Neliveto, diesel, automaatti,vaikeaa??

13 kommenttia

Onko automiehillä vastausta miksi nelivedon, automaattivaihteen ja dieselin yhdistelmnä tuntuu kovin vaikealta palata autovalmistajille ? Itsellä nykyisin vm 2004 audi allroad 2,5 tdi, ja vaikea kuvitella että jostain noista kolmesta ominaisuudesta luopuisin. Uusi a6 allroad kuitenkin nykyiseen ekoajatteluuni nähden liian suuriruokainen ( 2,7 ja 3,0 dieselit valittavana ja näillä ilmoitetaan sama kulutus!!). Isoista bemareista löytyy, mutta esim 2,0-2,2 koneella tuollaista ei löydä sitten millään. Mistä johtuu ja onko vinkkejä kohtuuruokaisista autoista ko yhdistelmällä? Kiitos.

  
  • No, jos automyyjiä uskoo niin japsimerkkien myyjät kertoo syyksi, ettei haluta tarpeeksi panostaa aiheeseen koska ostajia on vähän. Ja kun dieselin vääntö on sen tyyppistä (matalat kierrokset, sykkivä väänt&#246:wink: ettei bensalaatikko välttämättä suoraan sovellu.



    Mutta kyllähän noita jo tänäpäivänä on. Volvo XC60 & XC70 (tai ihan vain V70 4x4), Audi Q5 tais olla myös 2.0TDi automaatti. Toyota RAV4 D4D automaatti, BMW X3 2.0dA nyt tuli ihan ekana mieleen.



    Siitä vain valitsemaan. Mukava ja reilu maavara XC60. Napakka ajettava, metsäajoa vähemmän - X3 2.0dA, tai jotain.



    Tuota samaa asiaa olen itsekkin silti ihmetellyt ja usein. Mikä siinä on, ettei esim uusi A4 Allroad ole heti tarjolla 2.0TDi + automaatti yhdistelmällä? Menis kuin häkä... tai sitten ei!

      
  • Bemarilta löytyy 320dA xdrive. Ei tarvitse ostaa välttämättä isoa autoa, jos nuo mainitut ominaisuudet ovat tärkeitä.

      
  • Onko automiehillä vastausta miksi nelivedon, automaattivaihteen ja dieselin yhdistelmnä tuntuu kovin vaikealta palata autovalmistajille ? Itsellä nykyisin vm 2004 audi allroad 2,5 tdi, ja vaikea kuvitella että jostain noista kolmesta ominaisuudesta luopuisin. Uusi a6 allroad kuitenkin nykyiseen ekoajatteluuni nähden liian suuriruokainen ( 2,7 ja 3,0 dieselit valittavana ja näillä ilmoitetaan sama kulutus!!). Isoista bemareista löytyy, mutta esim 2,0-2,2 koneella tuollaista ei löydä sitten millään. Mistä johtuu ja onko vinkkejä kohtuuruokaisista autoista ko yhdistelmällä? Kiitos.




    Jos malttaa odottaa pari vuotta niin PSA:n hybridi malleista voisi löytyä ratkaisu. Mikäli tyytyy 2Tronic/BMP automaattiin ja hieman vaatimattomampiin tehoihin.



    PSA:n hybrideissä on dieselmoottori joka vaikuttaa etupyöriin ja sähkömoottori on kytketty takapyöriin.

    Samalla päästöt puolittuvat em. malleihin verrattuna.



    http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-peugeot-3008-hybrid4

      
  • AkiK:

    Bemarilta löytyy 320dA xdrive. Ei tarvitse ostaa välttämättä isoa autoa, jos nuo mainitut ominaisuudet ovat tärkeitä.




    Bemari on kiistämättä hieno auto, mutta tuo kolmossarjan bemu on taas älyttömän hintainen, yli 50 tonnia tuo versio ja siihen tarvittavat varusteet päälle. Jos tyytyy etuvetoon ja pienempään dieselin tehoon, niin samat tilat ja automaatti löytyy puolta halvemmistakin autoista.

    :weary:

      
  • Nimittäin freelander 2, vakiona myös lisälämmitin

      
  • Ammattilainen:

    "Bemari on kiistämättä hieno auto, mutta tuo kolmossarjan bemu on taas älyttömän hintainen, yli 50 tonnia tuo versio ja siihen tarvittavat varusteet päälle. Jos tyytyy etuvetoon ja pienempään dieselin tehoon, niin samat tilat ja automaatti löytyy puolta halvemmistakin autoista."



    Vähän makuasia tuo hinnan älyttömyys, koska nuo kolme ominaisuutta yhdistävät vaihtoehdot ovat kaikki aika arvokkaita. Edullisimmillaan taitaa löytyä Nissan X-trailista, eikä sekään dieselautomaattina ihan halpa ole. Ja onhan tuon kaksilitraisen xDriven kulutus ainakin normin mukaan ihan älyttömän pieni nelivetoiseksi automaatiksi.



    Itse asiassa itsellänikin viime aikoina käynyt mielessä siirtyminen pienempään neliveturiin trailerin kiskonnassa, kun lapset alkavat kasvaa ulos perheestä tai eivät ainakaan enää paljon kulje mukana eli iso tavaratila ei enää ole niin välttämätön. Tässä pohdinnassa juuri tuo 320dA XDrive on hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Ominaisuuksien puolesta tosin alustan mataluus vähän arveluttaa, kun joskus sitä venettä tulee nyittyä kuopppaisistakin luiskista ylös. Eikä kyllä Bemarin peinteinen sportti-imagokaan ole ihan minua varten. Jos kumminkin arvostaa pientä kulutusta ja miellyttävää kyytiä, tuohon mainittuun kuitenkin voisi päätyä ihan järkiperusteilla. Ja onhan BMW konsernitasollakin alkanut vääntää imagoaankin vähemmän tökkivään suuntaan, F1:n hylkääminen on hyvää mainosta minulle...



    Bemarin hinnastoa katsellessa pisti muuten silmään, että 318d:n ja 320d:n välillä on hurja hintaero, vaikka kyseessä kai ihan sama kone vaan eri viritysasteella (siis ilmeisesti eri softalla). Autojen painotkin kilolleen samat. Minun puolestani voisivat laittaa sen nelivedon myös tuon matavireisemmän jatkeeksi. Minä ja veneeni ehtisimme aivan mainiosti 300 NM:nkin voimalla kalaan ja takaisin. Automaattihan on tuohon väöhävoimaisempaankin tarjolla. Ehkä pitäisikin käydä kokeilemassa sillä, kuinka kärry nousee... Takavedothan kumminkin ovat nelivetojen jälkeen seuraavaksi parhaita vetureita.

      
  • Kun mainitsinkin nuo tilat niin pakko heittää, vaikka nyt varmasti varsinkin bemu-miehillä menee ns. herne nenään, esimerkki : siis toki huomattavasti heikompitehoisena, mutta vähintään samoilla tiloilla ja nykyaikaisella automaatilla löytyy esim. Skoda Octavia :sunglasses: yksysillä dieselillä hinnat alkaen n. 26 tonnia, eli puolet bemun hinnasta (ja kaksilitraisenakin n. 28 tonnia.) Näitä on sinänsä aika hauskaa heitellä, vaikka ne eivät sinänsä mitään vaihtoehtoja toisilleen olekaan. Mutta aika kova hinta siinä nelivedolle tulee.... :lol: kiitos ja anteeksi.

      
  • mutta vähintään samoilla tiloilla ja nykyaikaisella automaatilla löytyy esim. Skoda Octavia :sunglasses: yksysillä dieselillä hinnat alkaen n. 26 tonnia, eli puolet bemun hinnasta (ja kaksilitraisenakin n. 28 tonnia.)




    Käsitinkö oikein, että Skodalta tulee 4X4 automaatti diesel tarjolle? Myyjä ei tienny asiasta mitään kun pari viikkoa sitten kävin keskustelemassa tulevasta Yetistä.



    Sanoi vain, että automaatteja ei näillä näkymin ole tulossa nelivetoihin. Ei dieseliin, eikä bensaan.



    Aloittajalle vielä, yksi vaihtoehto Nissan Qashqai. Siihen saa nelivedon ja dieselin automaatilla.

      
  • BoxerDiesel:

    mutta vähintään samoilla tiloilla ja nykyaikaisella automaatilla löytyy esim. Skoda Octavia :sunglasses: yksysillä dieselillä hinnat alkaen n. 26 tonnia, eli puolet bemun hinnasta (ja kaksilitraisenakin n. 28 tonnia.)


    Käsitinkö oikein, että Skodalta tulee 4X4 automaatti diesel tarjolle? Myyjä ei tienny asiasta mitään kun pari viikkoa sitten kävin keskustelemassa tulevasta Yetistä.

    Sanoi vain, että automaatteja ei näillä näkymin ole tulossa nelivetoihin. Ei dieseliin, eikä bensaan.

    Aloittajalle vielä, yksi vaihtoehto Nissan Qashqai. Siihen saa nelivedon ja dieselin automaatilla.




    Jos osaat lukea, niin nimenomaan sanoinkin, että NELIVEDOLLE tulee kova hinta tuossa. En käsittääkseni ole sanonutkaan että skodalla on 4wd-diesel-automaattia tulossa...eli harhaan meni heitto ja lujaa !!! :wave:

      
  • No niinhän tuossa luki :snotty:



    Ei se mitään. Kalliiksi tuossa neliveto tulee. Mutta hyvästä joutuu aina maksamaan. Halpa & hyvä on edelleen erittäin haastava yhdistelmä. Itse pidän tätä nykyistä kulkinettani Aika halpana ja Aika hyvänä - Subaru Outback diesel. Varustus on ihan hyvä ja auton toiminta ihan hyvä. Parempiahan löytyy, eikä tarvitse edes juuri hakea. Mutta niihin kun saa laittaa sen +10000€ jos samanlaista varustusta haetaan.



    Automaatin puute tässä diesel Subarussa harmittaa niin vietävästi.

      
  • Ammattilainen:



    Bemari on kiistämättä hieno auto, mutta tuo kolmossarjan bemu on taas älyttömän hintainen, yli 50 tonnia tuo versio ja siihen tarvittavat varusteet päälle. Jos tyytyy etuvetoon ja pienempään dieselin tehoon, niin samat tilat ja automaatti löytyy puolta halvemmistakin autoista.




    Mainituilla eväillä tuo Bemari ei minusta ole ihan törkeän hintainen. Business-varustelu riittäisi ainakin minulle, hinta jää alle 48 tonnin. Automaatin lisähinnan osuus tuossa on varsin kohtuullinen, vain tonnin luokkaa.



    Ei kunnon automaatilla varustettuja dieseleitä kovin edullisesti saa etuvetoisinakaan. Perheautoluokassa puhutaan yleisesti 35-40 tonnin hinnoista (Accord, Mondeo, Avensis ym.). Muutamia saa toki halvemmallakin, ja löytyy joitakin pienemmän luokan autoja, mutta niissä on sitten muita puutteita. Neliveto-diesel-automaattiyhdistelmää en tiedä noissa olevan.

      
  • Toki on varmasti sitten niitäkin, jotka oikeasi tarvitsevat nelivetoa, ja toisaalta paljon niitä, jotka "varmuuden vuoksi" sitä halajavat. Itse kuitenkin paljon ajavana (ja monenlaisilla teilläkin) olen todennut, että sitä nelivetoa OIKEASTI kaipaisi ehkä päivinä, jotka voi laskea yhden käden sormilla per talvi. Ja niistäkin tilanteista selvitään hyvin. Yhtään en kiistä nelivedon hyvyyttä, mutta kovin montaa tonnia (ehkä max. 2) en olisi siitä valmis maksamaan. Automaatista sen sijaan vaikka vielä tonnin enemmän.... :tongue:

      
  • Jos neliveto-diesel-automaatin kustannuksia kauhistellaan, olisi varmaan aika luontevaa katsella myös neliveto-bensa-automaatteja. Jos mukava vaihtoehto löytyy vaikka bemaria 10000 e halvemmalla, ei polttoainekulujen kasvu varmaan ole este hankinnalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit