Ostin talvirenkaat. Ykkösvaihtoehtona olisin ostanut Gislaved Nord Frost 3 nastarenkaat. Pito-ominaisuuksiltaan huippurengas, mutta silti melutasoltaan hiljainen. Niitä ei tuntunut löytyvän ainakaan Tampereen seudulta. Yksi myyjä sanoikin että maahantuojan vaihtumisen jälkeen niitä ei ole saanut ja veikkasi että en tule niitä ainakaan Tampereelta löytämään. Ja oikeassa oli.
Ostin sitten kakkosvaihtoehtona olleet Michelin X-Ice North-renkaat. Näköjään testivoittajat, joten varmaankin hyvä valinta (jos kestävät). Muita vaihtoehtoja en tosissani edes harkinnut.
Ihmetyttää kuitenkin miksi Gislavedia ei löytynyt. Ei ole tainnut alan lehdissä olla mainoksiakaan.
Kysyitkö Mansen Autosta? Siellä ainakin Gislavedit löytyy vielä webhinnastosta, ja viimeisimmässä autopokkarissa mainostavat myös.
Itse olen ollut NF3:siin kovasti tyytyväinen, lukuun ottamatta sitä seikkaa joka uudessa Tuulilasin rengastestissäkin tuotiin esiin, eli hitaassakin nopeudessa tuntuu siltä kuin auto lähtisi luistoon vaikka mitään hätää ei ole. Omassa autossa tuo tosin korostuu kylmillä renkailla, eikä suuresti haittaa kun sen tietää. No, on niissä sekin huono puoli, että renkaat on niin vetelät, että plussakeleillä ajaminen on yhtä tuskaa vaikka paineita pidänkin enemmän kuin kesätassuissa. Toisaalta tuo sitten motivoi ainakin vaihtamaan kesärenkaat keväällä ajoissa alle.
Gislavedille kävi "vanhanaikaisesti" kun se liitettiin Continental-konserniin: Gislaved-tehtaiden toiminta Ruotsissa lopetettiin, ja tuotanto siirrettiin muihin Continental-konsernin tehtaisiin. Norjalaiselle Viking-renkaalle Continental-kaupassa kävi vielä huonommin: koko merkki lakkautettiin.
Mielenkiintoista on verrata esim. Tuulilasi-lehden talvirengastestissä olleiden Continental-konserniin kuuluneiden renkaiden valmistusmaita ja -kaupunkeja:
Continental WinterViking 2 Saksa Korbach
Gislaved NordFrost 3 Saksa Korbach
Uniroyal MS Plus Nordic Saksa Korbach
Gislaved ja Viking talvirenkaat ovat muistakseni sijoittuneet yleensä kärkipäähän rengastestikahinoissa. Mikäli ne nyt ovat Continentaleja, mahtaako renkaiden kuvio- eli kitkapinta säilyä entisellään, vai vaihtuuko se johonkin huonompaan keskieurooppalaiseen kuvioon.
Kohta Nokia on todella Pohjoismaiden ainoa talvirengas, vieläpä hyvä sellainen.
Kohta Nokia on todella Pohjoismaiden ainoa talvirengas, vieläpä hyvä sellainen.
Gislaved-tehtaiden lakkauttamisesta on jo yli 2 vuotta, Viking rengasmerkkinä hävisi jo paljon aikaisemmin. Kun olin ostamassa autooni talvirenkaita syksyllä 2003, kysyin aikaisemmin kovasti Gislaved-renkaita mainostaneen liikkeen myyjältä Gislaved-talvirenkaiden hintoja. Hän kertoi hiukan nolona, että kun Gislaved-tehtaat lakkautettiin, ao. merkkisiä renkaita alkoi tulla "vaikka mistä", jotkut koot Saksasta, jotkut taas ent. itä-blokin maista. Koska he eivät enää luottaneet valmistuslaatuun, he eivät enää tilanneet Gislavedeja, vaan keskittyivät ao. konsernin Continental-merkkiin.
Continental-konserni on ostellut ahkerasti eri maiden rengasmerkkejä, tällä hetkellä konserniin kuuluvat mm.:
Barum
General
Gislaved
Semperit
Uniroyal
Ei ihan tuoreinta tietoa, mutta kuitenkin:
http://www.ajovalo.net/rengasfirmat.htm
Nyt vaarallisesti lipsutaan ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta eipä se toisaalta estä sitä käsittelemästä.
Mahtaako kuviolla olla niin merkitystä renkaassa? Pari vuotta sitten kun olin hankkimassa talvirenkaita huomasin, että Gislavedin, Contin ja Uniroyalin arvosanat olivat lähes identtiset, vaikka varsinkin Uniroikaleen kuvio poikkesi muista selvästi. Paljonko muoti vaikuttaa tähänkin? Jotkut valmistajat tekevät vauhdikkaan näköisiä nuolikuvioita, ehkä se luo kohderyhmään vetoavia mielikuvia.
Nyt vaarallisesti lipsutaan ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta eipä se toisaalta estä sitä käsittelemästä.
Mahtaako kuviolla olla niin merkitystä renkaassa? Pari vuotta sitten kun olin hankkimassa talvirenkaita huomasin, että Gislavedin, Contin ja Uniroyalin arvosanat olivat lähes identtiset, vaikka varsinkin Uniroikaleen kuvio poikkesi muista selvästi. Paljonko muoti vaikuttaa tähänkin? Jotkut valmistajat tekevät vauhdikkaan näköisiä nuolikuvioita, ehkä se luo kohderyhmään vetoavia mielikuvia.
En ole nyt niin tarkasti seurannut, muttei vain olis joissain halparenkaissa ihan samanlainen kuvio kuin niissä "testivoittajissa".
Kait sillä kuviolla nyt jotain merkitystä on kun pitoon ja meluun nyt ei käsittääkseni juuri kuin sillä ja kumiseoksella voi vaikuttaa...
Kait sillä kuviolla nyt jotain merkitystä on kun pitoon ja meluun nyt ei käsittääkseni juuri kuin sillä ja kumiseoksella voi vaikuttaa...
Kuviolla itsellään ei sinänsä ole merkitystä. Testivoittoja - jos niitä näytetään mittarina - on saavutettu erilaisilla kuvioinneilla. Halpisrenkaat ja erityisesti pinnoitettujen renkaiden valmistajat kopioivat tunnettujen renkaiden kuvioita varmaankin perustellakseen kuvion / renkaan hyvyyttä. Mutta se ei vielä riitä, lisäksi tarvitaan oikea kumiseos sekä kumiseoksen ja kuvion kanssa yhteen toimiva runko.
Kait sillä kuviolla nyt jotain merkitystä on kun pitoon ja meluun nyt ei käsittääkseni juuri kuin sillä ja kumiseoksella voi vaikuttaa...
Kuviolla itsellään ei sinänsä ole merkitystä. Testivoittoja - jos niitä näytetään mittarina - on saavutettu erilaisilla kuvioinneilla. Halpisrenkaat ja erityisesti pinnoitettujen renkaiden valmistajat kopioivat tunnettujen renkaiden kuvioita varmaankin perustellakseen kuvion / renkaan hyvyyttä. Mutta se ei vielä riitä, lisäksi tarvitaan oikea kumiseos sekä kumiseoksen ja kuvion kanssa yhteen toimiva runko.
Niin, että mitenkähän se nyt oli, ei ole merkitystä vai on merkitystä... Eli olit kanssani samaa mieltä, että kuvio ja kumiseos on ratkaisevat tekijät.
Kait sillä kuviolla nyt jotain merkitystä on kun pitoon ja meluun nyt ei käsittääkseni juuri kuin sillä ja kumiseoksella voi vaikuttaa...
Kuviolla itsellään ei sinänsä ole merkitystä. Testivoittoja - jos niitä näytetään mittarina - on saavutettu erilaisilla kuvioinneilla. Halpisrenkaat ja erityisesti pinnoitettujen renkaiden valmistajat kopioivat tunnettujen renkaiden kuvioita varmaankin perustellakseen kuvion / renkaan hyvyyttä. Mutta se ei vielä riitä, lisäksi tarvitaan oikea kumiseos sekä kumiseoksen ja kuvion kanssa yhteen toimiva runko.
Niin, että mitenkähän se nyt oli, ei ole merkitystä vai on merkitystä... Eli olit kanssani samaa mieltä, että kuvio ja kumiseos on ratkaisevat tekijät.
Renkaassa on käsittääkseni kuvion ja kumiseoksen lisäksi yhtenä tekijänä renkaan runko.
Ei ole olemassa absoluuttisesti parasta kuviota, kumiseosta tai renkaan runkoa. Yhtä hyvään tulokseen päästään erilaisilla kuvio-kumiseos-runko -yhdistelmillä ja toisaalta rengas on helppo pilata unohtamalla yksi noista tekijöistä.
Eli tavallaan olen samaa mieltä mutta en kuitenkaan
Continental esittelee ensimmäisen epäsymmetrisellä pintakuvioinnilla varustetun talvirenkaan. Continental esitti viime syksynä aika suurta huomiota saaneen ovaalinastan. Nyt uuteen talvirenkaaseen on suunniteltu aivan uusi briljanttinasta, sen suorakaiteenmuotoinen laippaosa on entistä suurempi, ja harjamainen kovametallitapin kärki osa pureutuu tienpintaan entistä paremmin.
Näin kertoo Auto-Bild lehti, ja edelleen, Continental tuo ensimmäistä kertaa täyssilicaseoksen myös nastarenkaan kulutuspintaan.
Homma menee niin, että uuden seostyypin ansiosta jääpito säilyy nastan muotoilun ansiosta renkaiden käyttöiän loppuun asti.
Mitä Nokia vastaa tähän jää nähtäväksi.
Näin kertoo Auto-Bild lehti, ja edelleen, Continental tuo ensimmäistä kertaa täyssilicaseoksen myös nastarenkaan kulutuspintaan.
Homma menee niin, että uuden seostyypin ansiosta jääpito säilyy nastan muotoilun ansiosta renkaiden käyttöiän loppuun asti.
Mitä Nokia vastaa tähän jää nähtäväksi.
Epäsymmetrisellä pintakuvioinnilla ja briljanttinastoilla varustettu Continental WinterViking 2 on vastikään ollut mukana sekä TM:n että Tuulilasin talvirengasvertailuissa. Varsinainen vertailutesti on suoritettu viime kevättalvella.
No, miten ne sijoittuivat?
Parhaiden renkaiden erot ovat tosi pieniä nykyään, sijoitukset riippuvat, mitä asioita painotetaan.
TM:ssä Michelin X-Ice sai kymmenyspisteen enemmän kuin kolme jaetulle kakkossijalle sijoittunutta: Continental, Gislaved, Nokian. Uniroyal oli aivan "kiinni" näissä.
Tuulilasissa jaettu eka sija meni Michelinille ja Nokialle, seuraava pari oli Gislaved ja Continental.
Painotukset kannattaa lukea ao. lehdistä, renkaiden kokoluokka oli molemmissa tapauksissa 205/55 R16.
TM:ssä oli vanhaan malliin lisäksi kitkarenkaat mukana samassa testissä.
Meille hyvä juttu on, että oli etu- taka- tai 4-veto, talvirengasominaisuuksiin panostetaan todella hyvin, ja kehitys jatkuu.
Noin yleissivistyksen nimissä haluan oikaista sen väitteen, että Continental olisi tuonut markkinoille ensimmäisen epäsymmetrisen talvirenkaan pintakuvion: Pirellillä oli sellainen jo -70 luvulla ja se oli silloin myös TM-testivoittaja.