskelmassa mukana, mutta unohtui kopioida tänne. Verotkin ovat vaihdelleet vuosien välillä, mutta 9 x 650 € on suunnilleen oikein, yhteensä 5850 €.
Loppusumma oikein laskettuna 65.503 € ja 32.7 senttiä kilometrille.
Anteeksi virhe, joka aiheutui omasta huolimattomuudestani. Tämän vanhempi auto on ollut pelkästään teknisessä seurannassa, joten joudun rekonstruoimaan verot ja vakuutukset seurantalistan ulkopuolelta. Perheen uudempi auto on ollut alusta lähtien kaikkien kustannusten seurannassa, joten sen lukemat saan ilman lisäsäätöjä sitten kun on jotain keskimääräistettävää. Katsastukset tästä vielä puuttuu, mutta ne häviävät kohinaan, koska kyse on vain katsastusmaksusta.
Parin vuoden perusteella ei väe vielä pitkän ajan kustannuksia kovin tarkasti kun isot huoltosyklit ja rengaskulut osuvat lyhyelle jaksolle satunnaisesti. Pisin huoltojakso uudemman auton osalta on yli 100.000 km vaihteiston öljynvaihtoväli, jolloin huollosta tulee kallis teettipä sen missä tahansa.
Seurantajakso tekee sellaisenkin viivoitinanalyysille tyypillisen tempun, että samankin datan analyysi antaa aivan eri tuloksia sen perusteella, mihin ajankohtaan viivoittimen vasen pääty on asetettu. Siksi 2014 alkavassa laskennassa 5.38 sadalle kuluttavan auton polttoainekulu on 7.4 senttiä kilometrille ja 5.11 sadalle kuluttavalla autolla se on jo peräti 9.7 senttiä kilometrille. Jälkimmäisen seuranta alkoi keväällä 2021.