@Lukija42283 kirjoitti:
Nissan Quashai E-Power kulutti käyttötestin mukaan 7 l satasella.Opel Amperan kulutus oli luokkaa 2 l satasella.Molemmat nk. sarjahybridejä.Miten Nissan Qashai E-powerin ja Opel Amperan tekniikka eroaa toisistaan?
Ampera on ladattava. (Amperan käyttötestikulutus oli 8,41 kWh/100km + 4,75 l/100km)
@Lukija42283 kirjoitti:
Miten Nissan Qashai E-powerin ja Opel Amperan tekniikka eroaa toisistaan?
e-power on kevyt hybridi, eli ei plug-in ?
Kumpikaan ei ole kevythybridi mutta Amperaa ladataan ja E-poweria ei.
jos ei ladata niin käsittääkseni puhutaan aina kevythybrideistä?
ei kai nissania käynnissä pidetä sen vuoksi että akku täyttyisi eli kevyt (pieni akku) ja
tuo kulutus... audilla pääsen 3,3/100 ohitellen jonoja välin tampere-pori, kuis e-powerilla?
@Lukija42283 kirjoitti:
Miten Nissan Qashai E-powerin ja Opel Amperan tekniikka eroaa toisistaan?
e-power on kevyt hybridi, eli ei plug-in ?
Kumpikaan ei ole kevythybridi mutta Amperaa ladataan ja E-poweria ei.
jos ei ladata niin käsittääkseni puhutaan aina kevythybrideistä?
Ei. Kevythybridi, rinnakkaishybridi, sarjahybridi, täyshybridi ja mitä niitä nyt onkaan, nimitykset eivät liity siihen että voiko autoa ladata vai ei, vaan voimansiirron tekniseen toteutukseen. Toyota on hyvä esimerkki tästä: Se ei ole valmistanut koskaan kevythybrideitä mutta varmaankin 99% sen aikojen kuluessa valmistamista hybrideistä on ei-ladattavia eli mainoskielellä "itselataavia hybrideitä". Toisin sanoen ne lataavat itse akkunsa (niin kuin autot ovat tehneet ainakin viimeiset 100 vuotta). "Itselataava hybridi" -nimitys on siinä mielessä vähän korni että myös ladattavat hybridit lataavat itse akkujansa siinä missä itselataavakin - niihin voi vain vielä lisäksi ladata virtaa pistorasiastakin.
Ps. Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei ladattavaa hybridiä voitaisiin aivan hyvin kutsua kevythybridiksikin.
Ampera on ladattava. (Amperan käyttötestikulutus oli 8,41 kWh/100km + 4,75 l/100km)
e-power on kevyt hybridi, eli ei plug-in ?
Kumpikaan ei ole kevythybridi mutta Amperaa ladataan ja E-poweria ei.
jos ei ladata niin käsittääkseni puhutaan aina kevythybrideistä?
ei kai nissania käynnissä pidetä sen vuoksi että akku täyttyisi eli kevyt (pieni akku) ja
tuo kulutus... audilla pääsen 3,3/100 ohitellen jonoja välin tampere-pori, kuis e-powerilla?
Ei. Kevythybridi, rinnakkaishybridi, sarjahybridi, täyshybridi ja mitä niitä nyt onkaan, nimitykset eivät liity siihen että voiko autoa ladata vai ei, vaan voimansiirron tekniseen toteutukseen. Toyota on hyvä esimerkki tästä: Se ei ole valmistanut koskaan kevythybrideitä mutta varmaankin 99% sen aikojen kuluessa valmistamista hybrideistä on ei-ladattavia eli mainoskielellä "itselataavia hybrideitä". Toisin sanoen ne lataavat itse akkunsa (niin kuin autot ovat tehneet ainakin viimeiset 100 vuotta). "Itselataava hybridi" -nimitys on siinä mielessä vähän korni että myös ladattavat hybridit lataavat itse akkujansa siinä missä itselataavakin - niihin voi vain vielä lisäksi ladata virtaa pistorasiastakin.
Ps. Itse olen kyllä sitä mieltä, että ei ladattavaa hybridiä voitaisiin aivan hyvin kutsua kevythybridiksikin.