KOKEMUKSIA DIESELAUTOISTA TÄLTÄ VIIKOLTA-KUN PAKKASTA -16...-22 C
1. Ford Mondeo: lämmityslaite lakkasi tuottamasta lämpöä kesken ajon.
2. Volvo 850 ei lähde apuakullakaan käyntiin. Naftakäyttöinen lisälämmitin oli kuulemma toiminut vain 2 ensimmäistä vuotta.
3. Fiat Ducaton turbo hajosi ja öljyt lensi moottoritilaan. Ajaa saattoi ilman ahdintakin.
Nämä tuli mieleeni, kun starttasin bensa-autoni pihassa ilman lohkolämmitintä, ja nautin alle vartissa lämpimästä kyydistä.
Mites on Hondamiehet; kestääkö nakut pikkupakkasia?
p.s. enkä ole missään autokorjaamossa töissä, kaverien autoissa vaan nyt sattui tällaiset kommellukset.
2. Jos hehkut ei toimi, on sama kuin yrittäisit saada bensakonetta käyntiin ilman rikastinta. (Dieseliin pitää tietysti tankata talvilaatua)
3. Turbo on rakenteeltaan käsittääkseni aivan sama olipa diesel tai bensa, eli myös bensakoneesta voi turbo hajota, jos ei saa voitelua.
Eli yhteenvetona , myös bensakoneesta voi löytyä samat ongelmat.
Meillä oli -26 pakkasta tänä aamuna ja Scania lähti käyntiin ilman lämmitystä, lämmintä ei hytissä kylläkään ollut vielä tunninkaan päästä (moottori ja jäähdytysneste määräkin on tietysti hivenen suurempi kuin henkilöautossa), mutta mitään ei tietääkseni hajonnut (ei tietysti tee vehkeelle hyvääkään). Kyllä diesel kestää pakkasta ja lähtee yllättävän hyvin käyntiinkin jos on paikat kunnossa ja vehkeet huollettu. Tietysti, olisi ehkä hyvä tekniikan kannalta, jos eivät lähtisi käyntiin lämmittämättä kovilla pakkasilla.
Auto kolme päivää -18 ... -22 asteen pakkasessa.
Sisään, avain lukkoon, kääntö, "Wait: Preheating" (normaali muutaman sekunnin hehkutus), avaimen kääntö, kone hörähtää kolahtaen käyntiin.
Ennen kuin lumi on putsattu auto on sisältä lämmin sähkövastuslämmityksen takia.
Kaiken kaikkiaan kokemukset diesel-bemusta talviautona on paremmat kuin edellisestä bensa-volvostani (lämpimyys, käynnistyminen, ajettavuus).
Kaikki Audit ovat toimineet erinomaisesti, myös kovemmissa pakkasissa kuin nyt vallitsee.
Otsikon voisi kirjoittaa toisinkinpäin, 90 % henkilöautokannasta on bensa-autoja. Eiköhän moninkymmenenkertainen määrä niitä ole hyytynyt käynnistyksen vaivoihin, jolloin bensa-autot jäävät lukumäärällisesti parkkiruutuun tai paljon enemmän tien poskeen. Näin voi samalla lopettaa Urbaanilegendan dieselistä, kulkevathan jakeluautot, taksit, bussit, rekat ongelmitta tekniikan puolesta. Yleensä ei huomioida akun varausta, näillä pakkasilla antaa akku enää murto-osan käynnistysampeereista. Suurimman murheen ei tee moottoritekniikka, vaan välinpitämätön autoilija. Toimihan auto +-0 asteessa lyhyissä pyräyksissä, mikesi sitten -20-30 ast pakkasissa? Vika on usein korvien välissä.
Kun pakkasta on tarpeeksi, dieselit eivät enää kulje kunnolla.
20 asteen pakkanen ei näitä ominaisuuksia vielä tuo esiin, eihän se ole mikään erityisen alhainen lämpötila. Itä- ja Pohjois-Suomessa sen sijaan oli yli 30 asteen pakkasia, ja dieselautojen ongelmat pääsivät viime viikolla jopa TV-uutisiin.
EDIT: itse jouduin käynnistämään bensa-autoni ilman esilämmitystä -28 asteen lämpötilassa - totta kai ilman mitään ongelmia. Kokemukseni mukaan jos bensa-auto on pitkään -35 asteen pakkasessa ilman lämmitystä (lohkolämmitintä tms.), käynnistyminen on jo vähän epävarmempaa. Yleensä sen kuitenkin saa käyntiin jos akku on kunnossa, ja sen jälkeen ei ole ongelmia (ainakaan moottorin suhteen). Eli ei jätä tielle.
torstai yönä (täällä pohojosessa) -32 astetta pakkasta, kun lähdin töistä! Niin se vaan dsl passatti toimi ja palveli työmatkan nikottelematta. Oulun seudulla ollut melkein koko loppuviikon -26 ja ylimmillään -32 astetta pakkasta, silti JOKA päivä DIESELI volkkari on vienyt töihin ja takaisin kiitos siitä.
Artinen laatu polttoaineena, uudet polttoainesuodattimet ja moottorin esilämmitys ennen käynnistystä antavat dieselautoilijoillekin paremmat mahdollisuudet selviytyä. Jos vielä autossa on polttoaineen esilämmitin, ei tielle jäämisestä ole pelkoa.
EDIT: uutinen, jossa kerrotaan mm. dieselautojen ongelmista Etelä-Karjalassa: http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=207540&search=dieselautoilla%20ongelmia
Testasin vahingossa oman diesel Passattini pakkasenkeston -22 asteen pakkasessa. Olin autoa illalla roikan nokkaan laittaessani uohtanut sisätilanlämmittimen 2 asentoon, kun taloyhtiön sulakkeet kestävät vain puolitehoa.
Aamulla sitten auto pahaa aavistamatta käyntiin normaalia pitemmän hehkutuksen jälkeen. Ei siinä mitään kaikki toimi kuten pitääkin, ainoastaan käynti oli varsin karkean kuuloista eivätkä lämmöt ihan äkkiä nousseet moottorissa. Eli kyllä tällaiset huolletut pelit saa ihan hyvin käyntiin kovemmistakin pakkasista, eri asia sitten on että kannattaako rajoja kokeilla.
Eli alkuperäiseen kysymykseen: kyllä ne kestää sen siinä kuin bensakoneetkin kunhan huollot ja polttoaineet on kohdillaan. Lämpöä ei tule kaupunkiajossa liikoja sisälle, mutta penkinlämmittimet ja sisätilanlämmitin auttavat kummasti.
Vastaa minun näkemystäni (ja ao. uutisen tietoja): nykyautot toimivat kyllä -20 pakkasasteen tienoilla hyvin - toimintavarmuus mitataan kun pakkanen ylittää -30 astetta.
Yleensä lähden diesel Passatillani tolpan päästä. Ulkoa ja sisältä esilämmitetyllä autolla ei ole mitään ongelmia näillä pakkasilla.
Nyt jouduin viikolla lähtemään 3 kertaa ilman moottorin esilämmitystä. Kaksi kertaa kaikki sujui normaalisti (pakkasta noin 19-20 astetta), mutta käynnistysongelmat tulivat kun Passat vietti kaksi vuorokautta noin -20 celsius asteen lämpötilassa.
Käynnistelin autoa noin kymmenen minuuttia. Ekalla kerralla tein viisi erillistä hehkutusta, mutta Passat ei käynnistynyt. Vähän taukoa ja taas viisihehkutusta, sama lopputulos. Aikani lepuuttelin akkua käynnistysyritysten välissä ja samaa ideaa käyttäen sain Passatin vihdoin starttaamaan.
Liekö hehkutulpat uusimisen tarpeessa? Autolla on ajettu nyt noin 176 tkm. Sinällään olen tyytyväinen, että autoni saa vielä liikkeelle -20 asteen lämpötilassa. Webastoa en viitsinyt jälkiasenuttaa, sillä se olisi tullut kohtuuttoman kalliiksi.
Nelivetoinen diesel Passat kuluttaa noin litran etuvetoista enemmän ja ilmeisesti tuo sen takia hyötyä auton lämmitysnopeuteen sähkövastuksen avuksi. Passat lämpenee paljon nopeammin kuin oletin ennen auton ostamista.
Edelleen aion jatkaa dieselautoilla, sillä ne tarjoavat upeat vääntöominaisuudet jo alakierroksilla ja polttoainekulut pysyvät kurissa. Bye, bye bensa, ei ole tullut yhtään ikävä edes näillä pakkasilla.
En muista tiedä, mutta olen ajellut tällä viikolla noin 25 - 40 asteen pakkasessa ympäri Suomea laina-autolla enkä kertaakaan ole käyttänyt lohkoa. Auto on Ford Focus 1.8 tdi ja kone kehrää kuin kolli ja lämppäristä tulee suht vikkelään mukavan lämmintä. Tuulilasin lämppäri (piuhat lasissa) estää turhan krapaamisen ja persausten lämmitin pitää muut paikat lämpöisinä.
D-Power: Kyllä on melkoisella varmuudella tulppia pimeänä. Minulla kävi muutama vuosi sitten kuvaamallasi tavalla ja silloin oli Golfista 2 hehkutulppaa rikki.
Tupo, mitä uudet hehkutulpat mahtavat maksaa? Saako niitä tarvikeosina?
Ford Focus C-Max 1.6TDCi lähti nikkotelematta 24 asteen pakkasesta. Kummallisinta on, ainakin tälläselle ensimäistä dieseliään ajavalle, kovin lyhyt, 2-4 sekunnin hehkutus. Edes CVT-automaatti ei (toistaiseksi) ole pakkasessa hyytynyt.
Malli Biltema hehkut n. 6,-/kpl. Motonet ym. tarvikeliikkeet siinä 12,-/kpl. Joten investoinnista ei ole kyse, hehkujen vaihtoväli on pyöreästi n. 150.000 km, jolloin käynnistys on kovilla pakkasilla normaalia. Huonot hehkut eivät auta kesälläkään käynnistystä, kunnossa on oltava. 1 pimeä hehku hankaloittaa käynnistystä, joten ne kannattaa pitää kunnossa, aivan kuten tulpat bensa-autossa. Tarvitseehan bensa-auto apua koko ajan palamistapahtuman yhteydessä. Diesel ei, paitsi pikahehkutuksen yhteydessä.
Tuota luokkaa ne hinnat on. Vaihtoväli voi kuitenkin olla paljon lyhyempikin. Hehkut on kulutusosia, kuten polttimotkin. Joskus kestää pitkään, mutta huonolla tuurilla ei. Jos tulppia alkaa mennä "jatkuvasti" on syytä tarkistaa ajoitus ja suuttimien kunto.
-16...-22 C astetta ei ole vielä edes pakkasta. Ongelmat yleensä alkavat, kun lämpötila menee -35 C alle ja yleensä johtuvat huoltamattomuudesta, huonosta huollosta tai tumpeluudesta.
Myös joissain Etelä-eurooppaan tehdyissä automalleissa voi olla ihmeellisä ongelmia esim. huohottimen jäätyminen.
Lämpöongelmat johtuvat paremmasta hyötysuhteesta. Eihän sähkömoottorikaan paljoa tuota lämpöä vaan energia käytetään pyöritykseen.
Nämä legendagt dieseli ja pakkanen, kuuluu oikeasti niihin Urbaanilegondoihin, jo -60 ja seitsekymmentäluvulla ovat kaikki julkinen liikenne liikkunut dieselillä. Ainoa mikä säännöllisesti tökkii on yleensä meidän 100 vuotinen raideliikenne. Eikä sekään polttoaineen takia, puhuttamattakaan julkisesta liikenteestä. Ne jos mitkään kulkee, oli pakkanen mikä vain. Yleenswä bensa-autot seisovat milloin mistäkin syystä tienposkessa -30 asteen pakkasessa .Bensa-autolle annetaan apuvirtaa tai jätetään seisomaan. Tämä on edelleen fakta.
Olen ajanut myös bensa-autolla Lapissa. Sanottiin mitä vain hyytymisrajasta, niin usein on bensa-auto ruvennut nikottelemaan pahassa pakkasessa. Polttoaine toimii, yhtä hyvin kuin diesel, näissä ei ole eroa, ero on auton toimivuudessa. Jos autoa ei ole huollettu, ongelmia tulee, aivan varmasti.
Mitä jos Saksaan tulisi -30 pakkanen. 90% bensiiniautoista hyytyisi, tämä on aivan varma. Suomessa silti pidetään vanhaa myyttiä elossa, yleensä henkilöiden toimesta jotka eivät tiedä miten diesel toimii. Se on tätä Urbaanilegendaa, mututeoriaa, nime miksi haluat.
Tuo huoltohan niissä kaikkein tärkein tekijä on. Akusta lähdetään, jos se on hieman heikohko jo kesällä niin talvella pomppaa. Pakkanen vie kapasiteettia rutosti ja kyky ottaa varausta heikkenee myös. Toinen tekijä on polttoaine. Bensassa ei väliä kun ei ole erillisiä kesä- ja talvilaatuja, mutta naftakoneessa tankki ihan tyhjilleen kun tulee talvilaatu mittareihin ja sitten täyteen.
Kolmas seikka on polttoainejärjestelmän kunto, erityisesti pa-suodattimet. Vaihto syksyllä tai siinä talvilaatuun siirtymisen alla, vesi jäätyy suodattimissa ja siirtoputkissa ja ongelmia seuraa. Neljäs on jäähdytysnesteen pakkaskesto. Ei pitäisi olla ongelmia jos ei ole tarvinnut vettä lisäillä ja huolto-ohjelmaa on noudatettu, silloin pitäisi olla riittävät myrkyt aina kierrossa.
Bensakoneetkin kärsii taas nykyään (osa) kylmyydestä, imuilman esilämmitys on aika harvinaista nykyään ja mitäs tapahtuu kun kone huohottaa imusarjaan kosteaa öljyistä ilmaa ja siellä liikkuu ilmaläppä säännöstelemässä koneeseen tulevaa raikasta ulkoilmaa? Jäähänhän se tomahtaa helposti ja sitten yleensä kone tukehtuu kun läppä jää korkeiden kierrosten asentoon ja saavutaan kaupunkiryömintään. Jäähdytyskierto, kennojen koko yms. on kanssa alkanut pikkuhiljaa menemään osalla valmistajista heikompaan suuntaan, harmin paikka.
Mutta ne markkina-alueet... Siihen tulee kyllä parannus jos itänaapuri alkaa nousemaan, siellä on talvi ja riittävästi ostajia (jos näin tapahtuu) joiden mielipide siitä "Millainen on hyvä auto talviominaisuuksiltaan" pystyy muuttamaan painotuksia autojen kehittelyssä. Tuskin kukaan haluaa viileäkaapilla ajella, jonka toimintavarmuus normaalissa kelissä (eihän talvi ole ihme) on epävarmaa.
Elektroniikka on yksi osa-alue joka hyytyy kun pakkasta on yli -30C. Pari tuttavaa kertoi toisistaan tietämättä tarinat joissa kaikki mittarivalot vilkkuivat lakkaamatta (autot kävi normaalisti). Toinen oli Modeo ja toinen 607 Peogeot.
Ihan varma en ole, mutta veikkaisin että bensakoneella jää helpommin tienposkeen elektroniikkahäiriön vuoksi kuin dsl-koneella. Sytytys, lambdan/katin avulla tehtävät bensanannostelut yms.
No kestää se!! Mulla on Mersu D240 joku, vm. -83 ja hyvin on pelannu myös pakkasilla.
Itse ajan diesel astralla aj.450 tkm, ei mitään ongemia.
mutta vaikuttaako dieselin "sekakäyttö" toimintaan? Käytän kesälaatua -10 saakka ja talvilaatua sekaan, jos on yli sen.
alkutalven sai ainakin ajaa kesälaadulla.
Dieselpolttoaineen jähmettyminen saattaa aiheuttaa ongelmia myös polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toimintaan: laite sammuu tai nokeentuu pahasti. Tuulilasin nettipalstalle rekisteröityneet voivat lukea asiasta Kysy Ketoselta-palstan tekniikka -osiosta.
Siellä tarjotaan ratkaisuakin ongelmaan.