Onko kokemusta SAAB 9-3 dieselistä. Näköjään sen saa melko halvalla, ajo-ominaisuudet hyvät ja tilaakin löytyy. 2.2 litrainen diesel kuulemma on Ooppelin tekele, ja sehän tässä eniten epäilyttääkin.
Itsellä VW Passat, ja helkkarin hyvä 1.9 TDI jota ei vielä ole korjaamolla tarvinut näyttää. Joskus omistin Opel astran dieselpelin, joka oli niin syvältä kuin voi vain olla ... sen takia mietityttää ...
Kerro, kerro kokemuksiasi!
Tängs!
Kalle
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9441
otsikossa on typo, tarkoitetaan 9-3 mallia, ei 9-2:ta
Seuraavat dieselit tulevat olemaan hieman pienempiä kuutiotilavuudeltaan ja valmistus on GM ja Fiatin yhteistyötä.
Opel lopettanee oman dieseltuotannon ?
Aina vaan "paranee", minä en ainakaan enää Saabia osta, puhumattakaan dieselinä.
Käsittääkseni Opelin dieselit on olleet pitkälti jotain Isuzun tekeleitä (jollaiseen en koskisi kyllä pitkällä tikullakaan) ja kyllä Fiatin dieseli näyttäisi kaikin puolin paljon paremmalta laitokselta jo paperillakin... Tämä on kyllä aivan oikea suunta, kehittihän Fiat Common Rail dieselinkin joten kyllä tekniikka varmasti hallussa on. Olen myös kuullut dieselin omistajilta paljon hyvää noista moottoreista...
Onhan Venäläisetkin ( laitteet ) käyneet kuussa, enkä silti pidä Ladaa edistyksen keulakuvana.
Kyllä Fiat ja Italia on, ainakin minulle, automaailman vihonviimeisempiä tyyssijoja. En tarkoita, ettäkö ne ei osaa ( Esim Ferrari ), vaan kansan menttaliteetti on sellaista.
Työn laatu vaan on ala-arvoista.
Seuraavana tulee Ranska ja kaikki muut Välimerenmaat.
( Vaikka keksikin "Panhard-tangon )
Kaukoidän maat ovat kovasti skarpanneet työnlaatuun ( Japani aloitti jo -60-luvulla ) ja tulosta näkyy.
Korea, Kiina ja Intia ovat työnlaadussa voimakkaasti ohittamassa, toistaiseksi ainakin, jo Etelä-Euroopan.
Joskus omistin Opel astran dieselpelin, joka oli niin syvältä kuin voi vain olla ... sen takia mietityttää ...
Kerro, kerro kokemuksiasi!
Tängs!
Kalle
Mikä Opel Astra diesel oli, vuosimalli ja miksi se oli niin huono?
Työn laatu vaan on ala-arvoista.
Tuo on osittain totta, mutta perustuu kyllä pääosin 70 ja 80 luvulla tapahtuneisiin mokailuihin... Ruosteongelmatkin Fiatissa ja Alfassa johtuivat parista eri asiasta... Tarinaa Alfasta (pitänee paikkaansa pitkälti myös fiatin kohdalla):
mm. Alfasudissa sisätilat oli saatu melko hiljaisiksi käyttämällä reilusti äänieristysmateriaalia. Koteloissa käytettiin ääntä absordoivia vaahtomateriaaleja, jotka vanhetessaan absordoivat kosteutta johtaen vakaviin ruosteongelmiin 70 luvun loppupuolella. Ruosteongelmat ilmenivät tietysti vasta muutama vuosi myöhemmin, mutta välitön ongelma oli työvoima. Työttömyyden kaltoin kohtelemalla Napolin seudulla olisi työläisten olettanut olevan onnensa kukkuloilla päästessään Alfa Romeolle töihin. Työpaikasta oltiin yleensä hyvillään, mutta itse työnteolla ei ollut niin väliä. Työhön tottumattomia nuoria miehiä oli vaikea koulia laatua vaativaan tehdastyöhön. Alfasudin kysyntä suorastaan yllätti Roomassa sijainneen myyntiosaston, mutta kun autoja piti toimittaa piirimyyjille ei niitä riittänytkään. Laatu ei vastannut alkuunkaan asetettuja tavoitteita, määristä puhumattakaan. Työläiset lakkoilivat milloin mistäkin syystä. Legendana kerrottakoon työntekijöiden kuulleen Volvon palkkatasosta ja ruotsalaisten työläisten työeduista. Heidän olisi pitänyt saada samantasoiset sopimukset. Tehtaalla neuvoteltiin pöydät ruokaa ja punaviiniä notkuen, ilmeisesti. Samaan aikaan Aresen tehtailla Milanon liepeille tehtiin pitkää päivää, jotta saatiin koottua Alfasudeja edes esittelyautoiksi. Pohjamaalausta suorittavat maalarit menivät lakkoon hoksattuaan työn olevan terveysriski, joten valmistuvat autonkorit ehtivät saamaan alkavan "rusketuksen" leudossa Välimeren ilmastossa päivää paistatellessaan. Ensimmäisen vuoden yli 700 lakkoa tai työnseisausta ja tuotannon suoranainen sabotointi tuottivat paljon hallaa Alfa Romeolle. Tuotannon jäädessä tavoitteista tuli valmistus liian kalliiksi autoa kohti. Kustannuksia alentaakseen Alfa Romeo alkoi käyttää halvempaa Neuvostoliittolaista terästä. Sitä välitti Fiat, joka sai sitä maksuna Lada tehtaan toimittamisesta. Neuvostoteräksen laatu vaihteli suuresti, erityisesti hiilipitoisuus. Niinpä teräs ruostui yllättävän nopeasti. Yhdistettynä heikkoon pohjamaalaukseen yhdistelmä oli lähes katastrofaalinen (ja sama koskee pitkälti Fiatiakin).
Tästä ongelmasta saivat italialaisten tehtaiden lisäksi ikäviä kokemuksia useatkin eurooppalaiset autotehtaat...
Asiantuntijoiden tuolloisen selvityksen mukaan vuonna 1978 selvittivät tehtaan tilannetta. Heidän raporttinsa mukaan itse tuote ja valmistusmenetelmät olivat kunnossa, syy oli yksinomaan työvoimassa.
Tämän jälkeen Italian hallitus on vaihtunut kyllä useampaan kertaan- samoin työllisyystilanne. Uskon, että Italialaisetkin ovat jo oppineet virheistään ja ainakin oma Italiaanoni on kelannut ihan mukavasti kilometrejä ilman suurempia korjauksia- eikä uusissa Fiateissa ainakaan päälepäin näytä olevan puutteita viimeistelyn laadussa. Kannattaa käydä ihmettelemässä uutta Pandaa, jossa viimeistelyn taso on luokassaan suorastaan loistava (jota Top Gearissakin ihmeteltiin...)
Sun asenne on kaikille jo selvinnyt, parhaat ranskalaiset saa snagarilta ja ruotsalaiset on muuten vaan paskoja, kerro jotain uutta kuin mielipiteesi jotka eivät perustu mihinkään paitsi siihen että olet "omistanut" (oma väittämä) kyseiset merkit joskus.
Jos selaimeen joskus saa trolli lukon niin siihen listaan il Diavolo kuuluu
Onko kokemusta SAAB 9-3 dieselistä. Näköjään sen saa melko halvalla, ajo-ominaisuudet hyvät ja tilaakin löytyy. 2.2 litrainen diesel kuulemma on Ooppelin tekele, ja sehän tässä eniten epäilyttääkin.
Itsellä VW Passat, ja helkkarin hyvä 1.9 TDI jota ei vielä ole korjaamolla tarvinut näyttää. Joskus omistin Opel astran dieselpelin, joka oli niin syvältä kuin voi vain olla ... sen takia mietityttää ...
Kerro, kerro kokemuksiasi!
Kalle
Ihmettelen miksi vaihtaisit Passatin 9-3 Tid:n ellei sinulla sitten ole lasissa paljon kilometrejä. On totta, että Saab tarjoaa hintaansa nähden (todella aliarvostettu auto) paljon, mutta se ei tarjoa ainakaan vanhakorisena (98-02) samaa mukavuustasoa kuin passat (koko, hiljaisuus). Myöskään suuntavakavuus ei minusta ole 9-3:ssa passatin tasoa...
Vanhemmasta 9-3:n dieselistä vielä sen verran, että ei kannata vaihtaa jos on Passatin dieselistä pitänyt.
Moottorin rapina on meinaan aivan hirveä ja diesel-ääni sivistymätön. Kaukana on Isuzun dieselit verrattuna VAG:n dieseleihin ja se on varmaan yksi syy, miksi GM vaihtoi tilalle niin Opeliin kuin Saabiinkin Fiatin dieselit. (tietysti GM:n ja Fiatin läheinen yhteistyö on luonnollinen, kustannussäästöihinkin liittyvä yhtälö) Fiatin dieseleitä käytetään muuten erittäin monessa hyötyautomallissa, ranskassahan Fiatilla on jopa yhteistuotantoa Ranskalaisten hyötyajoneuvojen kanssa. Mikä muuten olikaan Suomen myydyin hyötyajoneuvo?
Kuulin edellispäivänä eräältä Uudenkaupungin autotehtaalla työskennelleeltä hepulta (joka on ollut siellä perustamisesta lähtien) paljon mielenkiintoisia juttuja erityisesti Saabin ja Fiatin yhteistyöstä, Fiatin teknologiasta ja moottoreiden nykylaadusta sekä markkinoihin liittyviä juttuja. Vaikka kyseessä on jo äskettäin eläkkeelle siirtynyt tyyppi, niin tunsi Saabin ja Fiatin nykytilanteen työnsä puolesta erittäin hyvin (tuotekehittelyosaston jonkinmoinen päällikkö, jonka "keksinnöistä" kuuluisimpiin kuuluu mm. petrooli-saab)
Jutut oli kyllä ihan erilaisia mitä monet täällä Fiatin moottoreiden kestävyydestä puhuu. Fiatin laadunparannusohjelma lähti käyntiin kuulemma 90-luvun alussa kun Punto lanseerattiin ja sen jälkeen taso on ollut jotain aivan muuta kuin tätä ennen...
Moottorin rapina on meinaan aivan hirveä ja diesel-ääni sivistymätön. Kaukana on Isuzun dieselit verrattuna VAG:n dieseleihin ja se on varmaan yksi syy, miksi GM vaihtoi tilalle niin Opeliin kuin Saabiinkin Fiatin dieselit.
No joo, ei se Opelin (siis ei Isuzun!) 2.2 litrainen nyt noin kauhea minusta ole. Matka-ajossa etenkin ääni on minusta ihan ok ja eipä tuo nykyinen VAG:n 96kw:n tdi mikään huippuhiljainen ole ainakaan tyhjäkäynnillä ja pienillä nopeuksilla. Toki se on Opelin dieseliä parempi kaikin puolin (hihnakäyttöistä jakopäätä lukuun ottamatta) mutta niin on hintakin eri lukemilla... Hinta-laatusuhde on Saabin dieselissä Suomessa paremmin kohdillaan kuin ylihinnoitelluissa VAG:n laitteissa, jotka kannattaakin hakea muualta
Jutut oli kyllä ihan erilaisia mitä monet täällä Fiatin moottoreiden kestävyydestä puhuu. Fiatin laadunparannusohjelma lähti käyntiin kuulemma 90-luvun alussa kun Punto lanseerattiin ja sen jälkeen taso on ollut jotain aivan muuta kuin tätä ennen...
Kun olet niin vahvasti noiden Välimeren ihmeitä puolustanut ja kertonut meille suurena totuutena, että ne ovat niin ja niin kestäviä, niin miksi Italiaanot ja ranskalaiset sitten ovat jatkuvasti esim Adac testin viimeisimpinä, tuohan juuri mittaa moottorien ja sähköosien laatua.. Yksikään Italiaano ei pärjää edes kohtuullisesti tuossa testissä, joten itse pidän edelleen italialaista työnlaatua ala-arvoisena.
Vähän off topicin, mutta juttelelin esim Saksassa yhden Ferrarin omistajan kanssa, jolla oli kuudes Ferrari menossa (360 Modena) ja hän sanoi, että viat kuuluvat italialaiseen tempperamenttiin ja ne ovat osa auton sielua. Oli hän Porscheakin kokeillut, mutta sillä ei ollut kuulemma samanlaista sielua, vaikka työnlaatu olikin kuulemma parempi..
Fiat tekee Saabin dieselit:
Ei Fiatia tai sen valmistamaa tuotetta minulle.
Ei edes "pitkällä kepillä".
Voihan " Black" noita 2000-luvun Fiat-malleja kehua, niinkauan kuin taustat ei tule esiin. Varrotaas viä muutama vuasi . . .
Ei se kakkonen ja kolme nollaa Iltalialaista tuotantoa miksikään muuta. ( Paitsi ehkä joidenkin mielikuvissa )
Korea, Kiina ja Intia sen yrijyrää. Japani on sen tehnyt jo aikoja sitten.
Välimeri jää pelkäksi haplamaiseksi turistialueeksi.
Kun olet niin vahvasti noiden Välimeren ihmeitä puolustanut ja kertonut meille suurena totuutena, että ne ovat niin ja niin kestäviä, niin miksi Italiaanot ja ranskalaiset sitten ovat jatkuvasti esim Tuv testin viimeisimpinä, tuohan juuri mittaa moottorien ja sähköosien laatua.. Yksikään Italiaano ei pärjää edes kohtuullisesti tuossa testissä, joten itse pidän edelleen italialaista työnlaatua ala-arvoisena.
No ei laadussa ainakaan uusimman TUV-raportin mukaan ole pahemmin moitteen sijaa nykyisissä malleissa:
TUV REPORT 2004:
model %
1. Audi A2 2,1%
2. Honda Logo 2,3%
2. Opel Agila 2,3%
2. Toyota Yaris 2,3%
5. Toyota RAV 4 2,5%
6. Mazda Demio 2,6%
6. Mazda MX-5 2,6%
6. Toyota Corolla 2,6%
6. Toyota Picnic 2,6%
10.Subaru Forester 2,7%
11.Toyota Avensis 2,9%
12.Mercedes SL 3,2%
12.Porsche 911 3,2%
14.Mercedes SLK 3,3%
14.Subaru Legacy 3,3%
16.Nissan Primera 3,5%
16.Porsche Boxster 3,5%
18.Mercedes C 3,6%
19.Mazda 626 3,7%
19.Nissan Almera 3,7%
21.Citroën Xantia 4,0%
21.Mazda Premacy 4,0%
21.Saab 9-3 4,0%
21.Volvo S40/V40 4,0%
21.Volkswagen Golf/Bora 4,0%
26.Honda Civic 4,1%
26.Subaru Impreza 4,1%
28.Seat Leon 4,2%
29.Audi A4 4,3%
29.Ford Focus 4,3%
29.Volkswagen Polo 4,3%
32.Mazda 323 4,4%
32.Mercedes S 4,4%
32.Saab 9-5 4,4%
32.Smart City-Coupé 4,4%
36.Audi A3 4,5%
36.Ford Mondeo 4,5%
36.Honda Accord 4,5%
36.Suzuki Baleno 4,5%
40.Opel Astra 4,6%
41.Mitubishi Space Wagon 4,7%
42.Audi TT 4,8%
42.BMW 7 4,8%
42.Mercedes E 4,8%
45.Renault Twingo 4,9%
45.Seat Ibiza 4,9%
47.Mazda 121 5,0%
47.Mitsubishi Pajero 5,0%
47.Opel Corsa 5,0%
47.Renault Clio 5,0%
47.koda Octavia 5,0%
52.Mitsubishi Carisma 5,1%
52.Nissan Micra 5,1%
52.koda Fabia 5,1%
52.Volkswagen New Beetle 5,1%
56.Audi A8 5,2%
56.Suzuki Jimny 5,2%
58.Volkswagen Passat 5,3%
59.Citroën Xsara 5,4%
59.Fiat Punto 5,4%
59.Renault Mégane 5,4%
59.Volkswagen Lupo 5,4%
63.Renault Laguna 5,5%
63.Seat Toledo 5,5%
65.Citroën Berlingo 5,6%
65.Ford Fiesta 5,6&
67.Alfa Romeo 156 5,8%
68.Audi A6 5,9%
69.Opel Vectra 6,0%
70.Peugeot 206 6,1%
71.Daihatsu Cuore 6,2%
72.Mercedes A 6,3%
72.Peugeot 306 6,3%
72.Suzuki Grand Vitara 6,3%
75.BMW 5 6,4%
75.Mercedes ML 6,4%
75.Renault Espace 6,4%
75.Volvo V70 6,4%
79.Opel Omega 6,5%
80.Hyundai Accent 6,6%
80.Suzuki Shift 6,6%
82.Hyundai Atos 6,7%
82.Seat Arosa 6,7%
84.Fiat Marea 6,9%
84.Jeep Grand Cherokee 6,9%
86.Ford Ka 7,0%
87.Volvo S80 7,1%
88.Nissan Terrano II 7,2%
89.Opel Zafira 7,3%
90.Fiat Bravo/Brava 7,5%
90.Land Rover Freelander 7,5%
92.Citroën Saxo 7,6%
92.Fiat Barchetta 7,6%
92.Hyundai Lantra 7,6%
92.Lancia Y 7,6%
96.BMW Z3 7,7%
96.Fiat Seicento 7,7%
98.Peugeot 406 8,1%
99.Mitsubishi Colt/Lancer 8,3%
100.Kia Sephia 8,7%
101.Peugeot 106 8,9%
102.Suzuki Wagon R+ 9,0%
103.Mitsubishi Galant 9,2%
104.Daewoo Nubira 9,7%
105.Ford Galaxy 10,4%
106.Opel Frontera 10,9%N
106.Volkswagen Sharan 10,9%
108.BMW 3 11,4%
109.Alfa Romeo 145/146 11,7%
110.Seat Alhambra 12,1%
111.Kia Pride 13,1%
112.Chrysler Voyager 14,6%
113.Peugeot 806 14,7%
KESKIARVO: 5,8345132743362831858407079646018
Ei näytä olevan viimeisimpinä varsinkaan nykymallit. Vanhemmissa malleissa ainoastaan AR 145/146 on häntäpäässä, mutta muut keskitasoa tai vähän alapuolella...
Ei näköjään pidä väittämäsi Ranskalaistenkaan kohdalla täysin paikkaansa, koska suurin osa malleista näyttää olevan listan keskivaiheilla Peugeot 806 on tosin viimeisenä, mutta mitä ihmettä tekee BMW 3 sijalla 108? Tai Suzuki Wagon R, Kia Pride tai Mitsubishi Galant noin häntäpäässä?
Ei Fiatia tai sen valmistamaa tuotetta minulle.
Ei edes "pitkällä kepillä".
Voihan " Black" noita 2000-luvun Fiat-malleja kehua, niinkauan kuin taustat ei tule esiin. Varrotaas viä muutama vuasi . . .
Ei se kakkonen ja kolme nollaa Iltalialaista tuotantoa miksikään muuta. ( Paitsi ehkä joidenkin mielikuvissa )
Korea, Kiina ja Intia sen yrijyrää. Japani on sen tehnyt jo aikoja sitten.
Välimeri jää pelkäksi haplamaiseksi turistialueeksi.
Vähän sama kuin väittäisi uutta Mersua yliluotettavaksi sähköpuolella ja sitten sanoo syyksi sen, että olihan se 80 luvullakin luotettava, koska eihän se tuotanto 20 tai 30 vuodessa miksikään muutu... Mielestäni tuo on naurettava väite. Kyllä maailma muuttuu ja 90 luvun loppupuolella sekä 2000 luvulla on Fiatkin mennyt huomattavasti eteenpäin. Miksi? Koska heidän on pakko. Konkurssi kävi muutenkin jo turhan lähellä... Nykyään Fiatissa ja Alfassa on hyvin vähän italialaista sähköosaamista, kaikki tulee mm. Boschilta. Nämä jutut näyttää ihan samoilta kuin Skodan haukkumiset 90 luvun loppupuolella. Todellista kokemusta ei ihmisillä ollut, mutta kyllä vaan osattiin haukkua silti tuotetta, jossa ei ollut mitään vikaa. Nythän alkaa ihmiset jo heräämään, että hei, ei se Skoda ole enää sama auto kuin ennen. Tähänkin varmaan sanot, ettei tuotanto ole muuttunut vuosien aikana miksikään?
Onko sulla kokemusta kiinassa tai intiassa valmistetuista autoista tms. kun niitä niin edistyksellisiksi julistat? Japanilaiset meni kyllä koko euroopasta ohi luotettavuuden osalta että heilahti, mutta kyllä monet tehtaat on lähteneet varsin kiitettävään takaa-ajoon. Hyvänä esimerkkinä juuri Fiat ja Opel, joiden viimeaikaiset laadunparannusohjelmat on kyllä tehneet terää tuotantoon.
Juu, tuli pieni typo tuohon juttuun, eli puhuin että Tuv mittaa moottorien ja sähköosien laatua ja näinhän ei juuri ole, vaan se mittaa katsastuksessa esille tulevia asioita, kun taas Adac mittaa juuri näitä asioita eli tielle jättäneitä autoja, jossa italiaanoilla ja ranskalaisilla on ne melkein kaikki peräpään paikat (julkaistu mm Moottori lehdessä), esim Alfa 156 vm 2002 riski tielle jäämiseen on yli kuusinkertainen esim parjattuun C-mersuun tai viisinkertainen tuohon BMW:n 3-sarjaan. Miten Niki Kari selität tuon, kun sama toistuu lähes jokaisessa luokassa ja jos se ne italiaanot nyt on mielestäsi niin luotettavia? Autossa ei saisi olla mitään vikoja, mutta mieluummin autoni ei mene katsastuksesta läpi, mutta ei jätä tielle.. Kyllä pelottais jollain Alfalla tai Fiaskolla tuolla syksyllä vetää pimeitä syrjäisiä taipaleita, kun tietäis että on kuusinkertainen riski, että auto hajoaa sinne keskelle ei mitään kuin laatuautoilla!! siinä ei paljon helpota, että auto on mennyt kohtalaisella todennäköisyydellä katsastuksesta läpi..
Tarkoitat tätä tilastoa ?
http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2
Esim Alfa on parantanut aika paljon vuodesta 2002.
http://www.oeamtc.at/netautor/na_pro/appl/na_professional/parse.php3?mlay_id=1000600&mdoc_id=1098302&bild=2
Esim Alfa on parantanut aika paljon vuodesta 2002.
Vaikka se 156 onkin parantanut, niin se on edelleen kolmen huonoimman joukossa vuodelta 2003 ja muilta vuosilta ylivoimaisesti huonoin..
Muutenkin kun katsoo tilastoa, jokaisessa ryhmässä, missä on ranskalaisia tai italiaanoja, ne ovat huonoimpien joukossa..
Vaikka se 156 onkin parantanut, niin se on edelleen kolmen huonoimman joukossa vuodelta 2003 ja muilta vuosilta ylivoimaisesti huonoin..
Muutenkin kun katsoo tilastoa, jokaisessa ryhmässä, missä on ranskalaisia tai italiaanoja, ne ovat huonoimpien joukossa..
Hieman suhteellisuuden tajua peliin, 10 kpl tuhannesta on tasan promille
Vaikka se 156 onkin parantanut, niin se on edelleen kolmen huonoimman joukossa vuodelta 2003 ja muilta vuosilta ylivoimaisesti huonoin..
Muutenkin kun katsoo tilastoa, jokaisessa ryhmässä, missä on ranskalaisia tai italiaanoja, ne ovat huonoimpien joukossa..
Hieman suhteellisuuden tajua peliin, 10 kpl tuhannesta on tasan promille
Ja peliin myös tarkkuutta: 10 / 1000 = 0,01 = prosentti, ei promille
ja mikä onkaan huonoin saksalaisten ylpeys mersu
No kyllä on kaverilla aika huonot silmälasit tai jotain vaikeutta luetunymmärtämisessä, Mercedeksen jokin malli oli jokaisessa luokassa, missä oli merkin edustaja, Vaneja lukuunottamatta ensimmäinen tai toinen, eli aika hyvä tulos Mersulle. Italiaanot ja ranskalaiset näyttää, miten huonoja autoja voidaan halutessaan tehdä..