Sähkö- ja PHEV autojen ilmoittavien kulutuslukemien luotettavuus?

5 kommenttia

Uusissa autoissa on raportointijärjestelmiä jotka antavat kulutuslukemia käytetystä polttoaine- ja sähköenergiasta auton omassa käyttöpäätteessä jota ennen kutsuttiin kojelaudaksi. Kätevää. Mutta miten luotettavia kyseiset järjestelmät ovat? Eikö autonvalmistajan etujen mukaista olisi hieman vääristellä tietoja niin että kuljettaja pysyy tyytyväisenä hankintaansa? Vääristelläänhän uusien autojen range-tietojakin aivan surutta eikä se näytä häiritsevän. Ainahan on ilmoitettu kulutuslukemia joita kukaan ei käytännössä voi saavuttaa. Tätä kannattaisi tutkia vaikka se työlästä onkin. Oma PHEV autoni on ollut nyt käytössä 2,5 vuotta / 50 000 km ja olen alusta asti pitänyt tarkkaa kulutettujen energiamäärien ja polttoainemäärien seurantataulukkoa missä käy myös käytetyt eurot per energia/100 km. Tiedot taulukkoon syötän kuiteista. Ainoa autosta lukemani tieto on ajetut kilometrit. Lopputulos on siten erittäin luotettava mutta jokseenkin masentava. PHEV autoa ei nykyhinnoilla todellakaan kannata säästösyiden takia hankkia. Omalla autollani ajan puolet vuodesta kaupungissa lähiajoa jolloin tankilla käydään vain kerran kuukaudessa. Toisen vuosipuolikkaan ja puolet vuotuisesta ajosta maaseudulla ilman vakituista latausmahdollisuutta, jolloin auto toimii lähes koko ajan täyshybridinä. Panee miettimään!

  
  • Normin mukaiset testit ovat vertailua varten, ei niitä kuulu suoraan arkeen kääntää.

    Mutta tuo kiinnostavampi osa: väittäkö autosi siis, että ajo on huipputaloudellista ja halpaa? Ja oma kirjanpitosi näyttää aivan toiseen suuntaan?

      
  • Ainakin nuo käyttämäni TDI-DSG:t tekevät niin. Talvisin sekalaisissa ja aika lyhyissä ajoissa todellinen kulutus on aivan eri sfääreissä kuin mittariston näyttämä ja heitto siis ei ole desejä vaan litroja. Lisälämmitin käy aktiivisesti ja hörppää dieselinsä mittauksen ohi mutta matkustamon lämmitys toimii hienosti.

      
  • Olen itse ollut PHEV valintaan tyytyväinen ja kokemusta nyt kahdesta VW PHEV autosta >100tkm. Olen seurannut tankkaus-trippimittari menetelmällä kulutusta eri autojeni kohdalla ja varmasti hieman alakanttiin auton keskikulutus näyttämät ovat, mutta viimeisimpien kohdalla heitto ei kovin iso ole ollut. Mikä nyt kenellekin iso ero sitten on. Nykyinen VW PHEV (Tiguan) on osoittanut, että vaikka sähkö loppuu, niin kulutus ei hyppää taivaisiin. Katsoin oman auton sovelluksen tiedot ja näytti viimeisen tammi-joulukuu 5000km keskikulutuksen 4,6l/100km+6,6kWh/100km. Edellinen tankkaus (300km) 5,2l/100km+4,2kWh/100km. Ja noilla luvuilla on arkisin huristeltu moottoritiellä >50% ajoista. Kesällä päässyt helposti 2-3l/100km keskikulutukseen + sähkö. Olisiko vastaava auto perusbensakoneisena päässyt samoihin lukuihin en tiedä.

      
  • @Lukija1589 kirjoitti:
    Olen itse ollut PHEV valintaan tyytyväinen ja kokemusta nyt kahdesta VW PHEV autosta >100tkm. Olen seurannut tankkaus-trippimittari menetelmällä kulutusta eri autojeni kohdalla ja varmasti hieman alakanttiin auton keskikulutus näyttämät ovat, mutta viimeisimpien kohdalla heitto ei kovin iso ole ollut. Mikä nyt kenellekin iso ero sitten on. Nykyinen VW PHEV (Tiguan) on osoittanut, että vaikka sähkö loppuu, niin kulutus ei hyppää taivaisiin. Katsoin oman auton sovelluksen tiedot ja näytti viimeisen tammi-joulukuu 5000km keskikulutuksen 4,6l/100km+6,6kWh/100km. Edellinen tankkaus (300km) 5,2l/100km+4,2kWh/100km. Ja noilla luvuilla on arkisin huristeltu moottoritiellä >50% ajoista. Kesällä päässyt helposti 2-3l/100km keskikulutukseen + sähkö. Olisiko vastaava auto perusbensakoneisena päässyt samoihin lukuihin en tiedä.

    Kuinka paljon hetkellinen kulutus on moottoritienopeudella kesällä? Sähkö ei taida siinä auttaa ollenkaan eli esiin tulee polttomoottorin taloudellisuus tuon korimallin kanssa. Taajamassa käyttäjän aktiivisuus ja mahdollisuudet latailla dominoivat kulutustasoa.

      
  • @Lukija1589 kirjoitti:
    Katsoin oman auton sovelluksen tiedot ja näytti viimeisen tammi-joulukuu 5000km keskikulutuksen.

    Jos on yhtään samanlainen tarkkuus, kun konsernisisaressa, niin eipä kannata tuolta katsoa mitään. Pitää mitata tankkauksesta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit