kuskinpuolen pyöränlaakeri oli väleä joten vaihdoin sen. mutta heti sen jälkeen edestä rupesi kuuluun volinaa aina kovemmin mitä lujempaa ajaa. ja kun tiessä on mutka vasemmalle kuuluu kovempi ääni. pari viikkoa ajoin ja ääni oli jo tosi paha. luulin laakerin olevan viallinen ja vaihdoin uudelleen. nyt ääni on samanlainen kuin aikasemman laakerinvaihdon jälkeen. mutta kuin nostin renkaan vuorollaaan molemmin puolin ilmaan ja painoin kaasua niin että se pyöri kuului volina oikeanpuolen renkaasta. mutta voiko laakerin vaihto pistää toisen puolen renkaan voliseen tosi pahasti. epäilin myös voiko vetonivel jotenki volista.? ääni on melko kova ja loivassakin mutkassa vasemmalle kuuluu selvästi pahempi.
Outo juttu! Oletko tarkistanut jarrulevyn ja herkistänyt jarrupalat?
Vaihdoitko väärän laakerin? Vasemmalle käännettäessä yleensä "volisee" oikea laakeri jos se on viallinnen ja päinvastoin! Väljä laakeri ei välttämättä "volise" ja "volisevan" laakerin väljyyttä ei välttämättä huomaa jos kyseesssä ei ole kartiolaakeri!
jarrut on ihan ok. ja se laakeri oli väleä. sen huomasi katsastus hemmokin. eli rikkinäisen mie pois otin. muttei se silloin ääntä pitäny. ehkä pikkuisen sitten myöhemmin alko ääntään ja vaihdoin sen laakerin sitten. mutta sen jälkeen ääni voimistui huomattavasti. ilmeisesti se on sitten se toisenpuolen laakeri joka ääntää mutta outoa että rupesi nuin yhtä-äkkiä kovaa ääntä pitään ja nyt se on pahentunu. vaihdan laakerin toisellekki puolen niin sittenhän se selviää.
mistä autosta on kyse?
Kai uuden laakerin kiristys oli oikea? On meinaan aika tarkkaa että laakeria ei kiristä liikaa. Itse nuorena mokasin kun laitoin liian kireälle.
Joo ja osaa ne korjaamotkin laittaa väärään momenttiin. Itselläni meni vaihdon jalkeen uusi LT:n etupyörälaakeri 2-300 km ajon jälkeen täysin sököksi.
auto on honda accord.
tuosta kireydestä en tiedä kun ei ole momentti avainta. mutta tiukalle mie sen mutterin väänsin. eikös se pidä ollakkin kunnolla kiinni kun ei ole säädettävä laakeri kyseessä. mutta jos tiedätte momentti lukeman sille isolle mutterille niin kertokaa.
Oikean kiristystiukkuuden saa varmaan soittamalla valtuutettuun huoltokorjaamoon. Jos näppituntumalla tekee, niin kun alkaa mutteria kiristää samalla pyörittäen pyörää kevyesti. Sitten kun alkaa tuntua vastusta pyöritettäessä, niin ollaan jo melko lähellä oikeaa tiukkuutta. Sitten ajaa pienen matkan ja tarkistaa ja mahdollisesti kiristää vielä jos on tarvis. Tämä siksi että laakeri asettuisi oikein.
Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä huoltoon saadakseen tarkemmat ohjeet.
auto on honda accord.
tuosta kireydestä en tiedä kun ei ole momentti avainta. mutta tiukalle mie sen mutterin väänsin. eikös se pidä ollakkin kunnolla kiinni kun ei ole säädettävä laakeri kyseessä. mutta jos tiedätte momentti lukeman sille isolle mutterille niin kertokaa.
Nuo "suorat" laakerit pitää vetää yleensä "puolikkaalla varrella" niin lujalle kuin jaksaa!
Edellinen ohje kait koski "kartiolaakereita"?
Ennenvanhaan olivat kartiorullalaakerit yleisiä pyöränlaakereina. Nykyautoissa ei taida juurikaan niitä olla. Siis ei ole kireydeltään säädettäviä, vaan tiettyyn momenttiin tiukasti vedettäviä paketteja. Momentit pyörinevät 180-320 Nm välillä, riippuen onko vetävistä ja ohjaavista pyöristä kyse, vaiko pelkästään vapaasti mukana pyörivistä, tai siltä väliltä Ja tietysti myös auton painon mukaisesti laakereiden koosta riippuen.
Jos autolla takana kilometrejä yli 100 000 ja toisen puolen laakeri käy väljäksi/alkaa ääntelemään, niin kannattaa vaihtaa molemille puolille. Kohta se toinenkin puoli tulee vaihtoon, niinkuin nytkin ilmeisesti on käynyt. Tuollaiset pyöränlaakerit ovat yleensä niin tasalaatuista tavaraa, että ei niiden kestävyydessä isoa eroa ole. Jos reilusti alle 100 000:n laakeri menee, silloin on ollut vikaa laakerissa tai ajotyylissä. Jos ei vika ole ollut ajotyylissä, voi ehkä harkita vain toiselle puolelle vaihtoakin.
Kivoja ongelmia, ja kivoja kommentteja. Suosittelisin laakeriseppää siirtymään merkiliikkeeseen ja nukkumaan rauhassa.