Lisävalot

19 kommenttia

Olen harkinnut laittaa autooni lisäpitkät, mutta kertokaapa mitkä ja minkä merkkiset valot olisivat hyviä? Onko kenelläkään vertailevaa kokemusta kirkkaista ja sinisistä lisävaloista? Onko sinisissä huonompi valoteho ja mitä hyötyä niistä on? Onko vain näkökysymys?
Onko TM:ssä ollut testiä lisävaloista? :sunglasses:

  
  • Jotkut väittää että siniset valot häikäisevät eniten. Kaikki ne kai yhtä paljon häikäiset vastaantulevia yhtä paljon... Vai? ("Hieman" outo kysymys) :confused:

      
  • Ulkonäkökysymys taitaa tuo olla, eli jäljitellään ksenon valon väriä... koska lamppujen värjääminen huonontaa aina vähän valotehoa, itse silmälle omasta mielestäni on parempi hieman kellertävämpivalo kun sininen, esim katuvalossa sen huomaa, nykyään käytetäänkin aikapaljon kellertäviä katuvaloja, mutta taas itse keltaiset ajovalotkaan eivät ole hyvät, muutoin kun sumussa ja lumipyryllä...

      
  • Ja tyyppistä vielä, minusta Hellan lisävalot ovat osoittautuneet hyviksi ja suht sopivanhintaisiksi. (hinta/laatu-suhde)
    ihan edullisimmillakin merkeillä pärjää hyvin, mutta jotuu olemaan tarkkana, koska uset valot eivät oikeen kestä suomen olosuhteita, eli heijastinpinta menee äkkiä huonoksi,.

      
  • Suosittelisin jättämään halogeenit kauppaan ja ostamaan kaasupurkauslamput, aivan loistavat. Samaan valomäärään joudut halogeeneissa satsaamaan paljon enemmän, käy akun päälle ainakin talvella.

      
  • Kellertäviä, jopa punaisia katulamppuja käytetään huonojen olosuhteiden näkyvyyden parantamisen lisäksi myös helpottamaan tähtitieteilijöiden työtä heidän tarkkaillessaan yötaivasta. Valkoinen valo aiheuttaa enemmän heijastumia taivaalle ja vaikeuttaa näkemistä. Meni muuten ihan off-topic, mutta niinhän monilla muillakin tuntuu menevän.

      
  • Jos Hellan valoista innostut, niin kurkkaa hellan sivuilta (www.hella.com), millaiset valokuviot eri valoilla ovat. Sieltä voit sitten valita kuvion, joka parhaiten sopii. Kyllä siellä xenonitkin löytyy ja eipä voi mitään pahaa sanoa noista 1000FF-xenoneista ensimmäisen vuoden jäljiltä. Hintahan on melkoinen, mutta niin on tehokin...

      
  • Xenoneissa on vaan se että on astetta kalliimmat jos sattuu palamaan ym. Ja kun kuulemma ei saa itse mennä vaihtelemaan niin tulee sitä lisähintaa huollossa aika reilusti. Pitääköhän paikkansa että pelkkä yksi poltin maksaa noin 160€ ? :open_mouth:

      
  • Helpostikin, mutta niiden elinkaari ei ole sama kuin H7 halogeeneilla...

      
  • Ja se että niitä ei noin vain itse mennä vaihtelemaan uusiin? JA huoltoliikkeessäkin menee kotvanen yhden xenonin vaihtamiseen. Näin ainakin olen kuullut. Ja sehän tuo kivasti lisähintaa valolle. :cry:

      
  • Lainaus:
    31.08.2004 klo 20:30 RenHoek kirjoitti
    Ja se että niitä ei noin vain itse mennä vaihtelemaan uusiin? JA huoltoliikkeessäkin menee kotvanen yhden xenonin vaihtamiseen. Näin ainakin olen kuullut. Ja sehän tuo kivasti lisähintaa valolle. :cry:


    Ei siinä nyt niin kauaa mene, mutta menisitkö itte räpläämään kun vaarana on saada yli 20.000v sormille? Minä en mene.

      
  • Uskallan kyllä suositella ns. sinisiä lisäpitkiä, niiden antama 'valkoinen valo' on todella hyvä silmille,varsinkin kun ajaa pitempää matkaa. Hella 3000 Ralley
    :sunglasses:

      
  • Ei taida uusia testejä löytyä tältä vuosituhannelta...

    Itsellä on apupitkistä kokemuksia jo 6 v. ajalta. Tuona aikana on ollut 3 eri autoa ja jokaiseen olen laittanut apupitkät, kun olen huomannut kuinka kelvottomia omat pitkät valot on. Paras paketti oli Saab 9-3 vm 98 ja Hellan apupitkät (Saabin omilla lisävalokiinnikkeillä !!!!), sillon voi oikeesti sanoa että kyllä näkei eteensä.

    Mutta asia: nykyautoihin ei meinaa millään saada lisävaloja kiinni: puskuriverhoilut on maailman pehmeintä kuttaperkkaa... Kannattaa tsekata ennen ostoa saako valot tukevasti kiinni. Mulla on taas tulossa harmaita hiuksia kun pitää saada valot uuden Vectran keulalle...

      
  • Eikös tuo Saab ja lisävalot-yhdistelmä ole laiton? Menee referenssiluku yli sallitun?

      
  • Joo, laiton systeemihän se oli.

    Minusta laki on täysin idioottimainen sumuvalojen ja (apu)pitkien valojen osalta. Rekkoihin saa asentaa vaikka millaiset halogeeni-xenon-litronic-majakkayhdistelmiä mutta tavalliseen helkilöautoon ei edes myrskylyhtyjä saisi asentaa.

      
  • Olen käyttänyt toistakymmentä vuotta jokaisessa autossani lisäpitkiä Kokemukset hyviä. Nyt kun pitäisi saada Passatin keulalle valot, olisi myyjäliikkeen mukaan liian vaikeaa. Olisiko todella näin. Olen liikenteessä nähnyt joillakin. Puskurilinjanhan ne ovat aina ylittäneet, kuten nykyään kai joka merkissä, mutta yksikään ei ole särkynyt. Olen käyttänyt merkkikohtaista telinettä ja ns ylätukia ja asennuttanut asiantuntijalla. Onko kellään vihjeitä Passatin osalta, poikenneeko keula muista niin pahasti. Ja vielä: Olen tottunut käyttämään vain näitä isokokoisia, vanhoja testimenestyjiä. Minkälaisia kokemuksia näistä uudemmista pienikokoisista on. Ovatko vakavasti otettavia ?

      
  • Jos ny tässä suosittelisin halogeeneja, niin varmaan yks parhaista vaihtoehdoista on hellan rallye 1000FF. Ite laitoin nokalle pari talvee sitten ja ero vanhoihin alkuperäisiin lisäpitkiin on suuri. Loistavat valot kuten pitääkin :smile:

      
  • Lainaus:
    09.10.2004 klo 22:09 kelo kirjoitti
    Nyt kun pitäisi saada Passatin keulalle valot, olisi myyjäliikkeen mukaan liian vaikeaa. Olisiko todella näin. Olen liikenteessä nähnyt joillakin. Puskurilinjanhan ne ovat aina ylittäneet, kuten nykyään kai joka merkissä, mutta yksikään ei ole särkynyt. Olen käyttänyt merkkikohtaista telinettä ja ns ylätukia ja asennuttanut asiantuntijalla.

    Ja vielä: Olen tottunut käyttämään vain näitä isokokoisia, vanhoja testimenestyjiä. Minkälaisia kokemuksia näistä uudemmista pienikokoisista on. Ovatko vakavasti otettavia ?



    Kokemuksia Passatista ei minulla ole, mutta ehkä nykyautot ovat sen verran samankaltaisia, että kokemuksiani voi soveltaa. Jälleen kerran laitan myös ruotsalaisia linkkejä, koittakaa kestää.

    Hellan sivuilla on mainio sovituskoppi, jossa voi kokeilla valoja auton keulalle. Hieman tosin tuntuu siltä, että mittakaavassa saattaa olla tarkentamista, niin pieniltä lisävalot vaikuttavat keulassa. Varmempi tapa kehittyneenkin tietotekniikan aikana taitaa olla sovittaa auton keulasta otetun kuvan päälle oikeaan mittakaavaan leikattuja lisävaloa kuvaavia paperinpaloja.

    http://www.kgk.se/kgk/handels/hella/index.html

    Autoliikkeitä ei taida kannattaa kuunnella liikaa lisävaloasioissa. Heidän mielipiteensä on, että alkuperäiset valot ovat riittävät. Lisäksi hankalat lisävaloasennukset eivät ole mikään erityinen bisnes, joten kiinnostusta asiaan riitä varsinkaan, kun kuitenkin suhteellisen harva autonsa keulalle lisävalot haluaa.

    Kysyin oman autoni merkkihuollosta lisävalojen asennukseen liittyviä asioita, jolloin sain vastauksksi vain, ettei sellaisia saa asentaa, koska referenssiluku menee yli. Harmi vain, että alkuperäisten valojen ref. luku on 17.5! Olisi kiva nähdä työnjohtajan ilme tämän havaitessaan lailliset lisävalot autoni keulassa, kun seuraavan kerran vien autoni huoltoon.

    Onneksi Ruotsissa on kaikki paremmin (heh heh). Sieltä sain hyviä neuvoja asentamista varten. Umpion perässä on sormenvahvuinen nippu ohuita johtoja, joista on maallikon mahdotonta päätellä oikeita, joihin rele kytketään. Sikäläinen merkkiliike on asennuksia tehnyt, joten asia oli tuttu. Ongelmia syntyi kuitenkin vielä johtojen ohuudesta. Tarkkana piti olla, ettei heikentänyt tai katkaissut koko johtoa.

    Valojen kiinnittäminen keulaan olikin sitten oma temppunsa. Ratkaisin asian upottamalla ne puskurin alapuolelle riippuvana. Hellan mainostama monipuolinen kiinnitysjärjestelmä pienissä umpioissa auttoi asiassa, koska en tarvinnut ylimääräisiä kiinnikkeitä. Kiinnike on nyt puskurin takana piilossa, näkyviin jäi vain ruuvin kanta, jonka vaihdoin kuusiokolosta kupukantaiseksi. Sen lisäksi, että se on huomaamaton ja siisti, ei ruuvia voi ulkopuolelta avata. Valaisin on siis kiinnitetty pehmeään puskurin kuoreen. Alustan lujuus epäilyistä huolimatta riittää ainakin pienelle ja kevyelle valaisimelle (FF200), koska ruuvin kanta on leveä ja takana oleva jalusta melko suurikokoinen jakaen kiinnityksen rasitysta suurehkolle alalle.

    Mielestäni lisävalot tarvitsevat aina tuen. Sen asentaminen olikin helpompaa. Moottorin alapuolen vahvat suojamuovit ulottuivat keulaan saakka, jossa suojassa olevaa tilaa kiinnitykselle riitti.

    Aikaa suunnitteluun ja asennukseen kannattaa varata vähintään viikonloppu, jotta ei tehdä tarpeettomia reikiä maskin ritilään tai puskuriin. Tapauksessani asennus oli eräänlainen palikkatesti, jossa kaikki piti tehdä juuri oikeassa asennossa ja järjestyksessa, jotta osat sai paikoilleen kiristettyä. Korjaamolle en tällaista projektia antaisi tehtäväksi, niin paljon suunnitelua ja kokeilua se vaatii.

    Valojen sijoitus on ehkä kompromissi valotehon ja ulkonäön kesken. Suuntausta tehdessäni totesin kuitenkin, että lisäkaukovalot sumuvaloille tyypillisessä paikassa valaisevat yksinäänkin paremmin kuin autoni alkuperäiset kaukovalot edullisemmasta sijoituksesta huolimatta. Yhteisvaikutus on tietysti hyvä ja ajaminen pimeässä miellyttävää. Mielenkiintoista olisi kokeilla, toimisivatko lisävalot lumisateessa ilman alkuperäisiä valoja paremmin, koska alempana ollessaan valo ei ehkä heijastuisi takaisin yhtä pahasti.

    Aikaisemmin minulla oli pyörät neljän TM-tähden Comet 500-valot. En osaa sanoa, olivatko ne merkittäväti paremmat ja mikä oli sijainnin vaikutus. Nykyisiin FF-200-valoihin olen tyytyväinen etenkin, kun huomioin vaikean asennuksen, mutta onnistuneen lopputuloksen.

    Tässä vielä hieman testituloksia pienistä valoista. Jos pienen koon myötä valoteho epäilyttää, löytyy ratkaisu rahalla. Jossain näin ruotsalaisen testin, jossa oli ksenon-malli FF200-valosta. Tulokset vaikuttivat lupaavilta.

    http://www.vibilagare.se/produkttest.asp?guid=C02B91E2-64CF-4986-95A2-5B3F4AF17971

      
  • Valotelineestä "kelolle".

    Hessumobiili myi aikoinaan sellaista rekisterikilven taakse, puskuriverhoiluun kiinnitettävää telinettä. Rekisterikilpi irti, teline pultti-mutteri-sydeemillä (isot korilaatat taakse) puskuriverhoiluun kiinni ja sitten rekkari päälle.

    Itselläni on semmoinen jo nyt toisessa autossa ja helposti olen onnistunut. Säkää asennuksessa on ollut mukana roimasti, sillä puskuriverhoilun takana on yleensä hemmetin vähän tilaa ettei sinne sormiaan saa...

    Passatin keula saattaisi sopia tuollekin valotelineelle.

      
  • Olen kokeillut Xsarassa rekisterikilven taakse asennettavaa asennuslevyä, mutta puskuri on varmaan muissakin autoissa muovia, joten tukevaa kiinnityksestä ei saa. Pulmana on todella kunnon kiinnitys ja tuenta käyttämilleni Bosch Knick 180 valoille joka ovat parhaat kokeilemistani lisäpitkistä. Valokuvio ei ole liian leveä, joten se valaisee todella pitkälle. Olen tehnyt rosterista kiinnikkeet puskurin kiinnitysruuvien alle, mutta se ylätuenta olisi välttämätön värinän estämiseksi sillä valaisin on senverran kookas ja painava. Onko kukaan keksinyt parempaa ratkaisua, autojen keulat alkavat siinä mielessä muistuttaa toisiaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit