Miten on tehtävä lämpöeristetyn autotallin ilmanvaihto, jotta ilmankosteus olisi alle 60%. Ja vielä niin, että siihen päästäisiin n. +10 asteella. Vai onko se ylipäätänsä mahdollista.
Jos ei kuivatusta niin kosteus riippuu myös ulkoilman kosteudesta. Yleensähän on korvausilmasäleiköt ovessa tai sen lähellä lattianrajassa ja poistoventtiilli vastakkaisessa päässä katossa tai seinän yläosassa. Nuo on yleensä säädettäviä. Ilmanvaihtoa voi tehostaa asentamalla kanavapuhallin poistoputkeen vaikka ajastimella varustettuna. Täydelliseen kosteudenhallintaan tarvitaan kosteudenpoistaja anturilla joka "haistelee" kosteutta. Yleensä tuo perinteinen toimii jos on säädetty oikein, mutta ulkoilman kosteus vaikuttaa paljon. Tietenkin säätö voidaan kytkeä myös lämmitykseen ja sitä kautta pyrkiä parhaaseen lopputulokseen.
Ei ole ollut ennen lämpöeristettyä tallia ja en ole myöskään aiemmin käyttänyt ulkotilassa kosteusmittaria. Ulkona on kosteus n. 100% ja sama myös tallissa. Ilmanvaihtoa on tehostamassa ajstimella säädetty kanavapuhallin. Jostain olen lukenut, että autotallin kosteustilanne pitäisi saada 60%:iin tai alle. Tallissa ei ole ikkunoissa, metallipinnoissa eikä sisäpinnoissa kosteutta. Lieköpä syytä huoleen. Ilmankuivattaja ja tehokas lämmitys kaiketi laskisi tuota kosteusprosenttia. Ei ole kuitenkaan tarkoitus pitää tallia "tupalämpöisenä". Pohdinnan perussyy on tietenkin auton ruostuminen. Miten käynee?
Vähän tuo rakentajasivujen vastaus jäi epäilyttämään. Itselläni oli ennen käytössä talli, jossa lämpötila oli luokkaa +10 astetta ja painovoimainen ilmanvaihto. Talvella jos ajoi illalla talliin märän auton, oli vielä aamullakin melkoinen kosteus sisällä. Auton vaakasuorilla pinnoillakin, kuten konepellillä ja katolla, oli vesipisaroita. Patteri oli oven vieressä, tuloilmaventtiilit ovissa ja poisto päätyseinässä katonrajassa eli siltä osin kaikki periaatteessa ok. Ilmeisesti tuo lämpötila ei kuitenkaan saa aikaan riittävän tehokasta ilmanvaihtoa ainakaan lauhoilla keleillä. Lattiakaivoa ei ollut, joten ehkä lattialla makaava vesi osaltaan nosti tarpeettomasti kosteutta estäen auton kuivumisen.
Nykyään toisessa tallissa on huippuimuri ja lämpötilakin vähintään riittävä, joten tilanne on auton kannalta huomattavasti parempi. Itse, jos joutuisin tuon lämmityskulut maksamaan täysimääräisenä, varmasti harkitsisin taloudellisempaa ratkaisua.
Tottakai lämmitys maksaa, mutta mielestäni parhaita tapoja ruostuttaa auto on pitää sitä haaleassa autotallissa. Talvella lumi kyllä sulaa auton päältä muttei ikinä kuivaa.
Itsellä on vain katos, mutta pidän sitä parhaimpana ruostetta vastaan. Jos ajatellaan vaikka hyvinkin tuuletettua tallia ja kohtuu lämmintä, niin kun sisään ajaa 1000 kg -20 C terästä, niin jonkin aikaa kestää ennen kuin lämpötila koteloiden sisäpinnassa on niin korkea ettei tiivistymistä tapahdu ja jo tiivistynyt vesi kuivaa pois. En usko että yön yli ehtii kuivaa. Sitten seuraavana päivänä vedet taas jäätyy ulkona ja illalla on entistä enemmän kuivatettavaa. Onhan näitä taloyhtiöiden talleja, kunnon puhallus ja +25C mutta kenellä siihen on omassa varaa.
Minä pidän tallin kylmänä, mielestäni paras ratkaisu, muut voi olla eri mieltä ihan vapaasti. Lämpimän tallin pitäisi olla jotain 15-18 astetta ja lisäksi koneellinen poisto tai kuivain.
Laita kysymys rakentaja.fi -palstalle; sieltä saat ehkä varmemmin vastauksen.
Tässä pari aihetta käsittelevää kysymystä/vastausta:
http://www.rakentaja.fi/suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/7333.htm
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/19918.htm
Jos ei kuivatusta niin kosteus riippuu myös ulkoilman kosteudesta. Yleensähän on korvausilmasäleiköt ovessa tai sen lähellä lattianrajassa ja poistoventtiilli vastakkaisessa päässä katossa tai seinän yläosassa. Nuo on yleensä säädettäviä. Ilmanvaihtoa voi tehostaa asentamalla kanavapuhallin poistoputkeen vaikka ajastimella varustettuna. Täydelliseen kosteudenhallintaan tarvitaan kosteudenpoistaja anturilla joka "haistelee" kosteutta. Yleensä tuo perinteinen toimii jos on säädetty oikein, mutta ulkoilman kosteus vaikuttaa paljon. Tietenkin säätö voidaan kytkeä myös lämmitykseen ja sitä kautta pyrkiä parhaaseen lopputulokseen.
Kiitokset vastauksista MatLog ja JOXA.
Ei ole ollut ennen lämpöeristettyä tallia ja en ole myöskään aiemmin käyttänyt ulkotilassa
kosteusmittaria. Ulkona on kosteus n. 100% ja sama myös tallissa.
Ilmanvaihtoa on tehostamassa ajstimella säädetty kanavapuhallin.
Jostain olen lukenut, että autotallin kosteustilanne pitäisi saada 60%:iin tai alle.
Tallissa ei ole ikkunoissa, metallipinnoissa eikä sisäpinnoissa kosteutta.
Lieköpä syytä huoleen.
Ilmankuivattaja ja tehokas lämmitys kaiketi laskisi tuota kosteusprosenttia.
Ei ole kuitenkaan tarkoitus pitää tallia "tupalämpöisenä".
Pohdinnan perussyy on tietenkin auton ruostuminen.
Miten käynee?
mhj
Vähän tuo rakentajasivujen vastaus jäi epäilyttämään. Itselläni oli ennen käytössä talli, jossa lämpötila oli luokkaa +10 astetta ja painovoimainen ilmanvaihto. Talvella jos ajoi illalla talliin märän auton, oli vielä aamullakin melkoinen kosteus sisällä. Auton vaakasuorilla pinnoillakin, kuten konepellillä ja katolla, oli vesipisaroita. Patteri oli oven vieressä, tuloilmaventtiilit ovissa ja poisto päätyseinässä katonrajassa eli siltä osin kaikki periaatteessa ok. Ilmeisesti tuo lämpötila ei kuitenkaan saa aikaan riittävän tehokasta ilmanvaihtoa ainakaan lauhoilla keleillä. Lattiakaivoa ei ollut, joten ehkä lattialla makaava vesi osaltaan nosti tarpeettomasti kosteutta estäen auton kuivumisen.
Nykyään toisessa tallissa on huippuimuri ja lämpötilakin vähintään riittävä, joten tilanne on auton kannalta huomattavasti parempi. Itse, jos joutuisin tuon lämmityskulut maksamaan täysimääräisenä, varmasti harkitsisin taloudellisempaa ratkaisua.
Tottakai lämmitys maksaa, mutta mielestäni parhaita tapoja ruostuttaa auto on pitää sitä haaleassa autotallissa. Talvella lumi kyllä sulaa auton päältä muttei ikinä kuivaa.
Itsellä on vain katos, mutta pidän sitä parhaimpana ruostetta vastaan. Jos ajatellaan vaikka hyvinkin tuuletettua tallia ja kohtuu lämmintä, niin kun sisään ajaa 1000 kg -20 C terästä, niin jonkin aikaa kestää ennen kuin lämpötila koteloiden sisäpinnassa on niin korkea ettei tiivistymistä tapahdu ja jo tiivistynyt vesi kuivaa pois. En usko että yön yli ehtii kuivaa. Sitten seuraavana päivänä vedet taas jäätyy ulkona ja illalla on entistä enemmän kuivatettavaa. Onhan näitä taloyhtiöiden talleja, kunnon puhallus ja +25C mutta kenellä siihen on omassa varaa.
Minä pidän tallin kylmänä, mielestäni paras ratkaisu, muut voi olla eri mieltä ihan vapaasti. Lämpimän tallin pitäisi olla jotain 15-18 astetta ja lisäksi koneellinen poisto tai kuivain.
Onko kokemuksia ilmankuivaimen käytöstä autotallissa?
mhj