Minulla 2007 Passat 2,0 TDi Powerdiesel. Kun autolla oli ajettu 65 tuhatta,
auto sammui normaaliajosta ja jätti tielle. Ei käynnistynyt.
Liikkumisturva oli ja auto hinautettu paikalliseen Keminmaan Pörhön
autoliikkeeseen (valtuutettu VW huolto).
1 sylinterin pumppusuutin kuulemma mennyt oikosulkuun.
Kertoivat Pörhöllä, että korjaus menee minun piikkiini, koska,
huolimatta vähäisistä ajokilometreistä, auto on melkein 4 vuotta vanha.
Kun asiaa pengoin netistä, huomasin vian olevan yleinen ja tehtaan takuulla
korjattavissa, havaitsi Pörhön työnjohtaja sattumalla kiertokirjeen
maahantuojalta, jossa pumppusuutinviat korjattaisiin tehtaan piikkiin.
Näin tehtiin, eikä laskutusta tullut. Hyvä kun olin tarpeeksi aggressiivinen silloin.
Auto kuitenkin heti korjaamolta ensimmäiseen moottoritiekiihdytykseen
lähtiessä nyki, kun 3 vaihteella kierrokset kävi yli n. 3500.
Soitin Pörhölle, jossa samainen työnjöhtaja kertoi rajoittimen menevän
päälle, eikä asiasta kannata huolestua. Tinkauksesta huolimatta asia jäi tähän.
Vika jatkui ja jatkui samana, mutta olin jo opetellut ajotavan, että autoa ei
vedätellä yli tuon kierrosmäärän normaalisti.
Välillä se lipsahti ja vika, tai VW ominaisuus ilmoitteli tuolloin itsestään.
Meni tällä tavoin 40 000 km.
Sitten tässä vastíkään normaaliajosta töihin mennessäni auto sammui ja
jätti töihinmenon kesken ja minut pakkaseen.
Auto taas Pörhölle. Nyt sieltä heti soitettaessani kerrottiin, että tehdas
on nyt luvannut vaihtaa kaikki sen aiemmin vaihdetun pumppusuuttimen
malliset suuttimet takuuna uusiin, samanlaisiin toimiviin malleihin, joka siihen
1 pytylle jo vaihdettiin. Tehdastakuuna. Hyvä!
Mutta, kun autoa hain huollosta, kerrottiin, että remontti meneekin minun
maksettavakseni kaikilta muilta osin, kuin niiden 3 muun pumppusuuttimen vaihdosta,
koska vika oli juuri siinä 1 pytyn kertaalleen vaihdetussa suuttimessa.
Siitä oli kuulemma joku tappi irronnut, minkä ei pitäisi olla edes mahdollista.
Ei ole kuulemma koskaan vastaavaa tullut eteen, edes maahantuojan tiedossa
ei ole ollut vastaavaa sattunut.
Olivat laittaneet tapin takaisin suuttimeen ja suutin olisi aivan uuden veroinen
ja tiukka, joten eivät ymmärtäneet syytä tapin irtoamiseen.
Vaihtoivat kuitenkin ilman suostumustani suuttimen uuteen, eli tekivät päätöksen
minulta kysymättä. Lupani oli vaihtaa kaikki tehtaan piikkiin vaihdettavat osat.
Pörhö laittoi huoltoraporttiin mahdolliseksi syyksi ylikierroksia.
Kun kerroin aiemmasta nykimisistä ja heidän kierroslukurajoittimestaan, he sanoivat,
että ylikierroksia saa aikaiseksi jos lyö liian pienen vaihteen sisään kovasta vauhdista
ja nostaa kytkintä!
Siis minäkö tuollaisia tekisin, varsinkin, kun auto sammui ajaessani vakionopeussäädintä
käyttäen.
Mahdollisen asennusvirheen he torppasivat heti.
Jä kun VW :llä ei ole päivänkään mittaista takuuta takuussa vaihdetuille osille, ei
Pörhökään anna heidän ilmoituskensa mukaan 0 hintaisille osille työtakuuta.
Heidän takuunsa kattaa vain maksetun osan ja maksetun työn.
Kun pyysin, että osa toimitettaisiin tehtaalle tutkimuksiin, koska vika oli mahdoton,
kieltäytyi Pörhön Autoliike Oy ja kieltäytyi myös VV-Auto Oy, (maahantuoja).
Ja osa laitetaan tietyn ajan jälkeen roskiin.
Kun Kysyin VV-Auto Oy:n takuuvastaavalta, että hän ottaisi yhteyttä tehtaaseen, hän
kieltäytyi. Ja kun kysyin, että voinko itse ottaa tehtaaseen yhteyttä, hän kertoi sen
olevan turhaa, kun kaikki Suomesta tulevat reklamaatiot tulevat suoraan hänelle
tehtaalta käsittelemättömänä, reklamointini tehtaalle olisi turhaa. Hän päättää.
Itse sen pitemmän kyselyn jälkeen olisi voinut lunastaa sen 330 eurolla itselle,
mutta kun tappi on kiinnitetty, eikä ollut löysä, eikä näillä osilla ole sarjanumeroita,
olisi tutkimus täysin turha.
700 euroa meni, kun osa oli takuuvaihdettu ja siten vailla mitään takuuta, vaikka se olisi hajonnut
jo heti Pörhöltä ulos ajaessani.
Autossani on nyt 3 kpl uusia tehdasvaihdettua osaa, joilla ei ole MITÄÄN takuuta, ei
asennuksella, eikä työllä.
Ja nyt tulee paras kohta: AUTO EI ENÄÄ NYKI !
On vahva epäilys siitä, että joko Pörhön Autoliike Oy korjasi joko oman asennusvirheensä, tai
silloin vaihdettu pumppusuutin oli valmistusvikainen !
Mutta kun VW :n takuuvaihto osissa EI OLE PÄIVÄNKÄÄN TAKUUTA.
Hyvä Pörhön Autoliike Oy, hyvä VV-Auto Oy ja hyvä yleensäkin saksalainen laatutyö VW
Onko muuta vaihtoehtoa, kuin palauttaa luottamus autoiluun
vaihtamalla merkkiä ? Ehdotuksia ?
Merkin ja samalla VW-konsernin tuoteiden vaihto on ainut vaihtoehto jos haluat välttyä ongelmilta.
Vaihto toiseen merkkiin ja ns. "katuvat terveiset" pörhölle ja muille osapuolille. Ja tämä puskaradio saattaa tehota kummasti myös. Laita myös tuonne www.vagarena.fi
Eipä taida välttämättä merkkiä vaihtamalla parantua. Nyky dieseleissä noita vikoja vaan tuppaa olemaan. Toisaalta mikä tahansa muu merkki hoitaisi nuo takuuasiat tyylikkäämin kuin vw.
Vaihda bensa auto niistä ei suuttimet mene rikki. Älä kuitenkaan TSI/DSG yhdistelmää niissä on muut kalliit kohteet edessä.
Jos haluaa ajella huolettomammin niin kannattaa suosia vapaastihengittäviä bensamoottoreita. Ja nekin ehkä mielummin VAG-konsernin ulkopuolelta.
Maahantuoja ei vastaa enää mihinkään yhteydenottoihin,
muutenkin yhteyksiä yritetään pimittää.
Miten saisi yhteyttä itse tehtaaseen, ohi tämä suomen
maahantuojan, siihen kun on rakennettu rautaesirippu, jolloin
viestit palautuvat vv-autoon ja sitä kuulemma roskiin.
Eivät anna minkäänlaisia yhteystietoja valmistajalle.
Pitäisikö kääntää saksaksi ja laittaa sikäläisiin VW- keskustelu palstoihin, jos vaikka siten kantautuisi perille
tehtaalle ?
Tuulilasin 'Kysy Ketoselta' osioon voit heittää kyssärin aiheeseen liittyen.
Tässä on sinulle sähköpostiosoite:
kundenbetreuung@volkswagen.de
koeta sitä.
Toivottavasti saat ymmärrystä asiaasi.
jaloin perille,
olen keskustellut saksalaisella forumilla asiastasi ja tässä on vastaus; näin sen tulkitsin:
"Vaihto varmuudella maksutta. Takaisinkutsukampanja 23H9. Auton kuntoonlaitto korjaamolla seitsemän vuoden ikään saakka veloituksetta."
Eli koeta nyt selvittää tuohon kampanjakoodiin 23H9
vedoten asiaa.
Kannattaa tuota ainakin yrittää.
Kiitos ansiokkaasta selvitystyöstä.
Käsittääkseni tuo yksi sattumalta hajonnut pumppusuutin on
juuri tuon kamppanjan puitteessa vaihdettu, mutta hajosi
nopeammin, kuin nuo sekundasuuttimet.
Koska se on maksutta vaihdettu, niillä ei ole päivääkään
takuuta, ei osalla, eikä työllä. Näin kerrottiin Pörhöltä ja
maahantuoja kuittasi asian sanomalla että: huono tuuri, mutta
asiaa ei tutkita mitenkään.
Volkkarista en niin tiedä, mutta yleensä valmistenumerolla näkee mitkä takaisinkutsut koskee.
Esim. VW Amerikka tarjoaa tällaisen tietokantahaun:
http://www.vw.com/en/owners/parts-and-accessories/protection/recalls-campaigns.html
jaloin perille,
ymmärränkö oikein, että asia on nyt loppuunkäsitelty.
Ei, asia ei ainakaan minun kohdaltani ole loppuun käsitelty,
sillä omistan tuon VW Passatin ja perheessä on myös VW
Transporter, enkä voi kuvitella omistavani tai ajavani sellaisilla autoilla, jotka jättävät välille ilman mitään
selvää syytä. Ei ole luotettavaa ajoa tuollainen.
Lisäksi täytyy olla takana jonkinlainen luotettava huolto
tai maahantuojan vähäinenkään tuki, kun puhutaan nimenomaan
luotettavasta merkistä ja huollosta.
Olemme kaikki niitä rahaa tuovia viimekäden käyttäjiä, joita
ilman autotehtaat eivät voi toimia.
Tarkoitin vain tuota takaisinkutsukampanjaa.
Niin, toivotaan, että takaisikutsuntakampanjasta olisi aiheutunut uusi kamppanja, koska olisi huomattu, että vaihdetut huonot suuttimet olisi vaihdettu vielä huonompiin ?
Vaikka se on turha toive, kun niillä vaihtokamppeilla ei ole sitä takuuta päivääkään ?
Ehkä se onkin se juttu ?
Ei se kyllä luotettavuutta paranna.
Minulla on kaksi vaihtoehtoa siis:
1. saada luotettava selitys hajoamiselle
2. vaihtaa merkkiä molemmilla autoilla, esim. edelliset oli
Toyotia (Carina + Hiace) eikä ne KOSKAAN jättäneet
välille.
Onkohan tämä sittenkin oma syy, olenko hairahtunut "taattuun"
saksalaiseen ?
Toivottavasti saat selityksen hajoamiselle.
Joskus noiden kulkineiden kanssa ei kaikki mene kuin pitäisi.
Ja kun ongelmia alkaa kertyä, niin tuntuu kuin ne vain jatkuisivat.
Kokemuksia on minullakin ja harmittaa ne tottavie.
Eipähän tässä toinen osaa eikä voi antaa mitään ehdotonta neuvoa.
Nykypäivän dieselit on aika herkkiä pelejä. Pienistä iskutilavuuksista otetaan kovat tehot ahtamalla, tehdään pakokaasujen takaisinkierrätystä jne.
Appiukon vm 2006 BMW 530d:stä, joka on fantastinen auto ajaa (upeasti vääntävä kone ja kaasunestejousin hieno kuormankantokyky), on kahden viime vuoden aikana hajonnut paljon ja useasti. Auto kesti vuoteen 2011 ilman vikoja, mutta toissa vuonna meni dieselin hehkutusyksikkö ja viime vuonna turbo. Nämä viat iskivät töineen suonta yhteensä n. 3000 euroa, eikä maahantuoja/huolto tullut mitenkään vastaan. Kilometrejä on nyt n. 240 tkm. Lisäksi on ollut muita pienempiä elektroniikkavikoja, jotka eivät ole juuri mitään maksaneet, mutta joiden takia autoa on ollut pakko huollossa juoksuttaa.
Ahtamattomat koneet tosiaan kestää, mutta jotta niistä saisi nautintoa ja vääntöä arkiajoon, pitää olla iskutilavuutta ja se taas näkyy tankilla. Toyota ei perusmalleihin bensaturboja tee, mutta kyllä ne onkin sitten huonosti vääntäviä koneita, joiden ajaminen ei nautintoa tuo, varsinkin kun ajo-ominaisuudetkin ovat kuraa. Hiace on jäänyt kahdessa viimeisessä TM:n pakettiautotestissä jumboksi, eikä Carinan ja Corollankaan tuloksilla ole koskaan kärkeen ylletty. Hiacella on tullut itsekin keikkaa ajettua, mutta on se niin bulkkiauto verrattuna esim Transportteriin tai Vitoon.
yaffa0:
Eikö tosiaan Bemarin maahantuoja/huolto enää korvaa vikoja jotka ovat alkaneet vasta 3 vuotta auton takuun loppumisen jälkeen ja vain vähän yli 200tkm ajettuun autoon joka on nyt vasta kahdeksan vuotta vanha?
yaffa0,
voisitkohan tarkistaa tuon mainintasi "kaasunestejousin".
Citroënistä on kyllä kokemusta tuolla järjestelmällä, mutta en ole ollut tietoinen, että BMW:llä olisi se myös.
(Pahoitteluni teemasta poikkeamisesta.)
***
Koska asia tulee uudelleen esille jatkossa, lisään vähän.
yaffa0,
voisithan "googlata" tuon kaasunestejousituksen ja ymmärtää, että se ei ole sama kuin ilmajousitus.
Se on hyvin mielenkiintoinen järjestelmä.
Vuodesta 1985 viime vuoteen saakka oli minulla mahdollista ajaa Citroën autoilla, joissa on tuo kaasunestejousitus.
Oli myöskin mahdollista huollattaa auto asiantuntevassa huollossa ja myöskin olla lähes aina paikalla. Jousitusjärjestelmä ja hydrauliikka tuli aika tutuksi.
Autoihin tuli myöskin vaihdettua renkaat hydrauliikan avustuksella. Erillistä nosturia ei tarvinnut käyttää.
Lyhyesti sanottuna jousitus oli yliveto enkä vastaavaa ole kokenut ja tuskin koenkaan.
Sui Hing:
Itseäni huvitti sama asia. Eiköhän tuon viestin pointti ollut, että appiukko ajeli 2006-2011 autolla, jossa ei ollut vikoja. Laatua, sanoisin.
mhj:
Ettei vaan olisi farmarimallinen BMW?
BMW käyttää Mersun E-sarjan tapaan isojen farkkujen kuormankantokyvyn takaamiseksi ilmajousitusta takana. En tiedä, tarjoaako Bemu valinnaisena myös kokonaan ilmajousitusta, mutta Mersulla tuo valinta on kauppanimellä Airmatic.
Tuo on elegantti tapa laittaa raskaankin kuorman kantava iso auto kulkemaan taikamattona. Jousipalkeet eivät tosin ole ikuisia, eivätkä halpoja. Ja Motonetistä on turha etsiä korvaavaa osaa.
Juu, enhän minä tässä takuusta kitissytkään. Totesin vaan , että kalliiksi on tullut. Nykyauto kannattanee vaihtaa neljän vuoden jälkeen.
Manual:
Kuten sanoin, auto on ollut hieno ja hyvä ajaa. Minullakin lainassa monta kertaa. Silti tällaiseen yli 60 tonnin autoon ei saisi mielestäni tulla tällaisia vikoja kun kilometrejä on vaan kuitenkin tuo 240 tkm ja ikää se 7,5 vuotta.
mhj:
On kaasunestejouset (ilmajousitus), kyseessä on Touring eli farmari. Hienosti kulkee ja kuorman komeasti kantaa. Ei tule pohjauksia ja tämä tekniikka on kestänyt hyvin vaikka muussa onkin ollut vikaa. On näitä muillakin kuin Citikalla, vaikka onkin alunperin Citikan tutuksi tekemä tekniikka.
yaffa0:
Olisko alle 20 k kuitenkin lähempänä totuutta...
Ei ole ainakaan BMW:n tekniikkaa, jos taka-akselille on laitettu kaasunestejouset. 5-sarjan Touringeissa on ollut takana ilmajouset jo E39-mallista lähtien.
Ei ole E39 Touringeissa vakiona Ilmajouset. E61 korisissa on
Sui Hing:
Kiitos korjauksesta. Vakiona siis E39 528i -mallista lähtien, pienemmissä lisävarusteena.
En ymmärrä mistä puhut? Ukko osti auton uutena, eikä 20 tonnilla saa bemaria uutena tai jos saa niin kerro toki minullekin... . ....ja ilmajousitus siinä on nimenomaan takana. Vuosimalli oli 2005 tai 2006 farmari, tarkkaan en muista, joten tarkistapa nyt lähteesi.
Uusi auto on eri asia, kuin 240 tkm ja 7,5 vuotta ajettu auto. Tuon ikäisten E61 530d:n pyyntihinnat on netissä n. 12-20 k. Kallis tekniikka uutena on usein myös kallis korjata vanhana. Asianmukainen käyttö ja ennakoiva huolto saattaa sen sijaan säästää monilta kalliilta korjauksilta myöhemmin, joten autoaan pitkään pitävän kannattaa ottaa selvää auton mahdollisista "tyyppivioista" ja hoitaa ne kuntoon ajallaan. Tosin en tiedä, onko yli 200 tkm ennenkuulumattoman lyhyt ikä turbolle. Varmasti käyttö ratkaisee tässäkin paljon; esim. kovan rasituksen jälkeen moottoria ei välttämättä kannata sammuttaa ennen kuin turbo on jäähtynyt riittävästi.
Jospa keskustelu konvergoituisi paremmin, kun muistetaan Yaffan kertoneen auton vuosimalliksi 2006, jolloin E39 valmistus oli jo päättynyt ja 500-sarjan farkku on siis E61, jossa on ILMAjouset takana.
Citroenin kaasunestejousitus on eri asia. Bemun ja Mersun alla on ilmajousitus.
Uutena kalliin auton ylläpito ei välttämättä halpene kilometrien kertyessä. Mersun W123 ja 124 sarjojen tapaisia poikkeuksia tähän sääntöön on vaikea löytää nykypäivänä.
Talouselämä lehti varoitteli Passatin ongelmista jo vuonna 2012 "Varo tätä käytettyä laatuautoa täysi pommi"
http://www.talouselama.fi/uutiset/varo+tata+kaytettya+laatuautoa++taysi+pommi/a2096011