Hei!
Nyt on ollut paljon puhetta ruosteesta ja sen suojauksesta.
Itseäni kiinnostaisi Mazda 6 farkku. Ainut asia mikä mietityttää on paljon kys. automallista puhuttu olematon ruostesuojaus. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia 6:sen ruosteongelmista. Onko kuinka yleistä, että Mazdoja on suojattu uutena oston jälkeen.
Itse ajattelin pitää seuraavaa autoani ehkäpä joka yli 10 vuotta ja tällainen asia pistää vähän puntaroimaan.
Omakohtaista kokemusta ei onneksi Mazdan ruostumisesta ole, mutta läheltä kyllä liippaa. Oma autoni on suojattu uutena, mikä en ehdoton juttu. Niin heikko on tehtaan suojaus. Lisäksi pohjassa on muutama pokkaus suoraan kivisuihkussa, joten siinä ei kestä massakaan, vaan sitä saa paikkailla välillä. Katso TM käyttötesti parin vuoden takaa.
Tämä ei kuitenkaan ole suurin ongelma. Joissakin yksilöissä tapahtuu jotain ihmeellistä. Maali kuplii sellaisissakin paikoissa, missä ei ruostetta ole normaalisti vanhassakaan autossa. Toiset yksilöt sitten pärjäävät normaalisti. Jännittävää on aina pestä ja vahata autoa, paljastuuko jotain oireita. Kolme vuotta on mennyt hienosti.
Ilmiö vaikuttaa samantapaiselta, mistä olen kuullut huhuja Fordin tapauksista. Onhan Mazda ja Ford nykyään samaa konsernia, ehkä jotain yhteistyötäkin on olemassa ja siten vaivatkin samaa sukua?
Muuten kyllä auto on mitä mainioin. Jos pellit kestävät eikä käyttötarve muutu, aion itsekin pitää vähintään kymmenen vuotta.
Hieman kyllä alkaa hankkiminen epäilyttämään.
Kuinkahan yleistä on, että 6:sia on suojattu maahantuojan tms. toimesta? Tuskin kovin moni uuden auton ostaja alkaa sitä kaupasta ulosajon jälkeen heti suojaamaan. Sellaiset asiat pitäisi olla automaattisesti kunnossa. Onkohan vuosimalleissa ennen faceliftiä eroja? Kuinkahan helposti tavallinen renkaanpotkija edes huomaa pohjassa muhivaa ruostepommia.
Luulisi, että kuutosien hinnat rupeavat jossain vaiheessa tippumaan rajummin.
Toivottavasti ei ala, koska mielummin se kannattaa hoitaa niin, että auto suojataan ennen luovutusta. Yksinkertaisempaa.
Olisihan se hyvä, jos suojaus olisi tehtaan jäljilta riittävä, mutta koska autoja ei suunnitella Suomen olosuhteisiin, pitää olla tyytyväinen jos suojauksen saa hoidettua. Parempi niin kuin sellaiset asiat, joihin ei voi jälkikäteen vaikuttaa. Esimerkiksi lähivalojen teho tai auton luotettavuus.
Mielestäni tuo suojaus on vähän sama kuin talvirenkaiden hankinta. Yhdessäkään uudessa autossa ei ole valmiina olosuhteisiimme sopivia renkaita, vaan ne joudutaan hankkimaan erikseen. Useimmilla autoilla ei edes saisi muuten täällä ympäri vuoden ajaa. Renkaiden hintakin on samaa luokkaa suojauksen kanssa. Vaikka erityisesti ns. parempien autojen omistajat muistavatkin aina joskus mainita, että auton pitää olla valmis kun se lähtee tehtaalta, talvirenkaat ja lohkolämmitin silti ostetaan mukisematta. Eli kyllä autoa täällä voi ihan huoletta parannella. Ennen sen teki joiltain osin maahantuoja automaattisesti.
Oma kohtaisia kokemuksia kyllä.
Perheessä on vm.03 6 farkku n. 90 000 ajettu. Viime vuoden keväällä huollon yhteydessä tarkastettiin alustan ruosteet ja kyllähän sitä alkavaa ruostumista löytyi takapyöränkoteloista ja takaovien alta. Korjaamo hoiti ruosteet pois ja tectyl käsittelyn. Eihän niissä uusissa tai vanhoissakaan ole kunnon ruosteenestokäsittelyä, kyllä sitä ruostetta väkisinkin suomen talvissa tulee.
Kaikkihan ne ruostuvat mutta ei noin uudessa saisi kyllä pahemmin vielä olla. Eikä ruostekorjaus ole koskaan ehjän pellin veroinen. Taitaa kyllä jäädä Masa ostamatta. Harmi.
Etsi sellanen peli, jossa ei ole ruostuminen alkanut. Osta se ja vie suojaukseen - jos kerran auto muuten miellyttää. Oma aiempi 90-luvun alun Mazda 323 ei tuntunut ruostuvan lainkaan. Liekkö uudet tosiaan niin paljon huonompia? Muutamaa Mazda6:sta olen liikkeessä katsonut ja ainakaan päällisinpuolin ruostetta ei ole näissä ollut. Mutta ainakin Tuulilasin yhdessä käytetyt-koeajossa olleessa oli takakaarissa jo kukkasta. Tekniikkahan noissa on varmaa, kuten Toyotassa ja Hondassakin...
Suojauta ihmeessä jos löytyy puhdas yksilö, tai sitten etsi jo suojattu! Mun tädin Kuutonen on jo paikkauskierteensä aloittanut ja lokarin kaaret kukkii edessä ja takana... Kertonee paljon. Jaa niin, tuon masan ikä on -02 vai oliko se -03 ja ajettu alle 100tkm.