Prius ja B-vaihde

9 kommenttia

Kuinkahan moni Prius/Auris/jne - autoilija käyttää ajaessaan B-"vaihdetta" luullen sen vähentävän kulutusta, kun edes autolehdistö ei useimmiten tunnu tietävän sen käyttötarkoitusta?

  
  • Varmaankin valaiset tietämätöntä, mistä on kyse.

      
  • Ohjekirjassa muistaakseni sanottiin nimenomaisesti, ettei B-asentoa tule käyttää jatkuvasti (lisää polttoaineenkulutusta), vaan ainoastaan silloin kun normaalia tehokkaampaa "moottorijarrutusta" tarvitaan. Ainakin minulle jäi epäselväksi miten se B sitten olisi parempi kuin kevyt jarrutus polkimella, eihän varsinaisia jarruja silloinkaan käytetä, vaan ladataan akkuja.



    Käytän toisinaan B:tä esimerkiksi moottoritien erkanemisrampeissa nopeuden alentamiseen, mutta ei tosiaan ole hajuakaan, onko siitä mitään hyötyä.

      
  • Ikinään en ole priusta ajannut, saatikä käynnyt käyttöohjekirjalla, mutta väittiäisin, että B-asennossa akkuja ladataan tehokkaamin ja hukkaan menevä energia hyödynnetään paremmin, normaalissa jarrutuksessa tuokin energia menisi pölynä ilmaan ja muuttuisi levyissä lämmöksi.



    Suomen kaltaisissa tasaisissa maastoissa ei välttämättä tuo kaikkia hyötyjä.



    Jos tulee pitkä alamäki niin silloin B:lle tai jos näkee etäällä liikennevalot punaisella, voi B:lla aloittaa moottorijarrutuksen ja ottaa tuon energian talteen jonka sitten voi käyttää kiihdytyksessä takaisin liikenne nopeuteen

    _________________________
    http://batracer.com/-1FrontPage.htm?XqI
      
  • Lefa:

    Ohjekirjassa muistaakseni sanottiin nimenomaisesti, ettei B-asentoa tule käyttää jatkuvasti (lisää polttoaineenkulutusta), vaan ainoastaan silloin kun normaalia tehokkaampaa "moottorijarrutusta" tarvitaan. Ainakin minulle jäi epäselväksi miten se B sitten olisi parempi kuin kevyt jarrutus polkimella, eihän varsinaisia jarruja silloinkaan käytetä, vaan ladataan akkuja.

    Käytän toisinaan B:tä esimerkiksi moottoritien erkanemisrampeissa nopeuden alentamiseen, mutta ei tosiaan ole hajuakaan, onko siitä mitään hyötyä.




    B:llä auto käyttää ihan oikeaa moottorijarrutusta. Regenerointia se ei tee yhtään sen tehokkaammin kuin muutenkaan, koska regeneroinnin maksimitehoa rajoittaa generaattorin ja ohjauselektroniikan mitoitus.



    Siinä mielessä B on järkevämpi kuin jarrulevyjen käyttäminen, etteivät jarrut kulu tai lämpene. Meikäläisissä oloissa tällä tuskin on mitään ihmeempää merkitystä. Vuoristossa sitten jo onkin, regeneroinnin ilo häviää siinä vaiheessa, kun akku on alamäessä täynnä. Sen jälkeen jarrujen kuumeneminen ja kuluminen alkaa ollakin ongelma.

      
  • Onpa hyvä, että edes ohjekirja kertoo asian, samoin Hiilipäästö. Niin monesti on saanut lehdistä lukea kuinka B-asennolla voi säästää lisää bensiiniä, kun energian talteenotto lisääntyy. (Prius muutenkin on sellainen tekniikaltaan, josta huomaa kuinka pihalla tekniikasta monet monet lehtimiehet ovat. TM erottuu kuitenkin edukseen.)



    Eli B-"vaihde" on tarkoitettu nimenomaan vuoristoteiden lasketteluun, missä vauhtia on syytä hidastella muutenkin kuin jarruilla. Prius toki vähän aikaa tekee sitä myös lataamalla sähkömoottorilla(generaattorilla) akkua, mutta vuoristossa akku täyttyy äkkiä eikä jarrutus sähköisesti enää onnistu - siksi siihen on luotu mahdollisuus hukata energiaa polttomoottorin pyörittämiseen (polttomoottorijarrutukseen). Suomen oloissa ainut hyöty lienee polttoaineen kulutuksen lisääntyminen, koska energiaa hukkautuu bensiinimoottorin pyörittämiseen hidastettaessa nopeutta. Normaalistihan Priuksen moottori pysähtyy (lähes) aina silloin.



    Vuoristoserpentiinejä on mukava lomien aikaan ajella. Ylös vuokra-autot jaksaa useimmiten vetää kakkosella mutta alaspäin on syytä ajaa samalla vaihteella - ja monesti rinteillä on mittaa yli 20 km. Siellä tarvittaisiin jo aidon sähköauton varauskykyä energian talteenottoon.

      
  • Moottorijarrutus ei museoautoja lukuunottamatta kuluta yhtään polttoainetta, usko pois. Siinä kuluu vain liike-energiaa, joka on hankittu aiemmin polttoaineesta. Polttoaineen (tai jopa sähkön) energia on yleensä myös välivarastoitunut potentiaalienergiaksi.

      
  • mikahe:

    Moottorijarrutus ei museoautoja lukuunottamatta kuluta yhtään polttoainetta, usko pois. Siinä kuluu vain liike-energiaa, joka on hankittu aiemmin polttoaineesta. Polttoaineen (tai jopa sähkön) energia on yleensä myös välivarastoitunut potentiaalienergiaksi.




    Mutta on ehdottomasti hyödyllisempää tallettaa tuo energia pelkästään akkuun kuin käyttää sitä myös polttomoottorin veivaamiseen. (Vaikka moottori ei sillä hetkellä kulutakkaan bensiiniä.) En tiedä saitko tuosta edellisestä väärän käsityksen, en tarkoittanut että polttomoottori kuluttaa moottorijarrutuksessa bensiiniä, vaan se kuluttaa liike/potentiaalienergiaa muuttamalla sitä lämmöksi jota ei enää voi käyttää liikkumiseen, niin kuin sähköksi muutettuna.

      
  • Jos haluaa ottaa muut autoilijat huomioon ja säästtää jarruja, on Priuksella hyvä jarruttaa B-asennossa etenkin motarilta poistuttaessa. Joskus myös kaupungissa normaali "lataus-jarryrus" on liian tehoton. Ennakointi ei aina riitä.

      
  • Huom! Priuksen (ja muiden Toyotan hybridien) jarrupoljin on tehty siten, että polkimen alkumatkalla lisääntyy vain sähkömoottorin(generaattorin) jarrutus, josta energia otetaan talteen, ja vasta syvemmälle painettaessa pyöräjarrut tulevat mukaan! B-asento hukkaa energiaa kevyessäkin hidastuksessa polttomoottorin turhaan pyörittämiseen. Parempi on painaa kevyesti jarrua.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit