Nyt vallitsevan hellejakson aikana olen pohdiskellut autojen sisätilarakenteiden eli verhoilun, kojelaudan ja siihen liittyvän tekniikan kestävyyttä. Auton seistessä auringonpaisteessa useita tunteja,saattaa ikkunat suljettuna olevan auton sisälämpötila nousta jopa 50 asteeseen. Itse aukaisen omassa pihassani kaikki auton ikkunat ensiapuna paahteeseen, se auttaa edes hieman.
Eiköhän ne nämä helteet kestä. Sitten kun mennään varjossa +40 celsiukseen (mitä lie sitten onkaan auringossa) olen havainnut, että joissakin autoissa on muovi alkanut hieman notkistua. Tästä syystä (ja välttääkseen näppien polttamista hallintalaitteissa) Etelämmässä näkee noita auringonsuojavirityksiä tuulilasilla.
Ikkunoiden avaamisen voisin kuvitella haalistavan verhoilumateriaaleja, näin silloin kun aurinko pääsee paistamaan autoon suoraan. Nykyautoissa kun on UV-suodatusta noissa laseissa.
Vastakysymys: Kuka kehittää henkilöautoon "taukoilmastoinnin"? Olisi reissussa koiralliselle todella paikallaan. Taitaa vaan olla ilmastoinnin vaatima energiamäärä sitä luokkaa, ettei ilman auton moottoria sitä saada aikaan.
EDIT: Vastaan sitten itse. Näemmä Mersun S-sarjaan ja BMW:n 7-sarjaan on saatavana taukoilmastointi, että siitä sitten vaan, vain farkku puuttuu.
Moi
Kuuluuhan toi taukoilmastointi myös Opelin varusteisiin automaatti ilmastoinnilla varustetuissa, Ainakin Zafira & Vectra malleissa.
Kyllä noista ainakin jonkin aikaa irtoo jopa jähdytettyä ilmaan koneen sammuttamisen jälkeen, joskin tuskin kovin pitkään kun kompura ei kuitenkaan käy.
Juu auttaisihan tuo ikkunoiden avaaminen, mutta kun ei sitä rohkene edes kotipihallaan niin toimia, kun nuo hiivatin rosmot pääsevät näemmä sisälle vaikka ne olisivat kiinni. Vuosi sitten näes kotipihaltani vietiin autostani stereot, eikä siinä pahemmin auttanut hälyttimet (eivät lauenneet tahi pelottaneet) tai välissä ollut ikkuna. Ei sitä nyt viitsi niille ainakaan helpommaksi tehdä. Joten kärsittävä on kuumuudesta. Onneksi täällä Suomessa tuo kesäkeli on pahimmillaankin melko mieto verrattuna eteläisempiin maihin.
Niin ja mitä tulee taukopuhaltimiin, niin myös E-Mersussa on moinen, mutta se taitanee olla hyödyllinen vain talvisin, sillä havaintojeni mukaan se puhaltaa vain moottorin hukkalämpöä sisätiloihin, eikä niinkään (kylmää) tuuletusilmaa.
Juuri näin. Vanhassa Omegassanikin on sähköinen kiertovesipumppu tehostamassa lämmitystä talviaikaan eikä siitä kesällä ole paljoa apua. Ilmeisesti saksalaiset on havainneet systeemin halvaksi tavaksi saada autojen lämmitystä tehostettua näissä kylmissä pohjoismaissa, koska ei noita kiertopumppuja ole muualla Eurooppaan viedyissä autoissa.
Joo, kyllä meikäläisellä oli mielessä ihan todellinen ilmastointi, jossa myös kompura pyörii. Esim. raskaassa liikenteessähän alkaa olla uusimmassa malleissa ratkaisuja, jotka kykenevät jäähdyttämään kabiinia jopa kahdeksan tuntia.
Joo, kyllä meikäläisellä oli mielessä ihan todellinen ilmastointi, jossa myös kompura pyörii. Esim. raskaassa liikenteessähän alkaa olla uusimmassa malleissa ratkaisuja, jotka kykenevät jäähdyttämään kabiinia jopa kahdeksan tuntia.
Onhan noita laitteita, mutta sähkön kulutus taitaa olla sitä luokkaa, että henkilöautoon pitäisi asentaa lisäakku, tai jopa kaksi ja helvatin tehokas laturi, joka lataisi nuo akut täyteen muulloinkin kun Lapin matkalla.
Käsittääkseni esim. Audi A8 -autoon saa taukoilmastoinnin, joka pyörittää laitteistoa osittain kattoluukun aurinkokennon voimalla. Koska kyseinen auto on korkealla taivaalla suhteutettuna omaan budjettiini, minulla ei ole tarkempaa tietoa järjestelmän toiminnasta tai toimivuudesta.
Kyllähän noita taukoilmastointeja on, jos viitsii niistä sen pari tonnia maksaa. Ainakin Superbiin ja joihinkin mersuihin saa aurinkokennolla toimivan ratkaisun.
Onneksi ollut vielä niin kylmää ettei ole ilmastointia tarvinnut, siis Suomessa! :-)
Helppo tapa toteuttaa taukoilmastointi on ottaa vara-avaimet mukaan. Kun jätän auton paisteeseen missä on vaikkapa koira sisällä, jätän auton käyntiin se vie polttoainetta alle litran tunnissa ja ovet saa lukkoon toisilla avaimilla. Maksaa noin 20e/10vuotta ei siis ole kovin kallis lisävaruste ja ei tarvita mitään a8 audia.
Tämä ei toimi monissa nykyautoissa. Niiden ovia ei saa lukkoon jos avaimet on virtalukossa.
Toisekseen mikään vakuutus ei korvaa autovarkautta, jos autosi on ollut kaupan pihalla käynnissä avaimet virtalukossa. Ovet kun on helppo avata, menee vain muutama kymmenen sekuntia ns. ammattimieheltä. Autoon kuin autoon. Jos auto on sitten käynnissä, voro säästää paljon aikaa joka muuten menisi käynnistyksenestolaitteen kanssa pelaamiseen.
[quote title="11.07.2006 klo 09:26 AkiK kirjoitti"]
Toisekseen mikään vakuutus ei korvaa autovarkautta, jos autosi on ollut kaupan pihalla käynnissä avaimet virtalukossa. Ovet kun on helppo avata, menee vain muutama kymmenen sekuntia ns. ammattimieheltä. Autoon kuin autoon. Jos auto on sitten käynnissä, voro säästää paljon aikaa joka muuten menisi käynnistyksenestolaitteen kanssa pelaamiseen.
Auton käyntiin jättäminen on muuten ihan hyvä ajatus, mutta joutokäynnin kieltävä laki on voimassa myös kesällä. Maksimi sallittu joutokäyntiaika on kesälläkin 2 minuuttia, mutta eri asia on sitten se, kuka tätäkin valvoo. Talvellakaan autojen joutokäyntiä ei valvota, paitsi jossakin ennaltailmoitetuissa tehoiskuissa.
AkiK, unohdit sen koiran, joka oli Rynen autossa. Jos se on sopivan ärhäkkää rotua, auton ovet voi jättää vaikka auki...
Joo täytyy myöntää että toisella koiristani on kovin pieni tuo "kovalevy" ,maailmaan mahtuu n.10 ihmistä jotka voivat tulla edes lähelle ilman että koira ei käy pilliin kiinni. Itse jos päättäisin (vaimon koira) sen seuraava rokotus olisi ollut jo monen vuoden ajan se viimeinen rokotus. Joten tuu kylään vaan AkiK.
No joka tapauksessa tietääkseni ovien lukitseminen on joka autossa mahdollista sen käynnissä olon aikana. Onhan siihen olemassa oikein nappaulakin jossain päin autoa mekistä riippuen. Itselleni ei ole ikinä tullut vastaan autoa jossa ei saa ovia lukkoon jos se on kerran käynnissä. En tosin suosittele tekemään V50 volvossa se toden näköisesti laukaisisi jonkun itsetuho järjestelmän vahingossa, sen verran vikoja tuntui siinä käyttötestissä olleen.
Auton käyntiin jättäminen on muuten ihan hyvä ajatus, mutta joutokäynnin kieltävä laki on voimassa myös kesällä.
Eikö laki koske vain tarpeetonta tyhjäkäyntiä? Esim. rekat saavat käyttää autoaan, jotta jarrupaineet nousevat. Voisiko koiran takia auton tuulettaminen olla hyväksyttävä syy? Muutenhan koira läkähtyy ja siitä saa kuitenkin syytteen.
Voi onnistuakin jos saa poliisisedän/tädin vakuuttuneeksi, että koiraa ei voinut jättää kotiin (esim. koiralle oli varattu aika lääkärissä juuri silloin) tai että esim. kaupassa oli pakko käydä juuri silloin. Muussa tapauksessa selitys kuulostaa samalta kuin sanoisi, että ajoi ylinopeutta koska muuten alkoi unettamaan ja olisi voinut tapahtua onnettomuus tai ajoi kännissä koska muuten olisi myöhästynyt katsastuksesta ja katsastamattomalla autolla ajaminen on kiellettyä.
Joku muukin on kärvistellyt samaa ongelmaa:
http://www.hilavitkutin.com/2006/07/aurinkoenergialla-toimiva-tuuletin.html
Kuka yleensä päästää koiran autoon, siitähän tartuu karvoja ja "hilsettä", ei voi siis kyytiin ottaa pitkään aikaan ketään allergista?
Saabeissahan oli aikanaan aurinkokennolla toimiva pieni flekti, autoinsinöörit voisivat herättää tuon idean uudestaan henkiin.
Ainakin Webastossa on mahdollista jopa kauko-ohjattuna saada puhallin toimimaan auton ollessa pois päältä. Sen sijaan ilmastointi taitaa kyllä viedä melkoisesti sähköä, koska esim. Priuksessa se ei toimi kuin ehkä 10-15 minuuttia ilman bensamoottoria. Ja siinä sentään on hemmetin paljon isompi ja tehokkaampi akku kuin tavallisessa autossa.
Ihan niin kuin vinkiksi, että kannattaisi ensin tutustua autotekniikkaan ja ja siihen, että miten ne laitteet oikeasti toimii, ennenkuin alkaa täällä tarjoilemaan tietämystään...
Mihinkähän aiheeseen nyt mahdat viitata? Kannattaisi täsmentää, ennen kuin alkaa vaahtoamaan..
Lario, sitä kylmää voidaan tehdä monella muullakin tavalla kuin paineistamalla kylmäaine kompressorilla ja hyödyntämällä höyrystymiseen tarvittava lämpöenergia, jos sitä tarkoitit eikä kompressoriakaan ole pakko käyttää hihnalla...