Hei!
TM 14/2024 sivulla 53 Ford Tourneo Courier -koeajon yhteydessä oli kommentti: "Liian kalliit pikkuautot". On totta, että muutama automerkki on luopunut B-segmentin pikkuautoista ja pienimpien pikkuautojen A-segmentin tarjonta on hyvin ohut.
Markkinoilla on kuitenkin edelleen kohtuuhintaisia ja varsin kuljetuskykyisiä pikkuautoja, esimerkiksi Skoda Fabia ja Hyundai i20, joiden perusmallit ovat 20 000 euron hintaluokassa ja 25 000 euron hintaluokassa on saatavana lukuisia vaihtoehtoja. Näitäkin voisi enemmän esitellä ja koeajaa, koska niihin on tullut uudistuksia.
Pöhinä markkinoilla alkaa kun noita halpiksia saa samaan hintaan täyssähköisenä. Edes 40 kWh akuilla.
tulisihan niitä myyntiin, mutta euroverottaja nostaa hintaa sitä mukaa kun tuntuu saksan autojäteistä alkaa itkeä ettei pärjää, vaikka saksan valtio tukee yhtälailla niiden tuortantoa...
Skoda venyttää Fabiaa ja tuloksena on Scala. Pikkuauton perusrakenne ja tekniikka, vähän paremmat tilat, mutta onko se silti vaan vähän isompi Fabia? Viittaan siis samaan kysymykseen, minkä esitin toisaalla autojen laadusta eri kokoluokissa. Olisi helppo uskoa, että Octavialla on enemmän kilometrejä edessään kuin Fabialla. Onko näin ja onko Scala parempi kuin Fabia.
onkohan se inflaatio vaiko kateahneus syynä että muutamassa vuodessa 13t€ auton hinta on muuttunut
segmenttiä ylemmäs 20t€? golf bensafarkku 19500, nyt melkein 30t€... älytöntä nostoa.
Jos täyssähkö tuntuu kalliilta vrt bensa, asia korjaantuu kun bensiiniversion hintaa nostaa.
Näinhän Suomessa on tehty, eli bensiiniversion hintaa nostaa autovero. Vain sähköautoille on suotu verotuki, eli ovat ilman autoveroa.
Ainahan voi kiristää entisestään, mutta autoverottomissa maissa ero bensan ja sähköversion välillä on suurempi. Sitten pitää vielä huomioida paikalliset sähkön- ja polttoaineen hintarakenteet mikäli laskee kannattavuuksia.
Autoveron varjolla polttomoottorisen hintaa Suomessa nostavat myös muut tekijät.
Tässä lieneekin yksi syy sähköautojen menekin hiipumiseen Keski-Euroopassa. Kun autot JA sähkö ovat kalliimpia, jää sähköauton säästöpotentiaali pienemmäksi.
Säästöpotentiaali kasvaa merkittävästi kun ostaa vähän käytetyn uudehkon sähköauton Suomea halvemman ALV:n ja kalliimman sähkön maasta, tuo sen Suomeen autoverotta. Tällöin sähköauto on Suomen kilvissä saman hintainen kuin vastaava dieselmoottorinen ja sähkäriä saa ajaa suomalaisella halvalla sähköllä.
Ymmärrän hyvin, että tämä havainto ei globaaleja sähköautomarkkinoita elätä, mutta mielestäni se on mahdollinen yksittäiselle auton ostajalle.
--740 GLE