Jäähdyttimen vuodon korjaus

12 kommenttia

Alkoi 1,8 TFSI:n (2009 / 78 000 km) jäähdytin vuotaa, pakkasnestettä oli aamulla puoli desiä autopaikan lattialla ja moottorin ohjaus vaati nesteen lisäystä. Googletin paikkausnesteistä ja sain niin positiivisia kommentteja toimivuudesta, kuin varoituksia auton muuttumisesta pakastearkuksi. Ajattelin pitää auton vielä pitkään, enkä siis halua tehdä mitään toimivuutta huonontavaa.



Onko kokemuksia ja neuvoja, mikä on paras tapa korjata tällainen pieni vuoto?

  
  • Olihan kyseessä kylmä autopaikka? Jos niin, kyseessä on monimerkkiongelma, eikä esim. VAGine-ongelma.



    Kannattaa katsastaa mahdollisuuksien mukaan, missä vuotopaikka on. Todennäköisin syy on jokin letkuliitos tai jopa polttoainelämmitin, jos sellainen on asennettu.



    Tiivistysaineiden käyttöä ei kannata edes harkita. Jos ongelma vaivaa vain kovilla pakkasilla eikä vikapaikkaa ole tiedossa, voit tyytyä lisäämään nestettä kun autokin siitä sopivasti huomauttaa. Korjaushinnalla nestettä lisää aika monta vuotta.

      
  • Lohkolämmittimen piuhassa kiinni katoksessa... ei ole aikaisemmin tehnyt mokomaa yli 34 asteen pakkasessakaan. Mutta eilen yöllä oli -26 C.

      
  • Olen käyttänyt noita aineita monessakin autossa ja toimivat mielestäni hyvin. Nykyiset nestemäiset taitavat olla parempia kuin entiset sokeripalat. Nehän kovettuvat vasta tullessaan vuotopaikasta ulkoilmaan. Tietenkin kannattaa ensin korjata kaikki mahdolliset paikat joihin pääsee käsiksi. Lämmitystehoihin en ole huomannut mitään vaikutusta.

      
  • Aiheesta pukkaa, niin kuin arvelinkin, tasan kahta eriävää mielipidettä: vuodon korjausnesteitä voi hyvin käyttää ongelmitta tai sitten, että ei missään tapauksessa. Tee tässä nyt sitten oma päätös.

      
  • Eli kauneus on katsojan silmissä. Täytyy siis olla kyky tehdä päätös tällaisessa :smile: niin vaikeassa asiassa.

      
  • No jos autoa aiot pitää pidempään niin sitten vian paikannus ja korjaus. Jos jäähdytin itse on rikki niin uusi tilalle - jos vaan joku letkuliitos vuotaa niin ei paha rasti ollenkaan. En kaataisi niitä mömmöjä tukkimaan lämppärinkennoa jne.

    Tuttavan kauppakassina toimii hienossa kunnossa oleva vm.85 Corolla jonka vesipumpun pään tiiviste tiuhkuu lämppärissä pidettäessä himpun jäähdytinnestettä. Neuvoin myös häntä, että mieluummin lisää nestettä silloin tällöin kun kaataa mitään sinne sekaan - tämä siis siinä tapauksessa, että arvostaa yhtään omaa kulkupeliään. Ja tällä vinkillä on menty jo pari vuotta eikä ongelma ole pahentunut ja auto on siis myös talvella lämmin ja vesi kiertää koneessa.



    p.s. autosi on vielä niin tuore, että luulisi menevän vielä takuuseen.

      
  • Takavuosina alkoi eräästä autostani jäähdytin huokumaan nestettä. Eipä siinä juuri voi kiristellä klemmareita. Siihen aikaan oli vielä jäähdytinkorjaamoita mutta yleensä nuo ylpeät äijät sanoivat että ei voi korjata. Tarjosivat vain uutta tilalle ja suolaiseen hintaan. Siispä vain tuota ihmeainetta sisään ja kaikki ok. Toimi koko auton loppuiän.

    Kerran taas eräästä toisesta posahti koko lämmityslaitteen kenno. Onneksi oli kesä. Ohitin vain parilla letkumuutoksella koko systeemin. Sitten syksyllä piti alkaa hommailemaan uutta kennoa.

      
  • Nämä on niin makuasioita, että riippuu keneltä kysyy, mikä on vastaus.



    Itse olen käyttänyt näitä nestemäisiä jäähdytysjärjestelmän korjausaineita eikä ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia.



    Jos jäähdytysnestevuoto löytyy helposti niin tottakai se kannattaa korjata, välttämättä se vika ei niin helposti löydy.



      
  • Oletko paikallistanut vuodon jäähdyttimeen? Vuotopaikkoja voi olla monta muitakin. Kokemukseni parista edellisestä autostani. Molemmissa vuodon syyksi paljastui lohkolämmitin. Jos lohkolämmitin on "pyörivä" malli, siis kierrekiinnitteinen, jossa kierreosa pyörii lämmitysvastuksen ympärillä, on sen tiivistys vikaherkkä. Sisällä lienee o-rengas, joka alkanee vuotaa ennnemmin tai myöhemmin. Molemmissa autoissa lorautin painesäiliöön Holzin nestemäistä paikkausainetta. Pieni sininen purkki. Molemmissa tapauksissa vuoto loppui, eikä ongelmia ilmennyt. Lisäsin sen siis ohjeiden vastaisesti painesäiliöön ja toimi silti.

    Omalla vastuulla toki tällainen temppu. Minulla riskin otto kannatti.

      
  • MacGyver hoitaa homman kananmunalla

      
  • HEI, Jäähdytinnesteen vuotoon voi olla yksi syistä rikkinäinen Huohottimen Esilämmitin. Todella vaikeassa paikassa paikantaa sekä vaihtaa. Juuri, kun Hämeen Autovaruste Oy ei halua maksaa kustannuksia, ollaan Kuluttajariitalautakunnassa. Mulla vuotanut ihan alusta saakka. Osan vaihtamisen jälkeen Jäähdytinnestevuoto lakannut ihan kokonaan yli 10 vuoden jälkeen.!!!!'

      
  • Miksi Hämeen Autovaruste Oy:n pitäisi maksaa kustannukset 10 vuoden jälkeen?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit