Suojaverkko matkustamon ja tavaratilan väliin, sidontalenkit sekä kattokuorma?

3 kommenttia

Hei! Ford Tourneo Courierin muutoin varsin perusteellisessa ison koeajon jutussa (TM 14/2024) on pari puutetta:

Olisin toivonut tietoja tila-autossa erittäin tärkeistä kuormansidontalenkeistä ja niiden laadusta sekä suojaverkon saatavuudesta tavaratilan ja matkustamon väliin. Lisäksi tärkeää on tieto siitä, onko suojaverkko asennettavissa sekä takaistuinten että etuistuinten taakse. Onko turvaverkko vakiovaruste vai valinnaisvaruste? Jos valinnaisvaruste, mikä on verkon hinta?

Jos tehdasasenteiset verkon yläkiinnityspisteet puuttuvat, on suojaverkon tukeva jälkiasentaminen etuistuinten taakse yleensä mahdotonta katossa olevien ikkunaturvatyynyjen (turvaverhojen) vuoksi.

Silloin kun tavaratila on suurimmillaan etuistuimiin saakka, kuljetetaan paljon tavaraa, jota kaikkea tuskin on sidottu kiinni. Verkko antaisi lisäturvaa, jotta tavarat eivät esim. äkkijarrutuksessa lennähtäisi matkustamoon.

Takaistuinten taakse on yleensä saatavana jälkiasenteisia verkkoja tai koirakaltereita, mutta niiden asennettavuus on yleensä tehdasasenteista verkkoa hankalampaa.

Mallimuutosten yhteydessä suojaverkon saatavuus on heikentynyt joissakin malleissa.

Esimerkiksi loma- ja mökkireissulla kaikki tavarat eivät mahdu suojapeitteen alle, vaan kuorma on korkeampi, Suojaverkon ansiosta kevyttä tavaraa voi lastata ylemmäs.

Tavarat toki pitäisi sitoa, mutta harva sitoo ihan kaikkia tavaroita. Suojaverkko antaisi lisäturvaa, se estäisi tai ainakin hidastaisi tavaroiden lennähtämisen matkustamoon! Myös lemmikkejä kuljettavan olisi hyvä tietää, onko koirakalteri asennettavissa.

En ostaisi monikäyttöistä autoa ilman verkon käyttömahdollisuutta. Tavaratila on yhteydessä matkustamoon farmarimallien ja tila-autojen lisäksi katumaastureissa ja viistoperämalleissa. Verkon saatavuus ja asennettavuustieto on tärkeä. Se pitäisi lisätä edellä mainittujen mallien varustelistaan!

Kassikoukut kyllä mainitaan, mutta autonkäyttäjä haluaisi tietää, millaiset sidontalenkit tavaratilassa ovat.
Tila-auton ja farmarin isossa tavaratilassa suurimmillan kuljetetaan joskus isojakin esineitä, esimerkiksi polkupyöriä, huonekaluja tai muuta tavaraa vaikkapa muuton tai mökkireissun yhteydessä.

Varsinkin tila-autossa ja farmarissa jämerät sidontalenkit ovat tarpeen, jotta isot ja painavat tavarat saa sidottua sidontaliinoilla kiinni.

Auton käytettävyyden kannalta tieto auton suurimmasta kattokuormasta on myös tärkeä!

  
  • @Lukija7630 kirjoitti:
    Hei! Ford Tourneo Courierin muutoin varsin perusteellisessa ison koeajon jutussa (TM 14/2024) on pari puutetta:

    Olisin toivonut tietoja tila-autossa erittäin tärkeistä kuormansidontalenkeistä ja niiden laadusta sekä suojaverkon saatavuudesta tavaratilan ja matkustamon väliin. Lisäksi tärkeää on tieto siitä, onko suojaverkko asennettavissa sekä takaistuinten että etuistuinten taakse. Onko turvaverkko vakiovaruste vai valinnaisvaruste? Jos valinnaisvaruste, mikä on verkon hinta?

    Jos tehdasasenteiset verkon yläkiinnityspisteet puuttuvat, on suojaverkon tukeva jälkiasentaminen etuistuinten taakse yleensä mahdotonta katossa olevien ikkunaturvatyynyjen (turvaverhojen) vuoksi.

    Silloin kun tavaratila on suurimmillaan etuistuimiin saakka, kuljetetaan paljon tavaraa, jota kaikkea tuskin on sidottu kiinni. Verkko antaisi lisäturvaa, jotta tavarat eivät esim. äkkijarrutuksessa lennähtäisi matkustamoon.

    Takaistuinten taakse on yleensä saatavana jälkiasenteisia verkkoja tai koirakaltereita, mutta niiden asennettavuus on yleensä tehdasasenteista verkkoa hankalampaa.

    Mallimuutosten yhteydessä suojaverkon saatavuus on heikentynyt joissakin malleissa.

    Esimerkiksi loma- ja mökkireissulla kaikki tavarat eivät mahdu suojapeitteen alle, vaan kuorma on korkeampi, Suojaverkon ansiosta kevyttä tavaraa voi lastata ylemmäs.

    Tavarat toki pitäisi sitoa, mutta harva sitoo ihan kaikkia tavaroita. Suojaverkko antaisi lisäturvaa, se estäisi tai ainakin hidastaisi tavaroiden lennähtämisen matkustamoon! Myös lemmikkejä kuljettavan olisi hyvä tietää, onko koirakalteri asennettavissa.

    En ostaisi monikäyttöistä autoa ilman verkon käyttömahdollisuutta. Tavaratila on yhteydessä matkustamoon farmarimallien ja tila-autojen lisäksi katumaastureissa ja viistoperämalleissa. Verkon saatavuus ja asennettavuustieto on tärkeä. Se pitäisi lisätä edellä mainittujen mallien varustelistaan!

    Kassikoukut kyllä mainitaan, mutta autonkäyttäjä haluaisi tietää, millaiset sidontalenkit tavaratilassa ovat.
    Tila-auton ja farmarin isossa tavaratilassa suurimmillan kuljetetaan joskus isojakin esineitä, esimerkiksi polkupyöriä, huonekaluja tai muuta tavaraa vaikkapa muuton tai mökkireissun yhteydessä.

    Varsinkin tila-autossa ja farmarissa jämerät sidontalenkit ovat tarpeen, jotta isot ja painavat tavarat saa sidottua sidontaliinoilla kiinni.

    Auton käytettävyyden kannalta tieto auton suurimmasta kattokuormasta on myös tärkeä!

    Olen samaan mieltä näitä käsitellään koeajoissa aivan liian vähän. Mulla ainakin monessa autossa ko. verkko on ollut muutaman sadan euron lisäsvaruste ja kuten sanot jälkikäteen asentaminen harvoin mahdollista turvalaitteiden vuoksi.

    Merkityksellinen parametri on myös maavara, joka on erittäin vaikea löytää. Joskus ennen vanhaan se luki piirroksessa, jossa on auton mitat, nyt maavaraa ei enää ilmoiteta lainkaan.

      
  • @Lukija33539 kirjoitti:

    @Lukija7630 kirjoitti:
    Hei! Ford Tourneo Courierin muutoin varsin perusteellisessa ison koeajon jutussa (TM 14/2024) on pari puutetta:

    Olisin toivonut tietoja tila-autossa erittäin tärkeistä kuormansidontalenkeistä ja niiden laadusta sekä suojaverkon saatavuudesta tavaratilan ja matkustamon väliin. Lisäksi tärkeää on tieto siitä, onko suojaverkko asennettavissa sekä takaistuinten että etuistuinten taakse. Onko turvaverkko vakiovaruste vai valinnaisvaruste? Jos valinnaisvaruste, mikä on verkon hinta?

    Jos tehdasasenteiset verkon yläkiinnityspisteet puuttuvat, on suojaverkon tukeva jälkiasentaminen etuistuinten taakse yleensä mahdotonta katossa olevien ikkunaturvatyynyjen (turvaverhojen) vuoksi.

    Silloin kun tavaratila on suurimmillaan etuistuimiin saakka, kuljetetaan paljon tavaraa, jota kaikkea tuskin on sidottu kiinni. Verkko antaisi lisäturvaa, jotta tavarat eivät esim. äkkijarrutuksessa lennähtäisi matkustamoon.

    Takaistuinten taakse on yleensä saatavana jälkiasenteisia verkkoja tai koirakaltereita, mutta niiden asennettavuus on yleensä tehdasasenteista verkkoa hankalampaa.

    Mallimuutosten yhteydessä suojaverkon saatavuus on heikentynyt joissakin malleissa.

    Esimerkiksi loma- ja mökkireissulla kaikki tavarat eivät mahdu suojapeitteen alle, vaan kuorma on korkeampi, Suojaverkon ansiosta kevyttä tavaraa voi lastata ylemmäs.

    Tavarat toki pitäisi sitoa, mutta harva sitoo ihan kaikkia tavaroita. Suojaverkko antaisi lisäturvaa, se estäisi tai ainakin hidastaisi tavaroiden lennähtämisen matkustamoon! Myös lemmikkejä kuljettavan olisi hyvä tietää, onko koirakalteri asennettavissa.

    En ostaisi monikäyttöistä autoa ilman verkon käyttömahdollisuutta. Tavaratila on yhteydessä matkustamoon farmarimallien ja tila-autojen lisäksi katumaastureissa ja viistoperämalleissa. Verkon saatavuus ja asennettavuustieto on tärkeä. Se pitäisi lisätä edellä mainittujen mallien varustelistaan!

    Kassikoukut kyllä mainitaan, mutta autonkäyttäjä haluaisi tietää, millaiset sidontalenkit tavaratilassa ovat.
    Tila-auton ja farmarin isossa tavaratilassa suurimmillan kuljetetaan joskus isojakin esineitä, esimerkiksi polkupyöriä, huonekaluja tai muuta tavaraa vaikkapa muuton tai mökkireissun yhteydessä.

    Varsinkin tila-autossa ja farmarissa jämerät sidontalenkit ovat tarpeen, jotta isot ja painavat tavarat saa sidottua sidontaliinoilla kiinni.

    Auton käytettävyyden kannalta tieto auton suurimmasta kattokuormasta on myös tärkeä!

    Olen samaan mieltä näitä käsitellään koeajoissa aivan liian vähän. Mulla ainakin monessa autossa ko. verkko on ollut muutaman sadan euron lisäsvaruste ja kuten sanot jälkikäteen asentaminen harvoin mahdollista turvalaitteiden vuoksi.

    Merkityksellinen parametri on myös maavara, joka on erittäin vaikea löytää. Joskus ennen vanhaan se luki piirroksessa, jossa on auton mitat, nyt maavaraa ei enää ilmoiteta lainkaan.

      
  • @Lukija7630 kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Lukija7630 kirjoitti:
    Hei! Ford Tourneo Courierin muutoin varsin perusteellisessa ison koeajon jutussa (TM 14/2024) on pari puutetta:

    Olisin toivonut tietoja tila-autossa erittäin tärkeistä kuormansidontalenkeistä ja niiden laadusta sekä suojaverkon saatavuudesta tavaratilan ja matkustamon väliin. Lisäksi tärkeää on tieto siitä, onko suojaverkko asennettavissa sekä takaistuinten että etuistuinten taakse. Onko turvaverkko vakiovaruste vai valinnaisvaruste? Jos valinnaisvaruste, mikä on verkon hinta?

    Jos tehdasasenteiset verkon yläkiinnityspisteet puuttuvat, on suojaverkon tukeva jälkiasentaminen etuistuinten taakse yleensä mahdotonta katossa olevien ikkunaturvatyynyjen (turvaverhojen) vuoksi.

    Silloin kun tavaratila on suurimmillaan etuistuimiin saakka, kuljetetaan paljon tavaraa, jota kaikkea tuskin on sidottu kiinni. Verkko antaisi lisäturvaa, jotta tavarat eivät esim. äkkijarrutuksessa lennähtäisi matkustamoon.

    Takaistuinten taakse on yleensä saatavana jälkiasenteisia verkkoja tai koirakaltereita, mutta niiden asennettavuus on yleensä tehdasasenteista verkkoa hankalampaa.

    Mallimuutosten yhteydessä suojaverkon saatavuus on heikentynyt joissakin malleissa.

    Esimerkiksi loma- ja mökkireissulla kaikki tavarat eivät mahdu suojapeitteen alle, vaan kuorma on korkeampi, Suojaverkon ansiosta kevyttä tavaraa voi lastata ylemmäs.

    Tavarat toki pitäisi sitoa, mutta harva sitoo ihan kaikkia tavaroita. Suojaverkko antaisi lisäturvaa, se estäisi tai ainakin hidastaisi tavaroiden lennähtämisen matkustamoon! Myös lemmikkejä kuljettavan olisi hyvä tietää, onko koirakalteri asennettavissa.

    En ostaisi monikäyttöistä autoa ilman verkon käyttömahdollisuutta. Tavaratila on yhteydessä matkustamoon farmarimallien ja tila-autojen lisäksi katumaastureissa ja viistoperämalleissa. Verkon saatavuus ja asennettavuustieto on tärkeä. Se pitäisi lisätä edellä mainittujen mallien varustelistaan!

    Kassikoukut kyllä mainitaan, mutta autonkäyttäjä haluaisi tietää, millaiset sidontalenkit tavaratilassa ovat.
    Tila-auton ja farmarin isossa tavaratilassa suurimmillan kuljetetaan joskus isojakin esineitä, esimerkiksi polkupyöriä, huonekaluja tai muuta tavaraa vaikkapa muuton tai mökkireissun yhteydessä.

    Varsinkin tila-autossa ja farmarissa jämerät sidontalenkit ovat tarpeen, jotta isot ja painavat tavarat saa sidottua sidontaliinoilla kiinni.

    Auton käytettävyyden kannalta tieto auton suurimmasta kattokuormasta on myös tärkeä!

    Olen samaan mieltä näitä käsitellään koeajoissa aivan liian vähän. Mulla ainakin monessa autossa ko. verkko on ollut muutaman sadan euron lisäsvaruste ja kuten sanot jälkikäteen asentaminen harvoin mahdollista turvalaitteiden vuoksi.

    Merkityksellinen parametri on myös maavara, joka on erittäin vaikea löytää. Joskus ennen vanhaan se luki piirroksessa, jossa on auton mitat, nyt maavaraa ei enää ilmoiteta lainkaan.

    Joo, maavara on myös tosi tärkeä, esimerkiksi mökkeilijälle. Miksi tämä tärkeä tieto on jätetty pois? Pitäisi myös tietää, onko mitattu tyhjänä vai kuormattuna ja millaisella kuormalla? Sähköautoissa ja lataushybrideissä erityisen tärkeä tieto!

    Joiltakin autonvalmistajilta maavaratietoa voi olla vaikea saada, mutta luulisi TM:n laboratorion pystyvän mittaamaan sen.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit