Aina silloin tällöin tälläkin palstalla kirjoitellaan autojen polttonesteen kulutuksista.
Tulin kesälomareissulla mitanneeksi kuinka pitkälle 80 litran bensatankilla pääsee.
Tankki ei tullut ihan tyhjäksi koska auto hyytyi isoon ylämäkeen.
Keskinopeus matkalla Helsingistä pohjoiseen oli 97km/h ja keskikulutus 7,4 l/100 km. (Ajotietokoneen mukaan).
Ajo ei ollut mitään erityistä pihistystä; nopeudet rajoitus +10 km/h,
vakionopeussäädin päällä ja ilmastointi päällä.
Että ei se nyt niin paha kulutus ole yli 1700 kg painavalle ja lähes 2,5 litran bensakoneella varustetulle farkulle.
Teitkös omalla autollasi ennätyksiä tankillisella?
En viitsi kokeilla tankkia kuivaksi, mutta 800km/55litraa kun pääasiassa maantieajoa.
Toisaalta minun ajotapa on persiistä taloudellisuutta tavoitellessa!
Pörräsinpä minäkin tässä viikonloppuna oikein pikiteitä yhteensoittoon. Normaalisti ooppelin 1.7L naku vie noin kuutta litraa satasella. Tankkasin löpöä merkkivalosta asti 10 litraa ja lisäsin siihen 10 ml asetonia. Ajoon tuli pääteillä ajoa, hieman kaupunki ja taajama ajoa sekä pätkä hiekkateillä ajoa. Merkkivalo syttyi taas 224 km kohdalla.
Kiinnostaisi tietää, mitä reittiä ajettuna
saadaa tuollainen keskinopeus,taajamia vältellen,
ei ruuhkia, nopeat ja hyväkuntoiset tiet jne.
saadaa tuollainen keskinopeus,taajamia vältellen,
ei ruuhkia, nopeat ja hyväkuntoiset tiet jne.
On ollutkin melkoinen loma, jos 1000km on ajettu 97km/h... ei ole paljoa tauoille pysähdytty, kun pappa haluaa mitata autonsa kulutusta
VW Polo 1.4 vuosimallia 2003, 830 kilometriä 48,5 litralla.
Toyota Corolla vm. -04.55 litralla 980 km
Kyllähän nuilla pikkuautoilla pääsee vähemmällä kuin V70 ja muut keskikokoiset. Ajelin minäkin vaimon Corollalla viiden pintaan kun oli kevyt kuorma. Raskaalla kuormalla kyllä kuluttavat lähes saman. Luulin aloituksen perusteella että verrataan keskikokoisia!
Land Cruiserilla paras tankkausväli ajotietokoneen mukaan 7,4 litraa satasella. Oikeampi eli tankkauslukemien perusteella laskettu kulutus tuolloin 8,5 litraa. Todelliset nopeudet suunnilleen nopeusrajoitusten mukaisia.
Oikein yrittämällä saisi todellisen kulutuksen varmaan kahdeksan litran pintaan.
Volvo V70:ni ajotietokone näyttää jonkin verran pessimistisiä lukemia.
Tankkasin muistaakseni 75 litraa tuolle 1087 km ajon jälkeen.
Jos oletetaan, että km -mittari ei heitä, niin tässäpä vaihtoehtoisia
todellisia kulutuslukemia. Ajotietokone antaa vain yhden desimaalin, joten ihan täysi 80 l tankki kun ajetaan tyhjäksi on kone tarkka (7,4 l/100km)
km litrat keskikulutus l/100 km
1087 80 7,36
1087 77 7,08
1087 75 6,90
Lähempänä seiskaa kuin kasia on tuo todellinen kulutus.
748km 60l 2.0l automaatti 1470kg negatiiviennätys 475km
18500km 55l 1.6 manuaali 1280kg - vaimo sen on tankannut!
Saab 9-3 SS 1,8t automatic -03
800 km, 56 litraa
Opel Vectra 1.6S -89 kulki hitusen alle kuuteen litraan satasella. 60 litran tankilla pääsis reilun tonnin.
Nykyinen:
Legacy 2.0 STW Aut -06 (64 litran tankki) 713km/60 litraa:8,4 l/100km
Entinen:
Vectra 1,8i -91 5v-manuaali (60 litraa) 831km/54 litraa: 6,5 l/100km
...
saadaa tuollainen keskinopeus,taajamia vältellen,
ei ruuhkia, nopeat ja hyväkuntoiset tiet jne.
Tuohon minuakin kiinnostavaan kysymykseen vastausta odotellessa omat kokemukset. Tein äsken matkan lappiin 6,9 l/100 km keskikulutuksella. Autona Mazda 6 farkku 2,0-koneella. Keskinopeutta en mitannut, mutta taukoineen reiluun 1000 km matkaan meni n. 13 h. 97 km/h keskinopeuteen en olisi päässyt millään, sen verran paljon asuntoautoja, -vaunuja ja muita hitaita liikkujia tiellä riitti. Keskinopeuden nosto olisi lisännyt kulutusta oleellisesti jatkuvan ohitustarpeen myötä ja olisi myös vaatinut aika törkeiden ylinopeuksien käyttöä, jotta ohituspaikan odottamisessa menetetty aika olisi saatu ajamalla takaisin.
Laskitko Tapio varmasti oikein?
TAPSA VASTAA KESKINOPEUSEPÄILYILLE:
Reitti on stadista ulos 4 -tietä ja sitten vaan 5 tietä nokka kohti pohjoista.
En minä sitä keskinopeutta itse laskenut. Sen teki Volvo V70:sen ajotietokone.
Tarkastin kyllä kellosta ja matkamittarista muutamaan otteseen ja olin kyllä ihan samaan mieltä.
Ensimmäiset 800 km keskinopeus oli yli 100 km/h.
(Keskinopeuslaskurihan pysähtyy, kun virrat katkaisee tauon ajaksi).
Itsellä tuommoiset 1300kg ja siihen ihmiset(2), tavarat sekä 2 koiraa päälle, tankillisella on päästy 1260km ja vielä on ajettu omin voimin uudelle tankille. Tankatessa sinne tankkiin meni 53,8litraa, keskikulutus oli siis tollaset 4,3litraa. Keskinopeus oli n.65km/h, siis käynnissä olo aikana. Ajoon sisältyi pääasiassa maantietä ja noin 1/3 taajama ajoa. Tehdas lupaa ko.autolle 4,8l/100km, en tiedä/tajua itsekään miten se noin vähällä meni.
Aikoinani ajoin -98 mallin Laguna farkku 1,9 tdi:llä 66 litran tankilla 1260 km normaalia suomessa sallittua nopeutta ja ilmastointi oli päällä.
Älä koskaan luota ajotietokoneen ilmoittamiin kulutuslukemiin. Ne ovat usein valmistajan tarkoitushakuisia apulaitteita. Skoda Octaviassa esim. mitattiin 10 %:n virhe. Koska asian paljasti lehti, niin Skodalla oli kiirus yrittää korjata virhe lähemmäksi totuutta. Suuntaa antavana tietokoneen ilmoittamaa kulutusta voidaan kuitenkin pitää. Ajotietokone ei yleensä laske kulutusta lainkaan alle 20 km:n nopeuksille.
saadaa tuollainen keskinopeus,taajamia vältellen,
ei ruuhkia, nopeat ja hyväkuntoiset tiet jne.
Tuollainen keskinopeus on ihan helppo saada esim. nelostietä pk-seudulta lappiin ajaessa, kun taukoja ei lasketa nopeuteen mukaan. Varsinkin jos ajaa 10km/h:n ylinopeutta koko ajan.
Esimerkiksi Oulusta Helsinkiin nelostiellä pääsee rekallakin 80km/h:n keskinopeuteen jos taukoja ei lasketa mukaan ja matkanopeus on n. 85km/h. Muutamien 60km/h alueiden lisäksi tuolla välillä on 6 liikenneympyrää (3 Kärsämäellä, 2 Vaajakoskella ja 1 Limingassa) ja yksi ramppi Jyväskylässä, joiden vuoksi joutuu jarruttelemaan. Oulusta eteenpäin on Kemissä ja Torniossa kummassakin yksi risteys, Rovaniemellä muistaakseni kahdet liikennevalot ja Sodankylässä kaksi ympyrää ja parit liikennevalot. Sodankylän jälkeen on vielä Ivalon liikenneympyrät. Että kyllä tuo nelostie on loppujen lopuksi aika nopea ajaa päästä päähän. Pahimpia ruuhka-aikoja lukuunottamatta.
Lisäys: heti Oulun pohjoispuolella on ne kirotut Iin ympyrät. On kyllä hieman huvittavaa, että isojen kaupunkien ohitus sujuu todella nopeasti mutta sitten meno tyssää joidenki hikisten tuppukylien kohdalla.