Mitä mieltä uudesta VW Golfista

49 kommenttia
«1

Mun milestä uusi Golf on erittäin onnistunut ja uudistunut perinpohjaisesti. Itselläni on Golf Trendline 1.6 8v (102 hv) vm 2005. Alusta on parantunut huomattavasti edelliseen malliin verrattuna, samoin jousitus on aivan toista luokkaa kuin edellisessä mallissa vaikka edellinenkään ei ollut huono. Edellismallia vaivannut keulan pompottaminen ja etupyörien taipumus sutimiseen on hävinneet kanssa tämän mallin myötä. Äänieristys on parantunut reippaasti. Edellisessä mallissa rengasäänet ja moottorin murinat kuuluivat paljon häiritsevämmin kuin nyt.

Tosin nämä Good Yearin renkaat saattaavat olla hiljaisemmat kuin edellisessä autossani olleet Continentalit ja sittemmin Michelinit. Kytkinpoljin on parantunut ja auto ei sammu niin helposti tahattomasti kuin ennen vaikka kyllä kytkinpolkimen liike on vieläkin turhan pitkä ja ottaa aika ylhäällä. Kaukovalot ovat parantuneet todella paljon. Valokuvio oli edellismallissakin jo aika leveä mutta nyt siihen on tullut riittävästi pituuttakin. En tiedä millainen se 1.6 Fsi moottori on käytännössä mutta tämä uudessa Audi A3:ssakin oleva vanhanaikainen 8 venttiilinen kone sopii erinomaisesti uuteen Golfiin ja minusta se kuljettaa sitä ihan riitävän ripeästi. 1.6 Fsi konetta on parjattu monissa testeissä hunoksi. Onko näin? Se on harmillista ettei mittarivalot pala enää nykyään jatkuvasti vaan nyt täytyy laittaa ns. ajovaloasentopäälle aina mikäli haluaa ihailla sinipunaista mittarivalaistusta.

Ajomukavuuden&ajettavuuden paratumiseen on vaikuttanut kovasti myös reippaasti kasvanut akseliväli ja pyörien sijoitus lähelle korin kulmia. Minusta myös uudet ns "lakupötkö" pyyhkijät pyyhkivät ainakin Golfissa mitä mainioimmin. samoin jarrut ovat hulppeat ja ne eivät ole enää niin raskaat käyttää kuin edellisessä mallissa eli sama teho saadaan pienemmällä poljinvoimalla.

Sisätilat ansaitsevat kiitosta pääntila on kasvanut reilusti ja samoin takatilat. Konttikin on kasvanut jopa 20 litraa.

  
  • Tuulen suhinat ei kanssa enää kuulu ohjaamoon niinkuin edellisessä mallissa. Puhallin on sen sijaan edelleen melko keskitasoinen vaikka muut sähkölämmittimet ovatkin ihan huippuluokkaa, eli puhallin teho on ok mutta puhallin ei puhalla kovin kovaa edes kovemmalla teholla esim. kolmosella jos vertaa vaikka japsiautoon esim Hondaan. Jostain syystä etuikkunat tuppaa huurtumaan tosi herkästi heti kun on vähän kosteampaa.

      
  • Ihan siisti peli. Luokassaan varmasti mainio auto. Kyseinen auto juuri 1.6 Fsi koneella kiinnostaisi. Vie ilmeisesti aika vähän bensaa ja suorituskykykin on jonkin verran parempi ku tavallisessa 1.6 koneessa. Ainut huonopuoli on että muotoilu on ehkä luokassaan kaikkein konservatiivisinta ja hinta on kilpailijoihin nähden aika korkea. Toivottavasti hinta ja laatu ovat suhteessa toisiinsa kohdallaan.

      
  • Itse pidin istuimista ja hallintalaitteiden sijoittelusta, ihan kuin tehty minua varten. Auto on ulkonäöltääkin varsin tyylikäs.
    Auton ajettavuutta, äärtilanteita, sisätiloja ja valoja on ainakin kehuttu. Pienimmät moottorivaihtoehdot ovat hieman tehottomia, vai?

      
  • VW Golf on hyvä auto mutta onko se hintansä väärtti?
    Saksassa VW on julkistanut jo toisen hinnanalennuspaketin Golfille. Lokakuun alusta ilmastointi + radio nyt 750e ennen 1745e, comfortlinessa ja sportlinessa ilmastointi on vakiona samoin ajotietokone kuuluu hintaan, viisiovisen lisähintaa laskettiin 300e, 1,6 moottorin hinta aleni 300e.
    Hinnanalennuksia ja varusteparannuksia tarvitaan Suomessakin!
    Pienin 1,4 litrainen Fsi-moottori poistettiin Saksassa kokonaan myynnistä (Suomeen sitä ei koskaan tuotukaan). Eikä ole kovin vanha moottori! Liian kallis vai Fsi-moottorien keskeneräisyys ja huonot ominaisuudet hintaan nähden.

    Jos autossa on vakiona ilmastointi niin huurtuvat ikkunat saa auki parissa sekunnissa.
    Saksalaisissa autolehdissä on haukuttu VW:n moottoreiden tehottomuutta ja voiman tunteen puutetta alakierroksilla. Moottorit eivät ole yhtä tehokkaita kuin japanilaissa tai ranskalaisissa kilpailijoissa. Paitsi kaksilitrainen Tdi on hyvä (ja kallis).

      
  • TDi ja DSG on kova yhdistelmä. DSG:n on huippu. Diesel-koneita on kovasti kehuttu, vääntää, kulkee ja kuluttaa vähän. Sitten vielä DSG päälle niin kaikki on täydellistä... no ainakin melkein.

      
  • Lainaus:
    07.10.2004 klo 19:04 jannu78 kirjoitti
    Mun milestä uusi Golf on erittäin onnistunut ja uudistunut perinpohjaisesti. Itselläni on Golf Trendline 1.6 8v (102 hv) vm 2005. Alusta on parantunut huomattavasti edelliseen malliin verrattuna, samoin jousitus on aivan toista luokkaa kuin edellisessä mallissa vaikka edellinenkään ei ollut huono. Edellismallia vaivannut keulan pompottaminen ja etupyörien taipumus sutimiseen on hävinneet kanssa tämän mallin myötä. Äänieristys on parantunut reippaasti. Edellisessä mallissa rengasäänet ja moottorin murinat kuuluivat paljon häiritsevämmin kuin nyt.

    Tosin nämä Good Yearin renkaat saattaavat olla hiljaisemmat kuin edellisessä autossani olleet Continentalit ja sittemmin Michelinit. Kytkinpoljin on parantunut ja auto ei sammu niin helposti tahattomasti kuin ennen vaikka kyllä kytkinpolkimen liike on vieläkin turhan pitkä ja ottaa aika ylhäällä. Kaukovalot ovat parantuneet todella paljon. Valokuvio oli edellismallissakin jo aika leveä mutta nyt siihen on tullut riittävästi pituuttakin. En tiedä millainen se 1.6 Fsi moottori on käytännössä mutta tämä uudessa Audi A3:ssakin oleva vanhanaikainen 8 venttiilinen kone sopii erinomaisesti uuteen Golfiin ja minusta se kuljettaa sitä ihan riitävän ripeästi. 1.6 Fsi konetta on parjattu monissa testeissä hunoksi. Onko näin? Se on harmillista ettei mittarivalot pala enää nykyään jatkuvasti vaan nyt täytyy laittaa ns. ajovaloasentopäälle aina mikäli haluaa ihailla sinipunaista mittarivalaistusta.

    Ajomukavuuden&ajettavuuden paratumiseen on vaikuttanut kovasti myös reippaasti kasvanut akseliväli ja pyörien sijoitus lähelle korin kulmia. Minusta myös uudet ns "lakupötkö" pyyhkijät pyyhkivät ainakin Golfissa mitä mainioimmin. samoin jarrut ovat hulppeat ja ne eivät ole enää niin raskaat käyttää kuin edellisessä mallissa eli sama teho saadaan pienemmällä poljinvoimalla.

    Sisätilat ansaitsevat kiitosta pääntila on kasvanut reilusti ja samoin takatilat. Konttikin on kasvanut jopa 20 litraa.


    Rehellisesti sanottuna golfistina odotin jotain muuta ja toisekseen mitä ystävillä on noita autoja niin yllättävän paljon on kaikkea pikkuvikaa eli huolto ei ole ollut vireas paikka. Suosittelen odottamaan, että laatu paranee.

      
  • Lainaus:
    08.10.2004 klo 11:17 Warcraft kirjoitti


    Rehellisesti sanottuna golfistina odotin jotain muuta ja toisekseen mitä ystävillä on noita autoja niin yllättävän paljon on kaikkea pikkuvikaa eli huolto ei ole ollut vireas paikka. Suosittelen odottamaan, että laatu paranee.

    Kuinka monellä ystävälläsi on tällainen uusi Golf ja millaisia vikoja on ollut? Vanhemmassa Golfissa 1,6-l (105hv) 16-venttiilikoneessa on vikoja ollut jonkin verran, siitä vanhemmassa 1,6-l (100hv)8-ventiilikoneessa oli selvästi vähemmän vikoja. Fiksu fakta, heh.

      
  • Joo sitä vanhanaikaista 8 venttiilistä konetta on aina golfin kohdalla kehuttu kestävyydestä ja sitkeydestä. Alavääntö on tässä 1.6 8v koneessa melko vaatimaton mutta muuten kone on riittävä. Kovin taloudellinen se ei ole kylläkään. Fsi kone ja varsinkin 1.6-litrainen on saanut moitteita Tekniikan maailman&Tuulilasin testeissa ja koeajoissa milloin mistäkin asiasta olleessaaan joko Touranin tai Golfin nokalla. Se Fsi kone ei ole sen taloudellisempi koska polttoaineena suositellaan käytettäväksi 98 E:tä koska muuten seuraa tehon laskua jonkin verran. 98 on aavistuksen kalliimpaa kuin 95 E. Muutenkin se laihaseosmoottori ja sen tekniikka on vielä lehtien mukaan aika lapsen kengissä.

    Millaisia vikoja uudessa Golfissa on sitten ilmennyt. Vanhemmassa mallissa oli paljon sähköikkuna, vesipumppu ja huohotinvikoja ja minun edellisessä golfissani esiintyi kaikki nuo tyyppiviat. Vakuuttivat liikkeessä että uudessa mallissa on päästy eroon noista kiusaavista ongelmista.

      
  • Onkohan näitä uusimissa Golfeissa? Jarruviat, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat juuttuvat, käsijarru jumissa, etujarruletkut murtuvat, anturivikoja, käynnistinmoottorivikoja.

    Ainakin joissakin vanhemmissa on ollut ja joissakin uudemmissakin on ollut. Onko nämä viat yleisiä uusimissa Golfeissa?

      
  • Joo suomeen ei tuoda 1.4 Fsi:tä mutta sitä vanhaa 1.4 16v 75hv konetta tuodaan edelleen Suomeen ja se on kyllä 1300 kiloiselle autolle liian heppoinen kone. Mitä varustelutasoon tulee niin se on mielestäni hyvä Suomeen tuotavissa malleissa. Trendlinessä on mm. cd-soitin ja 6 kaiutinta, 6xairbag, sähköikkunat edessä ja takana, abs+evb+asr, ajotietokone on myös vakio. ilmastointi on aina lisävaruste ja se maksaa 860 € ja se on puoliautomaattinen tuohon hintaan (sis. viilennettävän hanskalokeron).

    Comfortlinessä on tuon lisäksi vakiona 12v pistorasia tavaratilassa, ajovalot leaving& coming home toiminnolla, sadetunnistin, automaatisesti himmentyvä sisäpeili, alumiinivanteet, vakionopeuden säädin, ristiselän tuen säätö, pelkääjän penkin korkeussäätö jne. Comfortline on trendline 1000 € kalliimpi. Sportlinessä noiden kaikkien lisäksi leveät läskit ja urheilullinen alusta&jousitus sekä urheilulliset etuistuimet. Lisävarusteista ksenon valot maksaa 1800 € ja esp 610 €, takakaiuttimet 160 € ja metalli/helmiäsiväri 510 €. mustäväri 300 €. minusta jo perusversiossa trendlinessä on kattavat varusteet puhumattakaan comfortlinestä.

      
  • [quote title="08.10.2004 klo 12:33 Tuomas kirjoitti"]
    Onkohan näitä uusimissa Golfeissa? Jarruviat, levyt ruostuvat, jarrut laahaavat, jarrusatulat juuttuvat, käsijarru jumissa, etujarruletkut murtuvat, anturivikoja, käynnistinmoottorivikoja.

    Ainakin joissakin vanhemmissa on ollut ja joissakin uudemmissakin on ollut. Onko nämä viat yleisiä uusimissa Golfeissa?

    Joo mulla oli edellisessä mallissa noita takajarruvikoja eli jarrut jumitti ja laahasi. Käytin auton korjattavana korjaajalla joka korjaa kaikenmerkkisiä autoja ja hän kertoi että takajarrujen jumittaminen ja laahaaminen on ongelma kaikissa automerkeissä joissa on levyjarrut takana ja joilla juotuu ajamaan Suomen vaihtelevissa sääoloissa. oli sitten kyseessä esim. Honda, Bmw tai mikä tahansa. käsijarrusysteeni ja muutenkin jarrurakenne on erilainen kuin rumpujarrullisessa autossa ja jarrulevyt&palat on nykyään pehmeämpää materiaalia kuin ennen, esim asbestia ei saa käyttää. Hän sanoin että käsijarrua ei kannata pitää ehdoin tahdoin päällä tasamaalla sillä se ehkäisee noita ongelmia kun ei sitä nyi päälle jatkuvasti. Samoin kannattaa ajaa välillä käsijarrupäällä muutaman kilometrin matkoja. Katso Golfin ohjekirja! Siitä tulikin mieleen että uuden Golfin ohjekirja on yhtä sekava ja vähintään yhtä monessa osassa kuin ennenkin eli siihen ei ole tullut parannusta.

    [jannu78 muokkasi tätä viestiä 08.10.2004 klo 12:49]
      
  • Se on kanssa hyvä että lämmityslaitteen säätimet on nyt sijoitettu korkeammalle kuin ennen. Ennen vaihdekeppi oli tietyisssä asennoissa helposti käden ja säädinten tiellä. Varoitusvalojen ja merkkiäänten määrä on kasvanut kanssa yhä edelleen. uudessa mallissa mm. turvavyön kiinnittämisestä kertova valo ja summeri&teksti, palanut ajovalo (kertoo näytöllä mikä lamppu kyseessä), avoimet ovet, takaluukku ja konepelti merkkivalot. Se on kätevä että peilien ja takalasin lämmitin sammuu nyt automaattisesti 15 min päälläolon jälkeen. ja kun avaa auton kauko-ohjaimella ja jostain syystä ei mene auton sisälle minuutin kuluessa niin ovet lukkiutuvat automaattisesti uudelleen. Se on kanssa näppärä että etummaiset kuramatot saa tarkasti aseteltua paikoilleen lattiassa oleviin tappeihin ja ne saa lukittua paikoilleen eli matot ei luistele edestakaisin niinkuin esim. Opeleissa on tapana. Kaikista mukavinta on ettei auton keula niiaa ja kallistele enää yhtä huimasti kuin ennen.

      
  • Tupakkamiehille on varmaan harmillista ettei vakiona tule tupakan sytytintä vaan sen tilalla on 12v pistorasia ja tuhkakuppi on korvattu avonaisella säilytyslokerolla. tupakointiversio on tilattava erikseen ja se on maksuton. Pullolokerot on vähän liian väljät tässä uudessa mallissa, eli pullot tuppaa kaatuilemaan herkästi ja suurin osa pullolokeroista on vissiin suunniteltu 1,5 l pulloille kun ne on sellaista hehtokokoa.

    Kaistanvaihtovilkku on kätevä ja järkevää on kunnon isofix kiinnikkeet takana molemmilla puolilla lasten istuimia varten. Jotkut väittää että vilkku näkyy palaessaan kuljettajalle harmillisesti sisään koska se on niin lähellä peilinkärkeä, mutta minua se ei ole häirinnyt. Niin ja nyt on jokapaikalla pääntuet ja kolmipistevyöt. Golf pärjäsi erinomaisesti Euroncap törmäys- ja turvallisuustesteissä. Se sen sijaan häiritsee välillä että kojelauta ja puhalitien suulakkeet heijastuvat aurinkoisella ja kirkkaalla säällä melko reilusti sivuikkunoihin ja tuulilasiin. Tälläistä en huomannut edellisessä mallissa. Johtuneeko muuttuneesta tuulilasin ja sivuikkunoiden kallistuskulmasta ja muotoilusta.

      
  • Setäni Volvo S60:stä puuttui kokonaan tuhkakuppi/roskis, ja se oli hänen mielestään todella ikävää. Tupakansytyttimellä hän ei tee mitään.

      
  • Pääpiirteittäin olen erittäin tyytyväinen uuteen Golfiin tosin jos varaa olisi hankkia niin kyllä uusi tuleva Passat tai sitten faceliftattu A4 tai A6 olisi vielä makkaampia. Tosin moisiin kärryihin ei ole varaa ja ne on minun käyttötarkoituksiini liian isoja. Kivempihän porrasperäinen on kun siinä ei takaluukku ja takalasi paraannu jatkuvasti niinkuin hatchbackissä. Se on harmillista ja oma vikani etten hankkinut uutta Golfia Comfortline varusteilla.

    Olisi ollut tuhat euroa kalliimpi mutta sillä hinnalla olisi saanut vakionopeuden säätimen, aluvanteet, 12v pistorasian takakonttiin, ristiseläntuen säädön, mukavuuspenkit plyysiverhoilulla, pelkääjän pelkin korkeussäädön, valaistut meikkipeilit ja valaistun pelkääjän jalkatilan, leaving/coming home-ajovalot, automaattisesti himmentyvän taustapeilin, sadetunnistimen, hiilikuitu somisteet kojelautaan&oviin, lehtitaskut etupenkkeihin, suksiluukun ja keskikyynärnojan taakse.

      
  • Kai se autosta käy, on vaan kovin tylsän näköinen.

      
  • No kyllä tuo kolffi on hyvä auto. Voi ihme se on hyvä...

      
  • Audi A3 Golfin tilalle jos on rahaa... siinä on hyvä auto. :smile:

      
  • Golf ja A3 on ihan samoja autoja esim täysin sama pohjalevy ja tekniiikkakin on lähes samaa, koneet on samoja jne. Audissa on jotain varusteita vaan enemmän vakiona kuten Esp mutta muuten se on sama auto paitsi sportback poikkeaa Golfista jonkin verran. tosin Golfilta tulee Sportbackiä vastaava malli Golf+

      
  • Suurin ero noissa autoissa on imago ja hinta mutta molemmissa on samat omat hyvät ja huonot VAG-konsernin piirteet.

      
  • Olen hieman eri mieltä. A3 on Golfia vakaampi ajettava, viimeistely on parempi. Hinta tosiaan on kovempi, mutta kyllä A3 on Golfia parempi autokin ei pelkästään hinnaltaan tai imagoltaan. Kannattaa käydä koeajamassa molemmat, niin eron huomaa.

      
  • Olen käsittänyt niin että Audissa käytettäisiin parempia osia kuin Volkkarissa. Audissa on laadukkaampi viimeistely, ulkonäkö, sisusta ja kojelauta. Minun käsittääkseni ajo-ominaisuudetkin ovat erilaiset.
    Sitä paitsi kyllä Niki tietää kun on ajanut molempia autoja, sekä Volkswagen Golfia ja Audi A3:ta ja tehnyt niistä vielä koeajoraportinkin.

      
  • Audeihin ja Vollkareihin käy täysin samat longlife erikoisöljyt, huoltovälit on samat ja ainakin Touranin, Golfin ja A3& uuden octavian pohjalevyt on samat. Niin ja automyyjät Laakkosella on sanoneet mulle että Audien, VW ja Skodan tekniikka, osat ym on kaikki suurimmaksi osaksi vag konsernin tekeleitä ja samoja osia tai niiden sovelluksia käytettän kaikissa konsernin autoissa että autot ei jurikaan eroa toisistaan kuin sisätilojen ulkonäön ja varusteiden osalta. Audi on kitekin sähkötekniikaltaan kuulemma näistä edistynein ja modernein ja monet uudet turvavarusteet yms kokeillaan ja otetaan ensiksi käyttöön kuulemma Audissa ja sitten VW:ssä jonka jälkeen ne siirtyvät esim Skodaan. Ilmeisesti uusi Audi A3 on sitten todella loistava ihan kympin ajettava kun minusta Golfikin on jo todella vakaa ja hyvä ajaa niin voiko saman autoperheen toinen merkki olla muka sitten radikaalisti vielä parempi? kuitenkin sama alusta ja pohjalevy on molemmissa ja molemmissa esim sähköhydraulinen tehostaja.

      
  • Niin ja mitä olen jutellut laakkosella töissä olevien tai olleiden mekaanikkojen kanssa niin olen kuullut heiltä että ei se audi ole sen luotettavampi ja kestävämpi tai parempi kuin volkkarikaan. Ihan yhtälailla niissäkin on vikoja ja usein samoja vikoja kuin volkkareissakin ja samaa tekniikkaa on käyttetty paljon. Ihmisillä on vaan kuulemma heidän mielestään sellainen meilikuva että audi ois jotenkin parempi mutta näin kuulemma ei ole. Onhan esim Laakkosen korjaamohallien takapihoilla kyllä kietämättä vähemmän huoltoa/korjausta tarvitsevia audeja mutta tietämäni mukaan niitä on rekisteröitykin huomattavasti vähemmän kuin volkkareita eli se osaltaan selittää sen miksi niitä ei korjattavana näy niin paljon.

      
  • Olet monilta osin oikeassa, osat ovat pitkälti täysin samoja, suurin ero on sisustuksessa, muotoilussa etc. etc...

    Vaikka autossa olisi sähköinen tehostin ja sama alusta kuin toisessa, ei se automaattisesti käytännössä tarkoita, että ko. autot olisivat täysin samanlaisia ajettavia. Esim. ohjaustehostintakin pystyy säätämään, eikä säädöt ole varmasti samoja sisarmalleissakaan. Jousituksessa, istuimissa ja paljon muussakin on pieniä eroja lähes aina. Pelkkien teknisten tietojen perusteella ei voi määritellä, että auto on täysin samanlainen kuin joku muu. Itse olen ammatiltani myyjä. Usein on tuote, joka "ominaisuusluetteloltaan" ja hinnaltaan voittaa toisen tuotteen, mutta käytännössä tämä toinen tuote on paljon parempi käyttää.

    Audi A3 on myös huomattavasti paremmin äänieristetty, mutta tämän asian kanssa ei voi koskaan olla niin varma, koska rengastukset vaihtelevat suuresti. Korvakuulolta näin kuitenkin on.

      
  • Kuulin vaan eräältä asiantuntijalta että Audiin valittaisiin paremmat ja kestävämmät osat. Kyllä ne pääasiassa/suurelta osin osat ovat samanlaisia. Mutta erojakin on tai siis eri osiakin. Vaikka niissä osissakaan ei mitään järjetöntä eroa ole.

      
  • Lainaus:
    17.10.2004 klo 13:37 Tuomas kirjoitti
    Kuulin vaan eräältä asiantuntijalta että Audiin valittaisiin paremmat ja kestävämmät osat. Kyllä ne pääasiassa/suurelta osin osat ovat samanlaisia. Mutta erojakin on tai siis eri osiakin. Vaikka niissä osissakaan ei mitään järjetöntä eroa ole.


    Näitä "asiantuntijoita" on ollut jo vuosia - joskus 10 vuotta sitten alkuperäiseksi lähteeksi osoittautui - Audi/VW-myyjä. Pitäähän se kalliimpi hinta yrittää jotenkin perustella. Totuus on, että jos jossain osassa on Audissa, VW:ssä, Skodassa ja/tai Seatissa täsmälleen sama varaosanumero (esim. moottorissa tai pyöräntuennassa), se tulee aivan varmasti samasta tehtaasta, ja tällainen "valintaprosessi" kuulostaa jokaisen vähänkin logistiikkaan perehtyneen korvissa tosi naurettavalta. VW-konsernin edellinen pääjohtajahan aikoinaan kertoikin, että heidän tarkoituksensa on tehdä autoista ulkonaisesti eri näköisiä, mutta rakentaa ne valtavien kustannussäästöjen (volyymit) saamiseksi mahdollisimman suurelta osin samoista teknisistä osista. Asia olisi toinen, jos osat ovat oikeasti erilaisia, mutta esim. Passatin ja joidenkin Audien osissa on paljon samoja varaosanumeroita.
    Tulevaisuudessa urheilullista imagea tavoitteleva Audi -leiri (mukana mm. mm. Seat) hiukan eriyttää tuotantoaan arki- ja loistoautoihin keskittyvään VW-leiriin (mukana mm. Skoda) nähden.

      
  • Esim. A4 on ollut viaton auto mutta Passat on ollut vikatilastojen keskitason tuntumassa. Siinä on myös hieman erilaisia vikoja kuin Audissa. Audilla on kai sitten paremmat työntekijät...

      
  • No eipä voi kehua ainakaan persoonallisuudella. Opelissa on enemmän tyyliä ja laatuakin rupeaa pikkuhiljaa lyötymään. :sleepy: :confused:

      
  • Lainaus:
    18.10.2004 klo 11:54 Tuomas kirjoitti
    Esim. A4 on ollut viaton auto mutta Passat on ollut vikatilastojen keskitason tuntumassa. Siinä on myös hieman erilaisia vikoja kuin Audissa. Audilla on kai sitten paremmat työntekijät...


    Takaisinkutsut kertovat paljon: helmikuussa 2003 VW-konserni kutsui tarkastukseen 850 000 VW, Audi, Skoda ja Seat -autoa moottoriongelmien takia (vialliset sytytyspuolat); maaliskuussa 2004 joutuivat taas Passat sekä Audi A4, A6 ja A8 tarkastukseen (870 000 autoa) etuakselistossa ilmenneiden ongelmien takia. Uusi VW-konsernin pääjohtaja onkin kiinnittänyt huomiota myös niihin riskeihin, mitä samojen osien käyttö aiheuttaa: mahdolliset teko- tai suunnitteluviat koskettavat yhtä aikaa suurta automäärää, ja niiden korjaus tulee sietämättömän kalliiksi konsernille.

    Olen ymmärtänyt, että A6- ja Passat-mallien vikaprofiilit ovat lähellä toisiaan; A4 pienempänä ja kevyempänä autona ei samalla tavalla kärsi esim. alustaongelmista.

    Huomautettakoon, että VW-konsernin takaisinkutsukampanjoiden määrä ei sinänsä ole mitenkään merkittävä; ainoa tarkoitukseni oli osoittaa, että Skoda, Seat, VW ja Audi käyttävät autoissaan samoja teknisiä osia.


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit