Älyavain

9 kommenttia

Haluaisin kuulla kokemuksia/näkemyksiä autojen älyavaimista.
Onko niistä hyötyä vai voiko mennä haitan puolellekin?

  
  • Omassa autossa avaimeen tallentuu penkin-, ratin-, peilien-, lämmityslaitteen- ja radionsäädöt muistiin. Vaimon avaimeen tietysti hänen omansa, on kätevää kun ei tarvitse näiden kanssa pelleillä.

      
  • Omia kokemuksia ei (vielä) ole, mutta muistan lukeneeni jostan testistä tai kolumnista moitteita talvikäytön osalta:

    Saavut autolle, joka tunnistaa älyavaimen olevan lähellä ja saat oven avattua ilman avainta tai napin painallusta, istut sisälle ja painat käynnistysnapista koneen käyntiin avaimen ollessa edelleen taskun pohjalla. Ja sitten nousetkin autosta ulos rapsuttamaan jäät pois ikkunoista. Ja siihen se älyavaimen äly sitten loppuukin, kun auto sammuu. Eipä tullut ingenjööri sitten ajatelleeksi pohjolan talvisia olosuhteita älyavainta suunnitellessaan.



    [Dom muokkasi tätä viestiä 10.08.2007 klo 14:18]
      
  • Lainaus:
    10.08.2007 klo 14:17 Dom kirjoitti
    ikkunoista. Ja siihen se älyavaimen äly sitten loppuukin, kun auto sammuu. Eipä tullut ingenjööri sitten ajatelleeksi pohjolan talvisia olosuhteita älyavainta suunnitellessaan.



    miten se auto nyt muka sammuu?

      
  • Ajan silloin tällöin edustusautoluokan autoa, jossa penkit ja peilit säätyvät kohdalleen automaattisesti. Ominaisuus on varsin hyödyllinen, sillä kyseisessä autossa penkkiä yms. saa säädettyä vähän liiankin hyvin. Eli kyseinen ominaisuus helpottaa elämää auton hintatason mukaisesti.

      
  • Haluaisin oikeasti tietää että mikä saa taviksen kirjoittamaan tänne hetken mietittyään ja tyrmäämään järjestelmän jota SUURET AUTONVALMISTAJAT ovat kehitelleet? Ei ole teille tullut mieleen että MONI insinööri jotka ovat paitsi todettu fiksuiksi niin ovat myös alan asiantuntijoita ovat tuota JÄRJESTELMÄLLISESTI kehitelleet SEKÄ TESTANNEET pitkään jotta ovat voineet todeta KANNATTAVAKSI tuoda myyntiin jolloin ovat siis arvioineet sen paitsi olevan kätevä ja tarpeellinen niin myös niin toimiva ettei siitä koidu kalliita ongelmia valmistajille? Saati että kirjoitatte 'päätelmiänne' KOKEILEMATTA niitä tai edes tietämättä miten laite toimii!

    'Älyavaimet' ei ole minkään laitteen kunnollinen termi eli älyavain voi olla hyvin erilainen toiminnoiltaan ja toteutuksiltaan. Mitä sillä tarkoitatte? Yli seitsemän vuotta myynnissä ollutta erittäin kätevää kuljettajakohtaista avainmuistia jolloin omalla avaimella autoon noustessa kaikki säädöt radiota myöten säätyvät sinun asetustesi mukaisiksi?

    Vai tarkoitatteko 'avaimetonta systeemiä' eli että avain täytyy vain olla taskussa ja ovet avautuvat kahvasta vetämällä tai kahvan nappia painamalla ja auto käynnistyy napista?

    Entä uusinta piirrettä jossa avaimeen tallentuu auton järjestelmien vikailmoitukset joka siis SÄÄSTÄÄ huoltoaikaa ja -kustannuksia kun ei tarvitse jonottaa autoa huoltohalliin vaan voi vain kävellä avain taskussa sisään huoltotiskille ja voidaan heti määritellä miten kannattaa edeta?

    Muuten: muistaakseni jo 90-luvun Bemuissa oli avaimen lataus virtalukosta joten patterien loppuminen on tuskin ollut ongelma, nykyisissä taas sähkön kulutus on niin pientä ja akkujen ikä niin pitkä että käyttöaika on äärimmäisen pitkä. Ja kyllä ainakin omassa autossa pääsee käyttöohjekirjan mukaan vara-avaimella sisään.

    Ainoa huono asia jonka olen todennut on joissain autoissa olevat kapeat tunnistuskentät jolloin täytyy JOSKUS takaluukulle mennessä kävellä kuskin tai matkustajan oven 'ohi' ennen luukun avaamista.

    Mitä ihmeen järkeä on joutua kaivamaan taskuja varsinkin jos on kädet täynnä, minusta ainakin on paljon fiksumpaa vain avata ovi ja painaa napista käyntiin: dieseleissä hehkutuskin hoituu automaattisesti. Ja jopa bensakoneissa käynnistys on käynnistysnapista niin paljon nopeampaa että sillä aikaa kun muuten olisi vain kännistänyt auton onkin ehtinyt laittaa myös turvavyön päälle. Kuullostaa vähältä mutta on kätevää ja karsii aivan turhia rituaaleja.

      
  • Lainaus:
    10.08.2007 klo 23:39 mhj kirjoitti
    Oma ratkaisuni asiasta on, että autoon, jota olen ostamassa en tule valitsemaan ns. älyavainta.

    Noh noh, tutustupa asiaan vielä vaikka koeajossa. Tokihan näitä kauppaavilla liikkeillä on tuotteet myös esittelyssä.

    Jos 'keyless go' toimii läheskään yhtä hyvin kuin esimerkiksi Bluetoothia tukeva autosoitin kännykän kanssa, niin enpä miettisi kahta kertaa. Tuollaisen kanssa et voi koskaan saada sakkoa kännykkään puhumisesta etkä sotkeudu johtoihin, koska känny on laukussa tai taskussa, missä lienee.

      
  • Käytettäessä älyavaimia, niin ei tarvitse
    - isoa pompottavaa avainnipua kuljetella taskussa,
    - hankkia vyöhön jojoa, jotta pääsee vääntämään ovia avaimella auki
    - ei kulu taskut puhki
    Toki elektronisissa avaimissa on ongelmansa, mutta kuluvat ne mekaanisetkin avaimet.

    Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole ollut mitään ongelmia älyavaimen kanssa (kop, kop), toki varaparisto on syytä olla lähellä, tämähän koskee kaikkia paristoilla toimivia laitteita.

    [clacson muokkasi tätä viestiä 02.09.2007 klo 09:05]
      
  • Nykyautoihin yleensä riittää yksi avain, siis myös "älytön"?
    Monessa KAKE?
    Mites jojon (toisella kotimaisella: redanredan) kanssa onnistuu avaimen tökkäys virtalukkoon? :sunglasses:

      
  • Koska käytetyillä autoilla ajan, en ostaisi autoa jossa on sähköiset penkin säädöt, on älyavain tai ei. Mieluimmin avainkin ns. perusavain. Mitä vähemmän elekroniikkaa ja pieniä sähkömoottoreita, sitä vähemmän vikoja. Omassa autossani tosin sähköikkunat ja keskuslukitus kauko-ohjaimella ovat toimineet moitteitta, mutta vaimon autossa olen molempia joutunut korjaamaan. Ei siis lisää moottoreita.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit