köyhän ja kipeän ongelma

46 kommenttia
2»
  • Hei ihan oikeesti, onkohan tuo ajettavuus tärkein kriteeri tuolla kaverilla. Ajelee ilmeisesti koululle ja ja kauppaan tuolla, eli ihan sama vaikka olisi polkuauto. Tuo Aygo/C1/107 ehdotus oli oikeestaan melko hyvä. Ei tosiaan kk kulut päätä huimaa ja siinä on bensaa lukuun ottamatta kaikki.

    Naapuri hommasi käytetyn(vm.00) 500-srj. bemarin ja kehui olevan halpoja kilometrejä saman hintaiseen uuteenautoon verrattuna. On tullut vähän toisiin aatoksiin viimeaikoina. Tuohon autoon on jo pelkkä vakuutus yli 700euroa/a, korjauksiin/huoltoihin on uponnut ainakin saman verran, bensasta puhumattakaan. Tyyppi ajaa alle 15tkm vuosi, meinaa nyt sitten ostaa jonkun uuden ja pienemmän. On vaan saanut melko heikkoja vaihtotarjouksia tuosta bemusta, niiltä ketkä suostuu vaihdossa ottamaan.

      
  • Lainaus:
    10.03.2007 klo 14:14 Ryne kirjoitti
    Hei ihan oikeesti, onkohan tuo ajettavuus tärkein kriteeri tuolla kaverilla. Ajelee ilmeisesti koululle ja ja kauppaan tuolla, eli ihan sama vaikka olisi polkuauto.

    carless student: "Auto joka tulisi pääsääntöisesti pidemmän matkan käyttöön ja tietty turvallinen ajaa."

      
  • tässähän nyt oli hintaraja laitettu, eli ei tuolla rahalla mitään luxus-ajomukavuutta saada. en kyllä käsitä mitä vikaa on esim. juuri tuon ehdottamani accordin mukavuudessa tai ajettavuudessa. tai monen muun japsi-vastineen, verrattuna samanhintaisiin ja ikäisiin euroihin... taitaa olla taas epätoivoista peruskitinää nämä japsi-ajettavuus jutut...

    autohan olisi tulossa pitkän matkan ajoon, jolloin tollanen isompi auto on varmasti paljon mukavampi kuin nuo kirput joita ehdotellaan. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    10.03.2007 klo 16:54 petos kirjoitti
    tässähän nyt oli hintaraja laitettu, eli ei tuolla rahalla mitään luxus-ajomukavuutta saada. en kyllä käsitä mitä vikaa on esim. juuri tuon ehdottamani accordin mukavuudessa tai ajettavuudessa. tai monen muun japsi-vastineen, verrattuna samanhintaisiin ja ikäisiin euroihin... taitaa olla taas epätoivoista peruskitinää nämä japsi-ajettavuus jutut...

    autohan olisi tulossa pitkän matkan ajoon, jolloin tollanen isompi auto on varmasti paljon mukavampi kuin nuo kirput joita ehdotellaan. :sunglasses:


    Olet oikeilla jäljillä siitä mikä oikeasti vaakakupissani painaa eniten. Eli siis tuo mukavuus ja vakaus. Auto oikeasti tulee pitkään ajoon, noin 100km suuntaansa päivittäin. Olen ajellut tässä noin 6kk isältäni perittyä -88 vuoden toyota carinaa ja voin vakuuttaa että on mukava ajaa. Ihan jokaista tuulenpuuskaa ei tarvitse pelätä. Mukavuudestakin olen valmis tinkimään jos vaan saa turvallisen auton. Rehellisesti sanoen en autoa edes vaihtaisi jos vaan kori kestäisi, mutta valitettavasti edellinen (edelliset) omistajat eivät ole tainneet sen kummemmin maalista tahi ruosteesta välittää joka kostautuu nyt. Muuten toyotani kehrää kuin kissa, ei minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä ja aina lähtenyt käyntiin ilman vippas konsteja. Oikein itkettää luopua, mutta vaihtoehtoja ei taida olla kun kaasua poljettaessa tulee jalka pohjasta läpi.

    Tuota vakautta olen verrannut esim. ajellessani kaverini citroen C3:lla. Ja yhtään kotiinpäin vetämättä, niin en IKINÄ vaihtaisi toyotaani kyseiseen. Olkoonkin sitten reilu 15v uudempi. Eli todellakin se turvallisuus ja vaukaus on minulle tärkeintä.

    Sinulle petos sen verran, että ehdotuksesi accordista on noteerattu ja olen jopa sellaista tässä jo ehtinyt koeajaa..olihan se hieno peli ja mukava ajaa enkä ole poissulkenut accordin ostoa. Aloitin tämän viestiketjun pitkälti vahvistamaan alkuperäisiä ajatuksiani. Ja usean perustellun kommentin perusteella vaaka alkaa kallistua kovasti aasiaan päin.

    Kiitos kuitenkin kaikista ehdotuksista ja saa edelleenkin kommentoida. Minun tapauksessani kaikki turhakin tieto autoista on vain kotiinpäin :smile:

    [carless student muokkasi tätä viestiä 10.03.2007 klo 17:46]
      
  • Lainaus:
    09.03.2007 klo 09:21 NoNi kirjoitti
    Älä ihmeessä osta mitään vanhaa rotiskoa. Jos sinulla ei ole ollut autoa aiemmin, niin esim. tuollaisen Audin pelkkä liikennevakuutusmaksu ilman bonuksia isolla koneella on jotain 600-700 egen luokkaa.
    Korjaukset maksavat älyttömästi. Tunnettu tosiasiahan on, että jos et autoista paljoa tiedä, niin joudut sitä korjaamolla käyttämään. Esim. joku epämääräinen sähkövika saattaa viedä lompakostasi helposti tonnin jos toisenkin, varsinkin kun korjaamoilla tänä päivänä ei myöskään ole hajua missä vika on, vaan osia vaihdetaan kunnes oikea "sattuu" kohdalle. Ja tietämättömältä laskutetaan nämä turhatkin vaihdetut osat.
    Sinuna, jos siis helppoa ja luotettavaa autoa etsit, marssisin Toyotalla. Ostat uuden halvimman Aygon noin tonnin käsiralla, 60 kk maksuajalla, viim. erä 2000. Otat vakuutukseksi kaskon Tojolta ja 36kk vielä Toyota sopimuksen. Jos ajat vuodessa 15000km tulee KK-eräksi 250/kk. Eli jos sinulla on nyt 6t jää sinulle noin 5t, joilla maksat autoa seuraavat 25kk ilman huolen häivää. Tuohon huoltosopimukseenhan kuuluu kaikki: siis lasinpesuneste, pyyhkijät, huollot jne.

    VERTAA tuota 250/kk vanhan auton todellisiin kuluihin. Kaverit, jotka sanovat että 500tkm ajettuun Audiin ei mene kuin satanen vuodessa kuluihin, eivät tiedä autoilun kuluista mitään. Laske vakuutukset etukäteen esim. Pohjolan-laskureilla, arvioi huoltoihin ainakin 500/v (jarrulevyt,iskarit,vuotavat syylärit/letkut,pakoputket, ruostepaikkaukset,sähköviat, uusi akku,uusi tuulilasi jne.), vuosikatsastuskin maksaa, jota ei ole uudessa autossa jne. Saat helposti n.150/kk kuluiksi. Tämän jälkeen tuo 250/kk kutistuu käytännössä 100/KK. Tätä maksat sillä sinulla olevalla 5000 egellä seuraavat 50 kuukautta. Jonka jälkeen olet valmistunut (toivottavasti) ja vaihdat kyseisen Aygon isompaan autoon, jos tarvitset, ja tästä jää käsiraha vaikka uuteen.

    Jos vanha auto vie 9l/100km ja uusi tuon 4,6l/100km säästät polttoainekuluissa tuolla ajomäärällä noin. 60 euroa/kk. Tällöin kuluiksi jää käytännössä 40 egeä/kuussa. (SIIS erotus uuden ja vanhan auton käyttökuluiksi per KK.)

    Ja huom. en ole töissä Toyotalla saati pohjolalla.


    Ja vielä erityis kiitos tästä :smile:

      
  • Jos tässä nyt lähdet uutta pikkuautoa ostamaan niin kuin NoNi ehdotti niin miksi ostaa Aygo kun 1000e halvemmalla saa Hyundai Getzin?? Asiat jotka puoltavat Getziä: jo mainittu halvempi hinta, parempi varustelu, esim ilmastointi, huomattavasti isompi ja tilavempi, (varmaankin parempi maantiellä ja ehkäpä turvallisempi oikeassa maailmassa, koska on luokkaa isompi kuin Aygo?), kaksi vuotta pitempi takuu ilman kilometrirajoja, hyvin menestynyt TM:n testeissä jne... Ja kyllä siihenkin varmasti saa kaikenlaisia rahoituksia ja huolenpitosopimuksia sun muita. Elikkäs mielestäni parempi auto, ainakin sinun käyttötarkoitukseesi halvemmalla.

    Ja jos Aygoon päädyt niin käy hakeen vastaavat tarjoukset Citroen C1 ja Peugeot 107-malleista. Niihinkin saa samat huolenpitosopimukset ja rahoitukset kun toyotalla ja kyseessä on kuitenkin aivan sama auto joka rakennetaan samalla tehtaalla samojen ihmisten toimesta, eli tässä Toyotalla ei ole mitään laatuetua.

      
  • Thorne2 ehdotus Getzistä oli aika hyvä, varmasti saa huoltosoppareita siihenkin ja on luultavasti Aygoa tukevampi, ainakin hiljaisempi. Aygoa ehdotin sen takia (enkä C1 tai 107) koska siinä on vuoden pidempi takuu.
    Noissa korealaisten takuisssa kannattaa aina muistaa, että jossain vaiheessa ne asiakkaalla maksatetaan. Esim. Kia:lla huollot maksavat yli tuplaten Tojoon verrattuna. Hyundai taitaa olla korealaisista halvin huoltaa.

    Mutta Carless student tuossa kertoi lisää ajeluistaan, jotka siis ovat 100km suuntaansa. Tähän ei kyllä voi suositella Aygon kokoista autoa. Oletko laskenut kuinka paljon vuodessa tulee kilometrejä. Ajatko siis esim. joka arkipäivä 200km opiskelukuukausina? Jos näin on niin siitä kertyy vuodessa huviajot päälle laskettuna yli 50000tkm. ELi Dieselin paikka olisi mielestäni. Riippuu tietenkin kuinka monta vuotta vielä opiskelet.

    Jos tosiaan ajelet noin paljon, tulee jakopään hihnanvaihtoremontti eteen aika pian autolla kuin autolla. (Paitsi Tojon VVT-i koneet ja D-4D, jotka ovat ketjuvetoisia). Katsele jos sattuisit löytämään Yariksen 1.3L koneella, voi tosin olla että ei saa vielä 6 tonnilla hyvää.

    Mitsun Carismaa saa myös tuolla rahalla. Carisma on aliarvostetumpi verrattuna siihen, että auto on triplasti parempi kuin samalle pohjalle tehty Volvo S40. Carisma voitti muistaakseni TM:n talvitesti -98. Paras olisi -98 vuoden malli, johon korjattiin -96 ja -97 vuoden malleissa olleita lastentauteja, vielä jos sattuisit löytymään ruostesuojatun. Äläkä erehdy ainakaan siihen 1,8 GDI malliin, jossa tuo polttoaineen suihkutus saattaa tulla kalliiksi siinä vaiheessa kun katsastussetä mittailee päästöjä... ( tuo pakokaasujen takaisin kierrätys, kirosana nimeltä EGR-venttiili aiheuttaa koneen kastoittumista, ellei sitä tulpata jo uutena pois käytöstä aivan kuten Mersun CDI-koneissa)

    Dieseleistä voisi joku Nissan Almera tai Mazda 323 ehkä Corolla 2 litraisella Disukalla mahtua budjettiin. On tosin paljon ajettuja, mutta ikiliikkujia ainakin koneiden puolesta.

    Lähinnä tuo aikaisempi ehdotukseni Aygosta kaatuu jo siihen, että opiskelijana voi olla vaikea saada rahoitusyhtiön kautta uutta autoa...

    Onnea etsintöihin!

      
  • Lainaus:
    10.03.2007 klo 19:22 NoNi kirjoitti

    .... Äläkä erehdy ainakaan siihen 1,8 GDI malliin, jossa tuo polttoaineen suihkutus saattaa tulla kalliiksi siinä vaiheessa kun katsastussetä mittailee päästöjä... ( tuo pakokaasujen takaisin kierrätys, kirosana nimeltä EGR-venttiili aiheuttaa koneen kastoittumista, ellei sitä tulpata jo uutena pois käytöstä aivan kuten Mersun CDI-koneissa)


    höpöhöpö juttuja. tuossa gdi:ssä mitään murheita ole jos tuon karstoittumisongelman tiedostaa (lue=huoltaa autoaan). asia tarkistettu mitsun merkkihuollossa työskentelevältä asentajalta (uskokooon ken haluaa).

    minulla olleessa gdi:ssä ja tusinassa niitä kokeilleissa ei ole ollut mitään häikkiä.

    itse valitsisin juuri tuon gdi:n ennemmin koska on tehokkaampi kuin 1.6 ja vie vähemmän. gdi carisma tarjoaa mielestäni erinomaisen teho-kulutus-hinta- suhteen. muutenkin on hyvä ajettava ja jopa mielestäni hiljainen kokoisekseen ja ikäisekseen japsiksi.
    suurin miinus siinä on että niistä ei tahdo päästä pirullakaan eroon, jos haluaa vaihtaa, sen verran mitsua vierastetaan.

      
  • Tuota Getziä meinasin itsekin vielä ehdottaa. Lähipiirissä on -02 Getz on toiminut moitteetta. Ainoa vika tuossa on, että 1.1 on tosi laiska ja hintaero "isolohkoon" ja varsinkin dieseliin on iso.

      
  • Kiitos carless student noista tarkentavista kommenteistasi. Noilla kilometrimäärillä voisin ehkä luopua pikku-Fiiatin suosittelemisesta. Vaikka onhan tuo vain tunti suuntaansa :smile: Punto ja Getz ovat ominaisuuksilttan kuin kaksoset.
    Tuudittautuminen jonkin vanhan automallin peltimäärän tuomaan turvallisuudentunteeseen on osittain harhaa.

      
  • Lainaus:
    11.03.2007 klo 14:45 Mannni kirjoitti
    Kiitos carless student noista tarkentavista kommenteistasi. Noilla kilometrimäärillä voisin ehkä luopua pikku-Fiiatin suosittelemisesta. Vaikka onhan tuo vain tunti suuntaansa :smile: Punto ja Getz ovat ominaisuuksilttan kuin kaksoset.
    Tuudittautuminen jonkin vanhan automallin peltimäärän tuomaan turvallisuudentunteeseen on osittain harhaa.


    Olet oikeassa tuossa peltimäärään luomasta harhasta.

    Sen vaan sanon kaikille että mitä enemmän aikaansa autosivustoilla kuluttaa, tutkii, testaa, vertaa ym niin asia joka vääjäämättä nousee pintaan on se, että autokauppaa jos ei muutakaan voi selittää millään järjellä. Tarkoitan vain että ostat näköjään auton kuin auton, niin ei sitä voi hyvällä uskollakaan järjellisesti itselle perustella. Jos ja kun nyt kuitenkin auton joudun hankkimaan, perustuu se vain ja ainoastaan pakkoon. Pakkoon sikäli että päiväni pitenevät huonojen julkisten kulkuyhteyksien takia turhan pitkiksi. Eli jos jätän ostamatta niin burn out on pakostakin edessä jossain myöhemmässä vaiheessa. Kun auton ostan, ja jos ei burn out iske niin menipähän edes rahat :tongue:
    Huh, tulipahan avauduttua, helpotti :smile:
    taitaa vaan tämäkin avautuminen mennä kategoriaan "aikuistuminen" joka jo on varmaan kaikille muille täällä foorumilla tiedossa. On varmaan totta että vähällä rahalla aina silloin tällöin voi se lottovoitto osua kohdalle ja oikeasti löytää sen "helmen". Joten kadonneen timantin metsästys jatkuu :wink:

    Ja jos jollain löytyy ylimääräinen verenpainemittari niin otan tarjouksia vastaan

      
  • Kyllä noilla päivittäisillä kilometrimäärillä katselisin diesseliä. Esim. Pösön 306 TD on hyväkulkuinen ja hyvä ajettava isollakin tiellä ja hinnaltaan edullinen vaihtoehto. Itse ajelin viime vuonna lähes 30tkm 300tkm ajetulla vm. 97 306:lla ja ainoa vika oli ohjaustehostimen pumppu joka hajosi 100 km päässä kotoa ja silloinkin auton sai ajamalla perille vaikka laturi lakkasi lataamasta samalla.

      
  • omasta kokemuksesta ottaisin toyotan sen nissanin sijaan... nissaneissa kokoajan jotain pikku remonttia ja laittoa... toyossa helpompia kilometrejä... esim. itsellä oli -91 farmari XLi corolla jossa ei ole ollut mitään vikaa... kun taas kaverin -96 nissan almera hajotti jo toisen startin kuukauden sisään ja muutakin laittoa ollut... laitoin corollan pois ainoastaan säästösyistä koska ajan PALJON ja oli pakko laittaa Diesel... tämä kuitenkin vain mun oma mielipide... ei mikään fakta... mutta nuissa nissaneissa on ollut kuitenkin melko paljon mm. sähkövikaa -90 ja uudemmissa....

      
  • Oli tossa keskustelussa aikaisemmin puhetta vanhan automallin suuren peltimäärän tuottamasta turvallisuudentunteesta. Näin ei kuitenkaan pidä ajatela koska nykyautot ovat hyvin turvallisia. Perustelut: https://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I&mode=related&search=

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit