Millä autolla ajat?

256 kommenttia
2456789
  • Vain ja ainoastaan autojen aatelilla, eli Citroen XM V6 Automatic, Berline. :sunglasses:

      
  • Oldis, lähtee XM6, ja onko siinä paljon vikoja? Onko hyvä auto, plussat ja miinukset? Myydänkö niitä halvalla vikojen takia? :confused:

      
  • Honda NSX-R ja j-pop soi stereoista :sunglasses:

      
  • BMW X3 3.0iA

      
  • BMW 316i sport (E46)

      
  • Peugeot 406 farmari 2.0 Turbodiesel vm. 2003. Harvinaisen tästä tekee luistonesto ja ESP-ajonvakautus (menisi ilman luistonestoa ihan sutimiseksi kesälläkin, ainaski märällä asfaltilla...).

      
  • Moro!
    Minä ajelen 02 malista Passat Varianttia 2.0 automaattia. :sunglasses:

      
  • Hain nyt Saksasta BMW 530 D Touring -00 aut. , ilmast. nahkap. xenonit, navi, aj 114tkm. Maksoi käden väännön jälkeen € 12.100,-. Suuren hauiksen etuna on lisäksi hyvä saksankielen taito ja ymmärtämys autotekniikasta. Ellei km-lukemat näkyisi, voisi auto olla kuin kaupasta juuri ajettu. Renkaatkin aivan uudet alla.

      
  • Lainaus:
    27.06.2004 klo 16:36 SixPack kirjoitti
    Hain nyt Saksasta BMW 530 D Touring -00 aut. , ilmast. nahkap. xenonit, navi, aj 114tkm. Maksoi käden väännön jälkeen € 12.100,-. Suuren hauiksen etuna on lisäksi hyvä saksankielen taito ja ymmärtämys autotekniikasta. Ellei km-lukemat näkyisi, voisi auto olla kuin kaupasta juuri ajettu. Renkaatkin aivan uudet alla.


    Tämä on loistava esimerkki, kun on aikaa ja tietoa/taitoa shoppailla saksanmaalla. Jos ei ole aikaa eikä tietoa, niin on turvauduttava "lähikaupan" (esim. Autotalo Laakkosen) palveluihin, näin mun on tehtävä ja monen muunkin suomalaisen. Toisaalta uusi auto on aina uusi...(vaikka se ei ehkä olekaan järkevää ostaa uutta).

      
  • Lainaus:
    27.06.2004 klo 16:36 SixPack kirjoitti
    Hain nyt Saksasta BMW 530 D Touring -00 aut. , ilmast. nahkap. xenonit, navi, aj 114tkm. Maksoi käden väännön jälkeen € 12.100,-. Suuren hauiksen etuna on lisäksi hyvä saksankielen taito ja ymmärtämys autotekniikasta. Ellei km-lukemat näkyisi, voisi auto olla kuin kaupasta juuri ajettu. Renkaatkin aivan uudet alla.


    Vaikuttaa kyllä todella kohtuuhinnalta, varsinkin jos auto on siisti. Ostitko yksityiseltä vai liikkeestä? Oliko huoltokirjassa merkintää siitä, että turbo olisi vaihdettu? Niitä on jonkin verran paukahdellut ensimmäisissä 3 litraisissa (tai tarkalleen 2.9), eli vm 99-00. Muuten auton pitäisi olla aika erinomainen, ainakin kaikki, joiden tiedän tuon omistavan, ovat olleet enemmän kuin tyytyväisiä..

      
  • Opel Vectra B (1997)
    1.6 16V
    farmarimalli
    perusvarusteilla (ilmastointia lukuunottamatta)

      
  • [quote title="28.06.2004 klo 11:35 individual kirjoitti"

    Vaikuttaa kyllä todella kohtuuhinnalta, varsinkin jos auto on siisti. Ostitko yksityiseltä vai liikkeestä? Oliko huoltokirjassa merkintää siitä, että turbo olisi vaihdettu? Niitä on jonkin verran paukahdellut ensimmäisissä 3 litraisissa (tai tarkalleen 2.9), eli vm 99-00. Muuten auton pitäisi olla aika erinomainen, ainakin kaikki, joiden tiedän tuon omistavan, ovat olleet enemmän kuin tyytyväisiä.


    Auton osto sai oikeastaan alkunsa täältä TMnet palstalta.
    Laitoin kokeeksi Audi A6 -97 Tdi:n myyntiin, aj. 183 tkm. Minun uudesta asti. Sain siitä € 21500. 3 viikkoa poltti rahat tilillä, ja sinnittelin ajamalla meidän vanhalla Jetalla.

    Seurasin mobile.de sivustoja ja katsoin muualtakin pyyntihintoja BMW 530 D ja MB 270 CDI farkuille, koska katsastan auton Suomessa 5 hlön pakettiautoksi pehmein penkein sillä n. € 60 vuosiverolla.

    Käyn työasioissa Saksassa joitain kertoja vuodessa, joten otin halpiselennon Dusseldorffiin. Siellä ollessani olen aina samassa pienessä hotellissa erään pikkukadun varrella. Rauhallinen ilmapiiri ja mukavat ihmiset. Ekana aamuna menin kadunkulmaan jossa joskus juttelen hedelmäkojun pitäjän kanssa niitä näitä. Vanhempi pariskunta. Siinä omenalaatikon päällä istuessa kerroin, että tuli autoa ostamaan. Ukko ajaa aina hedelmät ja vihannekset Transporterilla. Hänellä oli itsellään BMW 530 D Touring ja aikoi myydä sen. Aukaisin suuni oikeaan aikaan oikeassa paikassa omenalaatikon päällä istuessa.

    Lorvin Dusseldorffin Bentley, Maserati, Ferrari - liikkeissä, kunnes hedelmäkauppias sulkee liikkeensä ja hakee minut Bemarilla kaupungilta, vannottaen, älä osta nyt mitään muuta, ennenkuin näet minun autoni. Liikenne on yksitoikkoista, MB, BMW, Porsche, joku Audi. Hopea ja tummansininen väri kaikissa lisää yksitoikkoisuutta keskustassa. No Smart siellä täällä, ja sitten...SLR McLaren pysähtyy punavaloihin, on se huiman näköinen, lehtikuvat ei tee oikeutta sille, suomipoika ei kävellyt suojatien yli vaikka vihreät paloivat..oli pakko vain katsella ja kuunnella, on se raaseri, meikäläinen oli kananlihalla koko päivän.

    Hedelmäkauppias soitti, sovittiin paikka josta minut koukkaa kyytiin, siitä kauppaa jatkettiin. Ostettu 10.10.2000, huoltovihko, automaatti, ilmastointi, parkkitutkat, sadetunnistin, navi, nahkapenkit (no joo), ist.lämmittimet, eberspächer, cruiseri, CD:t jne., niin täyteen ladattu vaikka mitä, kilometrit 114239 mittarissa. Kaikesta kuitit ja paperit. Mietin Saksan siirtokilpiä. Myyjän poika on poliisi, isä soitti pojalle, kilvet ja asianmukaiset paperit tuodaan illalla. Hän pyysi minut kotiin illalliselle, ja siinä puutarhassa syöden ja rupatellen saatiin hintakin kohdalle. Siinä tehtiin paperit, ja poliisi-poika oli ottanut selvää mitä kaikkea mahdollista voi tarvita aitoustodistusta myöten.

    Seuraavana päivänä lähdin Osnabruckin-Bremenin-Hampurin kautta Suomeen. Auto toimii kuin kello. Suomessa piti sitten odottaa niitä siirtotarroja tunnin verran € 14,- ja auto on rekisteröitävä ja katsastettava nyt viikolla. Verolaskurin mukaan tulee veroa siinä € 12000,- jolloin auto on maksanut € 24100,- lento € 170,- hotelli 3 yötä € 180,-, laiva € 249,- alustasuojan teen itse, aineet siinä € 40,- talvirenkaat on hankittava vanteineen. Katsotaan sitten. Lohkoa ei tarvitse koska tässä on Eberi. Lämmittää muuten jonkun verran automaatin öljyjä silloin samalla myös.

    Väri tummansininen, kermanvalkoinen nahkasisusta. Istuin ja selkänojassa on reijitetty nahka, jokin tuuletus? en ole kaikkeen vielä perehtynyt. Hyvältä tuntuu, ja hiljainen auto. Navigaattoriin täytyy saada joku Suomen tai pohjoismaat päivitys-CD tiekarttoineen.

    Tässähän tätä.
    Oikeastaan ainoa mikä tähän rahan lisäksi vaaditaan on kielitaito, ja jos jotain päättää, ei jää ihmettelemään, vaan tekee sen.

      
  • Vaikuttaa kyllä erittäin hyvältä kaupalta, itse kun tossa kattelin mobilesta, niin samoilla varusteilla pyydetään vähintään 15 te. Tosin Mobilen pyyntihinnat ovat kuulemma kohtalaisen korkealla tasolla, mutta sieltä olen itsekkin entisen autoni ostanut, se on ulkomaalaiselle niin kätevä. Itselläkin tuossa vähän kiinnostus heräsi, pitäs vaan ensin hävittää tuo Mb. Nyt olisi vielä sopivasti Saksan reissu loppuviikosta ohjelmassa, mutta ei viitsi vielä tuoda toista autoa seisomaan. Mites tuo pakuksi rekisteröiminen pehmeillä penkeillä käytännössä yksityishenkilön kohdalla, onko tuosta muuta käytännön haittaa, kun 100 km/h nopeusrajoitus? Eihän tuokaan käytännössä vaikuta hirveesti, ei kai ne niitä tarkkaile, onko motarilla 130 km/h ajava farkku paku vai ei..

    [individual muokkasi tätä viestiä 29.06.2004 klo 16:27]
      
  • Näitä erilaisia farkkuja on nyt katsastettu toistatuhatta pakettiautoiksi. Nopeuden se rajaa 100 km/h, mikä käytännössä tarkoittaa, että jos ajaa tutkaan ylinopeutta, saa ajoneuvokohtaisen ja tiekohtaisen sakon. Tämä koskee Suomessa oikeastaan vain moottoriteitä, joten...? Poistunee aikanaan kun EU-lait yhdenmukaistetaan.
    Saksassa ja muualla ei ole rajoituksia mitä pakettiautolla saa ajaa, muutoin kuin tiekohtainen nopeusrajoitus.

    Auto katsastetaan joko 4 hlön tai 5 hlön pakuksi pehmeillä penkeillä, siis alkuperäisillä. Minulle ei ole väliä, kunhan dieselvero jää siihen € 60-70 paikkeille vuodessa. Verkkoja tai väliseiniä ei tarvita. Onneksi laki on sen suhteen muuttunut vihdoinkin.
    Nykyinen järjestelmää eroaa vanhasta veron suhteen. Jenkki STW:t ja muut pakut olivat verovapaita, siksi niihin tuli saunalauteet taakse.
    Nyt maksan Bemarista täyden veron, jolloin asia muuttuu vuotuisen käyttövoimaveron suhteen. Syrjivää tietenkin niitä kohtaan jotka ajavat sedanilla, maksavat painosta riippuen € 450-550 vuodessa.

    Nämä Suomen omituisuudet ovat aika hyvin tiedossa ulkomailla, kuten; miksi maksamalla veroa enemmän saa ajaa nopeammin. Onko teillä mafia joka on hallituksessa jne. ja Ahvenanmaa "Pohjoismaiden Kuuba". Siellä sentään on autokanta hyvä, olisivat Ruotsalaiset toimittajat vaivautuneet sisämaahan asti.

      
  • Lainaus:
    29.06.2004 klo 17:20 SixPack kirjoitti
    Näitä erilaisia farkkuja on nyt katsastettu toistatuhatta pakettiautoiksi. Nopeuden se rajaa 100 km/h, mikä käytännössä tarkoittaa, että jos ajaa tutkaan ylinopeutta, saa ajoneuvokohtaisen ja tiekohtaisen sakon. Tämä koskee Suomessa oikeastaan vain moottoriteitä, joten...?.


    Mielenkiintoinen juttu tuo pakettiautoksi rekisteröiminen! Mullahan on tämä "maanteiden kunkku" (406 dieselfarkku), mutta en todellakaan osaa päättää, kannattaako muuttaa pakettiautoksi! Ongelma on se, että mulla on vapaa-ajantalo Lapissa ja siellä on pakko ajaa pientä ylinopeutta jos meinaa "päästä joskus perillekin" (esim. Ranualta ylöspäin rajoitus on 100 km/h mutta käytännössä tulee aina ajettua n. 130 km/h (todellinen nopeus n. 124 km/h), koska tutkia eli koppalakkeja ei käytännössä koskaan ole liikkeellä!!))
    Ja vaikka ajaisikin tutkaan, siitä selviäisi pienellä, mutta "pakettiautolla" seuraamukset olisivat paljon kovemmat!!!
    Täällä Etelässä tosiaan ongelma koskisi lähinnä moottoriteitä...
    Enpä tiedä... vaikea sanoa, ehkä maksan vielä verot niin kuin ennenkin...

      
  • No itse asiassa rupesin miettimään, todennäköisesti olen kyllä väärässä, mutta että olen saanut yhdet sakot pakettiautolla (Mb Vito), eli ajoin 19 km/h ylinopeutta ja minusta tiellä oli kyllä 100 km/h nopeusrajoitus ja pelkkä rikesakko tuli. Onko tuo ajoneuvokohtainen sakko faktaa, vai muistanko vaan väärin tien nopeusrajoituksen tai oliko poliisi kiltti..? Aika oli alkusyksy 2001 ja paikkana 6 tie vähän matkaa Koskenkylän liittymästä Kouvolaan päin.

      


  • Mielenkiintoinen juttu tuo pakettiautoksi rekisteröiminen! Mullahan on tämä "maanteiden kunkku" (406 dieselfarkku),

    Meillä on sitten sama "harrastus", ajan 4-6 kertaa vuodessa Lappiin, Inarista länteen Angeliin. Jos ajat 406 farkulla, ei kukaan tiedä onko auto pakettiauto vai henkilöauto. Asia pitää erikseen onkia rekisteriotteesta ja lisäksi hoksia asia.
    Siinä olet oikeassa, että Ranuan kautta saa ajaa rauhassa, ja lievää ylinopeutta voi pitää, koska tie on yleensä tyhjä. Säästöä dieselverossa syntyy kyllä jos pitää auton esim. 5 vuotta, yli € 2000,- jää käteen siinä ajassa. Sillä tankkaa jo kaikki Lapin reissut.
    Jos seuraavan auton kanssa tekee saman, niin ....? Ja myytäessä autoa on se pienempiveroisena paljon helpompi ja auto säilyttää aivan eri tavalla arvonsa. Ensi vuonna saatan hakea Saksasta vielä uudemman, Audin, MB-farkun? En pidä uuden Bemarin keulailmeestä.

    Tämä on nyt huhu, mutta kerron kumminkin. Valtio puuhaa uutta käyttövoimaverolakia. Maksu perustuisi siihen kuinka monelle auto on rekisteröity, eikä esim. tavaratilan tai muun kokoon. Koskee autoja joista on maksettu voimassaoleva täysi autovero. Esimerkkinä meidän 2.s auto Jetta diesel. Dieselvero on siinä € 330,- vuodessa 5 hlön auto. Jos olen ymmärtänyt tämän lakimuutoksen oikein, voisin muutoskatsastaa Jetan 4 hlön autoksi pikkuverolla, tai 3 hlön, sillä ei ole väliä, koska siinä on korkeintaan 2 hlöä kyydissä, jolloin vero olisi noin € 50/v.
      
  • Tukke sanoi: ” Lapissa on pakko ajaa pientä ylinopeutta jos meinaa "päästä joskus perillekin" (esim. Ranualta ylöspäin rajoitus on 100 km/h mutta käytännössä tulee aina ajettua n. 130 km/h (todellinen nopeus n. 124 km/h)”

    En olisi TeeCee jos en sanoisi tätä:

    Jos ajat KOKO ajan 124 km/h satasen sijaan, säästät teoriassa esim. 50 km:n matkalla alle 6 minuuttia. Käytännössä joutuisit varmaan kärkkymään ohituspaikkoja osan ajasta, joten säästetty aika vähenee rutkasti alle viiden minuutin. Prosenteissa voitat aikaa ehkä vähän yli 10 %, voi mennä allekin.

    Jarrutusmatkasi pitenee yli 50 %, kuivalla asvaltilla liki 40 m. Tilastollisesti mahdollisuutesi joutua jonkun hengen vievään onnettomuuteen on n. kolminkertainen verrattuna jos ajaisit 100 km/h.

    300 %:n riskillä 10 %:n ajansäästö. Lotossa on huono voittosuhde ja siinäkin sentään 80 % perityistä rahoista palautetaan voittoina pelaajille.

      
  • Näkee ettei TeeCee ole Lapissa käynyt. Siellä ei ole 50 km matkoja. Ne on 500 km.
    Minullla on 1100 km mökille. Siinä on 22 kpl 50 km pätkiä. Eli ajonopeus vaikuttaa useita tunteja matkaan. Pyrin ajamaan jatkuvaa ylinopeutta +20 km/h ja erämaataipaleilla kovempaa.
    --
    Mitän autoon tulee, V70 T5 on vaihtumassa BMW 530D:ksi (uusi tehdastilauksessa). Kakkosautona V40.

      
  • Fiat Stilo 100 -02 3-ov., metalli hopea

    Saab 96L -77, tumman ruskea, täysin läpikäyty ja ruosteeton

    Fiat Ritmo 85S -82, beige, täysin läpikäyty ja ruosteeton

    [SKP muokkasi tätä viestiä 03.09.2004 klo 13:30]
      
  • En olisi TeeCee jos en sanoisi tätä:

    Jos ajat KOKO ajan 124 km/h satasen sijaan, säästät teoriassa esim. 50 km:n matkalla alle 6 minuuttia. Käytännössä joutuisit varmaan kärkkymään ohituspaikkoja osan ajasta, joten säästetty aika vähenee rutkasti alle viiden minuutin. Prosenteissa voitat aikaa ehkä vähän yli 10 %, voi mennä allekin.



    Ei kysymys välttämättä olekaan aina hurjasta ajansäästöstä, vaan matka "etenee" (tuntuu etenevän) huomattavasti joutuisammin, kun ajaa reippaasti! Tasainen 100 km/h Lapissa tuntuu todella turruttavalta, meinaan väkisinkin nukahtaa rattiin! Vireystila pysyy paljon parempana. Tärkeä pointti ainakin mulla on vielä skidit takapenkillä+vaimoke, nekin viihtyy paremmin, kun matka etenee; puolen tunnin ajansäästökin tuntuu huimalta, joskus tuntuu, että jos matka olisi kestänyt minuutinkin pidempään, lapset olisivat saaneet raivarin, sitten vaimoke ja sitten tietysti kuski eli minä ja sitten koko reissu olisi "mennyt pieleen"! Nauti siinä sitten...

    P.S. Oulusta Pudasjärvelle ei kannata ajaa ylinopeutta, poliisit on aika aktiivisesti liikkeellä ympäri vuoden, mutta Pudasjärveltä pohjoiseen voi sitten ajaa vähän reippaammin... :neutral:
      
  • Vielä pieni lisäys TeeCee:lle: ohittaa ei juurikaan tarvitse ko. teillä, koska liikenne on todella olematonta, yksikseen saa ajella!! Porojakin on enemmän tien päällä kuin autoja! Käy vaikka katsomassa.

      
  • Ei tarvitse käydä katsomassa vähään aikaan, on vielä hyvässä muistissa, kuinka kahautin satku lasissa poroparveen. Oli talvi, tie jäässä ja nähtävästi järkikin, kun luulin, että kun ei ole näkynyt poroja pariin sataan kilometriin niin ei niitä voi olla seuraavan mäen takanakaan. Mutta voi.

    Siinä sitten ABS ja rystyset rutisten pujottelin silmät selällään, keneenkään osumatta. Muuta muistikuvaa ei jäänyt tekemistäni väistöistä, kuin että monta kertaa jo olin jo varma osumasta, mutta säkä riitti sekä minulla että porolla.

    Tiesitkö Tukke, että tutkimuksen mukaan hirvi (sovella poroon) huomataan n. 80 m ennen törmäystä. Reaktioaika (arvataan hyvä 1 sek) autosi kulkee 34 m, siihen päälle jarrutusmatkasi kuivalla asvaltilla 120 m (silloin hidastuvuutesi olisi 7 m/s-2, katsastuksessa vaaditaan 5). PARHAISSA olosuhteissa ja VIRKEIMMILLÄSI pysähdyt siis yli 150 m:n päästä. Eli 70 m poron jälkeen.

    Ja tiesitkö, että vauhdin nosto 80 km/h:sta 90:een yhdeksänkertaistaa kuolemanriskin hirvikolarissa. Poroista ei ole tietoa, mutta 124 lasissa taitaa lentää takalasikin hemmettiin.

      
  • Se minkä säästää ajassa säästää bensassa vai miten se nyt menikään... :smile:

      
  • TeeCeellä on ns. lyhyt matematiikka. 100-0 jarrutusmatkat on kuivalla asfaltilla 35-40 metriä. Reaktioajatkin on lähempänä 0,1 kuin 1 sek.
    Jos noin ajattelee kannattaa pysyä kokonaan kotona.
    Porokolarit ei Suomessa todellakaan ole ongelma. 0 kpl kuollutta ihmistä vuodessa. Porot ei edes hypi tielle toisin kuin hirvet. Hyvin rauhallisia eläimiä. Jokseenkin harmitonta porukkaa.
    Ainoa liikenneongelma Lapissa on rämäautoilla yöllä kännissä kaahaavat nuoret.
    Niihin taas ei valvonta pure.
    Poliisihan valvoo vasta aamulla kun työtä tekevä kansa menee töihin.
    Kukaan ei koskaan kaahaa eikä törttöile pikku krapulassa työmatkalla.
    Siihen kuitenkin valvonta kohdistuu.
    Ne jotka kännäävät yöllä ja kaahaavat ja eivät mene töihin saavat jatkaa sitä rauhassa.
    Päinvastoin rankaisun sijaan tulisi antaa ansiomitalli niille jotka jaksaa aamulla ajaa vielä töihin vaikka krapulaa pukkaa.

      
  • Lainaus:
    30.06.2004 klo 16:03 TeeCee kirjoitti

    Tiesitkö Tukke, että tutkimuksen mukaan hirvi (sovella poroon) huomataan n. 80 m ennen törmäystä.


    Porot eivät ole parvessa, ne on tokassa.
    Miten se TeeCee ajelee, rystyset valkoisina, silmät muljahdellen. Ota vain rauhallisesti siellä liikenteessä. Joo, asiaan. Havaitsen porot kauempaa kuin 84 m, jos ne seisovat keskellä tietä, tai mennä jolkuttelevat siinä. 25 vuotta olen monta kertaa vuodessa veivannut Espoo-Lappia eestaas.
    Porojen suhteen voi ehkä oppia myös, ne eivät juokse tien yli kuin hirvi. Poro tulee tienlaitaan, jää siihen syömään, tai kesällä keräntyy keskelle tietä tokaksi sääskiä pakoon koska ilma virtaa siinä paremmin kuin jängällä.

    On hyvä olla matkassa eräpussit ja nylkypuukko, Buickissa oli aina, mutten raaskinnut koskaan törmätä eläimeen. Kolareita tapahtuu, mutta silmäilemällä ympäristöä niitä voi välttää myös. Aluskasvillisuus ei ole esteenä kuten etelässä.

      
  • Tää on taas tätä...TeeCee on kyllä siinä oikeassa, että onnettomuusriski kasvaa nopeuden kasvaessa (tietysti), ihan päivänselvä juttu. Mutta en kyllä silti aja sitä jämpti 100 km/h kuivalla Lapintiellä, hyvässä valaistuksessa, joku kompromissi on aina löydyttävä riski vs. nopeus!

    Todella huonolla kelillä (esim. syksyllä saattaa tulla lunta taivaan täydeltä ja kesärenkaat on alla...) ajan tietysti kuin vanha mummo todella varovasti (ajonvakautus tietysti aavistuksen auttaa, mutta ei pidä todellakaan luottaa siihen). Kesälläkin pimeässä, myrskyssä on typerää ajaa mainostamaani "130 km/h", pienennän nopeutta vastaavasti...Ajakaa varovasti...:smile:

      
  • Niin, näissä Lapin matkaajissa minäkin ihmettelen, ettette ole törmänneet poroihin noissa vauhdeissa. Itselle riitti kerta talvella, kun tulin Kittilästä alaspäin talvella hyvää 130 km/h vauhtia ja kun poro juoksi eteen, en edes meinannut sitä tajuta, jokin vain suhahti.. Tie oli kohtalaisen liukas, silloin kyllä kiitteli ESP:tä lahjana, kun melkeimpä myöhästynyt väistöliike tuli tuossa nopeudesssa liukkaalla tehtyä. Olin liikkeellä uusikorisella S-mersulla ja neljä ihmistä, suksiboxi ja auto tupaten täynnä tavaraa, siinä taisi hyvästä autostakin olla hyötyä, ettei kuorman tuoman massan takia menty metsähallituksen puolelle. Kyydissä olleet kuitenkin heräsivät aika äkkiä, vaikkei hyvällä tuurilla osuttukkaan. Tuossa autossa kuorma ei tuntunut millään lailla, mutta viime talvena Volvo V70:llä tehty sama reissu näytti, että isoissakin autoissa on eroja, Volvolla ei todellakaan uskaltanut ajaa kovinkaan lujaa, kuorma ja suksiboxi sai perän maahan (ei ollut Nivomatia) ja auto vaelteli puolelta toiselle ja kallisteli vaarallisen oloisesti, jousitus ei siis jaksanut kantaa kuormaa kunnialla. Voi olla, että tuo on sitä Volvon turvallisuutta, kun ei sitten tee mieli ajaa lujaa..

    Pakettiauto asiasta vielä, farkku pitää kuulemma katsastaa neljälle hengelle, jolloin tarkoittaa sitä, että keskipaikan turvavyö täytyy irroittaa pysyvästi, eli käytännössä hitsata pois. Vaikka säästö diesel verossa on huima, mitenköhän käy tollaisen jm-arvolle? Ainakin tossa kun ollaan tarjottu työpaikan pakuiksi rekisteröityjä Avensiksia vaihdossa esim uusiin Mondeoihin tai Aveihin, myyjien hyvitykset ovat olleet aika pieniä, väittävät että niistä on vaikea päästä eroon, vaikka yksi onkin diesel. Korpivaarassa sanoivat, että muuttavat nuo takaisin henkilöautoiksi, jos ne heille tulevat. Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että nuo ovat tehty vanhan säännön mukaisesti, eli niissä ei ole alkuperäistä takapenkkiä, mutta kuitenkin vähän noita jenkkifarmareita paremmat penkit kuitenkin.

      
  • Jos firmanne olisi laittanut ilmoituksen Pörssiin, olisi todennäköisesti farmaripaku mennyt heti, varsinkin dieselinä. Ne ovat haluttuja pienen veron takia. Moni perheellinen kärkkyy tällaista, varsinkin pehmeillä penkeillä. Ei ole epäilystäkään siitä kumpi menee, € 500 vuotuisella verolla vai € 60.

    Ostamani 530 D Bemari, jonka Saksasta hain. Nyt jo on tullut 2 tarjousta naapureilta, en ole kerennyt katsastaa edes sitä vielä, enkä saanut veropäätöstä, se tulee n. 3 kk kuluttua. Siitä tarjotaan € 37 ja 35 tuhatta! Revi siitä huumori sitten.

      
  • SixPack nyt pystyisi myymään vaikka ruskettavaa voidetta neekerille (ops. siis mustalle). Soittelinpa eilen autoliikkeeseen (Pekotti) tyrmäsivät tietysti täysin pakettiautorumban ainakin 1-2 vuoden aikajänteellä, eivät ottaisi mielellään vaihdossa sellaista, pitäisi rekisteröidä uudestaan henkilöautoksi.
    Tänään sitten soitin AKE:en (ajoneuvohallintokeskus), jossa teknisen puolen insinööri tarkisti koneelta autoni tiedot ja sanoi, että easy cake, ei tarvi tehdä rakenteellisia muutoksia, katsastuskonttorille vaan ja muutoskatsastukseen, about 50 eeroa!
    Inssi tosin sitten sanoi, että verotus voi muuttua jo syksyllä ja tietysti ei ainakaan alaspäin! Lätkä takaluukkuun (100) saattaa tulla, sitä ei voi kukaan vielä tietää. Ja poliisit vahtii ehkä tarkemmin jatkossa, miten nopeusrajoitusta noudatetaan.
    Eli en mä ainakaan ihan vielä viitsi tehdä muutoskatsastusta, maksoin jo tammikuussa dieselveron vuoden 2005 maaliskuun loppuun asti. Katson ainakin syksymmälle, missä mennään...

    Järki kyllä sanoisi, että pakettiautona olisi helpompi myydä toiselle yksityiselle.

    P.S. Mistä muuten voi tietää käytetystä turbokiisselistä (esim. 530 D), että turbo on varmasti ehjä ja karstoittumaton, taitaa olla aika kallista uusia se jos ei itse osaa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit