Eli kolmeen pekkaan ajateltiin hakea Saksasta käytettyä avoautoa, hupimielellä.
Kova katto on oikeastaan ainoa vaatimus, tähän vaikuttaa Suomen kelit ja katon kestävyys. Löytyykö ylipäänsä n 8 vuotta vanhoja kovakattoja?
Budjetti on pieni, mutta niin tulevat ylläpitokulutkin olemaan. Ostohinta Saksassa n 10.000 - 15.000 eur + verot päälle.
Vaimot haluaisivat myös takapenkin jotta perhe pääsee mukaan, mutta silloin vaihtoehdot pienenvät huomattavasti. Ja roadster on aina hauskempi...?
MB SLK on tällä hetkellä kuumin nimi, mutta sekin on kaksipaikkainen.
Mitä ehdotuksia/kokemuksia/ajatuksia teillä muilla on vastaavista?
Smart Roadsterista on kohta 40tkm edestä kokemuksia, sillä pärää Suomen talvessa mainiosti rätilläkin ja lisävarusteena siihen saa kyllä kaksiosaisen kovan katon. Erittäin hauska ajaa, halvat vakuutukset eikä vie bensaa kuin 4-6 litraa satasella. Lisäksi löytyy nykyajan turvavarusteet luistonestoa ja ESP:tä myöten joten sillä pärjää talviliukkaillakin vaikka onkin takamoottorinen ja -vetoinen. Hinnat näyttää alkavan Saksassa jostain 6000 eurosta, kympillä on jo valinnan varaa.
Vai että pieni budjetti. Johan tuolla rahalla tuo monta hauskaa peliä saksasta, mutta samapa tuo. Itse jos haluaisin tai tarvisin avoautoa/roadsteria, vaihtoehdot olisivat aika vähissä. Joko Mazdan MX-5 tai Hondan S2000 (se on hintaluokaltaan sopiva sinun hintaluokassa) tai sitten toyota mr2, josta myöskin löytyy hardtop versio.
Noista autoista en ole vielä kuullut pahaa sanaa kummastakaan ja ohjattavuutta kehuttu, ajonautintoa kehuttu hauskaksi, voittanut useita vertailuja roadstereiden välillä.
Tietysti jos auto ei tule tuomaan "jännitystä" ja "hienoja elämyksiä", niin sitten kannattaa varmaan suunnata katse johonki 206cc ja vw beetle avomalli tyylisiin kotteroihi. Niissä on jopa luvat neljälle.. eri asia mahtuuko takapenkille kukaan.
Volvon C70 Convertible. Vaimon käytössä on '01 mallinen. Sähkökäyttöinen ns. lämpökatto (3-kerrosrakenne), jossa mm. takalasin lämmitys ja talveksi aiemman omistajan hankkima kovakatto, jonka kaksi miestä (miksei nainenkin jos ei ihan lyhyt) asentaa alle 5min.
Vakiokatolla ei talvella ole mitään ongelmaa esim. lämpöjen puolesta, mutta toki vahatun peltikaton lumesta harjaaminen on helpompaa kuin tekstiilipinnan.
Näitä saa n. 20 keur Suomestakin, mutta niinkuin meidänkin Volvo, Saksassa hankittuna oli isommat valikoimat.
Konevaihtoehto on 2.0T (163hv), 2.4T (194hv), 2.3T5 (240hv) ja uudemmissa 2.5 (?? hv). Osia saa helposti ja edullisesti, useimmat osat samoja kuin S70 ja V70 malleissa.
Nettiautosta bongasin yhden, jossa on esimerkkinä kuvia ja saa idean miltä nämä näyttää.
http://www.nettiauto.com/1886259
Verotuksen kannalta lienee fiksuin BMW Z4, mutta onko siinä kova katto. Hinnat alkaen 15.000 e.
Co2-arvo 216 g/km. Veroprosentti 25,6 %.
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vykhasbucqc1
Huh huh, noita veromääriä !
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=BMW&malli=Z4&sw1=ja&tarke1=&sw2=ja&tarke2=&sw3=ja&tarke3=&vuosi1=&vuosi2=&tkm=&kone=bensa&tableonly=&defonly=&user=&Kunden_ID=&knum=&form=verotettu&kpl=0&avgco2=0&avgverot=0&avg=NaN&avgpyy=NaN&kk6=6
Minusta kaunein avoauto tuohon hintaluokkaan on BMW Z3 hardtop - siis rätti- ja kovakatolla. Näitä löytyy Saksasta ihan riittävästi.
Ainakin selviää puolet pienemmillä veroilla kuin Z4:ssä, joka todellakin on arvossaan, niin kuin voimme havaita äskeisestä. Z4 2003 malli vissiin on vanhin vuosikerta.
Tuossa Z3 veroja.
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php?merkki=BMW&malli=Z3&sw1=ja&tarke1=&sw2=ja&tarke2=&sw3=ja&tarke3=&vuosi1=&vuosi2=&tkm=&kone=bensa&tableonly=&defonly=&user=&Kunden_ID=&knum=&form=verotettu&kpl=0&avgco2=0&avgverot=0&avg=NaN&avgpyy=NaN&kk6=6
Sehän olisi kiinnostavaa tutkia mahdollisimman vanhan Z4:n veroja, täytyypä tutkia. Alustavasti tuo verotaso vähän järkyttää.
Minullakin oli tähtäimessä Z3, mutta se olisi tarkoittanut perheeseen kolmea autoa. Katos on vain kahdelle autolle jne. Edes vaimo ja kaksi lasta ei olisi mahtuneet samaan aikaan 2-paikkaiseen autoon. Kompromissinä C70. Toisaalta C70 on aika paljon isompi ja turvallisempi kuin Z3. Läheltä katsottuna kuorma-auton puskuri iskee kuskin niskaan Z3 peräänajossa.
Jorma L:
Minullakin Lotto iskee joka Lauantai miltei täysosuman.
Vitosen rälläkällä saa katon halvalla pois kaikista, jää myös kova katto?
Vackraste:
Isot autot roikkuvat jostain syystä useammin lähellä takapuskuria kuin henkilöautot. Poikkeuksena tulee mieleen tässä taannoin kun HD-prätkäkaveri ajoi n. 3 metriä takapuskuristani 100 km/h alueella jalat levällään ja tupakka suupielessä. Siirtyi ajamaan jonossa seuraavan perässä kun pesin tuulilasia ja kaverin sätkä sammui.