Nissan QQ 1.3 + automaatti, outo "ominaisuus"

13 kommenttia

Tervehdys, sain lankomiehen QQ:n muutamaksi päiväksi lainaan. Autossa on 1.3 moottori ja automaattivaihteisto.

Huomasin kummallisen ja ärsyttävän ominaisuuden. Jos auto on parkissa kauemmin kuin 1 tunnin (arvio), niin liikkeelle lähdettäessä (eteen tai taakse) tuntuu ettei auto lähde ryömimään eli pysyy paikallaan vaikka kierroksia hieman nostaa ja sitten kun kierroksia nostaa enemmän niin hyökkää yht'äkkiä liikkeelle. Siis lähtee ryntäämään.

Osaisiko joku kertoa onko kyseessä vain ko. kombinaation (moottori+vaihteisto) ominaisuus vai pelkästään tässä yksilössä esiintyvä "ominaisuus"? Onko ongelma poistettavissa ehkä säätämällä automaatin toimintaa tms.?

Muutenhan QQ:lla oli mukava ja leppoisaa ajella ja kohtuu pirteältä moottori tuntui.

  
  • Kertoa voi kaikenlaista, mutta eihän kaikki totta ole. CVT:ssä on suurimman ja pienimmän välityksen suhde suuri, joten kytkimeksi käy keskipakokytkin tai muu yksinkertainen nopeasti kytkeytyvä kytkin, kun siihen ei tarvita luistoa. Se voi ihan toiminnallisesti ottaa kiinni lämpötilan mukaan tai se voidaan ohjata toimimaan niin moottorin lämpötilan mukaan. Tuota voisi ainakin ihmetellä, jos asiaa pitää selvittää.

    Samanlaista ryntäilyä ainakin oli myös kaksoiskytkinautoissa, kun niissäkään kytkintä ei ole rakennettu luistavaksi.

      
  • Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

    Ryömiikö auto, kun sitä pidetään jarrulla paikallaan.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kertoa voi kaikenlaista, mutta eihän kaikki totta ole. CVT:ssä on suurimman ja pienimmän välityksen suhde suuri, joten kytkimeksi käy keskipakokytkin tai muu yksinkertainen nopeasti kytkeytyvä kytkin, kun siihen ei tarvita luistoa. Se voi ihan toiminnallisesti ottaa kiinni lämpötilan mukaan tai se voidaan ohjata toimimaan niin moottorin lämpötilan mukaan. Tuota voisi ainakin ihmetellä, jos asiaa pitää selvittää.

    Samanlaista ryntäilyä ainakin oli myös kaksoiskytkinautoissa, kun niissäkään kytkintä ei ole rakennettu luistavaksi.

    QQ ei ole Daf. Siinä on momentinmuunnin, jonka toiminta riippuu yleensä öljyn lämpötilasta. Niissä on myös valinnainen tartuntanopeus kuten keskipakokytkimissä.

      
  • @Maatrix_7 kirjoitti:
    Tervehdys, sain lankomiehen QQ:n muutamaksi päiväksi lainaan. Autossa on 1.3 moottori ja automaattivaihteisto.

    Huomasin kummallisen ja ärsyttävän ominaisuuden. Jos auto on parkissa kauemmin kuin 1 tunnin (arvio), niin liikkeelle lähdettäessä (eteen tai taakse) tuntuu ettei auto lähde ryömimään eli pysyy paikallaan vaikka kierroksia hieman nostaa ja sitten kun kierroksia nostaa enemmän niin hyökkää yht'äkkiä liikkeelle. Siis lähtee ryntäämään.

    Osaisiko joku kertoa onko kyseessä vain ko. kombinaation (moottori+vaihteisto) ominaisuus vai pelkästään tässä yksilössä esiintyvä "ominaisuus"? Onko ongelma poistettavissa ehkä säätämällä automaatin toimintaa tms.?

    Muutenhan QQ:lla oli mukava ja leppoisaa ajella ja kohtuu pirteältä moottori tuntui.

    En tunne Qashqaita, tai sen automaattivaihteiston toteutustapaa, mutta vialtahan tuo selvästi vaikuttaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

    Ryömiikö auto, kun sitä pidetään jarrulla paikallaan.

    Voi jessus, jos siellä kytkin luistaa paikallaan ollessa, sehän ylikuumenee.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kertoa voi kaikenlaista, mutta eihän kaikki totta ole. CVT:ssä on suurimman ja pienimmän välityksen suhde suuri, joten kytkimeksi käy keskipakokytkin tai muu yksinkertainen nopeasti kytkeytyvä kytkin, kun siihen ei tarvita luistoa. Se voi ihan toiminnallisesti ottaa kiinni lämpötilan mukaan tai se voidaan ohjata toimimaan niin moottorin lämpötilan mukaan. Tuota voisi ainakin ihmetellä, jos asiaa pitää selvittää.

    Samanlaista ryntäilyä ainakin oli myös kaksoiskytkinautoissa, kun niissäkään kytkintä ei ole rakennettu luistavaksi.

    Kiitokset osallistumisesta keskusteluun.
    Tuo QQ on vuosimallia 2019 ja ymmärtääkseni siinä on se uusi DCT 7-lovinen kaksoiskytkin automaattilaatikko. Aiemmassa 1.2 moottorisessa oli CVT vaihteisto, jota kukaan ei varmaan ole jäänyt kaipailemaan.

      
  • NISSAN QASHQAI

    6 vaihdetta, manuaalivaihteisto tai Xtronic-automaatti
    Xtronic on CVT

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

    Ryömiikö auto, kun sitä pidetään jarrulla paikallaan.

    Voi jessus, jos siellä kytkin luistaa paikallaan ollessa, sehän ylikuumenee.

    Miksi se kytkin luistaisi? Manuaalissa kuljettaja hoitaa kytkimen, automaatissa automatiikkaa ohjaa kytkintä. Monilevykytkimessä voi puristusta ohjata, joten auto lähtee ryömimään kun jarrun irrottaa ja painaa kaasua tai jo tyhjäkäynnillä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

    Ryömiikö auto, kun sitä pidetään jarrulla paikallaan.

    Voi jessus, jos siellä kytkin luistaa paikallaan ollessa, sehän ylikuumenee.

    Miksi se kytkin luistaisi? Manuaalissa kuljettaja hoitaa kytkimen, automaatissa automatiikkaa ohjaa kytkintä. Monilevykytkimessä voi puristusta ohjata, joten auto lähtee ryömimään kun jarrun irrottaa ja painaa kaasua tai jo tyhjäkäynnillä.

    Näinhän sen juurikin pitäisi käyttäytyä, jarrun kun irrottaa niin pitäisi lähteä hiljalleen ryömimään, mutta ko. yksilö ei liikahda. Sitten joutuu kaasua näyttämään vähemmän tai enemmän ja se sitten aiheuttaa ryntäämisen.
    Varsinkin esim. taskuparkista lähtiessä tuollainen äkäinen liikkuminen on kyllä haastavaa.

      
  • @Maatrix_7 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ainakin meidän kaksoiskytkinvaihteisto ryömii aivan normaalisti jarrulla säätelemällä.
    Toyotan CVTe on kiinteävetoinen ilman minkäänlaista kytkintä.

    Niissä on käsittääkseni monilevykytkimet nykyisin yksilevykytkimen sijaan, kytkin voi siis luistaakin.

    Mikä siellä voi luistaa esim. liikennevaloissa ja ruuhkassa autoa pidetään pitkiäkin aikoja jarrulla paikallaan.

    Ryömiikö auto, kun sitä pidetään jarrulla paikallaan.

    Voi jessus, jos siellä kytkin luistaa paikallaan ollessa, sehän ylikuumenee.

    Miksi se kytkin luistaisi? Manuaalissa kuljettaja hoitaa kytkimen, automaatissa automatiikkaa ohjaa kytkintä. Monilevykytkimessä voi puristusta ohjata, joten auto lähtee ryömimään kun jarrun irrottaa ja painaa kaasua tai jo tyhjäkäynnillä.

    Näinhän sen juurikin pitäisi käyttäytyä, jarrun kun irrottaa niin pitäisi lähteä hiljalleen ryömimään, mutta ko. yksilö ei liikahda. Sitten joutuu kaasua näyttämään vähemmän tai enemmän ja se sitten aiheuttaa ryntäämisen.
    Varsinkin esim. taskuparkista lähtiessä tuollainen äkäinen liikkuminen on kyllä haastavaa.

    Noinhan ensimmäiset DSG:t ja muut toimivat. Joissakin oli oikein vikaa ja öljyjä vaihdettiin ja se auttoi vähän. Joissakin vaihdettiin laatikon ohjausventtiiliosa, mutta silloin taisi olla enemmän vikaa. Niissä oli kuivat yksilevykytkimet, jolloin pitkä ryömitys ei tee hyvää kytkinlevylle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit