Uusi Volvo v50 on premiumhintaluokan auto. Mutta siinä on Lada-luokan vikoja ja ongelmia. Lasipesunesteen täyttösäiliö on niin ahdas että täyttämisen saa aloittaa moneen kertaan. Sama bensiinisäiliön kohdalla. Automaattinen ilmastointilaite on automaattinen tuulilasin sumentaja. Kun auton starttaa kylmänä, niin järjestelmään kertynyt kondensiovesi tulee vesihöyrynä lasin sisäpinnalle. Vaarallista!
Virtalukkoja on mennyt useista. Silloin auto ei käynnisty ollenkaan...
Heikoin ja ärsyttävin heikko kohta V50:ssa on ns. mustat laatikot.
Ei ole yksi eikä kaksi v5o:stä joka on hinurilla viety korjaamolle.
Sama vika on myös vanhassa 40- mallisarjassa. Ei siis ole mikään lastentauti. Huoltotoiminta ja Volvo-tiepalvelu toimivat loistavasti. Ehkä on tullut em. syistä johtuen asiaa treenattua.
Heikko laatuesitys näin kalliille autolle!
Virtalukkoja on mennyt useista. Silloin auto ei käynnisty ollenkaan...
Heikoin ja ärsyttävin heikko kohta V50:ssa on ns. mustat laatikot.
Ei ole yksi eikä kaksi v5o:stä joka on hinurilla viety korjaamolle.
Sama vika on myös vanhassa 40- mallisarjassa. Ei siis ole mikään lastentauti. Huoltotoiminta ja Volvo-tiepalvelu toimivat loistavasti. Ehkä on tullut em. syistä johtuen asiaa treenattua.
Heikko laatuesitys näin kalliille autolle!
Ja sitten vähän linkkiä lähteeseen, kiitos!
Mitä tarkoittaa ahdas bensiinisäiliö? lasinpesunestesäiliö?
Ilmastoinnin kondenssivesi johdetaan kyllä jonnekin muualle kuin tuulilasiin. Jos tuollainen lapsus on oikeasti päässyt käymään niin varmasti korjataan takuuseen (valmistevika).
Elektroniikka tuntuu olevan jokaisen uuden auton murheenkryyni. V50:ssä on todellakin aivan eri elektroniikka kuin vanhassa X40:ssä, joten kyllä kyseessä on siinäkin tapauksessa (mikäli aihetta siis on) lastentaudista. Tuossa uudessa V50:ssähän ei ole mitään yhteistä edellisen V40:sen kanssa.
Sitten tuo premiumhintakin on täyttä bullshittiä. Uusi V50 maksaa täsmälleen saman verran kuin uusi Opel Astra farkku siinä tapauksessa että molemmissa on samat varusteet ja samantehoinen kone. Volvoa ei vain myydä niin ankeilla vakiovarusteilla kuin ooppelia josta syystä lähtöhintakin on kalliimpi.
Ainoa ero tulee vain siinä että lähtötasoltaan kyöhemmästi sisustettu astra myös pysyy köyhemmästi sisustettuna vaikka siihen kaikki varusteet öysäisitkin.
Ei kannata pitää automaattista päällä. Auto kuin auto minulla on huurtunut kylmänä kun panee puhaltimen päälle, eikä kaikissa ole ollut edes ilmastointia. Paitsi tietysti nykyinen kun siinä on tuulilasinlämmitin. Sitä paitsi ei noita kondensiovesiä juuri kylmällä kerry kun ei tarvitse kompressoria käyttää.
Hyvin monessa automerkissä uuden mallin ensimmäiset tuotantoautot ovat enemmän tai vähemmän koekappaleita, kun tuotantoprosesseja hienosäädetään. Eli ei ole tavatonta, että näissä autoissa joudutaan vaihtamaan osia jälkikäteen (normaalia enemmän). Näin totesi erään automerkin maahantuojan erikoismekaanikko.
Valitettavasti näin näyttää olevan myös uuden pikku Volvon kanssa.
Selvät suunnitteluvirheet (lasinpesunestesäiliö, polttoainetankin suuaukko jne) ovat juttu erikseen.
Ottamatta kantaa muihin asioihin, tai edes Volvoihin: Yleensä suositellaan, että kompura sammutetaan n. 5-10 min ennen kuin auto pysäköidään. Tällöin ilmastointikennoon ja ilmakanaviin tiivistynyt kosteus puhaltuu ulos - tai oikeastaan sisään eli matkustamoon. Seuraavan kerran käynnistettäessä ei huurtumista enää esiinny - ja toinenkin etu löytyy: bakteerit eivät pääse kasvamaan kuivissa kanavissa, joten vältytään kosteuden aiheuttamalta tuuletussuuttimista tulevalta inhalta hajulta.
Näissä ensimmäisissä autoissa on aina enemmän vikoja kun vuoden parin jälkeen tulleissa malleissa. Kyllä olen kuullut pahemmistakin vioista uusissa autoissa, mutta ne ovat olleet kyseisen mallin "poikkeusvikoja".
Eipä ohjekirjoissa ole tuosta mainintaa, siis kompuran sammuttamisesta. Mutta sehän on ymmärrettävää, menettää hieno automaattinen järjestelmä osan merkityksestään, jos sitä pitää kuitenkin käyttää.
Aivan, sanoohan sen jo järkikin, että tiivistynyt kosteus kennossa ja kanavissa alkaa ennemmin tai myöhemmin kasvaa kasvustoa, jos sen jättää kuivaamatta.
Jos joku nyt sanoo, että mikäs automaatti se enää silloin on, jos pitää käsin sammutella. No mistäpä se auto voisi itsekään tietää, milloin kuljettaja aikoo autonsa sammuttaa, jotta auto osaisi aloittaa kuivatuksen ajoissa...
- Automaatti-ilmastointi 'kompuralla' silloin kun on kuuma tai kostea keli. Esim. nollakelit. Kompurallinen tila poistaa paremmin kosteutta kun tuo pelkkä tavallinen automaatti.
- Automaatti-ilmastointi 'ilman kompuraa' (pelkkä automaattinen lämmitys) kovemmilla pakkasilla.
Automaattia voi säätää manuaalisesti jos haluaa (ikkunat, keski, jalkatilat, puhallusnopeus), mutta täysautomaatti toimii niin hienosti ettei tuosta ole mitään hyötyä.
Tuon yhden asennon valitsen sen mukaan millainen keli on. Kuljettajan ja matkustajan puoli on talvisin säädetty 20 asteeseen ja kesähelteillä vähän ylemmäs. Koskaan ei ole huurtunut, ei kylmällä eikä muulloinkaan. 'Turboasennossa' voi kirkastaa ikkunat parissa minuutissa jos on oikein hankala keli. Haittana on tosin se että saa samalla uuden hiusmuotoilun, tuo turbopuhallus kun tosiaan puhaltaa.
Sisäilman suodattimen vaihdan kerran vuodessa (viimeksi maksoi 22 euroa). Paljon pitempään ei viitsi yhdellä suodattimella kulkea, se kun on aika törkykunnossa jo vuoden jäljiltä.
Autona -99 S80.
Ainoa ero tulee vain siinä että lähtötasoltaan kyöhemmästi sisustettu astra myös pysyy köyhemmästi sisustettuna vaikka siihen kaikki varusteet öysäisitkin.
Mielenkiintoista, että vertaat V50:stä ja Opel Astraa keskenään. Mainonnassa ja lehtien vertailuissa V50 katsotaan olevan kokoluokkaa ylempien joukossa (hinnan osalta näin onkin), vaikka auto perusrakenteeltaan ja ulkomitoiltaan on Golf-luokan farkkujen kanssa saman kokoinen.
Vertailepa huviksesi vaikkapa vakiovarusteisia Opel Astra Wagon 1.6 Cosmoa (24 150 euroa) ja Volvo V50 1.6 perusmallia (27 600 euroa) keskenään. Itselläni oli molemmat harkinnassa vuoden vaihteessa kun vaihdoin autoa. Arvaa kumman valitsin nimenomaan vakiovarustelun perusteella, köyhästi sisustellun Astran (Cosmossa vakiona mm. nahkasivuilla varustetut urheiluistuimet ja nahkaratti) vai V50:n (kangasistuimet ja perusratti). V50:n 100 l pienempi tavaratila oli lopulta se joka valinnan ratkaisi Astran hyväksi. Premiumauto jäi tällä kertaa hankkimatta, mutta ehkäpä valitsen Volvon jo ensi kerralla...
Voi olla että nuhapumppuluokassa noin sitten onkin. Itselläni kun on tuo periaate että hv * 10 > auton massa = mukavaa autoilua niin vetaistaanpa tähän toinen variaatio:
- Näin suoraan valmistajan sivuilta autokonfiguraattorilla:
Onko tuossa volvossa tosiaan tuohon rahaan esim. kääntyvät xenonit ja säädettävä ohjaus/alusta? Entä koneet, onko Volvon vapaastihengittävä vertailukelpoinen Opelin turbon kanssa?
Ei kannata pitää automaattista päällä.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia täysautomaatti-ilmastoinnin kanssa. Ainoa mitä joutuu joskus käyttämään on lasien tehostettu puhallus, sitäkin vain minuutin pari lämpimällä koneella ja sillä selvä. Yleensä täysautomaatti-ilmastointi alkaa puhaltaa lasille vasta kun kone on jonkin verran lämmin. Ja mitä kompressoriin tulee, niin täysautomaatti käyttää sitä vain kun tarvitsee, ei sitä erikseen tarvitse sammutella.
Ei kannata pitää automaattista päällä.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia täysautomaatti-ilmastoinnin kanssa. Ainoa mitä joutuu joskus käyttämään on lasien tehostettu puhallus, sitäkin vain minuutin pari lämpimällä koneella ja sillä selvä. Yleensä täysautomaatti-ilmastointi alkaa puhaltaa lasille vasta kun kone on jonkin verran lämmin. Ja mitä kompressoriin tulee, niin täysautomaatti käyttää sitä vain kun tarvitsee, ei sitä erikseen tarvitse sammutella.
Ihan samaa mieltä. Koskaan ei mene tuulilasi huuruun. Joskus huurtuu takalasi, mutta siihen on lämmitysvastukset. Pidän aina AUTO -asennolla 21 asteessa ja toimii.
Ei ole kääntyviä xenoneita. Eikä kaksiasentoista alustaa. Tosin lukaisin juuri uuden TM:n jossa ooppelin 2-asento alustasta sanottiin että ainakin tällä kelillä ainut 'sport' asennon vaikutus oli se että alusta muuttui epämukavaksi. V50:n alustasta tykkäsivät Tuulilasin testaajat enemmän kuin esim uuden 100 sarjan bemarin sport alustasta.
Turbo on luultavasti mukavampi alakierroksilta lähtien, mutta ehkä kuitenkin valitisisin samantehoisista koneista vaparin? Pitäisi koeajaa.
Toisaalta laittamalla 3500 euroa lisää saa V50:sta T5 mallin 220HP ja 5 portaisen automaattilaatikon kaupan päälle (vapaavalintainen).
Tuossa V50:n vakiovarusteet: (löytyykö opelista vastaava lista?)
Lukkiutumattomat ABS-jarrut/ Låsningsfria ABS-bromsar
Kaksivaiheinen kuljettajan turvatyyny/ Tvåstegs krockkudde, förarsida
EBA hätäjarrutustehostin/ EBA panikbromsassistent
Etumatkustajan turvatyyny/ Krockkudde, passagerarsida
Etuturvavöiden automaattinen korkeudensäätö/ Säkerhetsbälten med automatisk höjdjustering fram
Saattovalot/ Ledbelysning
Sivuhuomiovalot/ Sidopositionsljus
SIPS-sivutörmäyssuoja/ SIPS-sidokrocksskydd
SIPS-sivuturvatyynyt/ SIPS-sidokrockkuddar
STC-luistonesto/ STC-antispinnsystem
Tracs-luistonesto (T5 AWD)/ Tracs-antispinnsystem (T5 AWD)
IC-turvaverhot/ IC-krockgardiner
IDIS-järjestelmä/ IDIS-system
WHIPS-järjestelmä/ WHIPS-system
Kolmipisteturvavyöt kaikilla paikoilla/ Trepunktsbälten på alla platser
Niskatuet kaikilla paikoilla/ Nackskydd på alla platser
Turvavyön esikiristimet 4 paikalla/ Bältesförsträckare på 4 platser
Turvavyön altaliukumisen estävä istuinrakenne/ Säten med underglidningsskydd för säkerhetsbälten
Ulkolämpötilan mittari/ Yttertemperaturmätare
Immobiliser-käynnistyksenesto/ Immobiliser-startspärr
Kauko-ohjattu keskuslukitus/ Fjärrstyrt centrallås
Salpalukitus/ Blockerat låsläge
AC manuaalinen ilmastointilaite/ AC manuell luftkonditionering
Verhoilu: Bodal kangas/ Klädsel: Bodal textil
Kuljettajan istuimen kallistuksen ja korkeuden säätö ja säädettävä ristiselän tuki/ Förarsäten med ställbar lutning och höjd samt justerbart svankstöd
Kojelaudan alumiinikoristus (T5 ja T5 AWD)/ Panelinlägg: Aluminium (T5 och T5 AWD)
Lukuvalot edessä ja takana/ Läslampor fram och bak
Lämmitettävät etuistuimet/ Uppvärmbara framsäten
Mukiteline keskikonsolissa edessä/ Mugghållare i mittkonsolen fram
1/3-2/3 alaslaskettava takaselkänoja/ Fällbart ryggstöd i baksäten 1/3-2/3
PremAir® otsonimuunnin/ PremAir® ozonomvandlande kylarbeläggning
Raitisilman lämmityslaitteisto, 100 % sisäkierto/ Friskluftsvärme med 100 % återcirkulation
Raitisilmansuodatin/ Kupéluftfilter
Näkösuoja/ Insynsskydd
Suojaverkko/ Skyddsnät
Sähkötoimiset ikkunat edessä ja takana/ Elmanövrerade fönster fram och bak
Sähkötoimiset ja -lämmitteiset ulkopeilit/ Elmanövrerade och -uppvärmda yttre backspeglar
Audio Performance 4x20W/ Audio Performance 4x20W
1-levyn CD-soitin/ CD-spelare för en skiva
4 kaiutinta/ 4 högtalare
komea lista ,mutta mitä varten lakisääteisiä varusteita pitää luetella volvon varustelistalla, kuten ABS-jarrut.
ja sitä kaikki nuo kikkeet löytyy jo 25000 autosta ,kuten Citroen C4:stä.
ja sitä kaikki nuo kikkeet löytyy jo 25000 autosta ,kuten Citroen C4:stä.
Opelin vakiovarustelista on harvinaisen lyhyt. Sitikalla se on pitempi. Ja nuo kaikki eivät todellakaan löydy sitikan vakiovarustelistalta. Tärkeimpänä (ja kalleimpana) noista ilmastointi. Jo pelkissä penkeissä (volvossa markkinoiden parhaat, sitikassa huonoimmat) tulee eroa vähintään 1000..2000 edestä.
Volvo V50 on 27000 auto joten pointtisi oli?
No jo on Volvossa vakiovarusteet. Onkohan Audissa (A3), Bemarissa (1-sarja) tai Mersussa (A) tuollaisia vakiovarusteita?
ja sitä kaikki nuo kikkeet löytyy jo 25000 autosta ,kuten Citroen C4:stä.
Eurooppalaiset autonvalmistajat tekivät viime kesänä yhteisen päätöksen siitä, että kaikki uudet autot varustetaan ABS-jarruin, mutta eivät ne taida sentään lakisääteisiä olla.
Listassa mainittu ajonesto sen sijaan on käsittääkseni pakollinen.
Nuo listojen pituudet ovat aika suhteellisia. Kaikilla autonvalmistajilla kun ei ole tapana luetella itsestäänselviä varusteita.
Kerroppas nyt esimerkki sellaisesta valmistajasta joka ei luettele itsestäänselviä varusteita?
Alla tuon edellisen sitikan vakiovarusteluettelo:
merkkasin :llä nuo mielenkiintoiset kohdat.
ABS-jarrut
Hätäjarrutustehostin
* Kuljettajan turvatyyny
Etumatkustajan turvatyyny poiskytkentämahdollisuudella
Sivuturvatyynyt edessä
Verhoturvatyynyt edessä ja takana
* Turvavöiden esikiristimet ja voimanrajoittimet edessä
* Kolmipisteturvavyöt takaistuimilla
Korkeussuunnassa säädettävät niskatuet kaikissa istuimissa
Isofix-kiinnikkeet lastenistuimelle takasivuistuimissa
Ajovalojen pesimet
Sähkösäätöiset- ja lämmitteiset sivupeilit
Avoimien etu- ja takaturvavöiden varoitusvalo mittaristossa
Tuulilasinpyyhkijöiden ajonopeuden mukaan toimiva tihkutoiminto
Takaovien lapsilukko, merkkivalo mittaristossa
Etu- ja takasumuvalot
Saattovalotoiminto keskuslukituksen kaukosäätimessä
MUKAVUUS-, AJO- JA KORIVARUSTEET
* Etusähköikkunat
Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, säätimet ratin keskiössä
Ajotietokone, käyttökytkin oikean viiksikatkaisijan päässä
Ulkolämpötilamittari
* Huoltomuistutin
* Keskuslukitus kaukosäätimellä
* Lukittava polttoainesäiliön korkki
* Kuljettajan istuimessa kolme säätömahdollisuutta, korkeus, pituus ja selkänojan kallistus
* Etumatkustajan istuimessa pituus ja selkänojan kallistuksen säätö
* Takaistuinten selkänojat käännettävissä 2/3 ja 1/3
* Sävylasit
* Ehostuspeilit häikäisysuojissa
* Kaksi kattovaloa, edessä lisäksi kartanlukuvalot
* Valaistu tavaratila
* Radiovalmius, antenni ja johdotukset
* Ohjauspyörän korkeuden ja etäisyyden säätö
* Mustat ovenkahvat, kylkilistat ja puskurien kontaktialueet
* Maille Tryweb kangasverhoilu, kaksivärinen musta/tummanharmaa
Laitetaan tähän nyt vielä uuden opel astran vakiovarusteluettelo:
Huom teksti suoraan valmistajan omilta sivuilta
-----------------
Vakiovarusteet
Turvallisuutesi ja ajonautintosi ovat meille tärkeitä. Siksi uudessa Astrassa on epätavallisen pitkä vakiovarusteluettelo.
- Lapsiturvalliset lukot
- Sähkötoimiset ikkunat edessä
- Ajovaloautomatiikka
- Taittuva virta-avain
-----------------
Mielestäni tuo lista on aika 'sympaattinen' jos sitä vertaa volvon ja sitikan vastaaviin..
Toivottavasti tuo virta-avain vielä taittumisen jälkeen toimii..
jep. uusissa s40 ja v50 volvoissa on tosiaan ongelmia ilmastoinnin suhteen, kokeilkaa onko sisätilan matto märkä apukuskin puolelta edestä, jos näin on niin kondenssivesiputki on irti liitoksestaan. ei muutaku autokorj.
On niitä eroja kyllä muuallakin, ainakin lapsiperheen näkökulmasta katsottuna.
Kyllä se oli tuo tavaratila joka ainakin meidän perheessä ratkaisi valinnan, volvoakin käytiin kokeilemassa ja kyllä se niin oli kuin tuulilasissakin sanottiin, lastenrattaita on ihan turha volvoon yrittää änkeä.
Hyvä auto se volvokin oli, kahden aikuisen ja kahden n. 10 vuotiaan lapsen kanssa....mutta ei vauva ikäisen.
Vuoden vanhan s40:n omistajan voin vain todeta omat kokemukseni:
Huonot puolet:
- takalasi huurtuu, lämmitintä pitää käyttää
- vakiotuulilasinpyyhkimet heikot, tekevät kalvoa ilman säännöllistä puhdistusta
- viitoskoneella syö sen yhden sylinterin verran enemmän, toisaalta kivasti vääntöä
Hyvät puolet:
- ajamisen iloa
- erinomainen talviauto, huurteenpoisto/ilmastointi erinomaisia, ketjun aoittajalla täytyy olla ongelmia
- hienot ajo-ominaisuudet niin talvella kuin kesällä
- kolariturvallinen, tuli tämäkin tahtomattaan testattua kun isompi tuli kylkeen. Minimaaliset vauriot - hiljainen kun mikä, ei edes kolarin "poks" kuulunut sisään.
- vaivaton, s40/v50 nelihenkiselle perheelle hyvä silloin kun mukulat ovat pienempiä
offtopiccia, mutta:
Loistava valinta sitikalta ottaa vakionopeudensäädin mukaan vakiovarusteisiin. Maantiellä eniten ärsyttävät nuo edestakaisin pumppaavat: Vaikka jätät reilusti yli 100m turvallisuusväliä, niin vähän ajan päästä joudut trimmaamaan omaa vakionopeudensäädintä ensin alas, ja sitten taas ylös kun etummainen älyää vihdoin painaa kaasua.
Jos kaikissa autoissa olisi vakionopeudensäädin, niin varmasti helpottuisi maantiellä ajelu samalla kun turhat ohitukset vähentyisivät sitä mukaa kun noita opitaan käyttämään.
Tuo vakionopeudensäädin saisi olla mielestäni vakiona joka autossa. Aina omassakin ajossa on pientä nopeuden vaihtelua, ei nyt mitään suurempaa mutta ehkä toisia hieman parempia kuskeja haittaavaa.
Turvallisuutesi ja ajonautintosi ovat meille tärkeitä. Siksi uudessa Astrassa on epätavallisen pitkä vakiovarusteluettelo.
- Lapsiturvalliset lukot
- Sähkötoimiset ikkunat edessä
- Ajovaloautomatiikka
- Taittuva virta-avain
-----------------
Mielestäni tuo lista on aika 'sympaattinen' jos sitä vertaa volvon ja sitikan vastaaviin..
Mielestäni aika "sympaattinen" on koko tuo Opel maahantuojan sivusto. Ohessa esim. Astra Wagon 1,8 AT cosmon vakiovarustelista:
16-tuuman Kevytmetallivanteet - Dynamic - rengas 205/55R16-91H
3-puolainen nahkainen ohjauspyörä
ABS-jarrut
Ajovalojenpesulaite
Aktiiviset niskatuet
Aurinkolasien säilytyslokero
Beaty Pack:
- Tummennetut takasivulasit ja takaoven lasi, mustat pilarit (paitsi väri 2HU), hopeanväriset kattokiskot, sivuikkunoiden alakromilista
CD Radio MP3 toiminnolla
Ilmastointilaite, A/C
Korinväriset ovenkahvat (ulkona)
Korinväriset puskurit
Korinväriset sivulistat
Kynnyslista
Lämmittettävät etuistuimet
Mustat pilarit
Radion asennussarja - vain CD30 MP3 laitteelle
Sähkölämmitteiset ja -säätöiset taittuvat ulkopeilit, korinväriset
Sivuikkunoiden kromilista
Taitettava avain
Täysikokoiset etuturvatyynyt sivuturvatyynyt edessä sekä turvatyynyverhot
Tilaa säästävä vararengas, teräsvanteella
Valaistuspaketti: Kaksi lukuvaloa edessä ja takana. Meikkipeilien valaistus. Akun purkauksen esto.
...Toisaalta ei se Volvon henkilöajoneuvojen maahantuojan sivustokaan täydellinen ole. Esittelevät ainakin vielä helmikuussa 2005 mallivuoden 2004 tietoja (V50 - tiedot - lisävarusteet). Ja toinen hauska seikka kertonee jotain volvon vakiovarusteista, sellaista listaa ei hevillä löydy -> lisävarustelista on toki heti näytillä. Hinnaston pdf versiosta jotian vakiovarusteita löysin. Silti, Volvon sivuston on OK, ja Opelin aunuksesta.
Koska tuollainen V50 perheessä on, voinen kommentoida.
Mielestäni se ei ole "premium"-auto.
Perustelut:
- Hankalasti määriteltävä laadun tuntuma on kateissa. Vastaava Ford tuntuu laadukkaammalta. Volvo on muovisen, jopa kumisen oloinen.
Autossa on suunnitteluvirheitä erityisesti ergonomiassa, mikä Volvon tapauksessa vaikuttaa huvittavalta.
- esimerkiksi keskikonsolin säätimien muotoilu ja sijoittelu on aivan onneton. Nappulat ovat liian pieniä ja liian lähellä toisiaan. Tilanäytön lisääminen "inforuutuun" ei paranna vain heikentää kuljettajan tiedonsaantia.
- käsijarrukahva ei istu koloonsa, sormi jää väliin.
- selkänojan kallistussäädön säätöpyörä on erittäin hankalan takana ja kapoisessa raossa.
- jarrupoljin on liian lähellä keskitunnelin seinämää: jalka ei mahdu kaasulle. Kengän koko tavanomainen 43.
- litteän keskikonsolin takana oleva lokero on hyödytön.
Myös ajettavuudessa on selkeää vikaa:
- Nokian Hakkapeliitoilla ratti tärisee maantienopeuksissa ikävästi. Voi toki johtua tasapainotuksestakin.
- 1.8 -moottorisen suuntavakavuus kuormattuna maantienopeuksissa em. renkailla on heikko. 2.4-moottorinen on parempi.
Vertailen etupäässä S60:een, joka on täysin toisenlainen em. seikoissa.
Mielestäni se ei ole "premium"-auto.
Perustelut:
- Hankalasti määriteltävä laadun tuntuma on kateissa. Vastaava Ford tuntuu laadukkaammalta. Volvo on muovisen, jopa kumisen oloinen.
Autossa on suunnitteluvirheitä erityisesti ergonomiassa, mikä Volvon tapauksessa vaikuttaa huvittavalta.
- esimerkiksi keskikonsolin säätimien muotoilu ja sijoittelu on aivan onneton. Nappulat ovat liian pieniä ja liian lähellä toisiaan. Tilanäytön lisääminen "inforuutuun" ei paranna vain heikentää kuljettajan tiedonsaantia.
- käsijarrukahva ei istu koloonsa, sormi jää väliin.
- selkänojan kallistussäädön säätöpyörä on erittäin hankalan takana ja kapoisessa raossa.
- jarrupoljin on liian lähellä keskitunnelin seinämää: jalka ei mahdu kaasulle. Kengän koko tavanomainen 43.
- litteän keskikonsolin takana oleva lokero on hyödytön.
Myös ajettavuudessa on selkeää vikaa:
- Nokian Hakkapeliitoilla ratti tärisee maantienopeuksissa ikävästi. Voi toki johtua tasapainotuksestakin.
- 1.8 -moottorisen suuntavakavuus kuormattuna maantienopeuksissa em. renkailla on heikko. 2.4-moottorinen on parempi.
Vertailen etupäässä S60:een, joka on täysin toisenlainen em. seikoissa.
Mielenkiintoista oli se, että kyseistä autoa hehkutettiin Helsingin Sanomien autoliitteessa niin premiumiksi, niin premiumiksi....
Plus että se on voittanut useita eri testejä, kultaisen ohjauspyörän (saksassa), AWD mallia ovat kilvan hehkuttaneet kaikki koeajajat.
Voi olla etteivät tuollaiset lyhyet testit paljasta auton todellista luonnetta ja se näyttää/tuntuu paremmalta kuin onkaan. Tosin yhtään testiä ei tietääkseni ole tehty tuolla foordin 1.6 koneella, joten tuo suuntavakavuus ongelma saattaa pitääkin sen kohdalla paikkansa.
Outoa silti, koska testeissä auton ohjausta on kehuttu juuri suuntavakavuuden puolelta.
Ratin täristäminen on selkeästi tasapainotuskysymys. On aivan turha tulla tänne foorumille väittämään että uuden auton ratti tärisee jostain muusta kuin tasapainotus syystä. Sitäpaitsi olin siinä uskossa että V50:ssä on isoveljiensä tavoin sähköhydraulinen ohjaus jonka läpi tärinät eivät edes voi kulkeutua.
Itse olen tehnyt yhden lapinreissun (omaa tyhmyyttäni) todella epätasapainoisilla peltivanteilla S80:llä - ja 100km/h:n vauhdissa tärinää tuntuikin kaikkialla muualla paitsi ratissa. Etuvanteet olivat ihan yhtä pahasti pielessä kuin takimmaisetkin mutta sähköhydraulinen ohjaus nieli ne tärinät.
Käsijarrukahva on todella idioottimaisesti sijoitettu, mutta noille penkkien säätörullille ei taida paljoa voida. Auto ei ole niin leveä kuin isoveljensä, mutta penkit on silti pyritty pitämään samankokoisina. Ahdastahan siinä säätimille tulee.
Keskustan ohjauspaneeli on olevinaan ergonominen/futuristinen, mutta pahoin pelkään että ericssonin entinen suunnitteluosasto on viimeinkin päässyt volvon käyttöliittymään käsiksi. Niin epävolvomainen se on. Muistuttaa aivan liikaa Audin ja Bemarin vastaavia infoähkyliittymiä.
Noille tärinöille on varsinkin talvisaikaan yksi varsin luonnollinen selitys: johonkin kohtaan vannetta saattaa jäädä lumi/jääpaakku, joka sitten luonnolliseti saattaa täristää. Ainakin omassa autossani (ei Volvo) on sellaista selvästi ollut havaittavissa. Yö lämpimässä autotallissa on aina korjannut asian.
Ai niin: http://www.vibilagare.se/nyhet.asp?guid=BC3E7DE2-D667-4984-BF3A-832C929B85A8
Vaikka eihän tuo tietenkään mitään merkitse...