Dieselautot

68 kommenttia
13»
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija49751 kirjoitti:

    @Lukija79045 kirjoitti:
    Palaanpa vielä tuohon ”huoltovapaaseen” urean ruiskutuslaitteistoon. Ehken se laitteistona on yksinkertainen, mutta ei niin yksinkertainen etteikö siinä olisi jotain huollettavaa. Ja ehken jopa siten käyttöluotettavuutta parantavaa. Perustelen tätä lukukokemuksella (Mersuforum.net)
    Tässä aamutuimaan luin Mercedes w213-sarjan autojen adblue kokemuksia ja kertomuksia. Niitä tuossa kirjoitussarjassa oli peräti 16 sivua. Siellä oli useampi tapaus, missä auton omistaja oli omatoimisesti avannut urean ruiskutussuuttimen ja jopa kuvannut sen. Kuvien perusteella se on laite johon vähitellen kiteytyy ureaa ja suutin reikä pienenee kunnes tukkeentuu. Tuo ilmiö voi vaikuttaa SCR-laitteen toimintaan sitä heikentävästi ja jopa kerrannaisvikaantumisia aiheuttaen. Ilmiö, jonka vaikutuksen voinee eliminoida säännön mukaisella puhdistuksella. Siis sellaisella jonka voi ottaa osaksi vuosihuoltoa. Eikä toimenpide ole hankala ja aikaa vievä, vaatii vettä ja jonkin puhdistustyökalun. Alle tunnin homma.
    Olen sitä mieltä, että tämmöisen (laajalti koetun) ongelman kyseen ollen maahantuojalla ja huolto-organisaatioilla on aktiivinen velvollisuus parantaa huoltojen sisältöä ottaen huomioon maamme olosuhteet ja siten yrittää auttaa autojen omistajia välttämään kalliita korjauksia ja siten parantamaan käyttäjätyytyväisyyttä kuin myös autojen vaihtoarvoa. Semmoinen jos mikä olisi oikeaa asiakaslähtöisyyttä. Vaikuttaa siltä että niin ei nyt tapahdu.

    ehkäpä sitä urealiuosta kannattaisi kehittää, eikä lisäillä sikäli turhia huolto toimenpiteitä haynesin oppaisiin?

    Kemira kehitti jo vuosia sitten yli -30° pakkasta sietävän ja selvästi ad blueta vähemmän kiteytyvän aineen jota myydäänkin EU:n ulkopuolella kauppanimellä Denoxium. Vahvan lobbaamisen ja EU-alueen ikuisen kesän vuoksi sitä ei kuitenkaan saa myydä EU alueella.

    https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Sivut/KK_224+2024.aspx

    "VTT on ilmeisesti testannut aikanaan kotimaista Denoxium-urealiuosta, joka kestää jopa -25 °C:n pakkasia. Testitulokset osoittivat, että Denoxium on teknisesti yhteensopiva nykyisten ureajärjestelmien kanssa ja sen päästövähennysteho vastaa AdBlue-liuoksen tasoa. Tästä huolimatta EU:n byrokratia ja standardointikäytännöt ovat estäneet tämän paremmin pohjoisiin olosuhteisiin sopivan liuoksen käyttöönoton. "

    Amerikkalainen tutkimus kertoo samaa ja lisäetuna myös Denoxiumia käyttäneen auton puhdistusjärjestelmä pysyi selvästi puhtaampana kuin ad bluella ajettaessa.

    Asiasta vastuullisia olisi aivan kohtuullista takoa vioittuneella ad blue säiliöllä (3000 €) päähän 8 tuntia päivässä kunnes korjaavat oman virheensä.

    --740 GLE

    https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/03/f8/deer11_highfield.pdf

    https://petroleumservicecompany.com/trcair-diesel-exhaust-fluid/

      1
  • Ei tuohon AdBlue nesteeseen olisi mitään jäänestoa / lisäainetta joka suojaisi myös kylmältä? Sehän ruiskutetaan pakoputkeen pieninä määrinä, ei nyt ainakaan suoraan moottorin toimintaan vaikuta - liukenisiko etanoli siihen? Diagnostiikka vahtii ensisijaisesti että säiliössä on nestettä ja ruikkii mittausten mukaan ainetta putkeen.

      
  • muokattu 09.10.2024 12:22

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Pakoputkistoon asennettujen NOx-sensorien kesto on mainoslauseen mukaan "paras tai ei mitään". Onneksi puolella heikkolaatuisen alkuperäisosan hinnasta saa paremman tarvikeosan puolta pidemmällä takuulla.
    --740 GLE

    Hitusen yli 2 v. Skodillakista noita NOx-sensoreita on nyt mennyt 3 kpl (600€/kpl) kahden vuoden ja 35000 km aikana, tosin kaikki vielä takuuseen. Mutta ei hyvää lupaa tulevaisuutta ajatellen.

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Ei tuohon AdBlue nesteeseen olisi mitään jäänestoa / lisäainetta joka suojaisi myös kylmältä? Sehän ruiskutetaan pakoputkeen pieninä määrinä, ei nyt ainakaan suoraan moottorin toimintaan vaikuta - liukenisiko etanoli siihen? Diagnostiikka vahtii ensisijaisesti että säiliössä on nestettä ja ruikkii mittausten mukaan ainetta putkeen.

    En ole löytänyt sellaista? Käyttämäni ad blue cleaner vain estää nesteen kiteytymisen ajan myötä.

    Alkoholiseos voisi pitää litkun sulana, mutta se saattaisi myös muuttaa järjestelmän toimintaa. Autohan mittaa NOx anturilla ennen ja jälkeen SCR katalysaattorin. Jos jäänesto vain laimentaisi seosta, hyvällä tuurilla isompi annostus saattaisi mahtua ad blue ruiskutuksen toimintaikkunaan ilman virheilmoituksia, mutta en uskalla lähteä Rouvan autolla kokeilemaan.

    Kiitokset 49751:lle hyvistä linkeistä tutkimukseen ja amerikkalaisen lisäaineen tilauspaikkaan. Tämä olisi mielestäni varteenotettavampi vaihtoehto kuin itse valitun jääneston lisääminen EU:ssa myytävän ad bluen sekaan. Aineet eivät käsittääkseni (?) ole sekoituskelpoisia, joten järjestelmä pitänee tyhjentää ennen TRClear täyttöä?

    --740 GLE

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Pakoputkistoon asennettujen NOx-sensorien kesto on mainoslauseen mukaan "paras tai ei mitään". Onneksi puolella heikkolaatuisen alkuperäisosan hinnasta saa paremman tarvikeosan puolta pidemmällä takuulla.
    --740 GLE

    Hitusen yli 2 v. Skodillakista noita NOx-sensoreita on nyt mennyt 3 kpl (600€/kpl) kahden vuoden ja 35000 km aikana, tosin kaikki vielä takuuseen. Mutta ei hyvää lupaa tulevaisuutta ajatellen.

    Ohoh! 6-vuotiaana ensimmäisen NOx-sensorin kilauttanut Mersuhan on päässyt yllättävän pitkälle. Mersun merkkiosasta pyydetään 800 - 1000 €, mutta MB-Osa suositteli tuota pidemmällä takuulla olevaa toista vaihtoehtoa, joka maksoi 510 €.

    Tämä järjestelmä vaikuttaa suunnitellun täysin talvesta piittaamatta. Tasapuolisuuden ja ilmaston vuoksi olisi hyvä saada edes parin viikon ajaksi -20 asteen talvi Keski-Eurooppaan jo ihan pedagogisessa mielessä että oppisivat ymmärtämään reaalimaailmaa.

    --740 GLE

      
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija159246 kirjoitti:
    Ei tuohon AdBlue nesteeseen olisi mitään jäänestoa / lisäainetta joka suojaisi myös kylmältä? Sehän ruiskutetaan pakoputkeen pieninä määrinä, ei nyt ainakaan suoraan moottorin toimintaan vaikuta - liukenisiko etanoli siihen? Diagnostiikka vahtii ensisijaisesti että säiliössä on nestettä ja ruikkii mittausten mukaan ainetta putkeen.

    En ole löytänyt sellaista? Käyttämäni ad blue cleaner vain estää nesteen kiteytymisen ajan myötä.

    Alkoholiseos voisi pitää litkun sulana, mutta se saattaisi myös muuttaa järjestelmän toimintaa. Autohan mittaa NOx anturilla ennen ja jälkeen SCR katalysaattorin. Jos jäänesto vain laimentaisi seosta, hyvällä tuurilla isompi annostus saattaisi mahtua ad blue ruiskutuksen toimintaikkunaan ilman virheilmoituksia, mutta en uskalla lähteä Rouvan autolla kokeilemaan.

    Kiitokset 49751:lle hyvistä linkeistä tutkimukseen ja amerikkalaisen lisäaineen tilauspaikkaan. Tämä olisi mielestäni varteenotettavampi vaihtoehto kuin itse valitun jääneston lisääminen EU:ssa myytävän ad bluen sekaan. Aineet eivät käsittääkseni (?) ole sekoituskelpoisia, joten järjestelmä pitänee tyhjentää ennen TRClear täyttöä?

    --740 GLE

    ei tarvitse tyhjentää, sama toimintaperiaate ja sama palamistulos. nox anturi toimii samoin kuin perus 32% urealla.

    mutta saatko ostettua eu:hin onkin jo kimurantimpi juttu...

      1
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Pakoputkistoon asennettujen NOx-sensorien kesto on mainoslauseen mukaan "paras tai ei mitään". Onneksi puolella heikkolaatuisen alkuperäisosan hinnasta saa paremman tarvikeosan puolta pidemmällä takuulla.
    --740 GLE

    Hitusen yli 2 v. Skodillakista noita NOx-sensoreita on nyt mennyt 3 kpl (600€/kpl) kahden vuoden ja 35000 km aikana, tosin kaikki vielä takuuseen. Mutta ei hyvää lupaa tulevaisuutta ajatellen.

    Ohoh! 6-vuotiaana ensimmäisen NOx-sensorin kilauttanut Mersuhan on päässyt yllättävän pitkälle. Mersun merkkiosasta pyydetään 800 - 1000 €, mutta MB-Osa suositteli tuota pidemmällä takuulla olevaa toista vaihtoehtoa, joka maksoi 510 €.

    Tämä järjestelmä vaikuttaa suunnitellun täysin talvesta piittaamatta. Tasapuolisuuden ja ilmaston vuoksi olisi hyvä saada edes parin viikon ajaksi -20 asteen talvi Keski-Eurooppaan jo ihan pedagogisessa mielessä että oppisivat ymmärtämään reaalimaailmaa.

    --740 GLE

    eiköhän sen nox anturin pilaa ureseoksen syövyttävä komponentti mittalautasen päältä joten se on kuluva osa...

      
  • muokattu 10.10.2024 07:37

    @Lukija48689 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Lukija48689 kirjoitti:
    Pakoputkistoon asennettujen NOx-sensorien kesto on mainoslauseen mukaan "paras tai ei mitään". Onneksi puolella heikkolaatuisen alkuperäisosan hinnasta saa paremman tarvikeosan puolta pidemmällä takuulla.
    --740 GLE

    Hitusen yli 2 v. Skodillakista noita NOx-sensoreita on nyt mennyt 3 kpl (600€/kpl) kahden vuoden ja 35000 km aikana, tosin kaikki vielä takuuseen. Mutta ei hyvää lupaa tulevaisuutta ajatellen.

    Ohoh! 6-vuotiaana ensimmäisen NOx-sensorin kilauttanut Mersuhan on päässyt yllättävän pitkälle. Mersun merkkiosasta pyydetään 800 - 1000 €, mutta MB-Osa suositteli tuota pidemmällä takuulla olevaa toista vaihtoehtoa, joka maksoi 510 €.

    Tämä järjestelmä vaikuttaa suunnitellun täysin talvesta piittaamatta. Tasapuolisuuden ja ilmaston vuoksi olisi hyvä saada edes parin viikon ajaksi -20 asteen talvi Keski-Eurooppaan jo ihan pedagogisessa mielessä että oppisivat ymmärtämään reaalimaailmaa.

    --740 GLE

    Tuo 598,xx € oli toisen anturin koko vaihtotyön hinta osineen. Ekasta ja vikasta en tiedä sen tarkemmin, kun en niistä kysellyt erikseen hintaa mutta luulen sen olleen suunnilleen sama. Toisaalta Superbin pakoputkessa kuulema on useita antureita mutta korjaajan kommentti oli että "tämä menee niistä kaikista" eli luulen joka kerralla olleen kyse samasta osasta. Onneksi tuo viimeisen kerran vika ilmoitteli itsestään jo ennen takuuajan loppua sytyttämällä moottorin kuvan jälleen kerran mittaristoon, niin vika meni takuuseen vaikka vaihtotyö suoritettiin vasta noin 3 kk takuun loppumisen jälkeen. Mitään muuta haittaahan noista vioista ei ollut kuin se että piti käyttää auto korjattavana. (Lisäksi sai laskea ratin kehää vähän alemaksi niin merkkivalo jäi kehän taakse piiloon eikä sitä tarvinnut katsella ja ajoasennosta tuli samalla parempi. Tosin vilkkujen merkkivalotkin jäi samalla piiloon.)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit