Tervehdys!
Olen hankkimassa isompaa dieselfarmaria automaattivaihteisena, mutta en oikein osaa päättää hankkisinko BMW 530/525dA Touringin vaiko Volvo V70 D5 automaatin. Kyseeseen tulisi vuosimallit 2000-2004, BMW:n kohdalla täytynee tosin tyytyä vuosituhannen alkupään malleihin, kun hintataso näyttäisi olevan jonkin verran korkeampi kuin Volvossa. Kilometrejä autossa ei saisi olla paljon yli 200 tuhannen, mieluusti 150-200tkm.
Mitkä seikat mielestänne puoltaisivat BMW:n hankintaa, tai mitkä Volvon. Lähuinnä kiinnostaa omakohtaiset kokemukset autojen ylläpitokustannuksista ja mahdollisista tyyppivioista. Mikä on raadin mielipide?
Asiasta pätkääkään tietämättömänä ehdotan, että jos ikäsi on alle 30 ja olet M****u niin osta Bemari ja jos olet yli 50 vuotias ja tykkäät matkustaa suksiboksi katolla saariselälle muiden p*******ä kiinni ajaen niin osta Volvo.
Volvoa puoltaa:
- Etuvetoinen. On turvallinen ja johdonmukainen ajettaessa huonolla kelillä. Riippuu tietty kuskista, mutta yleisesti ottaen.
- Hyvä jälleenmyyntiarvo. Merkitystä vain, jos auto vaihtuu 3-5 vuoden sisällä.
- Varmasti turvallinen.
- Saat samaan rahaan uudemman, joka todennäköisesti vaatii hieman vähemmän huoltoa. Aika kuluttaa, vaikkei ajettaisikaan.
BMW:tä taas puolestaan:
- Korkeampi "status" arvo, jos tällä nyt on mitään väliä.
- Ei niin yleinen, ja jälleen, jos tällä nyt on taas mitään väliä.
- Huomattavasti viihdyttävämpi ajaa, kuskin näkökulmasta.
Mun arvioissa kyllä vaakakuppi kääntyy ehdottomasti Volvon puoleen, jos nimenomaan on kiinteä rahamäärä käytössä ja sillä noista kahdesta pitää valita. Molempia löytyy runsaasti tuontiautoina. Tarkka ja taitava ostaja voi tehdä löydön, mutta mielessä kannattaa pitää ettei jobbarit yleensä tuo parhaita yksilöitä tänne pienimmällä mahdollisella voitolla, vaan päinvastoin. Siinä koko homman idea.
Molemmat hienoja autoja, ja Volvo varsinkin osoittanut käytännöllisyytensä siinä että se on vähän ajettuna dieselinä yksi halutuimmista pari vuotta vanhoista vaihdokeista.
Ei muuta kuin koeajokierrokselle. Pari päivää kun uhraa asialle niin on huomattavasti viisaampi. No joo, aika ympäripyöreitä tuli kirjoteltua mutta tämmöstä tuli mieleen!
Nämä ovat arvostuskysymyksiä joihin voi tietty antaa omia mielipiteitään.
Omat kokemukset on bensapuolelta 6,5 vuotta V70.
Bemari on mukava mutkateillä ja ohituksissa, mutta se ei mene Suomen teillä suoraan, vaan vaatii pientä korjailua koko ajan. Tätä vannoutuneet bemaristit kutsuvat "ajamisen iloksi"
Minä en ostanut Bemaria, koska niissä oli jo muutaman vuoden ikäisinä takaluukku ruosteessa, etuovissa oli jotain ihme kolinoita, tavaratila oli pieni sekä auto jumittui pieneen lumikinokseen mökkipihassa. Lisäksi BMW on sivutuulliherkkä. Lisäksi farkun takajousitus oli koeajoautossa niin kova, että jouduin pudottamaan rengaspaineita alle suositusten, jotta Lahden moottoritien poikittaisurat eivät olisi saaneet niskaa kipeäksi myös paluumatkalla mökiltä.
Volvo on tutumpi näky Suomessa, eikä herätä enää katetutta naapurustossa, koska on ainakin PK-seudulla varsin yleinen.Nokkapelti on alumiinia, takluukku laskituitua -eikä muutenkaan ole herkkä ruostumaan (Paitsi takajarrulevyt!).
Tavaratila on erinomaisen käytännöllinen, istuimet hyvät (Bemarissa harvemmin nahat), Korajuskulut ovat kohtuulliset, ja ajo-ominaisuudet hyvät Suomen keleihin.
Olen ollut tyytyväinen valintaani, enkä hetkeäkään ole haikaillut bemarin perään sen koeajettuani.
Uuden Volvon diesel oli kannattava (v.2001) vasta, kun ajoi yli 50 tkm vuodessa-siksi ajan bensalla.
Tuulilasin nettisivulla on hyvä vertailusivu tälle bensa-dieselille.
Moni ajaa tyhmyyttään dieselillä ja maksaa ajamisestaan enemmän kuin vastaavalla bensa.autolla.
Kun puhutaan vuosituhannen alkuvuosien malleista, niin kyseessähän on silloin edellisen korisarjan vitossarjalainen (E39), joka autona on ollut todella hyvä. Niin hyvä, että se on useissa lähteissä mainittu yhdeksi maailman parhaista autoista.
Tartteeko tuota edes kysyä?? Unohda traktorit eli EI volvoa.
Tavaratila on erinomaisen käytännöllinen, istuimet hyvät (Bemarissa harvemmin nahat)
Niin. Nykyisin varmaan suurin osa V70 Diesel-Volvoista lienee Saksan tuontiautoja. Niissä on enimmäkseen nahkajakkarat, joita moni pitää epämiellyttävinä. Olenpa kuullut, että Volvon nahkapenkkejä on verhoiltu uudelleen kangaspäällysteiseksi. Luulen, että Bemari ei ole niin suosittu tuontiauto kuin Volvo, johtuen juuri V70-mallin hyvästä verokohtelusta.
Volvo:
+edullisempi vakuutus kuin bemarissa
+pirteämpi kone
+etuveto talvella
-surkea jälleenmyyntiarvo johtuen ylitarjonnasta (näin ainakin keski-suomessa)
-jos takana ns.Nivomatit (maksavat normaali ihmisen kk-palkan pari) ja niiden nopea vikautuminen
-tyyppiviat (ilmastointi,alustan nivelet ym.pikkuriesaa)
BMW:
+paremman näköinen
+hiljaisempi
+edullisemmat huollot
+jälleenmyyntiarvo volvoon nähden
-laiska kone (3litranenkin laiska kun mikä)
-sika hintanen vakuutus
-takaveto talvella (kesällä +ominaisuus)
Tuolla rahalla minkä meinaat laittaa noihin voisi saada kyllä ihan hyvän uudenkin auton. Riippuu mihinkä tarvitset sitä, jos ajoon hankit auton ja sitä oikeasti tarvitset niin unohda nuo molemmat lelut. Jos taas tarvitset sen vaan pihaan(tod.näk.korjaamon sellaiseen) niin osta bensana ja työautoksi sitten joku ihan muu.
Kannattaako tuollaisia edes täällä kysellä.. Itse en miettisi hetkeäkään.. Valitsisin Volvon jo pelkästään tuoreemman iän ja mahdollisesti vähemmän kilometrimäärän takia.. Sitten jos kysyt samaa joltain bmw fanaatikolta, oli auton ikä mikä tahansa tai mittarissa ihan mitä vain, ei ole muita vaihtoehtoja kuin bmw.
Eihän autoa kannata ostaa muiden mielipiteiden takia.. Kumpi itseäsi enemmän miellyttää.. vielä parempi jos pääset koeajamaan molempia autoja niin on helpompi valita. Kummassakin autossa on hyviä sekä huonoja puolia, jokainen itse määrittelemme omalla kohdallamme mitä asioita itse arvostaa.
Jos kuitenkin puhutaan käytetyistä autoista.. oli sitten bemari tai volvo.. kaikki käytetyt autot ovat yksilöitä ja kannattaa ostaa se yksilö mikä on parhaimmassa kunnossa, huoltohistoria parhaiten tiedossa, ulkonäkö miellyttää, vähemmän ajettu.. ja aika usein auton pidosta kertoo sen yleinen siisteys!
Mutta siis käytettyä autoa ei mielestäni kannata metsästää vain joku tietty merkki silmissä.. uudet autot ovat sitten asia erikseen..
Molemmat "turhakkeita"?
+pirteämpi kone
BMW:
-laiska kone (3litranenkin laiska kun mikä)
Ja tämmösiähän ei todellakaan kannata uskoa. Bemarin 3,0 td on varmasti yksi tehokkaimpia tuon ajan dieseleitä, ellei tehokkain.
joo samaa ihmettelin -ei kolmilitranen BMW mikään laiska ole.
muuten jos pitäisi valita, BMW -ajonautinnon ja imagon takia
ja huom! tuo takaveto ei suinkaan ole kaikille miinus, päinvastoin.
ajonvakautusjärjestelmin, luistoneston ja kunnon nastarenkaiden avulla ihan turvallista kyytiä talvellakin.
No kyllä se vaan melko laiska on! Tuossa muutama viikonloppu sitten tuli käytyä pohjanmaalla siskon luona ja mentiin koeajamaan tuollasta 3litrasta. Lähdettin tervajoen joupilta vaasaan päin niin varmaan 1-1,5km ,että sai 100km/h mittariin. Itse ainakin odotin pikkusen ripeämpää etenemistä tuollaiselta autolta, siinä ei edes tullut tunnetta kiihtyvyydestä.
Jos 8 sek nollasta sataan automaatilla on laiskaa niin sittenhän se on laiskaa. Auto on niin hiljainen että kiihtyvyys ei tunnu, pitää katsoa mittaria. Oisko kyseisessä yksilössä ollu kaikki kotona? Mutta kysymykseen niin molemmat autot ovat hyviä, tärkeintä on että miltä ko auto tuntuu. Takavedolla pärjää hyvin talvella ja vakautusvimpaimet hoitaa loput. Itse ottaisin Bemarin, mutta Volvo on varmasti helpompi panna sitten joskus kiertoon ja granilada ei ärsytä ketään. Bemarilla ei juuri kukaan anna tilaa esim kaistanvaihdossa (3 v kokemus)
Hahhahhah! Hyvä että tuon kirjoitit niin tiedetään heti minkälaisen 'sankarin' kanssa ollaan tekemisissä eikä tarvitse edes lukea juttujasi kuin korkeintaan viihteen vuoksi!
Ehdottomasti Bemari. Volvojen sisustuksissa alkaa ikä näkyä paljon nopeammin, etenkin nahkaosissa. Ja on se Bemari yksinkertaisesti aivan eri luokan ajettava.
Tuota et usko itsekään.
Nyt olisi kyllä kiva lukea perusteluja???
Kumpi on parempi, oja vai allikko?
Kokemuksen "syvällä" rintaäänellä:
- Bemari on ketterämpi ja pienempi kääntösäde.
- Bemari on selvästi hiljaisempi samalla rengastuksella.
- Bemari on ripeämpi
- Volvon ohjaus on kevyempi
- Samalla rahalla saa uudemman Volvon.
- Volvo on helpompi myydä eteenpäin.
- Volvossa enemmän varusteita vakiona.
- Bemarin automaatti on parempi.
Ja valtaosa on tietysti makuasioita
Makuasioita, mutta hankala verrata ns. premium-luokan autoa ja tavallista perheautoa, jotka ovat olleet uutena aivan hintaisia.
BMW:
+hiljainen, todella laadukas, varma ja tehokas tekniikka,
+jakopää ketjulla
- tavallinen perheen isä "kärsii" naapurin kateudesta
Volvo:
+pienellä rahalla suht. uudenaikainen dieseli
+käy myös peruspertille
-jakopää hihnalla(huoltokulut)
-halvat viimeistely materiaalit
PARAHIN PUT PUT:
KIRJOITIN BEMARI FARKUN KOEAJOSTANI:
" Lisäksi BMW on sivutuulliherkkä. Lisäksi farkun takajousitus oli koeajoautossa niin kova, että jouduin pudottamaan rengaspaineita alle suositusten, jotta Lahden moottoritien poikittaisurat eivät olisi saaneet niskaa kipeäksi myös paluumatkalla mökiltä."
Meitä oli 3 henkilöä kyydissä, ja kontti puolillaan tavaraa ja ihmettelimme itsekin tuota taka-akselin kovuutta. Ilmeisesti koeajo-autossa oli ilmajousitus takana. Mielestäni epäonnistunut. Renkaat olivat Nokian kitkat.
Sankarit puhuvat kokemuksistaan ja putputtajat vaan vikisevät...
[quote title="01.10.2007 klo 10:56 Tapio Taula kirjoitti"]
PARAHIN PUT PUT:
KIRJOITIN BEMARI FARKUN KOEAJOSTANI:
" Lisäksi BMW on sivutuulliherkkä. Lisäksi farkun takajousitus oli koeajoautossa niin kova, että jouduin pudottamaan rengaspaineita alle suositusten, jotta Lahden moottoritien poikittaisurat eivät olisi saaneet niskaa kipeäksi myös paluumatkalla mökiltä."
Meitä oli 3 henkilöä kyydissä, ja kontti puolillaan tavaraa ja ihmettelimme itsekin tuota taka-akselin kovuutta. Ilmeisesti koeajo-autossa oli ilmajousitus takana. Mielestäni epäonnistunut. Renkaat olivat Nokian kitkat.
Sankarit puhuvat kokemuksistaan ja putputtajat vaan vikisevät...
Jaaha, Volvokeskustelu taisi vähän hiipua, joten "sankarillinen TT" ponkaisi esiin.......heh
Pienellä rahalla? Tuo aiempi D5 versio (vuoteen -06 saakka) on vertailukelpoinen lähinnä nykyisille perheautojen 2 litraisille ominaisuuksissa, silti käytettynäkin hintaa on aika paljon.
Ei kannata vertailla Bemarin kutosdieseleitä tuohon. Jo ensimmäinen 530d vuodelta -98 tuotti samat tehot ja väännöt + paremman käynnin ja laajemman vääntöalueen kuin vuoden -08 mallinen D5.
KIRJOITIN BEMARI FARKUN KOEAJOSTANI:
" Lisäksi BMW on sivutuulliherkkä. Lisäksi farkun takajousitus oli koeajoautossa niin kova, että jouduin pudottamaan rengaspaineita alle suositusten, jotta Lahden moottoritien poikittaisurat eivät olisi saaneet niskaa kipeäksi myös paluumatkalla mökiltä."
Meitä oli 3 henkilöä kyydissä, ja kontti puolillaan tavaraa ja ihmettelimme itsekin tuota taka-akselin kovuutta. Ilmeisesti koeajo-autossa oli ilmajousitus takana. Mielestäni epäonnistunut. Renkaat olivat Nokian kitkat.
Sankarit puhuvat kokemuksistaan ja putputtajat vaan vikisevät...
Koko tekstisi oli älytöntä suunsoittoa, jonka kruunasi kertomasi siitä että laskit rengaspaineita!!!??? Siinä on meillä Einstein ja 'autoasiantuntija'...
Parahin maailman kaikista autoista kaiken tietävä PUTPUT.
Sinulla taitaa ihan oikeasti olla vaikeaa?
Muista ottaa lääkitystä juuri siinä järjestyksessä kuin äitisi määrää.
Voisi olla hyvä jos et pariin viikkoon kirjoittelisi tänne, ettei lääkitystä tarvitse lisätä.
Sinulla taitaa ihan oikeasti olla vaikeaa?
Muista ottaa lääkitystä juuri siinä järjestyksessä kuin äitisi määrää.
Voisi olla hyvä jos et pariin viikkoon kirjoittelisi tänne, ettei lääkitystä tarvitse lisätä.
Ei tarvitse olla mikään maailman kovin asiantuntija jotta tajuaa ettei se 5-sarjan jousitus mikään ylikova ole (tai että sinun sadut ovat jotain aivan omaa luokkaansa). Mutta ennenkaikkea pitäisi edes vähän järkeä päässä olevan tajuta ettei rengaspaineiden laskemisessa ole mitään järkeä, varsinkaan lastatussa autossa.
Minun kirjoittelu tai kirjoittelemattomuus tuskin auttaa siinä suhteessa mitenkään.
kyllä täytyy sanoa että täällä on muutama niin tyhjä housu kirjoittelemassa ettei tiedä autoilusta juuri mitään. kummallakin ajelee jos ei tiedä minkalainen joku toinen voi olla. monen mielipide perustuu siihen tottumukseen tai siihen mikä pihassa komeilee.. volvo ei ole koskaan ollut erityisen hyvä ajaa. ajotuntuma puuttuu täysin. tyhmempi huomaa erityisesti kun ajaa talvella vaikka loskaisella moottoritiellä niin ei tahdo tulla mitään. Myös kova ja ruma ääni. halpamainen sisuta siis paljon halvan näköisiä muoviosia mitkä ajan saatossa pitää ikävää nitinää. bmv kohtuullinen mutta takavedon takia talvella ei paras. ottaisin kuitenkin yhden vaihtoehdon mukaan audi a6. itse entinen volvon omistaja ja nykyinen audi. audissa saa tuntea sen että auto on tiessä kiinni ja kun käskee sitä niin se tottelee loogisesti toisin kuin volvo
Nuiden kaikkien, siis Bemun, Volvon ja Audin hinnalla saa kaksi hyvää kulkinetta "yhden hinnalla", siis jos ostaa järkevästi!
nimittäin siitä, että tässä on aika erilaiset autot vertailun kohteena!
Omat kokemukseni menevät suurin piirtein näin:
Olen pariinkin otteeseen päättänyt valita seuravaksi työsuhdeautokseni Volvon. Tuote on mielestäni upea ja vuosien saatossa V70 on pysynyt hyvin kelkassa mukana. Mutta. Koeajojen jälkeen Volvo on jäänyt hankkimatta. Kaikin puolin upean tuotteen ajo-ominaisuudet tuovat mieleen kasarijenkit: autoa ei todellakaan tarvitse ajaa, sille annetaan ohjauspyörällä summittainen suunta, johon pyritään, Volvo lullii sitten rauhassa suurinpiirtein sinnepäin. Tämä asia ole muuttunut parin vuosikymmenen aikana mihinkään. Ihan uusinta mallia en ole ajanut.
Volvon ajo-ominaisuudet ovat parhaimmillaan ajeltaessa pitkiä taipaleita talvikelillä, siinä sen vahvuus.
Ei sinänsä ihme. Volvon päämarkkina-alue on USA ja auton ohjailuominaisuudet on suunniteltu ensi sijaisesti jenkkuloiden makuun.
Kun taas. Bemari on tehty Saksan baanalle. Ajo-ominaisuudet ovat todella loistavat, mutta kääntöpuolena on mielestäni se, että ohjauksessa tuntee "kaiken informaation, kaiken aikaa" renkaan ja asfaltin välistä. Pitkillä matkoilla toivoisi joskus, että saisi kytkeä jonkin sortin "ajotuntumavaimentimen" päälle - vähempikin riittäisi. Enkä puhu mistään 45 -sarjan renkailla ajamisesta, mikään auto ei ole mukava matka-ajossa sellaisilla.
Hassua kyllä, Volvo ja Bemu ovat janan kaksi ääripäätä. Siinä välillä on tosiaan Audi, jossa yhdistyvät melko mukavasti molempien hyvät puolet.
Minulla on ollut kaikki kolme autoa jossakin vaiheessa käytössäni.
Taulan experience ultimatum Bemarilla on ihan uskottava. Muutamat harvat Volvokuskit todella kokevat asiat tuolla tavalla. Asiaa voi valaista esimerkillä ruokailun puolelta. Jos on ihastunut pehmeään perunamuussiin, ja siihen tottunut, niin eihän sisäfile silloin maistu. Se on sitkeää, suolaista, pippurista ja sitä joutuu pureskelemaan.
Allan McMono:
Voihan se noinkin olla. Huonoa sisäfilettä saa jo Helsingissäkin miljoonasta paikasta. Sitäpaitsi ihan puhtaana pihvilihana sisäfile ei mielestäni ole parhaimmillaan.
Sen sijaan sain ravintola Roccassa Turussa aivan julmetun hyvää sieniperunamuusia. Siinä ei mitään sisäfilettä jäänyt kaipaamaan. Jos Turkuun muuten menee, niin suosittelen käymään tuolla Roccassa. Hinta-laatusuhde 10+.
Ymmärrän siis hyvin Volvokuskeja mikäli näin on.