Moottoripyörä netistä?

2 kommenttia

Katselin Alibabaa, ja huomio kiinnittyi tähän "Honda-tarjoukseen". Vanhan mallista, käytännössä kestäväksi todettua enduroa myydään suoraan jenkeistä kohtuuhinnalla. https://www.alibaba.com/product-detail/Discount-stocked-for-Hondas-Iconic-XR650L_1600965665183.html?spm=a2700.pcdrm.0.0.5d00P8NOP8NOvq
Olisiko tällaisen tilaamisessa mitään järkeä/mitä riskejä? Onko edes sallittua Suomen vapaassa, mutta tarkoin säädellyssä valtiossa? Paljonkohan tulisi lisäkuluja? Vaikuttaako päästönormit?
Mielellään tietoon perustuvia vastauksia, kiitos, en kaipaa arvailuja enkä mutu- tai kaveri kertoi-perustaisia "totuuksia".

  
  • muokattu 15.02.2024 11:35

    @Antti249 kirjoitti:
    Katselin Alibabaa, ja huomio kiinnittyi tähän "Honda-tarjoukseen". Vanhan mallista, käytännössä kestäväksi todettua enduroa myydään suoraan jenkeistä kohtuuhinnalla. https://www.alibaba.com/product-detail/Discount-stocked-for-Hondas-Iconic-XR650L_1600965665183.html?spm=a2700.pcdrm.0.0.5d00P8NOP8NOvq
    Olisiko tällaisen tilaamisessa mitään järkeä/mitä riskejä? Onko edes sallittua Suomen vapaassa, mutta tarkoin säädellyssä valtiossa? Paljonkohan tulisi lisäkuluja? Vaikuttaako päästönormit?
    Mielellään tietoon perustuvia vastauksia, kiitos, en kaipaa arvailuja enkä mutu- tai kaveri kertoi-perustaisia "totuuksia".

    Alibaban kautta ostamisesta en tiedä (toki ali expressin kautta silloin tällöin aina jotain pienempää olen ostanut), mutta EUn ulkopuolelta (jenkeistä) olen moottoripyörän tuonut ja maahantuonti on ihan peruskauraa, eli osto+rahtikustannusten päälle tulli jonka päälle sitten ALV. Rekisteröinnissä tieliikenteeseen on aina omat pyöräkohtaiset kommenvenkkinsä, eli ensin pitää tehdä autoveroilmoitus (ja käsittelyn jälkeen maksaa autovero ennen rekisteröiontikatsastusta). Lisäksi tarvitaan vastaavuustodistus rekisteröintiä varten. Ainakin ennen tämän sai tilattua TÜV Nordilta maksua vastaan jos kyseistä mallia oli tuotu eurooppaan ja/tai joku oli sellaisen saanut rekisteröityä EUn alueella (käytännössä tuolla todistuksella vakuutetaan että tuo kyseisen tuomasi yksilön VIN koodi vastaa jotain euroopassa tieliikenne käyttöön rekisteröityä yksilöä päästöjen, valaisimien, hallinta- ja turvalaitteiden jne. osalta). Todistuksen saamisen jälkeen ennen rekisteröintikatsastusta pitää huolehtia käytännössä että äänenvaimennin, valot, heijastimet, jalustin, peilit jne. ja niiden toiminta täyttävät EU vaatimukset. (esim. valaisimet/heijastimet/peilit/äänenvaimennin eivät välttämättä ole E-hyväksyttyjä (pelkkä DOT), valojen toiminnallisuus poikkeaa hyväksytystä (esim. parkkivalojen toiminta tai jalustimen merkkivalo mikäli ei automaattisesti nouse kun pyörä nostetaan pystyyn tai vaihde kytketään päälle) jne.
    Kaikki edellä mainittu on tehtävissä - ja mallista riippuen ei välttämättä edes mikään paha/iso/kallis nakki.

      
  • Kun lähtee suomalaisella asenteella liikkeelle, ei kannata edes yrittää. Suomi on ollut jokusen vuoden EU:n jäsen, kannattaa edes siihen sopeutua. Kaikilla mailla/alueilla on omia sääntöjä ja niiden mukaan kaikkien on elettävä.

    ZeiMZein kirjoitukseen lisäisi, että kannattaa katsoa mille markkina-alueelle pyörä on tehty. EU/USA/Japan/International, onkohan muitakin, ja varmaan EU ja International ovat parhaat lähtökohdat. Nykyään ei tietääkseni vaadita oikeita leimoja joka osassa, riittää että ne vastaavat vaadittuja ja jopa amerikanihmeitä hyväksytään. Oman pyöräni todistuksen sain aikanaan ostaa merkin maahantuojalta ja katsastuksessa valitettiin valmistajan huonoa fonttia valmistusnumeron stanssauksessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit