Valoa!

51 kommenttia
2»
  • Halvin näkemäni "xenonsarja polttimoineen" 39€ eli halvalla verrattuna siihen että aluksi pelkkä yksi poltin makso reilun satasen? :no_mouth:

      
  • tuolla naapurissa panostetaan näihin valoihin ja testeihin ihan eri tavalla kuin meillä, tuolta löytyy aika paljon tietoa.



    http://www.vibilagare.se/search/node/extraljus%20type%3Abasic%2Carticle%2Cedition%2Cgallery%2Cnotice%2Ctest%2Cvideo%2Cmember_faultreport%2Ctipoftheday%2Cblog%2Cstory



    ja toinen:

    http://www.automotorsport.se/biltester/tillbeh%C3%B6r/ljus



    onneksi seuraavassa numerossa tulossa testiä TM:ssäkin vihdoinkin, kun vain olis mukana noita isojakin malleja eikä niitä "lisävalojen merkkivaloja lähinnä"

      
  • Metsähaka:

    Halvin näkemäni "xenonsarja polttimoineen" 39€ eli halvalla verrattuna siihen että aluksi pelkkä yksi poltin makso reilun satasen? :no_mouth:




    Ja ebaysta (hongkongista) saa jo ~30€ postikuluineen (35W, 4300K, ohuilla ballasteilla)

      
  • Syistä:

    - valmistaja on voinut säästää UV-suojauksessa eli sitä ei ole lainkaan, josta seuraa että muoviosat vetää harmaaksi. Jossain autoissa umpion etulasikin on muovia.

    - jos H7, niin kannattaa ostaa H7R, niin hajahäikäisy on vähäisempää vakioumpioilla.

      
  • Jorma L:

    Syistä:
    - valmistaja on voinut säästää UV-suojauksessa eli sitä ei ole lainkaan, josta seuraa että muoviosat vetää harmaaksi. Jossain autoissa umpion etulasikin on muovia.
    - jos H7, niin kannattaa ostaa H7R, niin hajahäikäisy on vähäisempää vakioumpioilla.




    No aivan samanlaiset polttimot oli kuin noissa Cobrissa ja OLLOissa sun muissa.



    Niin ja tuo H7R on heijastin umpioille, jos projektorit/linssivalot niin sitten ihan vaan H7 käy.

      
  • Eivätkö nuo halpisjutut ole vähän niinkuin enemmänkin tuning-juttuja silti? Valosta tulee kylmemmän värinen mutta näkyvyyttä ei tule juurikaan lisää.

      
  • askk:

    Jorma L:
    Syistä:
    - valmistaja on voinut säästää UV-suojauksessa eli sitä ei ole lainkaan, josta seuraa että muoviosat vetää harmaaksi. Jossain autoissa umpion etulasikin on muovia.
    - jos H7, niin kannattaa ostaa H7R, niin hajahäikäisy on vähäisempää vakioumpioilla.


    No aivan samanlaiset polttimot oli kuin noissa Cobrissa ja OLLOissa sun muissa.

    Niin ja tuo H7R on heijastin umpioille, jos projektorit/linssivalot niin sitten ihan vaan H7 käy.




    En itsekään voisi tietää onko polttimoissa UV-suojausta vai ei. Vain valmistaja tietää. Sama halppis aurinkolaseissa.

      
  • ddr5:

    Eivätkö nuo halpisjutut ole vähän niinkuin enemmänkin tuning-juttuja silti? Valosta tulee kylmemmän värinen mutta näkyvyyttä ei tule juurikaan lisää.




    Xenon-valoja on useita värilämpötiloja. 4300K on lähimpänä halogen-väriä.

    Tuosta tuning vai ei, linkin projektikertomuksen lopussa on valokuvia, joista näkee mikä vaikutus xenoneilla on vakiovaloihin verrattuna.



    http://www.xenonkauppa.fi/WebRoot/Kaupat/Shops/Xenon/45C5/DEAA/9F49/2AD0/3D20/C0A8/071C/EBEA/VolvoS60_report.pdf



      
  • Näyttää olevan hitusen paremmat nuo uudet polttimot kuin ne vanhat perinteiset valot.



    Siellä linkin lopussa lukee:



    "Ei muuta kuin tilaamaan Xenonkaupasta osat syksyn pimeitä odotellessa. Järkiostos!!



    terv Jorma"



    Eikö tuo nyt mene hiukan jo mainonnan piikkiin, Jorma?

      
  • ddr5:

    Näyttää olevan hitusen paremmat nuo uudet polttimot kuin ne vanhat perinteiset valot.

    Siellä linkin lopussa lukee:

    "Ei muuta kuin tilaamaan Xenonkaupasta osat syksyn pimeitä odotellessa. Järkiostos!!

    terv Jorma"

    Eikö tuo nyt mene hiukan jo mainonnan piikkiin, Jorma?




    Siltähän tuo näyttää. En tunnusta että olisin Suomen ainoa jorma. Tuo on kuitenkin mielestäni asiallinen projektikertomus ja valokuvat on aavistuksen verran paremmat kuin "mutu" verrattuina vanhoihin valoihin.

    Tuollaisessa nettilinkissä valokuvat on melko vaatimattomalla resoluutiolla, mutta näyttäisi erityisesti ojanpenkat valaistuvan xenoneilla paremmin.



      
  • ddr5:

    Eivätkö nuo halpisjutut ole vähän niinkuin enemmänkin tuning-juttuja silti? Valosta tulee kylmemmän värinen mutta näkyvyyttä ei tule juurikaan lisää.




    Omat Tuning-valot on värilämpötilaltaan 3000K eli keltaiset (ja lumeneitakin pitäisi olla 3500, uskoo ken tahtoo) :smile:

      
  • HHietalahti:



    Esimerkkinä vertailimme kollegan silloin uuden 2005 Volvo V70:n bi-xenoneita meidän vuotta vanhemman S80:n halogeeni + Bosch Touring varustukseen. Xenon-autoon oli laitettu tonni lisää valoihin, meidän autoon kaksi sataa.




    Nykyisessäkin Volvossa on mielestäni ksenoneissa apuhalogeenit pitkille valoille, mikä on selvää plussaa ajatellen Suomen oloja.

      
  • askk:

    Metsähaka:
    Halvin näkemäni "xenonsarja polttimoineen" 39€ eli halvalla verrattuna siihen että aluksi pelkkä yksi poltin makso reilun satasen? :no_mouth:


    Ja ebaysta (hongkongista) saa jo ~30€ postikuluineen (35W, 4300K, ohuilla ballasteilla)




    Varmaan on halvempia tuolla kuin lähikaupassa! :hug:

      
  • ddr5:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2010120512783178_au.shtml




    Parempaan tulokseen päästäisiin ihan laillisesti edullisilla ksenonvärisillä halogenpolttimoilla.




    No mistäs saa laillisia hyviä "ksenonvärisiä" halogenpolttimoita? Ainakaan Philipsin CrystalVisionit/DiamondVisionit eivät ole E-hyväksyttyjä eivätkä erityisen hyviäkään ja hintakin melkein samaa luokkaa kuin ksenoneilla, eli miksi ei käyttää ksenoneita? Omat ei ainakaan häikäise halogeneja enempää ja lähivalot on 2x paremmat

      
  • ddr5:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2010120512783178_au.shtml




    Jutussa on paljon virheellisiä väittämiä.

      
  • Pitänee paikkansa. Eipä tuo Iltalehti ole oikein profiloitunutkaan autoalan asiantuntijana. Käytetyn ostajan toki kannattanee vältellä noita laittomia jälkiasennusxenoneita, jos katsastusmies ei niistä tykkää.

      
  • Mainitkaa nyt tärkeimmät virheet, jotta sisältö aukeaisi minullekin.

      
  • "Halogeenipolttimoiden tilalle asennettavia halpoja ksenonmuuntosarjoja saa myydä, mutta niitä ei saisi käyttää tieliikenteessä."



    Ei pidä paikkaansa. Jos umpiot on hyväksytty ksenoneille , ajovaloille on pesulaite ja vuosimallista riippuen voidaan vaatia korkeudensäätö manuaalinen/automaattinen.



    "Ksenonsarjan polttimoiden sininen sävy synnyttää kuvan lisääntyneestä valon määrästä. Parempaan tulokseen päästäisiin ihan laillisesti edullisilla ksenonvärisillä halogenpolttimoilla."



    Polttimoita myydään eri värilämpötiloilla. Eivät siis automaattisesti tuota sinisen sävyistä valoa.



    "Ksenonpolttimoa ei saa suurjännitteen aiheuttaman vaaran vuoksi vaihtaa itse."



    Sähköturvallisuuslaissa sallitaan polttimon vaihto. En ole nähnyt erillistä kieltoa kaasupurkausvaloille.



      
  • Kaikkein hankalinta on juuri vaatimus hyväksytystä umpoista ja 01.10.2000 käyttöönotosta vaadittava automaattinen korkeussäätö. Pesulaitteet on oltava aina. Joitain vm. 94-98 Bemareita on markkinoilla DOT hyväksytyillä alkuperäisillä xenoneilla, niissä ei vaadita pesulaitetta- eikä korkeussäätöä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit