- ohittaminen on nyt ehdottomasti kielletty,
- jokaisen tulee tarkastaa, että turvavyö on kiinnitetty (koskee myös ammattiautoilijat, eli kaikkia.),
- ajonopeudet pudotettava esim. maksimista 80 km/h enintään 65 km/h,
- etäisyydet edellä ajavaan p…
[quote title="07.09.2004 klo 18:42 Vito kirjoitti"]
Tuo 530D:n näyttämisasenne on tosiaankin vaarallinen. Se voi helposti lipsua yli, jos oma auto ei joskus pärjääkään. Vaikka kuinka hokisi itselleen: "Kyllä minun malttini kestää!", jonain päivänä h…
Varsinaisia syitä ylinopeuteen on varsin harvoin. Tekosyitä sensijaan on esim. kiire lyhyillä matkoilla. Normaalisti taajama-alueen ulkopuolella ajelen n. 10-15 km/h ylinopeutta. Se on mielestäni moraalisesti oikeutettua ja poliisi voi kirjoittaa ko…
[quote title="01.09.2004 klo 23:38 Herbert kirjoitti"]
Tuota ohitettavan kiihdytysjuttua olen usein ihmetellyt, koska siitä puhutaan niin paljon.
"Jo autokoulusta muistan kun opetettiin myös ohitettavan velvollisuudet: vauhtia ei saa lisätä ja täy…
Kyseisellä Vaasa-Tampere-välillä näkee selvästi useammin näitä "kolme rinnan tilanteita". Johtuneeko sitten pohjanmaan pitkistä suorista vai mistä...
Jo autokoulusta muistan kun opetettiin myös ohitettavan velvollisuudet: vauhtia ei saa lisätä ja …
Ikävä sen enempää ketään syyllistää tuollaisen tapauksen osalta. Silti taksikuskin on kyllä tarvinnut olla aikamoinen taistelija kun on uskaltanut tuollaisessa kelissä ajaa ilman turvavyötä, vaikka se ei ole pakollista niin ei se paljon lohduta kun …
Kyllä minä ainakin yritän väistää kaikkia oravaa isompia elikoita jos siitä ei aiheudu suurta vaaraa muille. Jos joku ajaa takapuskurissa kiinni motarilla ja edellä ajavan jarruttamisen takia ajaa perään, saa syyttää vain itseään. Ihan yhtälaillahan…
Mitä se "välitön läheisyys" tarkoittaa? onko se metri vai kenties sata metriä?
Ja mitä koko taajamamerkillä sitten on väliä jos se ei muuttaisi nopeusrajoitusta? paitsi että busseja pitää väistää kun lähtevät pysäkiltä.
Selailin tuossa vuoden 1989 autokoulukirjaa ja siellä sanotaan että nopeusrajoitus taajaman ulkopuolella on aina 80 km/h ellei toisin osoiteta, eikä tämä ole tainnut muuttua.
Eilen soittelin oliko se nyt liikkuvan poliisin Tampereen alueen päällikk…
Omalla kohdallani ajamisen nautinto alkaa auton laadukkaasta vaikutelmasta, selkeydestä ja siisteydestä.
On ilo istua autoon joka on puhdas sisältä ja ulkoa. Auton sisällä kaikki on selkeää ja jämäkkää. Ohjaamossa on vain pakolliset tavarat, e…
Tuntuu useampi olevan 4-motionia vastaan. Kertokaapa mikä siinä on ollut huonoa? itselläni ei ole kokemuksia, mutta olen aina luullut että pitäisi olla ihan kunnon auto.
Hienoin auto millä olen ajanut on Bemarin 760 IA (muistaakseni vielä pidempi versio) Sain sen "vahingossa" kun oma auto oli huollossa ja piti saada uusi 530d pariksi päiväksi. No auto oli jossain muualla ja ainoa auto mitä olisin saanu oli ison bema…
Työpaikalle ostettiin huhtikuussa kaksi uutta 307:aa molemmat 1.6 koneella ja tavallisia viisiovisia. Toinen on toiminut täydellisesti nyt 15 tkm.
Toinen taas on ollut todellinen maanantaikappale, heti uutena yksi turvavyö oli jumissa (tehtaan laa…
Aikas vaikea valinta mutta onneksi ei ole juuri tällä hetkellä ajankohtainen.
No kuitenkin ottaisin Rolls-Roycen. Maybach on jotenkin nousukasmaisen oloinen ja sitä harvemmin ajetaan itse ja kyllähän nyt kuitenkin se pitäisi itse päästä testaan m…
Lainaus:10.06.2004 klo 12:06 ysiviis kirjoitti
Juuri tämä koeajoautojen lisävarustekikkailu alkoi tässä keväällä raivostuttamaan minuakin.
Kaikissa kevät-talvella koeajamissani pienemmän keskiluokan autoissa oli pyytämääni tyyriimpi varustetaso ja…
Minä sulkisin heti volvon pois tuosta kolmikosta lähinnä laatuongelmien ja iän takia. Jaguar taas on varmasti hyvä valinta, mutta koska merkki ei ole sieltä yleisimmästä päästä niin mitenkähän varaosien (nopean) saatavuuden kanssa mahtaa olla jos au…
Tuohon Justerin kommenttiin sen verran että tutkin kyllä ohjekirjan ja laitoin kaiken mahdollisen puhallusvoiman laseille, mutta ei auttanut. Voi olla että siinä kyseisesä autossa oli jokin yksilövika, sillä toisessa vitosessa en havainnut tätä onge…
Olen ajellut uudella 530d/525d:llä reilun pari tuhatta kilometriä ja pidän molempia aika huonoina talviautoina. Luistonesto on liiankin aktiivinen ja toisaalta taas ilman luistonestoa auto on aikas vaarallinen varsinkin aloittelijalle. Toinen mikä i…
Kyllä vanha (vm. 01) 500-sarjan bemari lienee yksi hiljaisimmista, kokemusta on. Toinen mikä on hyvin hiljainen on Nissan Maxima, ainakin uusin malli. Tosin hiekkatiellä kivet pitävät melkoisen ropinan mutta asfaltilla oli todella hiljainen kun viik…
Äkkiä ajateltuna renkaiden ei pitäisi olla kovinkaan suuri menoerä autotehtaille, varsinkaan kun renkaita ostetaan tuhansia samalla kertaa. Kuitenkin renkaissa on usein aikas erikoisiakin ratkaisuja, eräs tuttu osti syksyllä Legacyn ja sai Yokohamat…
Ei nyt ihan teinihommista ole kuitenkaan kyse. Ensinnäkin auto on uusi Audi A6, mihin tummennukset tulisivat. Syy tummennukseen on etupäässä ulkonäkö, toiseksi se ettei takapenkille näkisi ihan helposti.
Kiitoksia kuitenkin vastauksista, taidan ott…
Huollossa ei tehty muuta kuin öljynvaihto + suodattimen.
Selvennyksenä vielä että autoon ei ole tehty mitään muutoksia, renkaat ym. on täysin ennallaan ja ilmanpaineet samat.
Kuluneella viikolla tuli 1150 km ajoa lähinnä maantiellä. Ajoti…
Tuossa pari vuotta sitten yksi tuttu poliisi laittoi Vectraansa alemman nopeusluokan renkaat ja silloin tuli puhe tarra ym. asioista. Kuulemma poliisit eivät käytännössä koskaan puutu nopeusluokkaan, kunhan vain renkaat ovat muuten ok. Katsastuksess…
Ylempänä tulikin jo sienen ja harjan edut esille joten ei siitä enempää... Tampereella voi autoa käydä itse pesemässä Tesoman autohuollossa Tesomajärvenkadulla, siellä on kaksi pesupaikkaa ja niihin saa "vesipoletin", jolla tulee puoli tuntia lämmin…
Tällä hetkellä ajelen pääosin -01 vuotisella bmw 530d:llä (yllätys). Ollut uudesta asti minulla ja nyt mittarissa 180 tkm. Hyvin on toiminut, mitä nyt tukivarret meni kerran ja lukot on uusittu. Kilometrejä on sen verran että vaihto tulee keväällä, …