Opelin koneissa vaikuttaa olevan yhä nokkahihna eikä nokkaketju. Corsan 1.4 litraisessa koneessa vaikuttaa kyseinen tekniikka olevan pahasti vialla. Alunperin sille luvattiin vaihtoväliksi 120 000km. Nopeasti se puolitettiin ja on nyt virallisesti 60 000km tai 4 vuotta. Tuo neljän (4) vuoden raja on käsittämätön. Sain ajettua kyseisellä autolla tuossa neljässä vuodessa 30 000km ja taas meni nokkahihna pyörineen ja vesipumppuineen uusiksi. Taitaa olla luonnossa itsestään hajoavaa tavaraa. On aika ihmeellistä, että 30 000 km lähes tuhoaa moottorin, ainakin käynti oli kuin traktorista.
Esim 70-teräksestä tehtyjen autojen nokkaketju kesti auton iän ja Taunuksien nokkaHIHNAAkaan ei tarvinnut vaihtaa alle 20 000kilometrin.
Itsevarmasti Opel lupaa uudelle Astralle 150 000 km.
Seurataan tilannetta.
Kumiseosrättihihna ei tuosta vain katkea. Ensin se kuluu, hihnan harjat, kuin moottorikelkan matto kuluvat, harjojen nousu tasoittuu vähitellen. Jos ne pääsevät kulumaan liian mataliksi, hihna saattaa hypähtää/luiskahtaa hammastuksen yli. Yleensä silloin kilahtaa kone venttiilien iskeytyessä mäntiin. Tässä vaiheessa vasta hihna katkeaa moottorin jumiutuessa täysin. Tai kulunut hihna ja -20 kylmäkäynnistys. Se oli siinä!
Mitä pakkasia muuten on nyt luvattu?
Joo, mutta ei ole ooppeli ainoa. Monissa merkeissä on tuo vaihtoväli 4-6 vuotta, vaikka kilometriraja onkin suurempi. Volvolla on tietyissä bensakoneissa huvittava 4vuotta/120tkm...
Mitäs huvittavaa siinä on? Hihnan kestävyyteen eniten vaikuttavat aika ja toisaalta ajetut kilometrit. Ilmeisesti tehtaalla on katsottu, että neljä vuotta on sopiva hihnan vaihtoväli. Kilometrimäärä puolestaan on enemmänkin laskennallinen juttu, harvalla bensakoneella tuollainen määrä saadaan täyteen neljässä vuodessa. Muuten: se kilometrimäärä on muistaakseni 160 000.
Olihan se volvossakin aluksi 120tkm/8vuotta, mutta aika puolitettiin kun hihnat eivät kestäneetkään täällä pohjoisissa oloissa.
Mutta edellinen kirjoittaja oli kyllä oikeassa, ei tuo 30tkm/vuodessa mikään kummoinen kilometrimäärä ole bensakoneellakaan.
Jos sinulla on muuten hiljainen auto, pystyy korvakuulolla erottamaan kuluneen nokkahihnan. Se alkaa pitämään jostain syystä suhinaa. Ehkä kuluneisuus aiheuttaa pienen joidenkin millimetrien välyksen tms. Sen erottaa konepelti ylhäällä. Älä yritä kuulostella jos et ennen ole kuullut sitä ääntä, helposti luulet kuulevasi sen.
Ainakin Opelin koneesta kuuli hihnan kuluneisuuden; kone käydä kolkutteli epätasaisesti ja tyhjäkäyntikierrosluku vaelteli pahasti. Ei vain tullut mieleen, että hihna veteli viimeisiään. Metro Auton asentajalle plussaa siitä, että tiesi missä vika oli, vaikka edellisestä hihnanvaihdosta ei ollut kuin 30 000km. Olisiko ollut kyseisen moottorin erikoisasiantuntija tai sitten tapauksia on todella paljon?
Ihmetyttää vain, että Opel jatkaa hihnalinjalla uusimassa Vectra-sarjassaankin. Yksi toisensa jälkeen tuntuvat valmistajat siirtyvän ketjun käyttöön.
Ihmetyttää vain, että Opel jatkaa hihnalinjalla uusimassa Vectra-sarjassaankin. Yksi toisensa jälkeen tuntuvat valmistajat siirtyvän ketjun käyttöön.
Toinen kuunneltava juttu on vesipumppu - jos vesipumpun laakeri alkaa äännellä, viivyttelemättä huoltoon! Sama koskee Daewoota, samansukuiset moottorit niissäkin. Uusissa Twinport-moottoreissa taisi vesipumppua käyttää käyttöhihna, ja jakohihnan leveyttä on kasvatettu, joten odottaa sopii, että ongelmat olisivat vähäisemmät.
Minua ihmetyttää eniten se, että kohta ei enää löydy dieselmoottoria, jossa olisi jakoketju. Ilmeisesti jakoketju on niin hankala/kallis kokoonpanon kannalta, että jakohihnat valtaavat alaa.
Oikeastaan se on päinvastoin.
Jakoketju on jo pari vuotta tehnyt tuloaan takaisin melkosella kiireellä.
Tästä keskusteltiin viime syksynä, mm. mistä autoista löytyy ketjut, mistä nokkahihnat. MB ja USA-autot eivät koskaan luopuneet nokka-ketjusta. Silti ne käyvät kuiskaavan hiljaisesti. Hihna jos mikään on mielestäni ollut moottoriteknologian taka-askel vai miksi sitä nyt nimitettäisiin.
Jakoketju on jo pari vuotta tehnyt tuloaan takaisin melkosella kiireellä.
Tästä keskusteltiin viime syksynä, mm. mistä autoista löytyy ketjut, mistä nokkahihnat. MB ja USA-autot eivät koskaan luopuneet nokka-ketjusta. Silti ne käyvät kuiskaavan hiljaisesti. Hihna jos mikään on mielestäni ollut moottoriteknologian taka-askel vai miksi sitä nyt nimitettäisiin.
USA-autoista ei taida löytyä dieselmoottoreita....
Nyt ovat dieselrintamalla(ja taitaa sama olla bensapuolellakin) Euroopassa muodissa "yhteistyömoottorit": Fiat-pohjaiset dieselit valtaavat GM:n, Peugeot-pohjaiset mm. Fordin, Renault-pohjaiset Nissanin - ja aina hihna syrjäyttää ketjun. VAG:lla on hyvin vähän ei-hihnadieseleitä, Volvo kehitti omansa (hihnakäyttöisen). BMW onneksi sai "ajoissa" näpeilleen, kun aikoinaan asensi helposti katkeilevia jakohihnoja bensakoneisiinsa.
Ei sillä ole väliä onko kyseessä bensa- vai dieselmoottori. Jakohihna on epäilyttävä ratkaisu kaikissa tapauksissa. Valmistajan taholta säästöä siinä on haettu, ostajan kustannuksella. Lähes kaikki dieselit ovat tänä päivänä varustettu jakoketjulla.
Mutta ihmetyttää PSA:n diesel joka on mm. 407, uusi diesel ja jakohihna hoitaa sydämen paikkaa moottorissa!
Nissan Primera mallissaan siirtyi takaisin ketjuun vuonna -89/90 ja muut mallit tulivat perässä aina uusiutuessaan, tietääkseni ei bensakoneissa ole hihnaa, valitettavasti dieselit sen omaavat.
Mutta ihmetyttää PSA:n diesel joka on mm. 407, uusi diesel ja jakohihna hoitaa sydämen paikkaa moottorissa!
Onpa rennosti sanottu: "lähes kaikki"!!!
TM dieselvertailussa (17/2004) oli mukana 5 automerkkiä. Näistä yhdessä (!!!) oli jakoketju, nimittäin Fordissa. Fordistakin sanottiin: "Fordin moottori ei VIELÄ edusta PSA:n kanssa kehitettyä sukupolvea.."
Sama ilmiö luonnollisesti myös muissa ao. konsernien automalleissa, eivätkä ole ainoita!!
Onko asiat edelleen tosiaan niin huonosti.
Saattaa johtua, että minua kiinnostaa vain ketjulliset autot, kuitenkin TM:a katsoen moottoreiden poikkileikkauksia olen huomannut selvästi ketjun yleistyvän aina uuden moottorisukupolven ollessa kyseessä. Paitsi PSA.
Nissanin "omissa" dieseleissä on ketju, esimerkiksi Primeran 2,2-litraisessa; 1,9-litrainen on jo Renaultin käsialaa.
Onko uudessa ketju, mielestäni vanhemmissa ainakin olisi hihna, no jokatapauksessa bensakoneissa Nissan on aivan ensimmäisten joukossa siirtynyt ketjuun ja harharetki ei kestänyt kuin n.10 vuotta.
Muistelen lukeneeni ainakin VW:n käyttävän jakohihnaa dieseleissään syystä että ketjulla ei saada riittävän tarkkaa ajoitusta pumppusuuttimille (aiemmin jakajapumpulle). Uusimmissa dieseleissään VW käyttää hammaspyörävälitystä jakopäässä.
Pakettiautopuolelle tuli VW:ltä ensin hihnattomat dieselmoottorit. Hihnaton tarkoitta ettei moottorissa ole ollenkaan hihnaa, laturi, vesipumppu, tehostin, jakopää, ilmastointi, alipainepumput ym. ovat hammaspyörävälitteisiä. Pääsee turhista riesoista eroon hihnojen kulumisen vuoksi. Edistysaskel tämäkin, tuli pakuihin -03 alkaen.
Miten Formuloiden hihnojen säätö tapahtuisi elleivät toiminnot olisi hammaspyörävalitteiset?