Turhaa säätöä

3 kommenttia

TM on päässyt asiantuntijaksi tv:n turhasta säätämisestä kertovaan juttuun: https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010029140.html. Ilmeisesti TM on luopunut säätämisestä myös testeissään ja katsoo vain mitä paketista tullut tv näyttää.

Asiasta voisi olla eri mieltä, jos jostain syystä on useampi ruutu rinnakkain tai lähekkäin. Olen kirjoittanut tämän läppärin näyttöjen säädöstä ja kyllä jossain vaiheessa kävi mielessä liikkeessä käynti. Mutta onnistuihan siinä itsekin lopulta. Ja jos sattuu kaksi telkkaria lähekkäin, niissä molemmissa voi olla katsottava kuva, mutta heti ei huomaa, että samaa ohjelmaa näyttävät.

Elokuvamoodin ylistäminen on kanssa oman maun vastaista. Missään töllössä se ei ole päällä, ei kuvassa eikä äänessä. Valkokankaalla kaikki tulee katsojan takaa, telkkarissa tv:n ruudulta ja sen takaa. Kuinka ne voisi saada samanlaisiksi ja onko se edes tavoiteltavaa?

  
  • muokattu 07.12.2023 11:45

    @Late1969 kirjoitti:
    Elokuvamoodin ylistäminen on kanssa oman maun vastaista. Missään töllössä se ei ole päällä, ei kuvassa eikä äänessä.

    Oma TV:ni "asiantuntija valoisa" -niminen kuvamoodi on säädetty kotona TM:n testissä laaditun "parhaan mahdollisen" kuvan mukaiseksi ja "asiantuntija pimeä" samanlaiseksi mutta minimikirkkaudella. (Nuo ovat ainoat jotka voi itse säätää) Elokuvamoodi on lähimpänä tuota TM:n säätämää parasta mahdollista kuvaa noista noin kymmenestä ei itse säädettävissä olevasta valmiista kuvatilasta ja itse asiassa todella hyvä, varsinkin jos ei halua rueta asettamaan noin sataa säätöparametria kohdalleen tuossa "asiantuntija"-moodissa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Elokuvamoodin ylistäminen on kanssa oman maun vastaista. Missään töllössä se ei ole päällä, ei kuvassa eikä äänessä.

    Oma TV:ni "asiantuntija valoisa" -niminen kuvamoodi on säädetty kotona TM:n testissä laaditun "parhaan mahdollisen" kuvan mukaiseksi ja "asiantuntija pimeä" samanlaiseksi mutta minimikirkkaudella. (Nuo ovat ainoat jotka voi itse säätää) Elokuvamoodi on lähimpänä tuota TM:n säätämää parasta mahdollista kuvaa noista noin kymmenestä ei itse säädettävissä olevista valmiista kuvatiloista ja itse asiassa todella hyvä, varsinkin jos ei halua rueta asettamaan noin sataa säätöparametria kohdalleen tuossa "asiantuntija"-moodissa.

    Omissa kokeiluissa ei ole tuo pelkän kirkkauden säätö onnistunut. Yleensä yhden säädön vääntö vaikuttaa useampaan asiaan, vaikka periaatteessa säädöt pitäisi voida ruuvata kohdalleen yksi kerrallaan vaikka vanhanaikaisen testikuvan avulla, jollaisen läppärin näytönohjain tarjoilee. Onko tuo kirkkaussäätö tehty vain kirkkaudesta ja missä asennossa taustavalo on?

      
  • muokattu 07.12.2023 11:47

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Elokuvamoodin ylistäminen on kanssa oman maun vastaista. Missään töllössä se ei ole päällä, ei kuvassa eikä äänessä.

    Oma TV:ni "asiantuntija valoisa" -niminen kuvamoodi on säädetty kotona TM:n testissä laaditun "parhaan mahdollisen" kuvan mukaiseksi ja "asiantuntija pimeä" samanlaiseksi mutta minimikirkkaudella. (Nuo ovat ainoat jotka voi itse säätää) Elokuvamoodi on lähimpänä tuota TM:n säätämää parasta mahdollista kuvaa noista noin kymmenestä ei itse säädettävissä olevista valmiista kuvatiloista ja itse asiassa todella hyvä, varsinkin jos ei halua rueta asettamaan noin sataa säätöparametria kohdalleen tuossa "asiantuntija"-moodissa.

    Omissa kokeiluissa ei ole tuo pelkän kirkkauden säätö onnistunut. Yleensä yhden säädön vääntö vaikuttaa useampaan asiaan, vaikka periaatteessa säädöt pitäisi voida ruuvata kohdalleen yksi kerrallaan vaikka vanhanaikaisen testikuvan avulla, jollaisen läppärin näytönohjain tarjoilee. Onko tuo kirkkaussäätö tehty vain kirkkaudesta ja missä asennossa taustavalo on?

    Telkkarissani on noissa kahdessa em. kuvatilassa hirveä määrä erillisiä säätöjä joista jokaista voi säätää ilman että sillä olisi vaikutusta muihin. En muista mikä lukema tuossa "valoisa"-asetuksessa minulla on taustavalon kirkkaudessa asteikolla 0-100. Se on se mikä TM:n mukaan on ihanteellinen, mutta hämärä-tilassa asetus on 0. Sillä on mukava katsoa telkkaria pimeässä huoneessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit