Nykyään BMW:kin ilmoittaa 0-100 km/h lukemansa turhan optimistisiksi. En usko niihin itsekään. Toista se oli 70, 80 ja vielä 90-luvun alussakin, kun TM alitti joka testissä lukeman lähes sekunnilla.
Tarkoitin vertailutestitilannetta. Jos tarkastelee BMW:n massaa ja ilmoitettua tehoa, ovat lukemat olleet niiden mukaisia suhteessa testin muihin autohin. BMW on tuntunut antavan luvatut Watit, mutta ei enempää. Kulutus on aina ollut porukan pienimmästä päästä.
VW:n 103 kW:n diesel sitävastoin antaa todellisuudessa enemmän, ainakin 110, jopa 115 kW. Moottorilla varustetut autot ovat niitä harvoja, jota alittavat luvatut arvot. 125 kW:n versio ei taas tunnu antavan yhtä reippaasti extra-Watteja.
Juu, kyllähän se kulkevuus on useimmiten ihan kilowattien mukaista myös BMW:llä. Harmittaa vaan, että ovat siirtyneet ainakin joidenkin mallien osalta tuohon ylioptimismiin ilmoitetuissa arvoissa.
Esimerkiksi S80 D5:lle on luvattu 9s (johon se myös menee) 0-100km/h (vert. 520d 8,7s), mutta Volvo on tuota bemaria selvästi ruudikkaampi jo ihan persdynolla. Bemaria tulisikin verrata 2.4D malliin, joka on samantehoinen, ja kiihtyy automaattina kutakuinkin 10s 0-100km/h. Bemarin tulisi siis luvatakin 520d:lle 10s aikoja, joita sille on yleisesti mittailtu.
Jos nyt noista arvojen alittajista puhutaan, niin Mazda 6MPS lienee ihan omaa luokkaansa. Alittaa tehtaan lupaukset kiihtyvyydestä jopa sekunnilla (testit 5,7s, luvattu 6,7s!). Lisäksi tuosta Mazdasta on dynossa saatu toistuvasti jopa 40hv korkeampia tehoja kuin luvataan! (dyno ~300hv, luvattu 260hv).
Viime Tuulilasissa Kia Ceed 1.6 oli muuten muistaakseni 0,5s ripeämpi 0-100km/h kuin tehdas lupaa.
Piikusen lähti taas aihe lapasesta... Kehutaan BMW:tä, puhutaan jopa KIAsta vaikka kysymys oli tiukasti määritelty VW Passattiin ja Toyota Avensikseen. Annetaan nyt niiden pemareiden olla vaan ja keksitytään olennaiseen.
En asiasta mittää ymmärrä mistä täällä kinataan, mutta ymmärtääkseni vw:n käyttämien "pumppusuuttimien " kovaäänisyys johtuu siitä että kannessa on omat mekaaniset nokat jotka liikuttavat niitä "pumppusuuttimia"! Ja niistä lähtee se terävämpi käyntiääni jota sitten eri malleissa erillaisilla äänieristeillä yritetään peittää. Itselläni on on 1,9 tdi golf -04 alla ja täytyy myöntää että äänimaailma on joskus hieman ärsyttänyt. Kokeilkaapa ottaa moottorin yläsuoja poijes, ja kuvitelkaa myös alasuojamuovit pois niin kyllä se kone antaa aika paljon mekanista ääntä vaikka jakopää onkin "hiljaisella" hihnalla toteutettu..Silti olen sitä mieltä että ruiskutustekniikasta riippumatta vw:n nykyiset koneet ovat ominaisuuksiltaan ja taloudellisuudeltaan markkinoiden parhaimmistoa!
Onhan se tosiasia,että Toyota tekee kestäviä autoja.
Muistettava on se että Lexsuskin on vain Toyota.Mitä kulutuksiin tulee,allekirjoittanut on käynyt saksassa Seat
Cordoba sedanilla perheen kanssa,(2004).Tuli hoppu päästä perille Prahaan. Laivasta pääsi noin 18:30.Olimme hotellin edustalla parkissa ennen yhtä. Keskinopeus 144/km tunnissa.
Kulutus mittarinmukan 6,6 l/100 km.Yxs BMW meni ohi,ei muita.Kone 96KW 3500 km ajettu uutukainen.
Yleensä kylä hiljaisin tuossa GS:n luokassa on ollut 5-sarja, mm. TL:n vertailu. Hybridi ei ole yhtään sen hiljaisempi kuin muutkaan kuin tyhjäkäynnillä ja silloin kun bensa konetta ei tarvita. Rengasäänet siinä kuuluu yhtä hyvin kuin muissakin. Myös 3-sarja on ollut kaikissa näkemissäni mittauksissa hiljaisempi kuin IS. Uudesta LS:stä ei ole faktaa vielä, pelkkiä mutu -kokemuksia, mutta vanha LS ei ollut TM:n vertailuun osallistuessaan hiljaisin noista. Kaikki tuon luokan autot saavat kiitosta meluttomuudesta, erot ratkaistaan vasta siinä vaiheessa, kun niitä mitataan suhteessa kilpailijoihin.
Todennäköisesti hiljaisin merkki on Bentley/Rolssi/Maybach tai vastaava, siitähä tässä oli alunperin kyse, markkinoiden hiljaisimmasta merkistä.
Joudun taas puuttumaan IS-Lexuksen osalta asiaan. Tietääkseni ainut Suomessa tehty melumittaus IS:stä on TM:n koeajoraportissa numerossa 7/06. Kun verrataan sen tuloksia Bemariin (TM 8/05), niin Lexus on yhtä hiljainen 90:n ja 120:n nopeuksissa ja kaikissa muissa hiljaisempi.
Tietenkään mittaukset eivät ole 100-prosenttisesti vertailukelpoisia, kun niitä ei ole tehty samaan aikaan samoissa olosuhteissa, mutta kun ei ole paremminkaan suomalaisiin olosuhteisiin sovellettavia tuloksia olemassa niin näihin on tyytyminen.
Sanon nyt lisäksi sen, että Lexus oli diesel-koneinen ja Bemari bensalla. Ei taida kyllä nykyisin kauheasti asiaan vaikuttaa.
Nykyään BMW:kin ilmoittaa 0-100 km/h lukemansa turhan optimistisiksi. En usko niihin itsekään. Toista se oli 70, 80 ja vielä 90-luvun alussakin, kun TM alitti joka testissä lukeman lähes sekunnilla.
Tarkoitin vertailutestitilannetta. Jos tarkastelee BMW:n massaa ja ilmoitettua tehoa, ovat lukemat olleet niiden mukaisia suhteessa testin muihin autohin. BMW on tuntunut antavan luvatut Watit, mutta ei enempää. Kulutus on aina ollut porukan pienimmästä päästä.
VW:n 103 kW:n diesel sitävastoin antaa todellisuudessa enemmän, ainakin 110, jopa 115 kW. Moottorilla varustetut autot ovat niitä harvoja, jota alittavat luvatut arvot. 125 kW:n versio ei taas tunnu antavan yhtä reippaasti extra-Watteja.
Juu, kyllähän se kulkevuus on useimmiten ihan kilowattien mukaista myös BMW:llä. Harmittaa vaan, että ovat siirtyneet ainakin joidenkin mallien osalta tuohon ylioptimismiin ilmoitetuissa arvoissa.
Esimerkiksi S80 D5:lle on luvattu 9s (johon se myös menee) 0-100km/h (vert. 520d 8,7s), mutta Volvo on tuota bemaria selvästi ruudikkaampi jo ihan persdynolla. Bemaria tulisikin verrata 2.4D malliin, joka on samantehoinen, ja kiihtyy automaattina kutakuinkin 10s 0-100km/h. Bemarin tulisi siis luvatakin 520d:lle 10s aikoja, joita sille on yleisesti mittailtu.
Jos nyt noista arvojen alittajista puhutaan, niin Mazda 6MPS lienee ihan omaa luokkaansa. Alittaa tehtaan lupaukset kiihtyvyydestä jopa sekunnilla (testit 5,7s, luvattu 6,7s!). Lisäksi tuosta Mazdasta on dynossa saatu toistuvasti jopa 40hv korkeampia tehoja kuin luvataan! (dyno ~300hv, luvattu 260hv).
Viime Tuulilasissa Kia Ceed 1.6 oli muuten muistaakseni 0,5s ripeämpi 0-100km/h kuin tehdas lupaa.
Piikusen lähti taas aihe lapasesta... Kehutaan BMW:tä, puhutaan jopa KIAsta vaikka kysymys oli tiukasti määritelty VW Passattiin ja Toyota Avensikseen.
Annetaan nyt niiden pemareiden olla vaan ja keksitytään olennaiseen.
En asiasta mittää ymmärrä mistä täällä kinataan, mutta ymmärtääkseni vw:n käyttämien "pumppusuuttimien " kovaäänisyys johtuu siitä että kannessa on omat mekaaniset nokat jotka liikuttavat niitä "pumppusuuttimia"! Ja niistä lähtee se terävämpi käyntiääni jota sitten eri malleissa erillaisilla äänieristeillä yritetään peittää. Itselläni on on 1,9 tdi golf -04 alla ja täytyy myöntää että äänimaailma on joskus hieman ärsyttänyt. Kokeilkaapa ottaa moottorin yläsuoja poijes, ja kuvitelkaa myös alasuojamuovit pois niin kyllä se kone antaa aika paljon mekanista ääntä vaikka jakopää onkin "hiljaisella" hihnalla toteutettu..Silti olen sitä mieltä että ruiskutustekniikasta riippumatta vw:n nykyiset koneet ovat ominaisuuksiltaan ja taloudellisuudeltaan markkinoiden parhaimmistoa!
kenesis:
Joudun taas puuttumaan IS-Lexuksen osalta asiaan. Tietääkseni ainut Suomessa tehty melumittaus IS:stä on TM:n koeajoraportissa numerossa 7/06. Kun verrataan sen tuloksia Bemariin (TM 8/05), niin Lexus on yhtä hiljainen 90:n ja 120:n nopeuksissa ja kaikissa muissa hiljaisempi.
Tietenkään mittaukset eivät ole 100-prosenttisesti vertailukelpoisia, kun niitä ei ole tehty samaan aikaan samoissa olosuhteissa, mutta kun ei ole paremminkaan suomalaisiin olosuhteisiin sovellettavia tuloksia olemassa niin näihin on tyytyminen.
Sanon nyt lisäksi sen, että Lexus oli diesel-koneinen ja Bemari bensalla. Ei taida kyllä nykyisin kauheasti asiaan vaikuttaa.