Toyota 5. sukupolven hybridin kylmäkäynnistys

4 kommenttia

Onko Toyotan 5. sukupolven hybridien, esim. -23 facelift Corolla Sedanin kylmäkäynnistyksessä (jotain alle -20), joku ”tractor pulling mode”? Päätellen bensan hajusta auton sisällä ja ulkona, sekä pakoputkesta tupruavasta savusta? Edellisessä autossa, saksalaisessa pikkuturbossa semmoista ei tullut vastaan. WLTP:n kylmäkäynnistys tapahtuu raa’assa +14 asteen ”pakkasessa”. Keskustelusta huollon tiskillä ymmärsin, että kylmäkäynnistyksessä voisi olla joku ”ryyppy-ominaisuus”, siis ominaisuus, eikä vika! Mutta viralliset päästöt on pienet!

  
  • muokattu 25.01.2024 10:29

    @Kalle50 kirjoitti:
    Onko Toyotan 5. sukupolven hybridien, esim. -23 facelift Corolla Sedanin kylmäkäynnistyksessä (jotain alle -20), joku ”tractor pulling mode”? Päätellen bensan hajusta auton sisällä ja ulkona, sekä pakoputkesta tupruavasta savusta? Edellisessä autossa, saksalaisessa pikkuturbossa semmoista ei tullut vastaan. WLTP:n kylmäkäynnistys tapahtuu raa’assa +14 asteen ”pakkasessa”. Keskustelusta huollon tiskillä ymmärsin, että kylmäkäynnistyksessä voisi olla joku ”ryyppy-ominaisuus”, siis ominaisuus, eikä vika! Mutta viralliset päästöt on pienet!

    Pakoputkesta tupruava "savu" on vesihöyryä. Kaikkien bensa-autojen pakokaasu haisee kylmäkäynnistyksen jälkeen ennen kun katalysaattori(t) lämpenevät toimintakykyisiksi. Dieselien hiukkassuodatin sen sijaan toimii heti.

    Tuossahan tuo on talvitestissä, mutta TM ei olekaan tuolla kertaa tainnut mitata päästöjä?
    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4b-2020/tm-talviauto-2020-uutuusmallit-tositalvessa/

      
  • @Kalle50 kirjoitti:
    Onko Toyotan 5. sukupolven hybridien, esim. -23 facelift Corolla Sedanin kylmäkäynnistyksessä (jotain alle -20), joku ”tractor pulling mode”? Päätellen bensan hajusta auton sisällä ja ulkona, sekä pakoputkesta tupruavasta savusta? Edellisessä autossa, saksalaisessa pikkuturbossa semmoista ei tullut vastaan. WLTP:n kylmäkäynnistys tapahtuu raa’assa +14 asteen ”pakkasessa”. Keskustelusta huollon tiskillä ymmärsin, että kylmäkäynnistyksessä voisi olla joku ”ryyppy-ominaisuus”, siis ominaisuus, eikä vika! Mutta viralliset päästöt on pienet!

    Ottomoottori vaatii rikastusta eli ryyppyä kylmäkäynnistyksessä. Osa polttoaineesta törmää jääkylmiin pintoihin, vaikka kuinka hienona sumuna sylinteriin joutuisi ja kaikki ei heti pala. Bensa haisee ulkona, mutta nykyään todella vähän verrattuna kunnon kaasutinmoottoreihin. Niissä oli mekaaninen imuilman kuristus, nykyään voi käyttää myös ruiskutuslisää.

    Saksalaiset pikkuturbot päästivät markkinoille tullessaan valtavat määrät pienhiukkasia ilmaan kylmäkäynnistyksessä. Sitä mittailtiin sen aikaisissa talvitesteissä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Kalle50 kirjoitti:
    Onko Toyotan 5. sukupolven hybridien, esim. -23 facelift Corolla Sedanin kylmäkäynnistyksessä (jotain alle -20), joku ”tractor pulling mode”? Päätellen bensan hajusta auton sisällä ja ulkona, sekä pakoputkesta tupruavasta savusta? Edellisessä autossa, saksalaisessa pikkuturbossa semmoista ei tullut vastaan. WLTP:n kylmäkäynnistys tapahtuu raa’assa +14 asteen ”pakkasessa”. Keskustelusta huollon tiskillä ymmärsin, että kylmäkäynnistyksessä voisi olla joku ”ryyppy-ominaisuus”, siis ominaisuus, eikä vika! Mutta viralliset päästöt on pienet!

    Pakoputkesta tupruava "savu" on vesihöyryä. Kaikkien bensa-autojen pakokaasu haisee kylmäkäynnistyksen jälkeen ennen kun katalysaattori(t) lämpenevät toimintakykyisiksi. Dieselien hiukkassuodatin sen sijaan toimii heti.

    Tuossahan tuo on talvitestissä, mutta TM ei olekaan tuolla kertaa tainnut mitata päästöjä?
    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4b-2020/tm-talviauto-2020-uutuusmallit-tositalvessa/

    Nykyään monissa autoissa näkee tuon savun tulevan ulos nesteenä takapään suuttimista, tulee ihan kunnolla vettä tielle pakoputkesta auton lähtiessä liikennevaloista. Onkohan autoissa jotain eroja pakoputkistossa, jos jokin malli saa veden tiivistymättä ulos? Etanolin määrälläkin saattaisi olla vaikutusta.

      
  • muokattu 25.01.2024 11:02

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Kalle50 kirjoitti:
    Onko Toyotan 5. sukupolven hybridien, esim. -23 facelift Corolla Sedanin kylmäkäynnistyksessä (jotain alle -20), joku ”tractor pulling mode”? Päätellen bensan hajusta auton sisällä ja ulkona, sekä pakoputkesta tupruavasta savusta? Edellisessä autossa, saksalaisessa pikkuturbossa semmoista ei tullut vastaan. WLTP:n kylmäkäynnistys tapahtuu raa’assa +14 asteen ”pakkasessa”. Keskustelusta huollon tiskillä ymmärsin, että kylmäkäynnistyksessä voisi olla joku ”ryyppy-ominaisuus”, siis ominaisuus, eikä vika! Mutta viralliset päästöt on pienet!

    Pakoputkesta tupruava "savu" on vesihöyryä. Kaikkien bensa-autojen pakokaasu haisee kylmäkäynnistyksen jälkeen ennen kun katalysaattori(t) lämpenevät toimintakykyisiksi. Dieselien hiukkassuodatin sen sijaan toimii heti.

    Tuossahan tuo on talvitestissä, mutta TM ei olekaan tuolla kertaa tainnut mitata päästöjä?
    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/4b-2020/tm-talviauto-2020-uutuusmallit-tositalvessa/

    Nykyään monissa autoissa näkee tuon savun tulevan ulos nesteenä takapään suuttimista, tulee ihan kunnolla vettä tielle pakoputkesta auton lähtiessä liikennevaloista. Onkohan autoissa jotain eroja pakoputkistossa, jos jokin malli saa veden tiivistymättä ulos? Etanolin määrälläkin saattaisi olla vaikutusta.

    Käynnistyksen jälkeen pakoputkisto on kylmä jolloin polttoaineen palaessa syntyvä vesihöyry tiivistyy vedeksi tai jopa jääksi pakoputken sisälle. Siitä kun jatkaa matkaa eteenpäin, vettä rupeaa työntymään pakoputken päästä osin vetenä ja pakoputken lämmettyä kunnolla pelkkänä vesihöyrynä joka ulkona pakkasessa tiivistyy sitten näkyväksi ihan niin kuin oman hengityksenkin kosteus. Ja auta armias, jos ajelet nykydieselillä niin lyhyitä pätkiä että vettä pääsee ajan myötä kertymään enemmän ja jäätymään pakoputkeen - siitä seuraa kallis remontti. (Onneksi takuu oli voimassa.)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit