menikö tyhjäkäyntimoottori

61 kommenttia
«13

auto on honda accord. moottorin merkkivalo syttyi ja sen jälkeen auto ei käyny tyhjäkäyntiä ollenkaan vaan sammu heti kun kytkimen paino pohjaan. paitsi kylmällä koneella kävi. mutta moottorin merkkivalo sammu ja korjaamolla tietokone näytti viaksi pakokaasu kierrätksessä ongelmaa. se kuitattiin pois ja auto rupes käymään tyhjäkäyntiä mutta laskee aluksi ihan 2-300 kierroksen kohdalle ja nousee siitä vain 500 kierrokseen. korjaaja kokoajan räpelsi tyhjäkäynti moottoria ja meinasi että se on rikki. onko nuo oireet tyhjäkäyntimoottoriin kuuluvia kun uusi maksaa 500e ei viittis turhaan ostella.

  
  • "tyhjäkäyntimoottori"

    Aivanpa tulee väkisin mieleen "männänpalautusjousi". Näemmä tietokoneajan tultua seos- ja tyhjäkäyntiruuvin kääntäminen hoidetaan ruuvimeisselin sijasta vain ja ainoasataan sähköisesti, rukkaamalla koneeseen kytketyn tietokoneohjelman avulla säätöarvoja, tuo käskyttää murikan päässä olevaa pienikokoista sähkömoottoria vääntämään ruuvia suuntaan jos toiseensa. Taitaapa olla rauska, ruuvi jumis tai kontaktihäiriö piuhas...

      
  • Oireet viittaa enemmänkin sinne EGR:n puolelle aivan kuten vikadiagnostiikkakin ilmoitteli. Tyhjäkäyntimoottori oireilee yleensä eritavalla johtuen luistin takertelusta. Kierrokset heiluu tai jää liian korkealle. Yleensä kysyttäessä kannattaisi kertoa myös auton vuosimalli ja moottorinkoko tai moottorintyyppi. Accorttejakin on tehty varmaan 30-vuotta ja EGR-härdelli niissä on ollut ainakin viimeiset 10-vuotta...

      
  • tarkennan vähän. elikkäs auto on honda accord vuosimallia 1999 ja kone on 2,0.
    tuo egr siihen tietokoneeseen tuli lukeen ja joku venttiili mutta en kereny tarkemmin lukeen kun se korjaaja poisti sen heti. sitä ei kiinnostanu ollenkaan mitä se tietokone ilmoitti vaan oli saanu päähänsä että vika on tyhjäkäyntimoottorissa jo ennenkuin näki edes auton kun kerroin mitä se tekee.

      
  • pystyykö sen tyhjäkäyntimoottorin jotenki mittaan onko se rikki. vai mitä tässä nyt olisi viisain tehdä. on melko kallis osa tilata kun ei ole varma onko se edes rikki.

      
  • Mulla meni yhdestä autosta sytytyksenohjainyksikkö rikki. Oireet olivat samanlaiset eli ei käynyt tyhjäkäyntiä, mutta veto oli muuten normaalia. Ryypyllä eli kylmänä kone kävi korkeammilla kiekoilla ja pysyi käynnissä. Jostain syystä myös pitkän ajon jälkeen lämmin kone kävi tyhjäkäyntiä. Vikaa haettiin sekä bensa että virtapuolelta ja lopulta virranjakajalla sijaitseva ohjainyksikkö osoittautui syylliseksi. Tarvikeosa kustansi tuolloin jonkun 100,- nykyrahassa.

      
  • juu ja viellä semmoinen havainto olis kun auton käynnistää niin ettei kaasuun koske. ovat kierrokset jonku aikaa normaali 900 ja siitä se vajoaa siihen 500 kierokseen. onko tämä tyypillistä tyhjäkäyntimoottorivialle.

      
  • tyhjäkäynti on parantunut kokoajan ja nyt rupeaa olla jo niinkuin ennenki. ehkä vähän alempana mutta ei haittaa. kai se auto korjas itse vian.

      
  • Joskus "ohjelmoi itse itsensä" jos on "raplattu" tai osia vaihdettu.
    Ei tuo vika kylläkään vaikuttanut "ohivirtausvenan" vialta, pikemminkin jokin lämpöanturi tai muu anturi, ehkä imuilmavuoto? :sunglasses:
    Kallis on tuo Hontaan kun maksoi yhteen saksalaiseen pari vuotta sitten reilun satasen! :innocent:

      
  • Imuilmavuodot ei haittaa, jos elektroniikka mittaa ilmamäärää MAP-anturila...

      
  • Joissain on MAF?
    Yleensä kait imuilmavuodot kuitenkin haittaa, siis sitä toimintoa mitä varten tehty? :sunglasses:
    Tarkoitin imuilmaletkuja, mutta imusarjan vuoto voi sekottaa MAPitkin? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    13.10.2007 klo 22:03 JOXA kirjoitti
    Joissain on MAF?
    Yleensä kait imuilmavuodot kuitenkin haittaa, siis sitä toimintoa mitä varten tehty? :sunglasses:
    Tarkoitin imuilmaletkuja, mutta imusarjan vuoto voi sekottaa MAPitkin? :sunglasses:


    Minun tietojeni mukaan kaikissa Accordeissa on MAP. Enkä vielä allekirjoittaisi tuotakaan, että imusarjanvuoto sekoittaisi MAP:in. Teoriassa imuvuodon ollessa kyseessä, kierrokset vain nousee...

      
  • Jos imusarja vuotaa kannen liitoksesta niin MAP pihalla kuin lumiukko? :sunglasses:
    Tuo on kylläkin oletusta kun en ole MAPpeihin perehtynyt, siis autoissa! :innocent:

      
  • Lainaus:
    14.10.2007 klo 23:39 JOXA kirjoitti
    Jos imusarja vuotaa kannen liitoksesta niin MAP pihalla kuin lumiukko? :sunglasses:


    Eikös MAP mittaa sitä alipainetta nimenomaan imusarjasta? Eikös se imusarjan paine nouse (alipaine pienene) myös vuototilanteessa aivan samalla tavalla kuin se tekee silloin kun painetaan kaasua = avataan kaasuläppää? Samassa ilmatilaahan se on.

    Ei se MAP-anturi tiedä mistä se ilma tulee. MAF eli ilmamassamäärä-mittarilla varustetut moottorit kyllä käy laihalla, jos imusarjassa/putkissa on vuotoja...

      
  • Jos alipaine pienenee niin annetaan vähemmän soppaa, siis käy laihalla vaikka ilmaa tulee "riittävästi" vuodon "ansiosta"? :sunglasses:
    Ei tosiaan tarkempaa tietoa nuista, mutta "maalaisjärjellä" tuntus MAPin painemittauksen olevan virheellinen jos vuoto MAPin jälkeen! :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 16.10.2007 klo 00:02]
      
  • Lainaus:
    15.10.2007 klo 23:59 JOXA kirjoitti
    Jos alipaine pienenee niin annetaan vähemmän soppaa, siis käy laihalla vaikka ilmaa tulee "riittävästi" vuodon "ansiosta"? :sunglasses:
    Ei tosiaan tarkempaa tietoa nuista, mutta "maalaisjärjellä" tuntus MAPin painemittauksen olevan virheellinen jos vuoto MAPin jälkeen! :innocent:


    Mieti tätä asiaa nyt kerrankin päiväsaikaan, niin ehkä se silloin avautuu paremmin...

    Tuo laihalla käyminen tapahtuu nimenomaan vain ilmamassamäärä mittarilla (MAF) varustetuissa moottoreissa ei paineanturilla (MAP) varustetuissa.

    Oli se vuoto sitten missä kohtaa imusarjaa tahansa, niin paine muuttuu koko imusarjassa, ei vain siinä vuodon kohdalla...

      
  • Kyse on kait oikeastaan pyttyihin menevästä ilmamäärästä/alipaineesta imusarjassa? :innocent:
    Kait tuon mittaaminen MAPin tehtävä jotta ECU antaa soppaa "sopivasti"? :innocent:
    Jos irroitetaan koko imusarja MAPpeineen, siis irroittamatta sen johtoliitosta, niin osaako kertoa oikean pyttyihin menevän ilmamäärän/alipaineen imusarjassa ECUlle kun autoa tartataan?
    Jos osaa niin imuilmavuodolla ei tosiaan ole mitään merkitystä? :innocent:
    Päiväsaikaan on tärkeämpääkin miettimistä kuin Uuppelin MAP! :sunglasses:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 17.10.2007 klo 00:02]
      
  • JOXA:
    "Kyse on kait oikeastaan pyttyihin menevästä ilmamäärästä/alipaineesta imusarjassa?"


    Kyllä

    "Kait tuon mittaaminen MAPin tehtävä jotta ECU antaa soppaa "sopivasti"?"

    Kyllä

    "Jos irroitetaan koko imusarja MAPpeineen, siis irroittamatta sen johtoliitosta, niin osaako kertoa oikean pyttyihin menevän ilmamäärän/alipaineen imusarjassa ECUlle kun autoa tartataan?"

    Vaikea sanoa. Tuo tarkoittaisi täyskaasu tilanne eli ruisku antaisi maksimimäärän bensaa. Riippuu kyllä hyvin pitkälti moottorista, että kuinka lähelle normaali-ilmanpainetta mennään sellaisessa tilanteessa missä imusarja on kiinni moottorissa ja kaasuläppä on selällään.

    "Jos osaa niin imuilmavuodolla ei tosiaan ole mitään merkitystä?"

    Niillä ei tosiaan ole merkitystä. Tätä asiaa on tosi vaikea vääntää rautalangasta näin kirjoittamalla. Oletko kuitenkin samaa mieltä siitä, että MAP-anturi sijaitsee imusarjassa? Oletko samaa mieltä siitä, että ilmanpaine on sama koko imusarjassa? Eikö nyt ole aivan sama päästetäänkö sinne imusarjaan ilmaa sieltä imusarjan kaasuläpän puoleisesta päästä vai toisen pään vuotokohdasta? Samalla tavalla se paine nousee koko imusarjassa, paineanturi tunnistaa tämän ja ECU syöttää enemmän bensaa = kierrokset nousee.

    "Päiväsaikaan on tärkeämpääkin miettimistä kuin Uuppelin MAP!"

    Nyt kyseessä on ollut Honda.

      
  • MAP-anturi siis mittaa nimenomaan imusarjan alipainetta. Karkeasti ottaen, mitä enemmän alipainetta, sitä vähemmän bensaa annetaan. Siis kun kaasuläppä on tyhjäkäynnillä kiinni, alipaine on suurimmillaan ja bensaa tarvitaan vähän. Sitten kun on vähän alipainetta, niin silloin menee paljon ilmaa ja tarvitaan paljon bensaa. Imuvuoto vaikuttaa teoriassa kuin olisi kaasuläppä hieman auki.

    Mutta eihän se ihan niin yksinkertaista käytännössä ole. Tuon lisäksi kaasuläpän asentoanturi kertoo ECUlle paljonko läppä on auki. Näiden + muiden antureiden (mm. kampiakselin anturi, lämpöanturit) tietojen perusteella ECU sitten päättelee paljonko sitä bensaa tarvitaan. Mennäänkö kaasu pohjassa isoo mäkee pienillä kierroksilla, vai kiihdytetäänkö kaasu pohjassa jne. Tyhjäkäynnillä sitten lisäilmaventtiili, eli tyhjäkäyntimoottori annostelee kaasuläpän ohi ilmaa tyhjäkäynnille sopivasti, eli pyrkii pitämään tyhjäkäynnin sopivana.

    Toinen vaihtoehto, MAPin sijasta, on sitten ilmamäärämittari. Se mittaa "suoraan" imusarjan läpi menevän ilmamäärän. Siinäkin on tietysti kaasuläpän asentoanturi + muut anturit ja myöskin lisäilmaventtiili.

    En ole autoalan ihmisiä, mutta näin olen asiat käsittänyt muutaman auton MAPpeja MAFfeja tutkiessani.

      
  • Kyllä, Rape olet aivan oikeassa. ECU todennäköisesti menee vikatilaan, jos MAP-anturin ja kaasuläpän asentoanturin antamat tiedot poikkeaa paljon toisistaan, tämä tosin riippuu siitä antaako kaasuläpän asentoanturi läpän "tarkan" asennon vai onko se vain joutokäynti/täyskaasu-kytkin.

    Mitattiin ilmamäärä millä ahansa, niin lopullinen hienosäätö tehdään kuitenkin lambda-anturin antamalla takaisinkytkennällä (moottorin/anturin ollessa lämmin). Usein moottorinohjaus on suunniteltu, niin että vaikka jokin antureista hajoaa, niin autolla pystyy silti ajamaan.

    Pienet imuilmavuodot ei kuitenkaan saisi MAP:illa varustettua moottorinohjausta häiritä...

      
  • Minä:
    "Jos irroitetaan koko imusarja MAPpeineen, siis irroittamatta sen johtoliitosta, niin osaako kertoa oikean pyttyihin menevän ilmamäärän/alipaineen imusarjassa ECUlle kun autoa tartataan?"

    Uuppelisti:
    Vaikea sanoa. Tuo tarkoittaisi täyskaasu tilanne eli ruisku antaisi maksimimäärän bensaa. Riippuu kyllä hyvin pitkälti moottorista, että kuinka lähelle normaali-ilmanpainetta mennään sellaisessa tilanteessa missä imusarja on kiinni moottorissa ja kaasuläppä on selällään.

    Tarkoittaa kait paremminkin "nollakaasutilannetta" koska imusarjan paine sama kuin ulkoilman, siis ei alipainetta?
    Tuota juuri yritän "rautalankasta vääntää" että vuoto imusarjan ja lohkon välistä PIENENTÄÄ imusarjan alipainetta, mistä pitäisi "vääntää" että fysiikan lait tulisivat tutuiksi?
    :innocent:

      
  • Lainaus:
    18.10.2007 klo 00:01 JOXA kirjoitti
    Tarkoittaa kait paremminkin "nollakaasutilannetta" koska imusarjan paine sama kuin ulkoilman, siis ei alipainetta?
    Tuota juuri yritän "rautalankasta vääntää" että vuoto imusarjan ja lohkon välistä PIENENTÄÄ imusarjan alipainetta, mistä pitäisi "vääntää" että fysiikan lait tulisivat tutuiksi?
    :innocent:


    Jos nyt oikeasti lukisit näitä juttuja päiväsaikaan, niin ehkä viimein ymmärtäisit, kokeile edes.
    Kyllä se on "täyskaasu" tilanne silloin, kun imusarja on normaali ilmanpaineessa eli lähes sama tilanne, kun kaasupedaali on pohjassa = kaasuläppä auki = imusarja suorassa yhteydessä mailmaan...

    Etkä sinä todellakaan ole yrittänyt selittää, että vuoto pienentää imusarjan alipainetta, vaan olet vängännyt kokoajan, että vuoto sekoittaa MAP-anturin. Vuoto aiheuttaa siis saman kuin kaasuläpän avaaminen eli paineennousun imusarjassa, mikä tarkoittaa sitä, että ECU syöttää enemmän bensaa => kierrokset nousee.

      
  • Ja muistin virkistämiseksi tässä suoria lainauksia mitä JOXA olet tässä ketjussa kirjoitellut:

    "Jos alipaine pienenee niin annetaan vähemmän soppaa, siis käy laihalla vaikka ilmaa tulee "riittävästi" vuodon "ansiosta?"

    Tämähän ei pidä MAP-anturilla varustetussa moottorissa, koska imusarjan alipaine pienenee myös kaasua painettaessa (kaasuläppä aukeaa) jolloin "soppaa" syötetään enemmän.

    "Ei tosiaan tarkempaa tietoa nuista, mutta "maalaisjärjellä" tuntus MAPin painemittauksen olevan virheellinen jos vuoto MAPin jälkeen!"

    Tämäkään ei pidä paikkaansa, koska MAP-anturi mittaa imusarjasta, vuoto tilanteessakin koko imusarjan paine muuttuu, ei pelkästään vuodon kohdalta. Aivan samalla tavalla paine muuttuu koko imusarjassa, kun painetaan kaasua (avataan kaasuläppää) ei se paine silloinkaan muutu vain kaasuläpän kohdalla, vaan koko imusarjassa.

    MAP-anturin ollessa kyseessä imusarjan vuoto siis korottaisi joutokäyntikierroksia ja MAF-anturin olessa kyseessä imusarjan/letkujen vuoto laihentaisi polttoaineen seosta jolloin kierrokset voisi laskea tai moottori sammua. Nyt kuitenkin on kyseessä Hondan moottori mikä on varustettu MAP-anturilla ja ongelmana oli alhainen joutokäynti eli kyseessä ei ole imuilmavuoto...

      
  • MAP mittaa alipainetta imusarjassa?
    Imutahti aiheuttaa alipaineen?
    Alipaineeseen reagoi MAP?
    Vuoto liitoksessa pienentää imusarjan alipainetta?
    MAP ottaa huomioon muutoksen siis alipaineen muutoksen (laskun)?
    ECU osaa syöttää soppaa tarpeeksi vaikka alipaine on "väärä"? :sunglasses:

      
  • JOXA:

    "MAP mittaa alipainetta imusarjassa?"


    Kyllä

    "Imutahti aiheuttaa alipaineen?"

    Kyllä

    "Alipaineeseen reagoi MAP?"

    Kyllä

    "Vuoto liitoksessa pienentää imusarjan alipainetta?"

    Kyllä, aivan samalla tavalla kuin painettaisiin kaasua. Vuotava ilma pääsee sylinteriin.

    "MAP ottaa huomioon muutoksen siis alipaineen muutoksen (laskun)?"

    Kyllä, aivan samalla tavalla kuin se "vuoto" tehtäisiin kaasuläpällä. Samaa ilmaahan se on, erona vain että se ei tule ilmanpuhdistimen kautta.

    "ECU osaa syöttää soppaa tarpeeksi vaikka alipaine on "väärä""

    ECU syöttää aivan samalla sitä bensaa vuoti se ilma sitten kaasuläpän välistä kaasua painettaessa tai sitten jostain muualta. MAP-anturi reagoi vain siihen paineeseen, se ei tiedä mistä se ilma sinne sylinteriin virtaa.

    Vuoto siis aiheuttaa sen, että sylinteriin pääsee enemmän ilmaa kuin kaasuläpällä oli tarkoitus antaa, mutta MAP-anturi toki huomaa tämän paineen nousun = alipaineen laskun ja syöttää imusarjaan myös enemmän bensaa. Tämä aiheuttaa siis kierrosten nousun aivan samalla tavalla kuin painettaisiin kaasua.

    Keskustelun aloittajalla oli Hondassaan tyhjäkäynti liian alhainen, mikä ei siis johdu imuilman vuodosta, koska silloin tyhjäkäynti olisi normaalia korkeampi.

    Nyt minäkin kokeilin kirjoittaa näitä keskellä yötä. Ollaanko kenties nyt samalla aaltopituudella? :wink:

      
  • Alkuperäiseen kysymykseen vielä palatakseni. Minusta siihen tyhjäkäyntiongelmaan olisi kyllä looginen selitys lisäilmaventtiilin /tyhjäkäyntimoottorin) takertelu tai muu vika. Se kannattaisi ottaa irti ja tutkia onko kara likainen. Puhdistaakin voi yrittää. Sähköiset arvotkin ovat mitattavissa jos vaan tietää.

    Hondassakin lienee "oppiva" ECU. Mahdollisen putsauksen, tai osan vaihdon jälkeen kannattanee nollata ECU perusarvoille ja opettaa se uusiksi. Akku irti joksikin aikaa, sitten kiinni ja käyntiin. Ajoa vähintään vartti vaihtelevilla kierroksilla ja huom. myös tyhjäkäyntiä jonkin aikaa, jolloin ECU opettelee lisäilmaventtiillin säädöt. Nämä siis lämpimällä moottorilla. ECUn nollaukseen tarvittava aika sitten onkin vaihteleva eri autoissa (tunti, vuorokausi?) Tuon vaikutusta voi kokeilla ilman putsaustakin. tosin tuskin pelkästään se auttaa.

    Lisäilmaventtiilikin ottanee useimissa (kaikissa?) autoissa ilman ilmanputsarin kautta omaa kanavaansa pitkin. Ainakin ne mitä minä olen katsellut.

      
  • Juu, lisäilmaventtiilin puhdistus voi asiaan auttaa, ei niissä yleensä mitään muuta vikaa olekkaan, mutta toinen vaihtoehto on tuo EGR-hässäkkä, mikä voi myös tehdä kaikenlaisia temppuja ja siitä EGR:stähän se antoi vikakoodiakin...

      
  • Voihan vitsi! :smile:
    Kun Uuppelixi pystyy kumoaan fysiikan lait, niin varmaan keksii seuraavaksi ikiliikkujan ja maailma pelastuu? :sunglasses:

      
  • No niin, ei muuta kuin pistät kertoen minkä fysiikan lain olen kumonnut?

      
  • Epäilen,että joxan imusarjassa alipainekasvaa kun kaasua painetaan??
    Se selittäisi näkemyseron..

      
  • Epäilen,että joxan imusarjassa alipainekasvaa kun kaasua painetaan??
    Se selittäisi näkemyseron..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit