Joo sellainen on kiikarissa.
Olen potkinut renkaita jo pari kuukautta ja luulin jo löytäneeni oikean, mutta joku ehti ensin
Katselin jotain diesel passattia tai audia, mutta yllätyksekseni/kauhukseni paras hinta/laatu-suhde tuntuisi olevan Skoda Superbilla! Kauppias "älytti" koeajamaan. Kyllä oli uskomattoman upea peli - ainakin tämä (-02, aj.54)
Passatit ja Audit oli poikkeuksetta vanhoja pirssejä. Km-lukemat sen mukaisia samoin kuin kulumat/jäljet. Mutta hinta pysyy kovana.
Superbissa oli noi varusteetkin ihan ylivoimaisia. Tosta Comfort-varustelusta ei kyllä puuttunut mitään! Paitsi neliveto, webasto ja nahkasisutus, mutta eihän se maksanutkaan kuin 30 ja risat .Mutta tuo kaikki valkeni mulle vasta liian myöhään; sitä kun sulattelin Skoda-nimeä pari yötä, oli joku jo tullut järkiinsä ja hakenut autoin pois.
Vastaavilla varusteilla ja alle 100 ajettuja dieselautoja ei tunnu löytyvän alle 35 tonnin.
Ehkäpä olen vähän liian vaativa, mutta kyllä perheellisellä pitää olla turvallinen auto: Espit, apsit ja turvatyynyt pitää olla kaikilla ym.
Noista tehoista tai dieselistä on kai tingittävä. Tosin ton kokoluokan auto syö melkein tuplasti bensaa...
Skoda kärsii edelleen suhteettoman paljon vanhoista ennakkoluuloista nykyiseen laatuun nähden. Autohan on Tsekeissä käsityönä koottu Volkswagen. Tsekkiläiset ovat tunnettuja työnsä hyvästä laadusta ja Volkkari toimivasta perustekniikasta. Volkkariin verrattuna Skoda tulee askeleen jäljessä, mutta ompahan ainakin testattua tekniikkaa.
Skoda oli arvostettu ja tunnettu autonvalmistaja ennen Neuvostoliiton Itä-Euroopan valloitusta. Skoda valmisti loistoautoja myös kuninkaallisille, merkillä oli aivan toinen hohto silloin. Uskon Tsekkiläisten kovan halun palata entiseen hyvään maineeseen. Laadun kanssa Skodalla ei liene pahempia ongelmia. Pienenä kansana ja teollisuusmaana kunnianhimoa aivan varmasti riittää.
http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=2013
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001058&subcat=1741
Kylläpä vaikuttaa VW:n tekniikka tosiaan luotettavalta, kun katsoo hieman keskustelupalstoja. Tuntuu olevan enemmän vikoja, kuin muissa merkeissä. Yleisessä tiedossa on lukkoviat, kuuluisat tukivarret ja vaihteistoviat. Tuleeko vaikkapa Hondasta mieleen yleisesti tiedossa olevia vikoja?
Ei kai se nyt niin vakavaa ole, jos perhe ei pääse jäätyneiden lukkojen takia ulos autosta ojaanajon jälkeen, joka on aiheutunut tukivarren pettämisestä. Sehän on laatuauto!
Mikä auto ei kuluisi liikenteessä, ehkä tallissa seisova?
Tuossa Hondasta www.motonet.fi/phpBB2/viewforum.php?f=13 siitä kun käyt keskustelut läpi, niin....?
Eipä taida itäisessä Keski-Euroopassakaan enää olla työvoimakustannukset riittävän alhaiset, että perusautoja kannattaisi käsityönä valmistaa.
SKP: Kylläpä vaikuttaa VW:n tekniikka tosiaan luotettavalta, kun katsoo hieman keskustelupalstoja. Tuntuu olevan enemmän vikoja, kuin muissa merkeissä. Yleisessä tiedossa on lukkoviat, kuuluisat tukivarret ja vaihteistoviat. Tuleeko vaikkapa Hondasta mieleen yleisesti tiedossa olevia vikoja?
Ei tule, muttei tule kyllä ketään mieleenkään jolla olisi ollut Hondaa 90-luvulla tai sen jälkeen.
SKP: Ei kai se nyt niin vakavaa ole, jos perhe ei pääse jäätyneiden lukkojen takia ulos autosta ojaanajon jälkeen, joka on aiheutunut tukivarren pettämisestä. Sehän on laatuauto!
Varsin erikoinen lukkovika, jos päästää autoon, muttei autosta pois. Itselläni lukkojen jäätyminen lakkasi Golf III:ssa kuin seinään kun jäätymistä vastaan taisteli aseöljyllä. Kahvan juureen, lukkopesään ja lukkosalpaan kun ruiskautteli pari kolme kertaa talvessa öljyä, niin eipä tarvinnut ovien kanssa pelleillä.
PPi: Eipä taida itäisessä Keski-Euroopassakaan enää olla työvoimakustannukset riittävän alhaiset, että perusautoja kannattaisi käsityönä valmistaa.
Niin. Minä pidän autojen kokoamista edelleen käsityönä. Vaikkakin automaatio on pitkälle vietyä, kuitenkin ihminen on jokaisessa, tai lähes jokaisessa, vaiheessa läsnä.
Voi siis todeta että uudehkosta vw-konsernin autosta löytyy paljon samoja vikoja kuin 15 vuotta vanhasta Hondasta.Tuossa Hondasta www.motonet.fi/phpBB2/viewforum.php?f=13 siitä kun käyt keskustelut läpi, niin....?
No minulle taas autojen kokoamisesta käsityönä tulee mielikuva Aston Martinin vuosien takainen tuotanto, jossa koripellitkin taottiin käsityönä muotoonsa.
VW:n lukitusmekanismi ei päästä edes ulos autosta, kun jäätyy. Sisäkahvaa vetäessä ei tapahdu mitään. Tämä on käynyt ystävälleni monta kertaa. Ei paljon lukon rasvailu auta. Laatuautoissa ei tarvitse ovien kanssa pelleillä talvella, rasvasi niitä aseöljyllä tai ei.
Tuossa Hondasta www.motonet.fi/phpBB2/viewforum.php?f=13 siitä kun käyt keskustelut läpi, niin....?
Kun nyt kinataan niin tehdään se kunnolla. Joku ovenkahva on pientä tähän verrattuna, minkä oikein Hondakerho itse myöntää ja kuvaa. Ruoste, kaikkien japanilaisten suurin vitsaus ja murhe.
www.honda-club.com/sites/testit/ca5_proj.html
Toki kaikki autot ruostuvat joskus, kaikilla on tietty kiertokulku, mutta jos ovenkahva jurppii jotakuta, niin minusta nuo kuvat näyttävät jo hiukka enempää tätä maalataan ja vetäistään pelti välistä todellisuutta.
www.honda-club.com/sites/testit/ca5_proj.html
Toki kaikki autot ruostuvat joskus, kaikilla on tietty kiertokulku, mutta jos ovenkahva jurppii jotakuta, niin minusta nuo kuvat näyttävät jo hiukka enempää tätä maalataan ja vetäistään pelti välistä todellisuutta.
Eihän tuo auto olekaan kuin lähes 20 vuotta vanha peli. Samassa kunnossa ne sen aikuiset volkkarit ja auditkin ovat.
Mikäli olet omistanut VW:n tai Audin, tiedät silloin, että VW:n helmat on kaksikuorisia joista uloin kuori on muovipinnoitettu, jo -80 luvulta lähtien. Siksi helmat niissä ei ruostu, muu kylläkin. Audi ei ruostu ollenkaan vielä 20 v. vanhana koska sen pellit on täysin galvanoitu. Vanhoja Audi 100:a näkee liikenteessä vielä aivan hyväkuntoisina. Edes malli ei häpeä vielä, niin sukkulanmuotoinen se oli tullessaan jo v. -82 markkinoille (vm. -83-92).
Nämä ovat kyllä täyttäneet kriteerit laadukas perheauto kuten otsikko on. Toki löytyy paljon muitakin, mutta uusista piti kait keskustella.
Kaikki autot saadaan ruostumaan 20 vuodessa. Aikoinaan (n. 5-7 v sitten), kun etsiskelin itselleni halpaa käyttöautoa, vastaantulleissa Golf II:ssa oli ihan tarpeeksi ruostetta. Siistejäkin toki oli. Eli ei se VW-merkki vanhaa autoa ruosteettomaksi tee, pikemminkin auton käyttö ja omistajan aktiivisuus ovat ratkaisevat tekijät.
Nykyautonkin saa ruosteeseen pahimmillaan parissa vuodessa (vrt. esim. Nissan).
SixPack...älähän nyt taas ala yleistämään että jos ruosteinen Honda löytyy niin kaikki ovat sitä ja yleensä japanilaiset. Tuon esimerkin ikäisistä autoista löytyy merkistä riippumatta ruostepesiä ja se on vissi. Hoidosta riippuu minkälaisia autoja tuolla tien päällä ajelee.
Sitäpaitsi, mitä väliä sillä on jos muutoin ehjän 80-luvun Hondan korin ympärille hitsaa uudet helmat tai samanikäisen volkkarin ehjien helmojen ympärille muun korin
Itse näen päivittäin pilvin pimein japanilaisia autoja jotka ei ole yhtään sen ruosteisempia kuin muutkaan...ja vastaavasti päinvastoin. Turhat yleistykset ruosteen valikouivuudesta pois ja massat autoihin niin homma on hoidossa.
"Mikäli olet omistanut VW:n tai Audin, tiedät silloin, että VW:n helmat on kaksikuorisia joista uloin kuori on muovipinnoitettu, jo -80 luvulta lähtien. Siksi helmat niissä ei ruostu, muu kylläkin. Audi ei ruostu ollenkaan vielä 20 v. vanhana koska sen pellit on täysin galvanoitu."
Olen omistanut VW:n ja ruoste tuli helmoista läpi - johtunee osittein aiemman omistajan huolettomasta käsittelystä. Sitten naapurissa on vm-90 Jetta. Hyvännäköinen kori muuten mutta laskimpa tuossa, että vasempaa helmaa on hitsattu seitsemästä eri kohdasta. Oikea on myös hitsaillun näköinen. Silti auto ei muuten vaikuta mitenkään erityisen laholle. Kyllä ne VW:n helmat ruostuvat samalla lailla. Ja tuo Audi ei muka ruostu ollenkaan on aika karkeasti sanottu kun olen nähnyt ruosteisia ovien laitoja uudehkoissa A3:ssa ja eikös VAG-kutsunut joku vuosi sitten nelivetomallejaan takaisin ruostuvan taka-akselin vuoksi.
Ruostuminen on pitkälle kiinni auton huolloista ja hoidoista. Auditkin ruostuvat mutta kestävät toki huonolla pidolla paremmin kuin nuo vanhat Hondat, joissa on paljon alustassa koloja ja lokeroita, joissa sitten kosteus muhii.
Kokolailla teknisesti Hondat ovat VAG:ta yhä 10v edellä. Pirun kestäviä ja hyviä - esim. tämä nykyinen Accord joka tuskin ruostuukaan noiden vanhojen tapaan.
Keskustelu lähti Skodasta liikkeelle ja sanoisinkin, että se antaa VW:n verrattuna hyvän vastineen rahalle. Käsityönä noitakaan ei enää tehdä mutta Tsekeissä on uudempi tehdas ja tunnollisemmat työntekijät kuin Saksassa, joten Skodan laatua arvostan vähintään VW:n tasolle. Ja onpahan merkin imagokin paranemaan päin toisin kuin emomerkillä.
Jepulis...itsekin valitsisin VAG-konsernista tällä hetkellä Skodan. Autojen ns. hinta / laatusuhde mielestäni tällä hetkellä konsernin muihin verrattuna paras ja nuo vanhat imagokammot voinee unohtaa nykyautoa hankkiessa.
Jos viitsit lukea vastauksia ja kirjoituksia, niin SKP:lta tuli heti rankkaa tekstiä Audeja ja VW:tä vastaan, keskusteluliitteineen.
Olen vain halunnut näillä sivuilla tuoda esiin, että on olemassa muitakin autoja ja vaihtoehtoja kuin Japanilaiset, Korealaiset ja uutena Kiinalaiset. Suomi kun jostain syystä kumartaa aina itään päin oikein kunnolla.
Yhtä hyvin voitaisiin ostaa havu- ja lehtipuuta Japanista, koska se on niin hyvää ja laadukasta. Ei tarvitse kuin mennä Aftonbladetin sivuille lukemaan mitä käytettyjä autoja Ruotsalaiset listaavat korkealle. Huomaa kuinka lähempänä he ovat Eurooppaa ja Suomi eristäytynyt, kuten niin hiivatin monessa muussakin asiassa.
Toki on muitakin vaihtoehtoja. Vastaavasti voisi kai todeta että on myös muita vaihtoehtoja kuin eurooppalainen auto
Aftonbladetista sen verran että se on vain yksi lehti muiden joukossa. En usko että ruotsissa olisi mitään sen kummempaa japanilaisvastaisuutta käytettyjäkään kohtaan. Luottaahan kunkkuperhekin Lexukseen. Tai entinen ABBA-tähti tai tuntemani Pajeromies tai...
Jostain syystä ruotsalaiset tosiaan arvostavat eurooppalaisia, käytännössä saksalaisia ja ruotsalaisia merkkejä. Kuitenkin sikäläisessä lehdistössä peittelemättä tuodaan esiin näihin liittyvät laadulliset (siis kestävyys-) ongelmat.
Mazdallekin kansan keskuudessa suorastaan nauretaan. Kuitenkin sikäläisissä tilastoissa auto pärjää omistajan kannalta tärkeissä asioissa hyvin. Volvoa haukuttiin eräässä näkemässäni tyytyväisyystilastossa, mutta silti merkkiuskollisuudessa se oli listan kärkipäässä. Toimittajakin oikein ihmetteli asiaa. Ehkä tunneasiat ovat muita voimakkaampia.
Jäi monttu auki.
Volkkari laadukas! Naapurin emäntä ajelee sellaisella farmarilla aina välillä. Välillä se on remontilla. Niin ehkä muutkin autot,ehkä, mutta naapurin emännällä ollut huono "tuuri". En sanoisi volkkaria ainakaan laadukkaaksi. Olisko muita ehdotusia laatuautoksi?
En sanoisi Volkkaria kovinkaan huonoksi autoksi. Tässä muutamana viime vuonna olen seurannut tuttavien ja sukulaisten omistamia kymmenkuntaa Volkkaria, muutamaa Seattia ja muutamaa Skodaa,joissa ei ole ollut mitään erityisiä vikoja. Normaalia kulumista tietenkin, mutta ei sen ihmeempiä lukuun ottamatta yhtä Golf III:sta johon tuli vesi sisään. Edellinen omistaja oli näppäräsi tiivistänyt vesikanavat umpeen silikoonilla raitisilmasuodattimen juuresta ja sade vesi tulvi lämppärin kanavaa pitkin sisään.
SKP:lle tiedoksi, että tiedän mitä Volkkarin lukot tekevät. Itselläni meni vaan niin, että jos autoon pääsi sisälle, niin sieltä pääsi myös pihalle. Ikinä lukko ei jättänyt minua sisään. Ettei tuttavasi autoa ole säilytetty tallissa? Eli lukko jäätyisi kun autolla lähdetään liikkeelle.
Tuntuu tuo "normaali kuluminen" olevan ainakin -98 diesel Passatissa aika laaja käsite .