Merkkihuolto kallista

4 kommenttia

Merkkihuollot ovat monen autoliikkeen kultakaivoksia. Yritysautot ovat hilanneet huoltojen hinnat pilviin! Itselläni on BMW 525, johon merkkiliike tekisi öljynvaihdon hintaan 240 euroa. Huolto maksoi 15 min työnä muualla n. 80 euroa öljyineen. Kuka olisi maksanut markka-aikaan öljynvaihtohuollosta 1400 markkaa. Tai kuka maksaisi tänään jarrupalojen vaihdosta 185 eur eli vanhassa rahassa 1.100 markkaa puolen tunnin työstä.

Uskon, että hyvä autonasentaja tekee työnsä aina hyvin työpaikasta riippumatta - ja perushuollot aina.

En ole ajatellut rahoittaa kenenkään kartanoiden ostoa.

  
  • Riippuu paljolti auton merkista ja mallista tuo huoltojen hinnoittelu. Omaa pirssiä tulee juoksutettua merkkihuollossa ja norm. öljynvaihto maksoi alle satasen ja isompi huolto, johon kuului jotain raitisilmansuodattimen vaihtoa jne niin maksoi alle pari sataa. Ei mielestäni kovin kallista. Ai niin, pirssi on se suomen suosituin merkki.

      
  • Kyllä 240e on öljynvaihdosta aivan liikaa. Oletko varma ettei kyseessä ollut jokin määräaikaishuolto mihin kuuluu myös saranoiden rasvausta ym. "vaativaa"?

    Toki Bemariinkin menee aika reippaasti öljyä. Taitaa olla 6-7 litraa eli itse vaihdettuna menisi 1 1/2 4litran pönttöä = 1.5 x 40e, suodatin 10-20e (olettaisin) eli tästä tulee 80e + jäteöljyn hävitys + propun tiiviste + työt

    EDIT: Meilläpäin toki pikkukorjaamot mainostavat öljynvaihtoa merkkiin katsomatta luokkaa 35-50e, mitä itse pidän hyvänä tarjouksena, mutta silti tulee ne kädet sotkettua ja vaihdettua itse. En kyllä itsekkään tiedä miksi?!

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 01.11.2006 klo 19:18]
      
  • Lainaus:
    01.11.2006 klo 12:28 bemari525 kirjoitti
    ...
    Uskon, että hyvä autonasentaja tekee työnsä aina hyvin työpaikasta riippumatta - ja perushuollot aina.

    ....

    Kovin olen skeptinen tuohon hyvään työhön, vrt. tämän lehden testit täällä kotimaassa, niin autoja kuin m-pyöriä koskien, ja ams-lehden testit Saksanmaalla. Enempi on tuurin peliä, milloin saa kunnollisen työn.

    Se sitten on kokonaan toinen asia minkätakia tilanne on tuollainen; onko työtahti liian kireä, yleinen ilmapiiri ei kannusta hyvään työhön, johtoporrasta ei kiinnosta käytännössä laadun tekeminen, asiakkaat tyytyvät puolittaiseen työhön, lista voinee jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Yksittäistä asentajaa olen kyllä melko tavalla viimeisenä osoittamassa.

      
  • Lainaus:
    01.11.2006 klo 20:25 peksak kirjoitti
    Se sitten on kokonaan toinen asia minkätakia tilanne on tuollainen...


    Jos työn laadusta ei tule valituksia ja laskutus toimii, on yrittäjä tyytyväinen. Veikkaan, että harvoin auton huollattaja menee valittamaan unohtuneita saranan rasvauksia, joten kaikki luulevat asioiden olevan hyvin. Useita huoltokohteita, kuten erilaisia tarkastuksia, on myös mahdotonta kontrolloida. Aika pöhkö huoltokohde on esimerkiksi alustan osien kiinnityksen tarkastus. Harvemmin keneltäkään varmaan on akseli irronnut, joten turhauttavaa niitä kiinnityksiä on edes tarkistaa.

    Raivostuttava pikkujuttu oli se, kun huoltolaskussa oli 5 e lasinpesunesteen täytöstä. Sanoin sitten täyttäneeni säiliön juuri ennen huoltoa enkä aio maksaa tuota. Korjaamon kaveri totesi vain, että täyttötyö lisätään laskuun automaattisesti! Työnjohto ei siis edes tiedä, mitä huollossa on tehty, mutta osaa veloittaa siitä 80 e/h.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit