LED-valaisinten varjo

3 kommenttia

Eihän tämä uusi asia ole, että LED-valojen valonjako ei vastaa muita valaisimia. Mutta nyt tuli huomattua se ihan kunnolla. Lähiladulle on laitettu parikymmentä uutta LED-valaisinta pitkäkaulaisen tolpan päähän. Ne näyttävät kauempaa ihan normaaleilta, valkoista valoa säteileviltä valaisimilta. Mutta kun pääsee siihen alle, jokaisen valaisimen valaisema alue on suurimmalta osalta harmaanruskeaa varjoa, vain paikoin on valkoista. Valaistu vitivalkoinen lumi näyttääkin siis ruskeanlikaiselta, vaikka on oikeasti hohtavan valkoista. Valaisimen ja lumen välissä ei ole kuin maailman puhtainta ilmaa.

Kuinkahan tuollainen ruskea alue on saatu aikaan? Se on valaistua aluetta, koska vähän matkan päässä valaisimista on pimeämpää. Valaisimet ovat sen verran harvassa, etteivät vaikuta toisiinsa.

  
  • Itse olen todennut, että nykyledit sisävaloina antavat oikein kelpo valon. Onneksi niistä kelmeistä "energiansäästölampuista" eli kierrekantaisista loisteputkista on päästy eroon enkä kaipaa enää paljon sähköä kuluttavia hehkulamppujakaan. Niissä autoissa mitä olen ajanut (2 ledivalollista), ledivalot ovat olleet parhaat ikinä. Aiemmat ksenonit taas eivät olleet ollenkaan hyviä halogeenejä parempia. Ksenon autoista oli kokemusta 3 kpl verran.
    Ledit ovat kyllä valaistustekniikan suurin mullistus sitten sähkön keksimisen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Itse olen todennut, että nykyledit sisävaloina antavat oikein kelpo valon. Onneksi niistä kelmeistä "energiansäästölampuista" eli kierrekantaisista loisteputkista on päästy eroon enkä kaipaa enää paljon sähköä kuluttavia hehkulamppujakaan. Niissä autoissa mitä olen ajanut (2 ledivalollista), ledivalot ovat olleet parhaat ikinä. Aiemmat ksenonit taas eivät olleet ollenkaan hyviä halogeenejä parempia. Ksenon autoista oli kokemusta 3 kpl verran.
    Ledit ovat kyllä valaistustekniikan suurin mullistus sitten sähkön keksimisen.

    Kirjoittamani ilmiö liittynee aina pieniin ledeihin. Ulkovalaisimet on koottu vaikka 25x 2 watin ledeistä ja luultavasti nuo ledit ovat halpoja.

    Suomessa energiansäästölamput olivat parasta mitä halvimmalla sai. Toin aikanaan parempia työmatkoilta ja muualla myytiin hyvää valoa antavia lamppuja, jotka miellyttivät silmää ja niillä näki. Suomesta sai kelmeää teollisuusvaloa muistuttavaa, 4000 K:n valoa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Itse olen todennut, että nykyledit sisävaloina antavat oikein kelpo valon. Onneksi niistä kelmeistä "energiansäästölampuista" eli kierrekantaisista loisteputkista on päästy eroon enkä kaipaa enää paljon sähköä kuluttavia hehkulamppujakaan. Niissä autoissa mitä olen ajanut (2 ledivalollista), ledivalot ovat olleet parhaat ikinä. Aiemmat ksenonit taas eivät olleet ollenkaan hyviä halogeenejä parempia. Ksenon autoista oli kokemusta 3 kpl verran.
    Ledit ovat kyllä valaistustekniikan suurin mullistus sitten sähkön keksimisen.

    Kirjoittamani ilmiö liittynee aina pieniin ledeihin. Ulkovalaisimet on koottu vaikka 25x 2 watin ledeistä ja luultavasti nuo ledit ovat halpoja.

    Suomessa energiansäästölamput olivat parasta mitä halvimmalla sai. Toin aikanaan parempia työmatkoilta ja muualla myytiin hyvää valoa antavia lamppuja, jotka miellyttivät silmää ja niillä näki. Suomesta sai kelmeää teollisuusvaloa muistuttavaa, 4000 K:n valoa.

    On minullakin 2 kpl todella hyvää valoa antavaa "energiansäästölamppua". Niissäkin vain saa odottaa 5 min. että valo kirkastuu täyteen kirkkauteensa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit