Sähköauton vakuutus

5 kommenttia

Ostin kolme vuotta vanhan sähköauton. Sen teho oli 300 kW. Otin vakuutus tarjouksia vakuutusyhtiöiden nettisovellutuksilla. Olen LähiTapiolan asiakas. En kuitenkaan saanut siltä vakuutustarjousta enkä mitään vastausta tarjouspyyntöihin. Selvästikin vakuutusta ei haluttu antaa. Vakuutus pitää tehdä 7 vrk kuluessa kaupasta. On helppo kieltäytyä vaikuutuksesta olemalla hiljaa tarjousta pyydettäessä. Hoidin vakuutuksen toisessa yhtiössä. Onko vastaavia kokemuksia muilla?

  
  • @Lukija268967 kirjoitti:
    Ostin kolme vuotta vanhan sähköauton. Sen teho oli 300 kW. Otin vakuutus tarjouksia vakuutusyhtiöiden nettisovellutuksilla. Olen LähiTapiolan asiakas. En kuitenkaan saanut siltä vakuutustarjousta enkä mitään vastausta tarjouspyyntöihin. Selvästikin vakuutusta ei haluttu antaa. Vakuutus pitää tehdä 7 vrk kuluessa kaupasta. On helppo kieltäytyä vaikuutuksesta olemalla hiljaa tarjousta pyydettäessä. Hoidin vakuutuksen toisessa yhtiössä. Onko vastaavia kokemuksia muilla?

    Olitko yhteydessä suoraan vai yrititkö saada vakuutustajousta nettirobon kautta?

    Itsellä autovakuutus Lähitapiossa, teho 400kW ja vakuutus myönnettiin riskinarviointi prosessin kautta. Se otti aikaa par päivää. Kyseessä ei ole siis sähköauton teho vaan auton teho ylipäätään. Olisko Lähitapiolan tehoraja sitten 300kW. Edellinen auto taisi olla 290kW (ei sähkö) silloin vakuutuksen sai ilman prosesseja. Ainakin minulta he kysyivät, että onko ko. riskinarviointiprosessi ok minulle. Ei mulla mitään asiaan vastaan ollut. En ole ollut pahoissa kolareissa, ja ajolupakin on ollut kortin saamisen jälkeen lähes yhtäjaksoisti hallussa. (toki nuorena käveltiin muutama kuukausi)

    Tehosta päättelisin että autosi voisi olla myös Taycan, jolle autovakuutuksen saaminen ei ole vättämättä helppoa. Syy ei välttämättä ole edes teho, vaan auton malli. Taycanista oli isompikin haloo jonkin aika sitten, mutta vakuutusyhtiö taisi olla silloin joku muu, oliko if ?

      
  • Tämmöisessä voi joutua mielenkiintoisiin keskusteluihin vakuutusyhtiön konttorissa. Itse istuin vuosia sitten LähiTapiolan konttorissa ja tingin tarjousta kotivakuutusten yms lisäksi Volvoon ja Bemariin. Bemarin vakuutukset oli 50% kalliimmat. Sitä ihmeteltyäni noin 40-vuotias (oletettavasti vakuutuskokemusta oli) asiakaspalveluja totesi, että ”tiedäthän, että bemarin maine on riski”. Ihmettelin lisää, että kyllä kyllä jos auto olisi ’05 320 mutta minun auto on 500-farmari pienellä diesel-koneella. Kalliimmaksi jäi kuin Volvon vakuutus muttei +50%.
    Luulisi, että tietyn merkin sisälläkin tehdään omat riskilaskelmat - vaikka olisi kuinka rikkeeetön historia niin vakuutusvirkailija voi kysyä miksi olet hankkinut 1000 hv Teslan? Koska mä voin..

      
  • muokattu 17.11.2024 19:59

    @Lukija159246 kirjoitti:
    Tämmöisessä voi joutua mielenkiintoisiin keskusteluihin vakuutusyhtiön konttorissa. Itse istuin vuosia sitten LähiTapiolan konttorissa ja tingin tarjousta kotivakuutusten yms lisäksi Volvoon ja Bemariin. Bemarin vakuutukset oli 50% kalliimmat. Sitä ihmeteltyäni noin 40-vuotias (oletettavasti vakuutuskokemusta oli) asiakaspalveluja totesi, että ”tiedäthän, että bemarin maine on riski”. Ihmettelin lisää, että kyllä kyllä jos auto olisi ’05 320 mutta minun auto on 500-farmari pienellä diesel-koneella. Kalliimmaksi jäi kuin Volvon vakuutus muttei +50%.
    Luulisi, että tietyn merkin sisälläkin tehdään omat riskilaskelmat - vaikka olisi kuinka rikkeeetön historia niin vakuutusvirkailija voi kysyä miksi olet hankkinut 1000 hv Teslan? Koska mä voin..

    Olen myös kuullut myyntineuvottelijan suusta saman sloganin bemarista. Totesin, että en ole tässä vakuutamassa bemarin mainetta vaan omaa autoani.

    Aika noloa jos vakuutusneuvottelija kysyy, miksi asiakas on ostanut jonkun auton, mitä hän sillä tiedolla tekee?

    Toki vakuutuskohde vaikuttaa paljonkin vakuutuksen summaan, bemarilla ja bemarilla on eroa. Meidän 3-sarjajalasen '10 kolarivakuutus ennen bonuksia&alennuksia on noin 600€. Sähköseiskan '22 vastaava summa on 2650€.

      
  • Vakuutusyhtiötä tietysti huolestuttaa jos asiakkaalla on 1000hv auto liikenteessä. Hankkiiko kukaan tällaista autoa ilman aikomusta ikinä kokeilla voimavaroja? Jos paikka ei ole suljetulla radalla, jo eka yritys voi päättyä katastrofiin koska aiempaa kokemusta ei ole. Itse olen suoristanut nilkan 400 hv mallissa, vaikea kuvitella kuinka dramaattinen ero olisi jos tehoa olisi 2,5x - 400 pollea liikuttaa yli kahden tonnin pakettia niin liukkaasti, ettei oikein alle 100 km/h rajoituksilla voisi enempää toivoa.

      
  • @Lukija159246 kirjoitti:
    Vakuutusyhtiötä tietysti huolestuttaa jos asiakkaalla on 1000hv auto liikenteessä. Hankkiiko kukaan tällaista autoa ilman aikomusta ikinä kokeilla voimavaroja? Jos paikka ei ole suljetulla radalla, jo eka yritys voi päättyä katastrofiin koska aiempaa kokemusta ei ole. Itse olen suoristanut nilkan 400 hv mallissa, vaikea kuvitella kuinka dramaattinen ero olisi jos tehoa olisi 2,5x - 400 pollea liikuttaa yli kahden tonnin pakettia niin liukkaasti, ettei oikein alle 100 km/h rajoituksilla voisi enempää toivoa.

    nyky sähköautoissa noita tehoja on helposti yli 400... liikennevaloissa sen näet kun lapset leikkii täysin turhilla kiihdytyksillä ja tuo vajaatehoinen sähkis/hybrid jää nöyränä kauas taakse.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit