Ollaanko esileik..lämmitetty ihan turhaan?

17 kommenttia

Ollaan, jos uskotaan Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tekemää tutkimusta.
Lainaus:
Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa.
https://yle.fi/a/74-20054543

Itse kuulun ryhmään, joka käyttää lohkolämmitintä vain, jos sähkö on minulle maksutonta.
Ehjä auto lähtee kylmänä käyntiin ja käynnistyksen jälkeen lumityöt.
Jos ei ole lumitöitä niin puoli minuuttia reilu 2000 kierrosta, niin ajaa saman asian kuin lohkolämmitin.

Sisätilalämmitin on taas puhtaasti mukavuuskysymys.

  
  • @Josef kirjoitti:
    Ollaan, jos uskotaan Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tekemää tutkimusta.
    Lainaus:
    Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa.
    https://yle.fi/a/74-20054543

    Itse kuulun ryhmään, joka käyttää lohkolämmitintä vain, jos sähkö on minulle maksutonta.
    Ehjä auto lähtee kylmänä käyntiin ja käynnistyksen jälkeen lumityöt.
    Jos ei ole lumitöitä niin puoli minuuttia reilu 2000 kierrosta, niin ajaa saman asian kuin lohkolämmitin.

    Sisätilalämmitin on taas puhtaasti mukavuuskysymys.

    Artikkelissa korostetaan, ettei moottorin kulumista ei huomioitu

      
  • @Josef kirjoitti:
    Ollaan, jos uskotaan Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tekemää tutkimusta.
    Lainaus:
    Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa.
    https://yle.fi/a/74-20054543

    Itse kuulun ryhmään, joka käyttää lohkolämmitintä vain, jos sähkö on minulle maksutonta.
    Ehjä auto lähtee kylmänä käyntiin ja käynnistyksen jälkeen lumityöt.
    Jos ei ole lumitöitä niin puoli minuuttia reilu 2000 kierrosta, niin ajaa saman asian kuin lohkolämmitin.

    Sisätilalämmitin on taas puhtaasti mukavuuskysymys.

    Naapurit tykkää, oma auto käy Joosefin auton päästöillä. Auton kuuluukin kulua, vaikka paikallaan kaasuttamalla.

    Lohkolämmitin on puhtaasti mukavuuskysymys, auto ja kuski tykkää.

      
  • Tykkään valmiiksi lämmitetystä autosta alle +10 asteen ilmoilla ja jäähdytetystä autosta ainakin yli +28 asteen (sisä)lämpötiloissa riippumatta auton hyvinvoinnista. Oma ja matkustajien hyvinvointi menee auton edelle, en koskaan lämmitä tai jäähdytä turhaan!

      
  • Olen minä nähnyt lataushybridissä moottori- ja sisätilalämmittimen.
    Mitähän siinä moottorilämmittimellä lämmitetään?

      
  • @Josef kirjoitti:
    Olen minä nähnyt lataushybridissä moottori- ja sisätilalämmittimen.
    Mitähän siinä moottorilämmittimellä lämmitetään?

    Työkaverin X5:ssä vaihdettiin polttomoottori takuuaikana ja hajoamisen syyksi laitettiin kylmä moottori. Akulla pääsi kätevästi moottoritielle saakka ja rampilla kiihdytyksessä polttis pärähti pakkaskäynnistyksen suoraan isoille kierroksille. Olisi moottorilämmitin ollut kiva.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Olen minä nähnyt lataushybridissä moottori- ja sisätilalämmittimen.
    Mitähän siinä moottorilämmittimellä lämmitetään?

    Hyvä olisi lataushybridin polttomoottoria valmistella käynnistymiseen jos on kunnolla pakkasta. Tyypillinen tilanne, jossa kotoa lähdetään -25 C pakkasella pelkällä sähköllä töihin ja moottoritien rampilla nilkka suoraksi ja polttomoottori käynnistyy ekan kerran ja pitäisi samalla sekunnilla kehittää vaikka 300 hv lyhyen aikaa.

      1
  • Se ajoviima ei sitten jäähdytä esilämmitettyä moottoria, kun ajetaan sähköllä??

      
  • @Josef kirjoitti:
    Se ajoviima ei sitten jäähdytä esilämmitettyä moottoria, kun ajetaan sähköllä??

    Digitaalisuus on nykyaikaa ja vänkääminen kivaa. Sinne rampille ei ole kuin jokunen kilometri, moottori ei jäädy sekunneissa ja taitaa nykyään olla ohjatut tuuletusräppänät oikeissa autoissa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Se ajoviima ei sitten jäähdytä esilämmitettyä moottoria, kun ajetaan sähköllä??

    Digitaalisuus on nykyaikaa ja vänkääminen kivaa. Sinne rampille ei ole kuin jokunen kilometri, moottori ei jäädy sekunneissa ja taitaa nykyään olla ohjatut tuuletusräppänät oikeissa autoissa.

    "Sinne rampille ei ole kuin jokunen kilometri..."
    Onpa omituinen yleistys. Ja kuinka monta on jokunen ihan numeroina?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Olen minä nähnyt lataushybridissä moottori- ja sisätilalämmittimen.
    Mitähän siinä moottorilämmittimellä lämmitetään?

    Hyvä olisi lataushybridin polttomoottoria valmistella käynnistymiseen jos on kunnolla pakkasta. Tyypillinen tilanne, jossa kotoa lähdetään -25 C pakkasella pelkällä sähköllä töihin ja moottoritien rampilla nilkka suoraksi ja polttomoottori käynnistyy ekan kerran ja pitäisi samalla sekunnilla kehittää vaikka 300 hv lyhyen aikaa.

    Eipä taida kaikki hybridit edes toimia pelkällä sähköajolla, ainakaan kovin pitkään, noilla pakkaslukemilla. Tuskin on tuo -25 asteen lukemakaan useimmille kovinkaan tyypillinen tilanne.

      
  • muokattu 15.10.2023 12:34

    Moottoria säästävä lataushybridikuski laittaa moottorin käyntiin pihassa esilämmityksen jälkeen ja ajaa koko pakkaskauden polttomoottori käynnissä... :smiley:

    Otin tuon lataushybridin esille ihan sen takia, että moottorilämmittimen käyttö nykyautoissa ei ole tarpeellista.
    Jos se oikeasti olisi, niin lataushybridissä olisi joku systeemi, mikä estäisi siellä moottoritien rampilla sen jäätävän kylmän polttomoottorin käynnistymisen ja saman tien vetoalueelle siirtymisen.

    Pes- Minulla on moottoritien rampille matkaa jokunen kilometri. Google Mapsin mukaan 191 kilometriä.

      
  • muokattu 15.10.2023 13:14

    Bemarilla taisi käydä 330e ja 530e mallien kanssa muutama kiertokanki lohkosta läpi ja tätä epäiltiin syyksi. Nämä ei ole mitään entisajan 2000cc moottoreita vaan niistä on ulosmitattu vähän enemmän. Volvon T8 2L polttomoottorista 320 pollea ja sähkömoottorin kanssa sitten yli 400

      
  • En ole D5 konetta kylmäkäynnistellyt ja nyt kun on mittarissa 560tkm+ niin edelleenkään öljyä ei tarvitse lisäillä. Ehkä kylmäkäynnistyksillä ei ole merkitystä - vaikea sanoa.

      
  • Mulla on plugarissa jäähdytysnestettä lämmittävä 5 kW:n "sähköwebasto", joten moottorikin saa oman osansa lämmityksestä aina pakkaskeleillä. Jos olen lähdössä sähkörangea pidemmälle matkalle, ajan polttomoottorin kyllä lämpimäksi hyvissä ajoin ennen sitä moottoritien ramppia tai maantietä. Ainakin vanha 330e hoitaa kovemmilla pakkasilla (n. -10 astetta riippuen akun lämpötilasta) moottorin lämmittämisen ihan omatoimisestikin heti pihasta lähtiessä, mutta itse lisäksi estän moottorin sammumisen (vaihdetikku sport-asentoon) esim. liikennevaloissa ennen kuin öljynlämmöt on normaalitasolla.

      
  • muokattu 16.10.2023 12:47

    @Josef kirjoitti:
    Ollaan, jos uskotaan Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tekemää tutkimusta.

    Luet paremmin kuin minä. En nimittäin osannut lukea tutkimuksesta tuollaista päätelmää, en vaikka luin myös sen tutkimuksen johon lyhyessä lehtijutussa viitattiin.

    Lainaus:
    Ajoneuvojen esilämmittäminen ei vähennä polttoaineen kulutusta tai päästöjä merkittävästi, selviää Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen tutkimuksesta. Tutkimus selvitti kulutusta ja päästöjä kylmissä talviolosuhteissa.
    https://yle.fi/a/74-20054543

    ...tutkimuksessa käytetyllä tavalla käytettynä. Voin vahvistaa havainnon oman empiirisen kokemuksen pohjalta kokeessa käytettyjen autojen lisäksi vielä erilaisellakin autolla. Siksi minun autoni ei ole lämmittimen(kään) osalta tehtaan spekseissä, vaan Webasto on pakotettu lämmittämääm moottoria heti lämmitysjakson alusta lähtien. Mukavuussyistä.

    Entäs jos sama moottorin lämpötila saavutettaisiin sähkö- ja polttoainelämmityksen yhdistelmänä ja polttoainelämmityksen käyttöaika puolittaen?

    Itse kuulun ryhmään, joka käyttää lohkolämmitintä vain, jos sähkö on minulle maksutonta.
    Ehjä auto lähtee kylmänä käyntiin ja käynnistyksen jälkeen lumityöt.
    Jos ei ole lumitöitä niin puoli minuuttia reilu 2000 kierrosta, niin ajaa saman asian kuin lohkolämmitin.

    Sisätilalämmitin on taas puhtaasti mukavuuskysymys.

    Niinhän sitä on moottorinkin lämmittäminen, vaikka nykyisin asennellaankin paljon sähköisiä lämmittimiä, joista ei ole oikein merkittävää hyötyä.

    Jätän kernaasti lasien raapimisen ja kylmällä autolla lähtemisen muille. Ellei moottoria ole lämmitetty kunnolla, tulee sisätilalämmittimestä huolimatta ajoon lähdön jälkeen kylmä hetki, kun lämmityslaita hönkäisee lämpimän ilman ulos eikä kylmä moottori pysty vielä tuottamaan uutta lämpöä pihalle puhalletun tilalle.

    Ihmistä vartenhan se autokin on hankittu, joten esilämmitykseen kelpaa ihan sama syy, eli mukavuus. Etenkin kun polttoainelämmitin sopivalla tavalla käytettynä ei edes nosta polttoainelaskua. Saattaa jopa alentaa sitä?

      2
  • Onhan tämä pohdintaa. Talvella sopivan lyhyellä kaupunkimatkalla voi mennä 10 l/100km polttoainetta. Ja sitten pohditaan esilämmityksen energiankulutusta ja energiankulutusvaikutuksia. Säästetään desejä tai tuhlataan niitä. Samaa skaalaongelmaa kuin auton ostamisessa: jos saa tonnin valtiolta niin voi hyvin pistää 50-100 tonnia sähköautoon.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Onhan tämä pohdintaa. Talvella sopivan lyhyellä kaupunkimatkalla voi mennä 10 l/100km polttoainetta. Ja sitten pohditaan esilämmityksen energiankulutusta ja energiankulutusvaikutuksia. Säästetään desejä tai tuhlataan niitä. Samaa skaalaongelmaa kuin auton ostamisessa: jos saa tonnin valtiolta niin voi hyvin pistää 50-100 tonnia sähköautoon.

    Kirjoitat Late usein asiaa, kiitos siitä. Välillä taas tulee tällaista tietoista virheellisen tiedon levittämistä Sähköauton hankintatuki oli 2.000 euroa ja se oli mahdollista saada vain enintään 50.000 euron hintaiseen autoon. Vai etkö ihan oikeasti tiennyt?

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit