Imuvuoto

14 kommenttia

Miten imuvuoto ilmoittaa olemassaolostaan ja minkälaisia vaikutuksia sillä on auton moottorin toimintaan ym? Itselläni on nyt muutaman viikon ajan kuulunut konehuoneesta vaimeaa kierrosten mukana muuttuvaa vihellystä 2-3 tuhannen kierroksen välillä. Ääntä ei erota, kuin sisällä istuessa. Vihellys kuuluu, vaikka vaihde on vapaalla ja auto pysähdyksissä, joten vaihteisto, tai takapää ei ole äänen aiheuttaja. Tyhjäkäynti toimii tasaisesti, eikä auton kulkemisessakaan ole moittimista. Voiko kyseessä silti olla pieni imuvuoto ja mistä sen etsiminen kannattaisi aloittaa? Ja ei, autossa ei ole turboa. :smile:

  
  • Lainaus:
    15.05.2006 klo 01:44 ollipee kirjoitti
    Miten imuvuoto ilmoittaa olemassaolostaan ja minkälaisia vaikutuksia sillä on auton moottorin toimintaan ym? Itselläni on nyt muutaman viikon ajan kuulunut konehuoneesta vaimeaa kierrosten mukana muuttuvaa vihellystä 2-3 tuhannen kierroksen välillä. Ääntä ei erota, kuin sisällä istuessa. Vihellys kuuluu, vaikka vaihde on vapaalla ja auto pysähdyksissä, joten vaihteisto, tai takapää ei ole äänen aiheuttaja. Tyhjäkäynti toimii tasaisesti, eikä auton kulkemisessakaan ole moittimista. Voiko kyseessä silti olla pieni imuvuoto ja mistä sen etsiminen kannattaisi aloittaa? Ja ei, autossa ei ole turboa. :smile:


    Kyllä voi olla. Auton merkistä ja vuosimallista riippuen, auto saattaa käydä täysin normaalisti (tosin eri pakokaasuarvoin), vaikka imusarjan vuoto vastaisi 3 mm reikää jossain.
    Auton merkki, moottori ja vuosimalli? Oletko varma, että kyseessä on imuvuoto?
    Yksi hyvä konsti on ostaa purkki starttikaasua. Kun suihkautat oikeaan kohtaan, moottorin kierrosluku nousee välittömästi.

      


  • Kyllä voi olla. Auton merkistä ja vuosimallista riippuen, auto saattaa käydä täysin normaalisti (tosin eri pakokaasuarvoin), vaikka imusarjan vuoto vastaisi 3 mm reikää jossain.
    Auton merkki, moottori ja vuosimalli? Oletko varma, että kyseessä on imuvuoto?
    Yksi hyvä konsti on ostaa purkki starttikaasua. Kun suihkautat oikeaan kohtaan, moottorin kierrosluku nousee välittömästi.


    Auto on BMW 323 e36 -97. En ole varma, onko kyseessä imuvuoto. Noissa bemareissa ilmeisesti pienikin imuvuoto vaikuttaa helposti tyhjäkäyntiin, joten olen hieman ihmeissäni, mistä ääni voisi tulla. Pitää käydä suihkimassa starttia tänään. Kannattaakohan moottorin muovipeite ottaa irti suihkutellessa? Tarkoitan, että pitääkö johonkin peitteen alla oleviin paikkoihin suihkutella kaasua?
      
  • Jaahas, ongelma alkaa selvitä. Kävin suihkuttelemassa lähes purkillisen starttisprayta pannuhuoneeseen tuloksetta. Ajattelin jo, että ei perhana lähden varaamaan korjaamolle aikaa. Lähdin pienelle ajelulle ja laitoin heti lähtiessä CD-soittimen pois päältä ja kuinka ollakaan - ääntä ei enää kuulunut! Laitoin soittimen päälle, ääni kuului taas. Eli viittaisi maadoitusongelmaan tai sitten laturissa on jotain häikkää. Sähköasentajakaverini tulee tänään katsomaan autoa, ehkä lopullinen syy selviää sitten.

      
  • Lainaus:
    15.05.2006 klo 14:36 ollipee kirjoitti
    Jaahas, ongelma alkaa selvitä. Kävin suihkuttelemassa lähes purkillisen starttisprayta pannuhuoneeseen tuloksetta. Ajattelin jo, että ei perhana lähden varaamaan korjaamolle aikaa. Lähdin pienelle ajelulle ja laitoin heti lähtiessä CD-soittimen pois päältä ja kuinka ollakaan - ääntä ei enää kuulunut! Laitoin soittimen päälle, ääni kuului taas. Eli viittaisi maadoitusongelmaan tai sitten laturissa on jotain häikkää. Sähköasentajakaverini tulee tänään katsomaan autoa, ehkä lopullinen syy selviää sitten.


    Jaaha.. no toivon mukaan ei ruikkinut sitä starttikaasua CD-soittimeen... Jos joskus tavataan, niin tarjoan kaljan, kun ostit kerran turhaan starttikaasupurkin!

      
  • Heh. En ruikkinut sitä soittimeen. Starttikaasua sattui olemaan kaapissa, joten ei tullut taloudellisiakaan tappioita. Maadoitusongelmaa en kyllä saanut vieläkään kuntoon. Kokeilin tehdä uutta piuhaa, tarkastin liitokset ym. ja ääni kuuluu silti. Pakko kai viedä johonkin huoltoon, muuten hajoaa kuskilta psyyke! :smile:

      
  • Laturia veikkaisin syylliseksi. Se sähköasentajakaverisi voisi sitä ja sen tasasuuntajaa tutkailla.

      
  • Lainaus:
    15.05.2006 klo 21:02 Rape kirjoitti
    Laturia veikkaisin syylliseksi. Se sähköasentajakaverisi voisi sitä ja sen tasasuuntajaa tutkailla.


    Eikös laturin pitäisi sitten metelöidä riippumatta siitä, onko virtajohto kiinni soittimessa? Kun virtajohto on kiinni soittimesta, kuuluu aavistuksenomainen ääni. Kun soitin on päällä, vinkuminen kuuluu kovempaa ja kun laittaa ulataajuuden päälle, kuuluu älytön mekkala.

      
  • Taitaa olla vika soittimessa tai häiriönpoistajassa, ehkä myös jokin viallinen sähköosa antaa "häiriösingaalin" soittimeen, laturia en kyllä epäilisi, kokeile sammuttaa vaikka kännykkä aluksi. :sunglasses:

      
  • Laturin aiheuttamat häiriöt kuuluvat nimenomaan radiota kuunnellessa, ehkä voimakkaat häiriöt muillakin ohjelmalähteillä. Laturihan enemmän tai vähemmän lähettää sähkömagneettista säteilyä ympäristöönsä, tai sen tuottama jännite ei ole riittävän "puhdasta".
    Vika voi olla käsitykseni mukaan itse laturissa, sen tasasuuntaajassa, jännitteensäätimessä, ehkä loppua lähentelevissä hiilissä (kipinöinti)? tai sitten häiriönpoistajassa. Häiriönpoistaja kannattaisi ehkä ensimmäiseksi tarkistaa/vaihtaa. Itselläni ei ole ollut koskaan laturi-/sähköjärjestelmäperäisiä häiriöitä radion kuuntelussa, mutta olen niitä muissa autoissa jonkin verran kuunnellut. Nykyään taitavat häiriöt olla harvinaisempia kuin vuosikymmeniä sitten, laturi- ja radio/soitintekniikat ovat kehittyneet. Tämä ei ole autosähköasentajan tai radioasentajan pähkäilyä, ihan talonpoikaisjärjellä tehtyä päättelyä.

    Tuon ylläolevan kirjoitukseni jälken hieman googletin. Löysin ohjeen, joka neuvoo ensimmäiseksi tarkistamaan maadoituksen. Kaikki audiosysteemin maat samaan pisteseen, hyvään maadoituspisteeseen, josta on hyvä yhteys akun miinusnapaan. Ellei tämä auta, sitten häiriönpoistaja (kela) ja mahdollisesti kondensaattori virtajohtimen ja maan väliin. Kondensaattori ei varsinaisesti häiriöitä poista, se tasaa jännitettä ja soittimen vaatimia virtahuippuja lujaa soitettaessa. Jos kondensaattoria laitat, älä laita johtoon jossa on virta aina, vaan virtalukolta soittimelle/radiolle tulevaan johtoon. Kondensaattorin pikku vuoto saattaa? tyhjentää akun.

    Niin muuten, oletko kuunnellut kuuluvatko häiriöt kaiuttimista? Ylläoleva (sekä maadoitus- että laturiviat) perustuvat siihen että sähköiset häiriöt aiheuttavat soittimen/radion ääneen kaiuttimista kuuluvan häiriön, yleensä vinkunan, jonka taajuus muuttuu moottorin kierrosluvun mukaan.

    [Rape muokkasi tätä viestiä 16.05.2006 klo 21:31]
      
  • Noista maadoituksista luin itsekin faktoja, mutta ensinnäkin autossani ei ole mitään erillisiä vahvistimia tms. vaan ihan peruskaiuttimet ja Pioneerin CD-soitin/radio. Otin radion irti ja tein melko paksusta piuhasta maadoitusjohdon, jota kokeilin pariinkin paikkaan, jossa otti hyvin maihin. Mittasin paikat ihan mittarilla. Maadoituspaikalla ei ollut vaikutusta ääneen. Ääni kuuluu niin kauan 2000-3000 kierroksen välillä, kunnes radion sulkee.

    Olen todella huono sähköhommissa, joten nuo kaiken maailman kondensaattorien asennukset joudun varmasti teettämään jollain muulla. Eikös nyt melkein kannattaisi tarkistuttaa se laturin kunto, ennen kuin alkaa tekemään muita viritelmiä? Pystyykö tuollaiset laturin viat toteamaan korjaamolla? Veikkaan, että jos vien auton merkkiliikkeelle, siellä ollaan vaihtamassa laturi samantien uuteen ilman mitään diagnooseja. Halpojahan nuo laitteet eivät ole.. :frowning:

    Äänen paikantamisesta sen verran, että sekään ei ole aivan kiistaton asia. Kuskin paikalla istuessa kuulostaa, kuin ääni tulisi konehuoneesta. Auton ulkopuolella ei kuulu minkäänlaista vihellystä, tai ainakaan sitä ei erota. Olen yrittänyt tunkea päätä jalkotilaan, jossa kaiuttimet sijaitsevat, mutta eihän tuo oikein onnistu.

    En oikein nyt tiedä, minkä alan korjaamolle tuon kiesin nyt kärräisi! On kyllä ärsyttävimpiä nuo auton sähköviat!

      
  • Joskus noi varsinkin lisävahvistimien laturivinkunat ovat kuuluneet ominaisuuksiin, joille on hankala tehdä mitään. Noi maadoitus/ induktanssi ym. sähköhäiriöt ovat "henkimaailman juttuja". Eli ei auta kuin kokeilla ja kokeilla! Tietysti jos se toosa on ollut joskus vinkumatta, niin sitten on toivoa. Jokinhan siellä on muuttunut. Heittelen tohon "säkällä" jotain helpompia...

    Akku. Akku on menossa, siellä on jokin muuttunut, kenno vähän pimeenä tai pikkasen oikosulussa, laturi joutuu työntämään normaalia enemmän virtaa, akun "kondensaattorivaikutus" on pienentynyt. Lainaa jostain tuore akku ja kokeile...

    Ei kai radio saa maata antenniliitoksen kautta rungosta? Vedä oma maajohto. Jokatapauksessa puhdista antennin ja rungon välinen kiinnitys.

    Katso laturin johtoliitokset, varsinkin maajohto ja puhdista ne. Mittaa latausjännite ja vaihda laturin hiili / jännitesäädinpaketti, jos ei ole ollut viimeisen 100 tuhannen kilsan aikana auki. Ei ne kauheita maksa, muutenkin kannattaa kurkkia vanhassa autossa laturin hiiliä joskus.

    Voihan se radiokin olla lopuillaan, hapettumia / kylmiä juotoksia / kondensaattorin väsymistä tai vastaavia lopunalun merkkejä...

    Radion virtajohtoon on saatavissa häiriönpoistokondensaattoreita, jos se ei auta hae uusi toosa, voi päästä halvemmalla kuin uusimalla puolet auton sähkövehkeistä.
    Toivottavasti löytyy helpolla...


      
  • Henkimaailman juttuja tuntuu olevan juu...

    Toissa-aamuna oli pari astetta pakkasta ja silloin ääntä ei kuulunut. Päivällä lämpimällä ääni kuului taas. Tuttu sähköinssi arveli, että soittimessa olisi vikaa. Toisaalta hapettumia ym. ei luulisi hirveästi soittimessa olevan, sillä se on vasta noin kolme vuotta vanha.

    Akussa on hiukan hapettuneet liittimet. En tiedä, voiko se vaikuttaa. Radio itseasiassa ottaa maihin antennin kautta. Soittimelle on oma maapiuha kiinni, mutta se toimii myös niin, että antenni on kiinni ja maapiuha irti. Rungon ja antennin liitoksen puhdistaminen on vähän hankalampi juttu, koska noissa bemareissa ei ole lainkaan ulkoista piiska-antennia.

    Pitää yrittää saada joltain toista soitinta lainaan ja kokeilla, kuuluuko ääni jonkin toisen soittimen kanssa. Se rajaisi ongelmaa jo jonkin verran. Laturi olisi tietysti hyvä tarkastuttaa, jos soittimilla ei ole eroja. Isompiin johtotalkoisiin ei kyllä huvittaisi ruveta.

    Jos tulee jotain vikamahdollisuuksia mieleen, niin kertokaa ihmeessä! Kiitos kaikille tähänastisista neuvoista!

      
  • Voisit kokeilla seuraavaa, jos sinni ja taito riittävät.
    Irroita soitin kokonaan pelkääjän penkille. Kytke yksi "ulkopuolinen kaiutin" tai jokin auton omista jatkopiuhoilla.
    Kytke virta vaikka akkulaturista jos parempaa lähdettä ei ole, siis auton "ulkopuolista". Niin, tietysti antennikin pitää kehitellä tai kykeä auton oma. Kun saat radion pelittään "ulkopuolisilla" osilla, niin täräytä auto käyntiin ja anna kierroksia. Jos radio toimi ennen käynnistystä oikein ja kierrosten aikana vinkui, niin jokin laite autossa lähettää "häiriösingaalia" ja itse radio on kunnossa. Typerästi selitetty kylläkin! :innocent:
    Minä kannan oikuttelevan soittimen "pöydälle" ja testaan siinä. Seuraavaksi autossa irrallaan. Sitten kytken johtoja yksitellen ja testailen välillä. Sama pätee tietokoneisiinkin. :sunglasses:
    Vinkuuko soitin päällä vai pelkästään radio? :smile:

      
  • Lainaus:
    19.05.2006 klo 23:32 JOXA kirjoitti
    Voisit kokeilla seuraavaa, jos sinni ja taito riittävät.
    Irroita soitin kokonaan pelkääjän penkille. Kytke yksi "ulkopuolinen kaiutin" tai jokin auton omista jatkopiuhoilla.
    Kytke virta vaikka akkulaturista jos parempaa lähdettä ei ole, siis auton "ulkopuolista". Niin, tietysti antennikin pitää kehitellä tai kykeä auton oma. Kun saat radion pelittään "ulkopuolisilla" osilla, niin täräytä auto käyntiin ja anna kierroksia. Jos radio toimi ennen käynnistystä oikein ja kierrosten aikana vinkui, niin jokin laite autossa lähettää "häiriösingaalia" ja itse radio on kunnossa. Typerästi selitetty kylläkin! :innocent:
    Minä kannan oikuttelevan soittimen "pöydälle" ja testaan siinä. Seuraavaksi autossa irrallaan. Sitten kytken johtoja yksitellen ja testailen välillä. Sama pätee tietokoneisiinkin. :sunglasses:
    Vinkuuko soitin päällä vai pelkästään radio? :smile:



    Tuo olisi hyvä kokeilla kieltämättä. Virran ottamisessa taitaa vaan mennä sormi suuhun. Pitää viikonlopun aikana kokeilla kaverin soitinta autoon ja ilmoitella sitten, mikä oli tulos! Soitin vinkuu myös CD:tä kuunneltaessa. Jollain ulataajuudella ääni muuttuu kunnon rallirätinäksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit