Pesusieni vai harja?

13 kommenttia

Eli kumpi on parempi tummalle maalipinnalle? Tietysti vettä runsaasti ja esihuuhtelu, mutta mitä mieltä olette?? :neutral:

  
  • Samalla kysyisin että missä päin Tamperetta voisi pestä autoaan esim. talvisin, kun rivitalon pihassa tuo autonpesu on vähän niukkaa.Automaattikoneisiinkaan ei viitsi maalipinnan huonontumisen pelossa autoa viedä, varsinkin kun näin nuorena on vielä aikaa itsekin pestä autoaan.

      
  • Sieni vai harja?

    Tulee varmaan monta mielipidettä mutta laske äänet gallupin päätteeksi...

    Itse olen pessy 4 vuotta tumman sinistä (ei metalliväriä) autoa sienellä ja tyytyväinen olen ollu. Jostain kun löydät "tuplaten" pehmeemmän sienen kun kaupassa on saunasienet niin sillä säilyy pinta tasasena.

    Ainoo huono puoli tässä koko pesutouhussa on se kun se sieni kuitenkin tippuu pesutohinassa hiekkapihalle ja ne hemmetin pienet hiekan murut oikeesti imeytyy siihen sieneen... :confused:

      
  • Pesisin ilosta vinkuen mieluiten sienellä, mutta lukuisat kokeilut eri pesuaineilla (puhumattakaan eri sienistä) eivät tuota yhtä puhdasta jälkeä kuin harjalla.

    Vaikka kuinka hinkkaan sienellä, en saa irrotettua kaikkia pikkuknöölejä irti maalipinnasta. Harjalla taasen samaiset ongelmakohdat lähtevät suht rennolla ranteella.

    Pidän autoni kohtuullisessa vahassa enkä käytä liuottimia, muutoin kuin ennen vahakäsittelyä. Mielikkiharjani on tällä hetkellä Vikan -mallistosta.

      
  • Harja. Saa puhtaampaa jälkeä aikaiseksi eikä hiekka tartu sienen tavoin- jolloin ei vahingoita maalipintaa.

    Tarkoitan siis autonpesuun tarkoitettua- en mitä tahansa harjaa. Nyrkkisääntönä sanottakoon, että harja, jonka harjakset tuntuvat käteen epämiellyttäviltä, ei sovellu autonpesuun. Kannattaa hankkia harja, jonka pää on erityisen pehmeää, nähtävästi jotain luonnonmateriaalia ja niitähän saa vaikka Motonetistä. Itse ostin setin, joka sisälsi normaalin autonpesuharjan, ikkunanpesusienen/kumin, puutarhasuuttimen yms. yms.

      
  • Kannattaa hankki kaksi harjaa, toinen suunnilleen koko auton pesuun ja toinen vanteiden ja muihin "pikkupaikkoihin". Harjan kanssa on mukavampi pestä kuin pesusienellä, sen voin sanoa. Kannattaa olla tarkkana harjan kanssa, ei liian pehmeä.

      
  • Lainaus:
    06.10.2004 klo 00:46 Niki Kari kirjoitti

    Tarkoitan siis autonpesuun tarkoitettua- en mitä tahansa harjaa.


    Tämä onkin merkillinen juttu, koska suurin osa huoltoasemien ja autotarvikeliikkeiden myymistä harjoista on kovia nylon(?)harjoja, jotka naarmuttavat pintaa. Naarmut näkyvät puhtaalla pinnalla sopivasti valoa vasten katsottuna, eivätkä häviä kokonaan edes vahauksella.


      
  • Lainaus:
    06.10.2004 klo 15:15 Herbert kirjoitti
    Tämä onkin merkillinen juttu, koska suurin osa huoltoasemien ja autotarvikeliikkeiden myymistä harjoista on kovia nylon(?)harjoja, jotka naarmuttavat pintaa. Naarmut näkyvät puhtaalla pinnalla sopivasti valoa vasten katsottuna, eivätkä häviä kokonaan edes vahauksella.


    Juuri tätä tarkoitin, olen useasti itsekin ihmetellyt, miksi autonpesuun myydään noita nylonharjoja, tai mitä ne ikinä sitten ovatkaan, koska juuri sellainen vahingoittaa maalipintaa. (kokeilee vaikka kädellä, niin tuollainen harja tuntuu "pistävältä")

    Useimmiten harjan juuri on tuota nylonia kestävyyden takia, mutta kärjen pitäisi olla todella pehmeää luonnonmateriaalia.. Sen takia onkin tärkeää käsin kokeilla jo liikkeessä, soveltuuko harja hommaan (eli onko se "oikea" autonpesuharja), eikä luottaa vain siihen, että pakkauksessa lukee esim. "autonpesuharja".

      


  • Tämä onkin merkillinen juttu, koska suurin osa huoltoasemien ja autotarvikeliikkeiden myymistä harjoista on kovia nylon(?)harjoja, jotka naarmuttavat pintaa.

    Suurin syy siihen että niitä "huonoja" harjoja myydään huoltsikoilla on ettei siellä kukaan ole kiinnostunu harjan laadusta vaan pitää olla vaan halpa osto hinta=halpa laatu. Hyvä pesuharja maksaa aika paljon muistelisin jotain 15-20 egee.

      
  • vielä senverran lisäisin tähän että olen pessyt sienellä itse jo monta vuotta mustaa ja met.kullan värisiä autoja mutta aina olen sitä miettiny että sieneen tarttuu ehkä kuitenkin helpommin hiekan muruset kiinni ja kulkee mukana sienen tiiviimmän rakenteen takia,kun taas harjasta ne huuhtoutuu pois?? Perusmustan eka pesu uutena oli aivan järkyttävä kokemus kun tuntui ettei millään uskalla mennä hankaamaan, ja kylläsiitä sienestä jäi ne pienet pintanaarmut jotta näki että on pesty!

      
  • Ylempänä tulikin jo sienen ja harjan edut esille joten ei siitä enempää... Tampereella voi autoa käydä itse pesemässä Tesoman autohuollossa Tesomajärvenkadulla, siellä on kaksi pesupaikkaa ja niihin saa "vesipoletin", jolla tulee puoli tuntia lämmintä vettä niin paljon kuin haluaa. Hinta jotain 4-5 euroa. voi olla myös Neste tesoma nimellä nykyään. On vain varsinkin viikonloppuisin ruuhkainen

    Toinen (parempi) pesupaikka on Nokian Neste, toimii samalla periaatteella kuin Tesoma mutta hinta menee muistaakseni minuuttitaksalla (olikohan 15 snt/min) mutta autoa ei voi ilmaiseksi kuivata sisällä. Pesupaikkoja on noin kymmenen ja vettä saa kuluttaa niin paljon kuin huvittaa. Jonoja ei usein ole ja on auki joka päivä myöhään (kymmeneen tai yhteentoista).

    Muualla Tampereella ei taida samanlaisia pesupaikkoja olla, olen kysellyt useammasta paikasta.

      
  • Millä ja miten auton mustat muovipuskurit saa uudennäköiseksi? Yleensä pesen harjalla ja runsaalla veden käytöllä mutta se ei tietenkään riitä... Onko vinkkejä?

      
  • Jos puskurit ovat mattamustaa muovia, saat ne siisteiksi käyttämällä mustavahaa tai jotain nimeltään sinnepäin olevaa tuotetta. On aivan yleisesti tarvikeliikkeissä saatavilla eikä maksa kohtuuttomasti.

    Kerran vahasin auton huolimattomasti, jolloin vahaa joutui mustille muovipuskureillekin. Tästähän jäi rumat vaaleat jäljet, jotka kuitenkin hävisivät mustalla vahalla. Muutenkin puskureiden käsittely parantaa auton olemusta huomattavasti. Kannattaa kokeilla.

      
  • Lainaus:
    07.10.2004 klo 19:26 Herbert kirjoitti
    Jos puskurit ovat mattamustaa muovia, saat ne siisteiksi käyttämällä mustavahaa tai jotain nimeltään sinnepäin olevaa tuotetta. On aivan yleisesti tarvikeliikkeissä saatavilla eikä maksa kohtuuttomasti.

    Kerran vahasin auton huolimattomasti, jolloin vahaa joutui mustille muovipuskureillekin. Tästähän jäi rumat vaaleat jäljet, jotka kuitenkin hävisivät mustalla vahalla. Muutenkin puskureiden käsittely parantaa auton olemusta huomattavasti. Kannattaa kokeilla.


    Kiitoksia! Luulen että tästä oli apua. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit