Mikähän mahtaa olla syynä siihen, että yleensä oikeanpuoleiseen liikenteeseen alunperin sunnitelluissa autoissa on polttoaineen täyttöaukko auton oikealla puolella ja pakoputki vasemmalla? Japanilaista ja korealaista (brittejähän ei juuri enää ole) alkuperää olevissa vasemmanpuolen liikenteeseen sunnitelluissa homma on päinvastoin.
Painonjakauma/käyttömukavuus/turvallisuus?
Aikoinaan Eurooppaa kierrellessä näimme muutaman bensanjakelupaikan kadun reunassa ja olihan se silloin helppo tankata, kun täyttöaukko oli oikealla puolella. Nyt tuntuu kuitenkin mukavalta tankata japseja, kun ei tarvitse kiertää auton toiselle puolelle.
Tätä ollaan kanssa joskus pohdittu.
Ilmeisesti pakoputki on suunniteltu yleensä tien puolelle, ettei tule kaasut niin suoraan jalankulkijoiden nenään. Nykyautoista ei kyllä niin väkeviä kaasuja tule, että tuolla merkitystä olisi, mutta liekö entisaikojen jäänteitä.
Tankinluukku on varmaan sijoiteltu toiselle puolelle kuin kuuma pakoputki turvallisuussyistä? Jos tankatessa roiskahtaa, tai vaikka täyttöputki vuotaa, niin ei ole heti bensat pakoputken päällä. Muuta syytä ei oikein keksitty, sillä kätevämpihän se kuskin puolella on.
Ainakin Nissaneissa on vielä sellainen jännä juttu, että takavedoissa onkin putki vasemmalla puolella. Täyttöaukko taas vastaavasti oikealla. Niissä siis, joissa putki on vain toisella puolella. Esim. Zetoissahan hormit ovat molemmin puolin perää.
Eipä ole tullut aikaisemmin pohsiskeltua moista asiaa. Mutta tuntuisi että aloittaja ptm on oikeassa, että sen mukaan minkä puoleinen liikenne. Varsinkin kun esim. uudessa eurojapsissa aukko on vasemmalla Nissan Note.
kyllähän se ilmeisesti tuosta liikenteen puoleisuudesta riippuu, tosin poikkeuksiakin löytyy samanmaalaisista autoista. Kätevämpihän se on tankata tien reunassa kuin liikenteen seassa