Pysähdyin liikennevaloihin n.3-4m edellä olleen auton taakse. Paikassa on kohtalainen ylämäki, joten jarrulla sai pidellä autoa paikoillaan. Yht'äkkiä edessä ollut auto lähti valumaan taaksepäin. Vilkaisin taustapeiliin -ei autoa takana- ja vapautin jarrupolkimen. Mutta myt mäkilähtöavustin pitikin jarrujen painetta yllä!! Oma auto ei hievahtanutkaan ja edessä ollut 407 vyöryi perä edellä kohti. Parin kauhunsekunnin jälkeen jarrut vapautuivat ja oma auto aloitti valumisen alamäkeen eikä kontaktia tullut.
Että semmoinen varuste on mäkilähtöavustin!
Autostasi löytyy varmasti myös peruutusvaihde.
commodore:
Just niin, commodore64 tajuaakin sekunnin murto-osassa tapahtuneen ja prosessi käynnistyy välittömästi.
Kasettipesä alkaa pyörimään vimmatusti ja tietokone hakee oikeaa ohjelmaa...
Eiköhän sieltä autosta se peruutusvaihde löydy, mutta saa olla melkoinen virtuoosi, joka ehtii toimia tuossa tilanteessa riittävän nopeasti.
Riippuen tietysti marginaaleista, mäen jyrkkyydestä, valuvan auton nopeudesta, vaihteistosta ym, mutta siitä huolimatta, epäilen, ottaen huomioon vielä reaktioajan valumishuomiosta, että itsekään moiseen kykenisit.
Turhaa nokkimista siis.
Itse pidän mäkilähtöavustinta tarpeettomana, mutta monelle kokemattomalle se voi olla tärkeä avustin.
Sitä varten se on tehtykin, avustamaan.
Näissä tilateissa aina auttaa, kun ei aja aivan edellä olevan perään. Vähän välimatkaa, niin se ei ole heti keulassa.
Tai toisaalta, ehtiipähän kerätä kunnon vauhdin, niin ei tarvitse pikku naarmun vuoksi korjaamolle vaivautua...
Poni:
Löytyykö autostasi sitten äänitorvea? Sitä kyllä kannattaa käyttää ensin, jos vaikkapa joku toinen onkin aivan takana.
Knight Rider:
Juh. Torvi löytyy, ratin ja penkin välistä...
Kyllä tuossa tapauksessa voi torvea käyttää.
Sehän on tarkoitettu nimenomaan vaaratilanteista varoittamiseen.
Mutta nythän ei tiedetä, johtuiko "valuminen" epähuomiosta, vai edellä olevan taitamattomuudesta, jolloin taas äänimerkistä ei ole mitään apua. Pikemminkin saattaa vain hätäännyttää edelläolevaa tms.
Poni:
Kyllähän tuo muuten, mutta kun tuloksena on kuitenkin "syntax error".
Äänimerkkiä itsekin tuossa tilanteessa hakisin.
Neljällä polkimella varustetussa autossa mäkilähtöavustin on oikein hyvä varuste.
Mese ei sitten luovu jalalla käytettävästä seisontajarrusta.
Hyvinhän sekin toimii, ei siinä mitään, mutta nuo sähköisetkin toteutukset ovat ihan toimivia, jos ne on oikein ohjelmoitu, ja jos niitä käyttää oikein.
Jos ajattelee aloittajan tilannetta, niin jos keulaan olisi osunut, olisivat vauriot olleet todennäkäisesti aika pienet.
Kalliit, mutta pienet, riippuen esim. auton varusteista.
Harmillinen tlanne, mutta ei siinä mitään uutta ole.
Ennekin oli jyrkemmässä mäessä hyvä jättää väliä, kun ei koskaan voi tietää edellä ajavan taitoja.
Tuossa mäkilähtöavustimessa on taas ainekset yhteen kohta "pakolliseen" varustukseen, jonka kustannukset tietysti menevät kuluttajan kukkarosta, vaikka sen itse kokisi tarpeettomaksi.
Ei mäkilähtöavustinta tietenkään yleispätevästi kannata vaatia, kun ei sitä läheskään kaikissa autoissa tarvita. Minulle ainoa tarve koko härpäkkeeseen on juuri tuo manuaalivaihteinen Mersu.
Mersu ei ainakaan vielä minun autossani luopunut levyjarrujen kanssa kivasta kevytkäyttöisestä seisontajarrupolkimesta, vaikka komponentit sähköisen jarrun toteuttamiseen ovatkin jo mukana. Vain softanpätkä puuttuu, että saisi heittää vaijerit mäkeen.
740 GLE ei muuten tarvitse edes kahvasta käytettävää käsijarrua. Vauhtipyörä painaa toistakymmentä kiloa ja vääntökäyrä puhkaisee aidon Suomi-auton maksimiarvon 1300 RPM kohdalla, joten mäkilähtö ei rasita tekniikkaa eikä kuskia. Niinhän se raktorissa pitää ollakin