Totesin aloituksessa, että TM kehui autoa hyväksi peliksi. Ihmettelin tätä kuitenkin siihen verraten, että millaisia vikoja/mahdollisia tulevia vikoja autolle ennustettiin toimittajien taholta. Vikapesä tuo nimittäin on omaan 70tkm ajettuun autooni verraten, jossa korjauskuluina tähän asti on ollut vain huollon yhteydessä huomattu yksi puuttuva suojamuovin nasta (hinta muistaakseni 2,-). Nasta lienee jäänyt johonkin talvisella mökkitiellä. Turbo-moottorikaan ei ole lainkaan vaatinut öljynlisäyksiä. Omalle autollani antaisin kiitettävän arvion, mutta tuo TM:n testaama ei mielestäni ansaitse tyydyttävää arvosanaa enempää. Tietysti jos ajattelee, että turbo on kuluva osa ja lukkojen temppuilut yms. kuuluu auton vakio-ominaisuuksiin niin sitten varmaan hyvä arvosanakin on perusteltu. Minusta noissa vaan on turhan paljon kiusaa yhteen autoon. Olen varmaan liian vaativa kuluttuja.
Mielestäni tässä listassa kaikki mitä autolle tarvitsee tehdä sen elinkaaren aikana. Listan ulkopuolelta jos joutuu korjaamaan niin sanoisin autoa huonoksi.
100-150tkm/5-6 vuotta:
-tulpat (dieseleissä ei edes tätä
-ajovalojenpolttimot
150-200tkm/5-8 vuotta:
-akku
-jarrupalat ja levyt
-apulaite hihnat
200-250tkm/8-10 vuotta:
-iskunvaimentimet
-polttimot uudestaan
-tuulilasi (nykyautoissa heikko)
250-300tkm/10-xxvuotta:
-tässä kohdin voi jo laittaa raidetangonpäätä, ja muita keulan niveliä jos pitoon vielä riittää intoa
300-400tkm kohdilla jos edellen jaksaa ja intoa riittää pitää autoa niin voisi kunnostaa jarruja,laturin ja ehkä startin ja uusii samalla akun. Tämän jälkeen siinä on taas autoa pitkäksi aikaa.
Tietenkin näiden lisäksi nesteiden vaihdon tarpeen mukaan.
Usein kuulee hyvinkin ristiriitaisia kommentteja samanlaisten automallien kestävyydestä. Eli jos samamlaisella autolla ajetaan matka/maantieajoa tai sitten autolla on runsaasti kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä pätkäajoa, niin kyllä kestävyyden osalta tulee varmasti eroa. Olisikin aika mielenkiintoista, kun autoja testattaisiin aika monen suomalaisen ajamassa ajossa, jossa esim. 100 tkm ja pelkkää pätkäajoa.
Mitä tulee nykyautojen kestävyyteen, aika paljon näyttää ja kuuluu olevan vikoja, oli auto sitten 20 tonnin perusauto tai sitten yli 50 tonnin "premium". 250-300 tkm samoilla raidetangon päillä ja alapallonivelillä on jo harvinaista. Uusina vikakohteina on tullut mm. Dieseleitten ureajärjestelmät, joiden talvitoimivuudesta on aika karuja esimerkkejä monelta merkiltä. Ja edelleen kuuluu esimerkkejä esim. perien laukeamisesta merkiltä, joka on ollut aikoinaan kuuluisa kestävästä miljoonan kilometrin voimansiirrostaan.
Nuo VW konsernin ( ja muidenkin) pitkät öljynvaihtovälit on mielestäni tae siihen, että autoon tulee ongelmia aika pienillä kilometreillä. Pätkäajoa ja pari talvea samoilla öljyillä varmistaa, että monella autolla ei tosiaan selviä edes 100 tkm ilman ongelmia.
Totesin aloituksessa, että TM kehui autoa hyväksi peliksi. Ihmettelin tätä kuitenkin siihen verraten, että millaisia vikoja/mahdollisia tulevia vikoja autolle ennustettiin toimittajien taholta. Vikapesä tuo nimittäin on omaan 70tkm ajettuun autooni verraten, jossa korjauskuluina tähän asti on ollut vain huollon yhteydessä huomattu yksi puuttuva suojamuovin nasta (hinta muistaakseni 2,-). Nasta lienee jäänyt johonkin talvisella mökkitiellä. Turbo-moottorikaan ei ole lainkaan vaatinut öljynlisäyksiä. Omalle autollani antaisin kiitettävän arvion, mutta tuo TM:n testaama ei mielestäni ansaitse tyydyttävää arvosanaa enempää. Tietysti jos ajattelee, että turbo on kuluva osa ja lukkojen temppuilut yms. kuuluu auton vakio-ominaisuuksiin niin sitten varmaan hyvä arvosanakin on perusteltu. Minusta noissa vaan on turhan paljon kiusaa yhteen autoon. Olen varmaan liian vaativa kuluttuja.
Niin, mitäs vikoja kyseisessä Golfissa sitten oli.
Öljyä se hieman kuluttaa, mutta se ei liene varsinainen vika, eikä kulutus ole mitenkään merkittävän suurta. Toki parempi varmasti olisi, jos öljyä ei kuluisi ollenkaan, mutta viaksi sitä ei voitane laskea.
Turbo oli hieman kulunut, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Jos autossasi on turbo, niin sinä tuskin tiedät, jos se on hieman kulunut 60 tkm kohdalla. Sama pätee lähes kaikkiin näkymättömissä oleviin osiin.
Hansikaslokerosta kuului pientä helinää, joka luultavasti on ollut jokin huonosti kiinnitetty osa. Asia tuli kuntoon huollossa.
Hitaassa ajossa kuului välillä pientä narinaa auton etuosasta, mutta syytä tähän ei löydetty. Tuollaista narinaa ei tietenkään saisi kuulua, mutta tässäkään kohtaa "vika" ei nyt kovin vakavalta kuulosta. Tämä on ehkä ainoa sellainen vika, joka oikeasti ärsyttäisi ja vaivaisi. Tekststä ei kuitenkaan saa selvää, kuinka usein tämä ääni kuului.
Avaimeton ovien aukaisu lakkasi toimimasta lähes uutena. Tämä johtui siitä, että yksi vastaanotin oli irronnut ja pudonnut. Korjaus suoritettiin välittömästi takuuna.
Kaikilta muilta osin auto oli erinomaisessa kunnossa. Laatuvaikutelma 60 tkm kohdalla on edelleen erinomainen.
En ole niin tarkkaan kestotestejä lukenut, että ottaisin kantaa, kuuluuko tämän auton saada kiitettävä. Vikapesästä puhuminen on kuitenkin mielestäni todella karkeaa liioittelua. Auto on luultavasti ensimmäisiä maahantuotuja Golfeja ja usein aivan uudessa automallissa on tuollaisia "pikkuvikoja", jotka hoidetaan nopeasti ja helposti huollossa kuntoon. Mitään ylimääräisiä kuluja näistä pikkuvioista ei koitunut. Mitään merkittävää haittaa käyttäjällekään näistä vioista ei tullut. Ei tietenkään täydellinen suoritus, mutta ei kyllä vikapesäkään voida puhua.
Totesin aloituksessa, että TM kehui autoa hyväksi peliksi. Ihmettelin tätä kuitenkin siihen verraten, että millaisia vikoja/mahdollisia tulevia vikoja autolle ennustettiin toimittajien taholta.
Missä kohdassa juttua tuon Volkkarin turbon ennustettiin menevät vaihtoon ainakin kerran? Itse en tuollaista mainintaa löytänyt.
Hyvin Ajattelija2013 nuo ongelmat kääntää mitättömiksi kyseisen automerkin kohdalta. On toki paljon vikaisempiakin autoja testissä ollut ja kyllä tuo varmaan tyydyttävä peli on. Tuo öljynpolttaminen on kuitenkin mielestäni hälyttävää ja kertoo paljon turbon kunnosta - tai sitten koneen pitäisi vuotaa reippaasti tai on muutoin sangen kulunut peli, jota tässä tapauksessa ei niin tuntuisi olevan. Vaikka viat tuli osittain kuntoon on niitä minun kriteerien mukaan aivan liiaksi käyttöautoon. Esim. itsestään tippuvat osat ja vanteelle tehtaalla väärin asennettu rengas kertoo todella paljon laadun valvonnan tasosta ja auton viimeistelystä. Samanlaisia juttuja pystyi lukemaan 70/80-luvun lehdistä kun Mossea tai Wartburgia testattiin. Silloin tosin vikoja oli kyllä joka päivälle ja niihin verraten tämä testihän meni aivan loistavasti.
Vanhassa harrasteautossa tai puolimiljoona ajetussa pikkuviat kuuluu kyllä kuvioihin, mutta itse odotan omalta autoltani 100% laatua etenkin jos auto on noinkin uusi. Jos tyytyy vähempään, niin varmasti autonvalinta on helpompaa.
Eräs tuttava sanoi, että hänen mielestään on aivan sama millä autolla ajaa, joten hän ostaa aina halvimman koska uskoo, että kaikissa on saman verran vikoja. Enpä ole tuota uskoa viitsinyt horjuttaa vaikka pariinkin kertaan on hänen autonsa lavetilla korjaamolle mennyt - jokainen siis valitkoon omat laatukriteerinsä
Tuo öljynpolttaminen on kuitenkin mielestäni hälyttävää ja kertoo paljon turbon kunnosta - tai sitten koneen pitäisi vuotaa reippaasti tai on muutoin sangen kulunut peli, jota tässä tapauksessa ei niin tuntuisi olevan.
NHB. Lue myös sivu 16 loppuun saakka.
Kun öljyä on kadonnut samaa tahtia alusta alkaen, niin tuskinpa tuo kertaa mitään kulumisesta tai turbon kunnosta. Tuskinpa turbo heti alusta alkaen oli loppuun kulunut, kun mitään hälyttävää ei löytynyt vielä testin lopussakaan.
Digijulkaisussa ei ole sivunumerointia, joten kerrotko toisin koordinaation, missä tuon turbon arveltiin menevän vaihtoon. Voit toki vaikka lainata sen lauseenkin, jossa noin kirjoitetaan.
Hyvin Ajattelija2013 nuo ongelmat kääntää mitättömiksi kyseisen automerkin kohdalta. On toki paljon vikaisempiakin autoja testissä ollut ja kyllä tuo varmaan tyydyttävä peli on. Tuo öljynpolttaminen on kuitenkin mielestäni hälyttävää ja kertoo paljon turbon kunnosta - tai sitten koneen pitäisi vuotaa reippaasti tai on muutoin sangen kulunut peli, jota tässä tapauksessa ei niin tuntuisi olevan. Vaikka viat tuli osittain kuntoon on niitä minun kriteerien mukaan aivan liiaksi käyttöautoon. Esim. itsestään tippuvat osat ja vanteelle tehtaalla väärin asennettu rengas kertoo todella paljon laadun valvonnan tasosta ja auton viimeistelystä. Samanlaisia juttuja pystyi lukemaan 70/80-luvun lehdistä kun Mossea tai Wartburgia testattiin. Silloin tosin vikoja oli kyllä joka päivälle ja niihin verraten tämä testihän meni aivan loistavasti.
Vanhassa harrasteautossa tai puolimiljoona ajetussa pikkuviat kuuluu kyllä kuvioihin, mutta itse odotan omalta autoltani 100% laatua etenkin jos auto on noinkin uusi. Jos tyytyy vähempään, niin varmasti autonvalinta on helpompaa.
Eräs tuttava sanoi, että hänen mielestään on aivan sama millä autolla ajaa, joten hän ostaa aina halvimman koska uskoo, että kaikissa on saman verran vikoja. Enpä ole tuota uskoa viitsinyt horjuttaa vaikka pariinkin kertaan on hänen autonsa lavetilla korjaamolle mennyt - jokainen siis valitkoon omat laatukriteerinsä
NHB. Lue myös sivu 16 loppuun saakka.
En minä käännä niitä mitättömiksi, vaan kerron asiat niin kuin ne ovat. Jos joku hansikaslokeron helinä saadaan loppumaan viiden minuutin fiksauksella, niin kyllä tuo minusta on varsin mitätön asia. Se mitä minä tiedän, niin tuollaisia helinöitä on esiintynyt 5-sarjan Bemarista Toyota Yarikseen, pääasia on, että huollossa syy löydetään ja usein korjataan varsin helposti. Automerkki ei tähän asiaan vaikuta mitään. Minulla ei ole mitään syytä Golfia puolustaa, koska sellaista minulla ei koskaan ole ollut ja sellaista minulla tuskin koskaan tulee olemaan.
NHB, lehdessä lukee näin: Turboahdin on toiminut 60000 km moitteitta, mutta analyysin perusteella kuluminen on alkanut.
Miten ahdin tulee sitten lopulta rikkoutumaan? Todennäköisesti painelaakerin kuluma pahenee niin, että akseli siirtyy turboiniin päin ja jossain vaiheessa turbiinin siivet osuvat turbiinikoteloon......Miten kauan tähän vaurioitumiseen kuluu, onkin hankalampi kysymys. Selvää kuitenkin on, että nykymoottoreissa turboahtimet joutuvat niin koville, että vaihto saattaa olla edessä vähintään kerran moottorin eliniän aikana.
Näyttäisi siltä että VW:llä on käsissään todellinen värisuora:
TSI + DSG + ACT.
Keskustelupalstoilla (TM:n ulkopuolella) vehkeet syö öljyä ylämerkistä alamerkin alle jo 500 mailin matkalla!!!
Siis jonkin englantilaisen Golfissa oli vuotava osa, joka vaihdettiin ja öljyn väheneminen loppui. Jos tuossa on paras löytämäsi viittaus koneen surkeudesta, niin kyseisen koneen pitää olla pirun hyvä.
Vanhassa harrasteautossa tai puolimiljoona ajetussa pikkuviat kuuluu kyllä kuvioihin, mutta itse odotan omalta autoltani 100% laatua etenkin jos auto on noinkin uusi. Jos tyytyy vähempään, niin varmasti autonvalinta on helpompaa.
Helpota nyt ihmeessä meidän muidenkin autonvalintaa ja paljasta se 100% viaton automalli! Ainakin sen täytyy olla sietämättömän kallis ja samalla karu.
Miksi moni muu merkki saa ajaa huoltovälinsä 30 tkm öljytikkuun katsomatta? Onko niissä jokin aineenvaihduntaongelma?
Kerrotko vielä, että mitä tuossa meni väärin? Laitan tuon ketjun aloittajan viimeisen postauksen vielä tähän, jotta voit sen helpommin suomentaa:
I can confirm the valve replacement has had a major effect on the oil consumption.
I checked it after 700 miles and only a very small amount used less than 1mm on the dipstick so I am much happier...
So if your car is using or in this case its losing excessive amounts of oil then getting this valve checked would be a good idea..
Joo vikahan tuo on ja selkeä takuukorjauksen paikka, mutta aika naurettavaa alkaa leimaamaan moottoria tuolla perusteella. Sellaista merkkiä ei ole, jossa ei olisi ollut yhtä "rajuja" ongelmia. Noiden merkkien joukkoon voit lukea myös Opelin. Tai jos nyt tuosta saat irti jonkin toisen tulkinnan, niin ole hyvä ja kerro se.
Ei nyt NHB sotketa tähän ketjuun Opeleita. Niistä ei ole nyt kysymys.
On aivan selviö että VW:n TSI moottori on lievä susi.
Samaa takkua on DSG:n kanssa.
Ja nyt ACT mikäli autossa on DSG on myös mielenkiintoinen ravistin.
On ilmeisesti VW miehille normaalia että vähänkin pitempään matkaan pitää lähteä öljykannun kanssa.
En ole ikinä omistanut sellaista kotteroa joka veisi 60tkm:n matkalla kannullisen öljyä! Ja nyt puhutaan uudesta autosta?
Eli et siis löytänyt mitään vikaa tulkinnastani. Niin vähän epäilinkin. Hyvin yksiselitteinenhän tuo linkittämäsi tapaus olikin. Vähän kuitenkin odotin, että olisit edes yrittänyt, kun tuossa aikaisemmin epäilit kielitaitoani. No sattuuhan niitä virheitä muillekin...
En itsekään ole tuollaista moottoria omistanut, mutta eipä se anna syytä lähteä mustamaalaamaan mitään merkkiä yksittäisen vähemmän merkittävän takuunalaisen korjauksen vuoksi. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin aivan kaikki autot ovat ihan paskoja.
Vanhassa harrasteautossa tai puolimiljoona ajetussa pikkuviat kuuluu kyllä kuvioihin, mutta itse odotan omalta autoltani 100% laatua etenkin jos auto on noinkin uusi. Jos tyytyy vähempään, niin varmasti autonvalinta on helpompaa.
Helpota nyt ihmeessä meidän muidenkin autonvalintaa ja paljasta se 100% viaton automalli! Ainakin sen täytyy olla sietämättömän kallis ja samalla karu.
Mikäli oikein muistan, niin auto on Toyota Prius. Onhan se Toyotakin aikamoisia korjauskampanjoita pitänyt, eli ei sekään mikään ongelmaton merkki ole. No jokainen kyllä ymmärtää, että sellaista merkkiä ei olekaan, vaikka toki laadullisia eroja on olemassaa Toyota on yksi parhaista. Mutta tuollainen väite, että jonkun merkin autolla voisi aina ajaa 60 tkm ilman mitään ongelmia, on kyllä lähinnä idiotismia.
Kuten jo totesin, testin Golfissa oli luultavasti alkusarjan autolla tyypillisiä hyvin pieniä ongelmia, kuten jokin ylimääräinen helinä, mutta vikapesästä puhuminen on naurettavaa. Eri asia olisi, jos auto olisi jättänyt tielle, tai jos korjaamolla olisi oikeasti pitänyt korjata muutamia kertoja jotain suurempia juttuja.
Epäilemättä. Miksi epäilet moottorin keston kanssa olevan ongelmia, vaikkei kuluminen näytä sitä vaivaavan?
Jos kerran VW valvoo laatuaan ja ei kokoa moottoria epäkuranteista osista, niin kulunut tuo Golffin kone on.
Osassa männistä 33-50% enemmän välystä kuin uuden moottorin toleranssit on. Sylinterien halkaisijat liian suuret ja mäntien vastaavasti liian pienet.
Onkohan VW ajatellut tuolle moottorin huohotusjärjestelmästä turbon kompressoripesään kulkeutuneelle öljylle jonkin voitelevan, jäähdyttävän tai likaapoistavan tehtävän?
Vai onko niin, että turbosta on saatu kestävämpi kun turbiinipyörälle vuodetaan öljyä voitelujärjestelmästä ja ahtopyörälle huohotusjärjestelmästä?
Samaa mieltä. TM:ssä oli joku aikaa sitten artikkeli yleisesti laadusta. Mielestäni siinä oli hyvin mainuttu, että jossakin kohtaa laadun merkitys muuttui. Nykyään laatu on yhtä kuin hyvin dokumentoitu. Aivan sama mitä suollat ulos (tietyissä rajoissa) kunhan vaan ruksaat kaikki ylös.
Selvääkin on, että jos sylinterit on toleranssin ylärajalla tai yli ja vastaavasti männät alarajalla tai ali, niin öljyä palaa. Muillakin aloilla kyllä huomannut, että nykyään toimittajilla on vaikea saada se tuotteensa siihen specsin keskelle.
Onhan tuossa yllä tarinaa. Joillekin nuokin sadantuhannen kilometrin kahden puolen myydään ja joku tietämätön niitä ostaa ja korjaa itsensä kipeäksi (lue rahattomaksi). Kuuluisiko nuo 10 vuoden käytön jälkeen suoraan paaliin 200000km mittarissa, kertokaa vaan te jotka noilla ajelette. Rohkeasti vaan.
Ei taida prameat mainokset pelastaa mainetta jos ei jotain tehdä kestävyyden suhteen vai onko joku oikeasti eri mieltä? Autolehtien niukkaakin niukempi uutisointi vioista ihmetyttää. Rohkeaa puolueetonta julkaisua nykyisten kangistuneiden toimittajien sijaan, haluaisi varmasti jokainen eri merkkien omistaja. Autolehti joka pureutuisi kaikkien autojen vikoihin merkistä riippumatta puolueettomasti sen kummemmin salaamatta mitään, luulisin että tuon julkaisun ottaisi jokainen ilolla vastaan. Salailu ja vähättely kun ei auta ketään vaan pahentaa asioiden oikeata laitaa ja siinähän häviää vaan jokainen yksin vaikeiden asioiden kanssa kamppaileva kuluttaja.
VW panostaa tuotekehitykseen ja laatuun varmasti enemmän kuin moni muu autovalmistaja, siksi tuntuu kummalliselta, että sellaiset myydyt "kansanautot" kuin Corolla, Focus tai Cruze tuntuvat perustekniikaltaan toimivan paremmin kuin ylistetty Golf.
Ei näissä muissa taviksissa taistella perusasioitten äärellä, kuten öljynkulutus, jakopää tai voimansiirtolinja?
No, 13.6 alkaen kuluttajan elämä helpottuu, sillä tuotevastuulaki muuttuu EU direktiivin päivittymisen myötä. Eli jos esimerkiksi se volkkarin ohjekirja sanoo että maksimi öljynkulutus on 0,1 litraa per 500 km on kuluttajalla kahden vuoden ajan oikeus saada korvauksia tai mahdollisuus jopa purkaa kauppa jos totuus on toinen kuin valmistajan luvatut arvot. Ennakkotapauksia odotellessa...
Mihin nen alkusarjojen autot loppuu volkkarilla,että uskaltaa alkaa ostaa? Samat viat kuin minulla jo 10vuotta sitten eli ei ovet aukea ja öljyä palaa! Eikä tuo ovi edes ollut mikään lähetin vika vaan mekaaninen vika testissä, jota eivät yllättäin saaneet korjattua huollossa. Vika esiintyi ajoittain ja hävisi itsestään.
Eikä se 2,0tfsin öljynsyönti mihinkään faceliftiin ole loppunut. Meillä on raksapuolen pomolla tommonen 2,0allroad vm.14 ja vie öljyä n.1litran tankille =n.800km ja on kuulemma normaalia merkkihuollon ja maahantuojan mielestä. Sillä on parhaillan "vääntö" päällä ko.hommasta, kaveria nimittäin aavistuksen vituttaa lisäillä 40litraa öljyä huoltovälillä. Pyysi jo kettuilessaan maahantuojaa lähettämään 200litran tynnyrin LL-öljyä, jotta pärjää siihen asti, että riita ratkeaa. Joten kerro ihmeessä millä taika USB-tikulla se sun audi "ohjelmoitiin" kuntoon, ettei enää syönyt öljyä. Voisitko vaihtoehtoisesti lähetää softan vaikka s.postiin
On noissa audeissa vaan hienot softat kun voi säätää väljiä koneita uuden veroisiksi. Miksiköhän taksit ei noista ole oikein innostunut? Taksi yrittäjälle vähän kätevä, ajaa ensin 300-400tkm ja käy sitten laitattamassa uuden softan ja taas on uusi auto alla. Tai oikeesti oisko vaan vag uskovaisten harhaisia päiväunia?
Kannataisi varmaan vw/audi miesten aloittaa "öljyralli" virosta, jos kerta viinaan tulee rajoituksia. On meinaa longlifet paljon halvempaa siellä.Tuskin tullimies kyselee vihkipapin nimeä kun on transporteri lastattuna täyteen öljyä. Sanoo vaan rohkeesti, että omaan käyttöön niin uskoo kun näkee että on volkkari alla.
Mihin nen alkusarjojen autot loppuu volkkarilla,että uskaltaa alkaa ostaa? Samat viat kuin minulla jo 10vuotta sitten eli ei ovet aukea ja öljyä palaa! Eikä tuo ovi edes ollut mikään lähetin vika vaan mekaaninen vika testissä, jota eivät yllättäin saaneet korjattua huollossa. Vika esiintyi ajoittain ja hävisi itsestään.
Eikä se 2,0tfsin öljynsyönti mihinkään faceliftiin ole loppunut. Meillä on raksapuolen pomolla tommonen 2,0allroad vm.14 ja vie öljyä n.1litran tankille =n.800km ja on kuulemma normaalia merkkihuollon ja maahantuojan mielestä. Sillä on parhaillan "vääntö" päällä ko.hommasta, kaveria nimittäin aavistuksen vituttaa lisäillä 40litraa öljyä huoltovälillä. Pyysi jo kettuilessaan maahantuojaa lähettämään 200litran tynnyrin LL-öljyä, jotta pärjää siihen asti, että riita ratkeaa. Joten kerro ihmeessä millä taika USB-tikulla se sun audi "ohjelmoitiin" kuntoon, ettei enää syönyt öljyä. Voisitko vaihtoehtoisesti lähetää softan vaikka s.postiin
On noissa audeissa vaan hienot softat kun voi säätää väljiä koneita uuden veroisiksi. Miksiköhän taksit ei noista ole oikein innostunut? Taksi yrittäjälle vähän kätevä, ajaa ensin 300-400tkm ja käy sitten laitattamassa uuden softan ja taas on uusi auto alla. Tai oikeesti oisko vaan vag uskovaisten harhaisia päiväunia?
Kannataisi varmaan vw/audi miesten aloittaa "öljyralli" virosta, jos kerta viinaan tulee rajoituksia. On meinaa longlifet paljon halvempaa siellä.Tuskin tullimies kyselee vihkipapin nimeä kun on transporteri lastattuna täyteen öljyä. Sanoo vaan rohkeesti, että omaan käyttöön niin uskoo kun näkee että on volkkari alla.
Miten olen VW mies, kun yhtäkään Volkkaria en ole ikinä omistanut? Tuskin tulen lähiaikoina omistamaankaan.
Sinä olet valehdellut täällä niin monen eri automerkin vioista ja teknisistä tiedoista, että sinun juttujasi noista jatkuvasti hajoavista tuttavien ja naapureiden autoista ei nyt usko enää kukaan. Taitaa Toyotakauppiasta harmittaa VW:n ja Skodan hyvä myynti. Joko muuten erotat multitronicin dsg:stä?
Minun 2.0 tfsi moottorilla varustettu A5 ei ole syönyt öljyä käytännössä lainkaan. Luin asiasta myös keskustelupalstoilta ja useat kirjoittajat totesivat, että faceliftin jälkeiset tfsi moottorit eivät ole syöneet öljyä, joten minun autoni ei ole mikään poikkeus.
Ja mitä ihmettä jokin softa tai USB tikku tuohon öljyn kulutukseen liittyy?
Mutta jospa pidetään keskustelu nyt aiheessa, eli tuossa Golfissa.
Onhan tuossa yllä tarinaa. Joillekin nuokin sadantuhannen kilometrin kahden puolen myydään ja joku tietämätön niitä ostaa ja korjaa itsensä kipeäksi (lue rahattomaksi). Kuuluisiko nuo 10 vuoden käytön jälkeen suoraan paaliin 200000km mittarissa, kertokaa vaan te jotka noilla ajelette. Rohkeasti vaan.
Ei taida prameat mainokset pelastaa mainetta jos ei jotain tehdä kestävyyden suhteen vai onko joku oikeasti eri mieltä? Autolehtien niukkaakin niukempi uutisointi vioista ihmetyttää. Rohkeaa puolueetonta julkaisua nykyisten kangistuneiden toimittajien sijaan, haluaisi varmasti jokainen eri merkkien omistaja. Autolehti joka pureutuisi kaikkien autojen vikoihin merkistä riippumatta puolueettomasti sen kummemmin salaamatta mitään, luulisin että tuon julkaisun ottaisi jokainen ilolla vastaan. Salailu ja vähättely kun ei auta ketään vaan pahentaa asioiden oikeata laitaa ja siinähän häviää vaan jokainen yksin vaikeiden asioiden kanssa kamppaileva kuluttaja.
Oli testin VW:n vioista mitä mieltä tahansa, niin miten TM niitä nyt mielestäsi salasi? Vai oliko autossa enemmän vikaa, kuin mitä toimitus kertoi? Vai ymmärsinkö tekstisi oikein? Mitä tarkoitat salaamisella?
Onhan tuossa yllä tarinaa. Joillekin nuokin sadantuhannen kilometrin kahden puolen myydään ja joku tietämätön niitä ostaa ja korjaa itsensä kipeäksi (lue rahattomaksi). Kuuluisiko nuo 10 vuoden käytön jälkeen suoraan paaliin 200000km mittarissa, kertokaa vaan te jotka noilla ajelette. Rohkeasti vaan.
Ei taida prameat mainokset pelastaa mainetta jos ei jotain tehdä kestävyyden suhteen vai onko joku oikeasti eri mieltä? Autolehtien niukkaakin niukempi uutisointi vioista ihmetyttää. Rohkeaa puolueetonta julkaisua nykyisten kangistuneiden toimittajien sijaan, haluaisi varmasti jokainen eri merkkien omistaja. Autolehti joka pureutuisi kaikkien autojen vikoihin merkistä riippumatta puolueettomasti sen kummemmin salaamatta mitään, luulisin että tuon julkaisun ottaisi jokainen ilolla vastaan. Salailu ja vähättely kun ei auta ketään vaan pahentaa asioiden oikeata laitaa ja siinähän häviää vaan jokainen yksin vaikeiden asioiden kanssa kamppaileva kuluttaja.
Oli testin VW:n vioista mitä mieltä tahansa, niin miten TM niitä nyt mielestäsi salasi? Vai oliko autossa enemmän vikaa, kuin mitä toimitus kertoi? Vai ymmärsinkö tekstisi oikein? Mitä tarkoitat salaamisella?
Noin yleisesti salaamisesta ei niinkään tuota juttua ajatellen. Avoimempaa suhtautumista eikä mitään varovaista saivartelua mitä yleensä on. Ja on niitä tuttuja Audi-kuljettajia jotka pitää tuota öljykannua kontissa eikä se ole mikään kangastus olen sen itse nähnyt. Ei ole kuulemma vika vaan ominaisuus sanovat viisaat huollossa. On ihan tehtaan normeissa kun öljyä kuluu.
Pitkät öljynvaihtovälit paskaa öljyn joukossa tuplamäärät mitä olisi kympin vaihtovälillä nuo suodattimet kun ei kehity. Kanavat kun tukkeentuu niin siinä sitä ollaan. Tuota suositusta mitkä nykyisin on en suosittele kenenkään noudattavan. On hullua ajatella että kun öljyä lisätään koneeseen niin ok, lika mikä koneeseen muodostuu pysyy siellä niinkauan kuin propusta pois pääsee. Tämä tästä nukkukaa hyvin.
Salasi tai ei TM niitä vikoja, niin ei autoa jossa noin paljon ongelmia voi kyllä kehuakaan. Korkeintaan tyydyttävä/välttävä arvosanoaltaan tuollainen suoritus.
Uusi auto joka ei lämpene,siinä ei ovet aukea, syö öljyä, turbo on kulunut jo sisäänajon jälkeen jne. Niin mitä se on? Minun ja varmaan monen muun mielestä kuraa. Mitä TM olisi kirjoittanut tuosta jos se olisi ollut vaikka Renault tai Fiat? Lehden mielestä olisi varmaan täysi paska.
Ajattelija. Toyota muuten ollut ainakin 25vuotta myydyin merkki tällä seudulla. Täällä päin käytetään katsos omaakin järkeä eikä uskota kaiken maailman maksettuja testejä.
Sinun mielestä volkkarien/audien viat häviää aina päivityksien mukana. Siksi heitin tuota softa läppää. Todellisuudessa ne häviä kuin audin miehen mielessä.
Täytyy kaverilta kysyä saanko julkaista casesta (a4 allroad) kirjeenvaihtoa kunhan saa ensin juttunsa loppuunkäsitellyksi. Ei tarvii enää sinunkaan sen jälkeen "ruikutaa", että valehtelen. Yksi esimerkki uskovaisuudestasi kun et suostu käsittämään, että jumalasi audi on tehnyt paskaa ja kusettanut ihmisiä menkä ehtii eikä ota vastuuta tuottamastaan kurasta.
Sinun mielestä volkkarien/audien viat häviää aina päivityksien mukana. Siksi heitin tuota softa läppää. Todellisuudessa ne häviä kuin audin miehen mielessä.
Öööö....siis jälleen kerran puhuit pelkkää sontaa ja nyt tuollainen käsittämätön selitys. Ainoastaana ohjausvika on parantunut päivityksen myötä. Aika kaukana ollaan siis tuosta sinun AINA määritelmästäsi.
Täytyy kaverilta kysyä saanko julkaista casesta (a4 allroad) kirjeenvaihtoa kunhan saa ensin juttunsa loppuunkäsitellyksi. Ei tarvii enää sinunkaan sen jälkeen "ruikutaa", että valehtelen. Yksi esimerkki uskovaisuudestasi kun et suostu käsittämään, että jumalasi audi on tehnyt paskaa ja kusettanut ihmisiä menkä ehtii eikä ota vastuuta tuottamastaan kurasta.
Jumalasi Audi? Tämä muutaman merkkifanaatikon lässytys on sitten merkillistä. Keksit valheita muista autoista ja kun joku niitä korjaa tosiksi, niin korjaaja onkin merkkifanaatikko. Minulle Audi on automerkki muiden joukossa, nyt ajan Audilla, seuraavan autoni merkistä minulla ei ole vielä hajuakaan. Viallisia Audeja varmasti löytyy, mutta niin löytyy muistakin merkeistä.
Ja mitä sinä nyt noilla linkeilläsi yrität todistella? Olenhan kymmeniä kertoja todennut, että esimerkiksi 2.0 tfsi moottori söi todella paljon öljyä ennen faceliftiä. Faceliftin jälkeinen autoni ei ole syönyt öljyä käytännössä yhtään ja kun hieman selvittelin asiaa, niin myös esimerkiksi VAG-areenalla kirjoiteltiin, että tämä pätee myös ihan yleisesti.
Ajattelija. Toyota muuten ollut ainakin 25vuotta myydyin merkki tällä seudulla. Täällä päin käytetään katsos omaakin järkeä eikä uskota kaiken maailman maksettuja testejä.
Kyllä on VW:llä käsittämätön markkinointikoneisto, kun ympäri maailmaa Golf voittaa testejä, vaikka. on täysin paska auto. On se hyvä, että teitin tuppukylässä tiedetään totuus. Hahahhaaaa....ja sinä puhut merkkifanaatikoista!
Mutta jospa nyt siis pysytään otsikon aiheessa, eli Golfissa, jotta joku muukin jaksaa keskusteluun osallistua.
VW panostaa tuotekehitykseen ja laatuun varmasti enemmän kuin moni muu autovalmistaja, siksi tuntuu kummalliselta, että sellaiset myydyt "kansanautot" kuin Corolla, Focus tai Cruze tuntuvat perustekniikaltaan toimivan paremmin kuin ylistetty Golf.
Ei näissä muissa taviksissa taistella perusasioitten äärellä, kuten öljynkulutus, jakopää tai voimansiirtolinja?
No, 13.6 alkaen kuluttajan elämä helpottuu, sillä tuotevastuulaki muuttuu EU direktiivin päivittymisen myötä. Eli jos esimerkiksi se volkkarin ohjekirja sanoo että maksimi öljynkulutus on 0,1 litraa per 500 km on kuluttajalla kahden vuoden ajan oikeus saada korvauksia tai mahdollisuus jopa purkaa kauppa jos totuus on toinen kuin valmistajan luvatut arvot. Ennakkotapauksia odotellessa...
Mitäs tuotevastuulain puitteissa siihen sanotaan, kun 140 hv Astran pitäisi kiihtyä sataan (luultavasti) selvästi alle kymmenessä sekunnissa, mutta kestotestissä mitattu aika oli yli 13 sekuntia. Tämähän ei sinun mielestäsi ollut mikään ongelma ja vain juntit kiihdyttelevät tai tuollaista asiaa ihmettelevät. Muutenkin TM:n kestotesti oli mielestäsi aivan sontaa, koska Astra ei siinä oikein pärjännyt.
Totesin aloituksessa, että TM kehui autoa hyväksi peliksi. Ihmettelin tätä kuitenkin siihen verraten, että millaisia vikoja/mahdollisia tulevia vikoja autolle ennustettiin toimittajien taholta. Vikapesä tuo nimittäin on omaan 70tkm ajettuun autooni verraten, jossa korjauskuluina tähän asti on ollut vain huollon yhteydessä huomattu yksi puuttuva suojamuovin nasta (hinta muistaakseni 2,-). Nasta lienee jäänyt johonkin talvisella mökkitiellä. Turbo-moottorikaan ei ole lainkaan vaatinut öljynlisäyksiä. Omalle autollani antaisin kiitettävän arvion, mutta tuo TM:n testaama ei mielestäni ansaitse tyydyttävää arvosanaa enempää. Tietysti jos ajattelee, että turbo on kuluva osa ja lukkojen temppuilut yms. kuuluu auton vakio-ominaisuuksiin niin sitten varmaan hyvä arvosanakin on perusteltu. Minusta noissa vaan on turhan paljon kiusaa yhteen autoon. Olen varmaan liian vaativa kuluttuja.
Ryne:
Usein kuulee hyvinkin ristiriitaisia kommentteja samanlaisten automallien kestävyydestä. Eli jos samamlaisella autolla ajetaan matka/maantieajoa tai sitten autolla on runsaasti kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä pätkäajoa, niin kyllä kestävyyden osalta tulee varmasti eroa. Olisikin aika mielenkiintoista, kun autoja testattaisiin aika monen suomalaisen ajamassa ajossa, jossa esim. 100 tkm ja pelkkää pätkäajoa.
Mitä tulee nykyautojen kestävyyteen, aika paljon näyttää ja kuuluu olevan vikoja, oli auto sitten 20 tonnin perusauto tai sitten yli 50 tonnin "premium". 250-300 tkm samoilla raidetangon päillä ja alapallonivelillä on jo harvinaista. Uusina vikakohteina on tullut mm. Dieseleitten ureajärjestelmät, joiden talvitoimivuudesta on aika karuja esimerkkejä monelta merkiltä. Ja edelleen kuuluu esimerkkejä esim. perien laukeamisesta merkiltä, joka on ollut aikoinaan kuuluisa kestävästä miljoonan kilometrin voimansiirrostaan.
Nuo VW konsernin ( ja muidenkin) pitkät öljynvaihtovälit on mielestäni tae siihen, että autoon tulee ongelmia aika pienillä kilometreillä. Pätkäajoa ja pari talvea samoilla öljyillä varmistaa, että monella autolla ei tosiaan selviä edes 100 tkm ilman ongelmia.
A Tapio:
Niin, mitäs vikoja kyseisessä Golfissa sitten oli.
Öljyä se hieman kuluttaa, mutta se ei liene varsinainen vika, eikä kulutus ole mitenkään merkittävän suurta. Toki parempi varmasti olisi, jos öljyä ei kuluisi ollenkaan, mutta viaksi sitä ei voitane laskea.
Turbo oli hieman kulunut, mutta ei mitenkään hälyttävästi. Jos autossasi on turbo, niin sinä tuskin tiedät, jos se on hieman kulunut 60 tkm kohdalla. Sama pätee lähes kaikkiin näkymättömissä oleviin osiin.
Hansikaslokerosta kuului pientä helinää, joka luultavasti on ollut jokin huonosti kiinnitetty osa. Asia tuli kuntoon huollossa.
Hitaassa ajossa kuului välillä pientä narinaa auton etuosasta, mutta syytä tähän ei löydetty. Tuollaista narinaa ei tietenkään saisi kuulua, mutta tässäkään kohtaa "vika" ei nyt kovin vakavalta kuulosta. Tämä on ehkä ainoa sellainen vika, joka oikeasti ärsyttäisi ja vaivaisi. Tekststä ei kuitenkaan saa selvää, kuinka usein tämä ääni kuului.
Avaimeton ovien aukaisu lakkasi toimimasta lähes uutena. Tämä johtui siitä, että yksi vastaanotin oli irronnut ja pudonnut. Korjaus suoritettiin välittömästi takuuna.
Kaikilta muilta osin auto oli erinomaisessa kunnossa. Laatuvaikutelma 60 tkm kohdalla on edelleen erinomainen.
En ole niin tarkkaan kestotestejä lukenut, että ottaisin kantaa, kuuluuko tämän auton saada kiitettävä. Vikapesästä puhuminen on kuitenkin mielestäni todella karkeaa liioittelua. Auto on luultavasti ensimmäisiä maahantuotuja Golfeja ja usein aivan uudessa automallissa on tuollaisia "pikkuvikoja", jotka hoidetaan nopeasti ja helposti huollossa kuntoon. Mitään ylimääräisiä kuluja näistä pikkuvioista ei koitunut. Mitään merkittävää haittaa käyttäjällekään näistä vioista ei tullut. Ei tietenkään täydellinen suoritus, mutta ei kyllä vikapesäkään voida puhua.
A Tapio:
Missä kohdassa juttua tuon Volkkarin turbon ennustettiin menevät vaihtoon ainakin kerran? Itse en tuollaista mainintaa löytänyt.
Hyvin Ajattelija2013 nuo ongelmat kääntää mitättömiksi kyseisen automerkin kohdalta. On toki paljon vikaisempiakin autoja testissä ollut ja kyllä tuo varmaan tyydyttävä peli on. Tuo öljynpolttaminen on kuitenkin mielestäni hälyttävää ja kertoo paljon turbon kunnosta - tai sitten koneen pitäisi vuotaa reippaasti tai on muutoin sangen kulunut peli, jota tässä tapauksessa ei niin tuntuisi olevan. Vaikka viat tuli osittain kuntoon on niitä minun kriteerien mukaan aivan liiaksi käyttöautoon. Esim. itsestään tippuvat osat ja vanteelle tehtaalla väärin asennettu rengas kertoo todella paljon laadun valvonnan tasosta ja auton viimeistelystä. Samanlaisia juttuja pystyi lukemaan 70/80-luvun lehdistä kun Mossea tai Wartburgia testattiin. Silloin tosin vikoja oli kyllä joka päivälle ja niihin verraten tämä testihän meni aivan loistavasti.
Vanhassa harrasteautossa tai puolimiljoona ajetussa pikkuviat kuuluu kyllä kuvioihin, mutta itse odotan omalta autoltani 100% laatua etenkin jos auto on noinkin uusi. Jos tyytyy vähempään, niin varmasti autonvalinta on helpompaa.
Eräs tuttava sanoi, että hänen mielestään on aivan sama millä autolla ajaa, joten hän ostaa aina halvimman koska uskoo, että kaikissa on saman verran vikoja. Enpä ole tuota uskoa viitsinyt horjuttaa vaikka pariinkin kertaan on hänen autonsa lavetilla korjaamolle mennyt - jokainen siis valitkoon omat laatukriteerinsä
NHB. Lue myös sivu 16 loppuun saakka.
A Tapio:
Kun öljyä on kadonnut samaa tahtia alusta alkaen, niin tuskinpa tuo kertaa mitään kulumisesta tai turbon kunnosta. Tuskinpa turbo heti alusta alkaen oli loppuun kulunut, kun mitään hälyttävää ei löytynyt vielä testin lopussakaan.
Digijulkaisussa ei ole sivunumerointia, joten kerrotko toisin koordinaation, missä tuon turbon arveltiin menevän vaihtoon. Voit toki vaikka lainata sen lauseenkin, jossa noin kirjoitetaan.
A Tapio:
En minä käännä niitä mitättömiksi, vaan kerron asiat niin kuin ne ovat. Jos joku hansikaslokeron helinä saadaan loppumaan viiden minuutin fiksauksella, niin kyllä tuo minusta on varsin mitätön asia. Se mitä minä tiedän, niin tuollaisia helinöitä on esiintynyt 5-sarjan Bemarista Toyota Yarikseen, pääasia on, että huollossa syy löydetään ja usein korjataan varsin helposti. Automerkki ei tähän asiaan vaikuta mitään. Minulla ei ole mitään syytä Golfia puolustaa, koska sellaista minulla ei koskaan ole ollut ja sellaista minulla tuskin koskaan tulee olemaan.
NHB, lehdessä lukee näin: Turboahdin on toiminut 60000 km moitteitta, mutta analyysin perusteella kuluminen on alkanut.
Miten ahdin tulee sitten lopulta rikkoutumaan? Todennäköisesti painelaakerin kuluma pahenee niin, että akseli siirtyy turboiniin päin ja jossain vaiheessa turbiinin siivet osuvat turbiinikoteloon......Miten kauan tähän vaurioitumiseen kuluu, onkin hankalampi kysymys. Selvää kuitenkin on, että nykymoottoreissa turboahtimet joutuvat niin koville, että vaihto saattaa olla edessä vähintään kerran moottorin eliniän aikana.
Näyttäisi siltä että VW:llä on käsissään todellinen värisuora:
TSI + DSG + ACT.
Keskustelupalstoilla (TM:n ulkopuolella) vehkeet syö öljyä ylämerkistä alamerkin alle jo 500 mailin matkalla!!!
Ja ACT DSG:n kanssa on todella kiva "vibra".
Vikoja joita ei ole olemassa:
http://www.motor-talk.de/forum/rumble-and-vibrations-golf7-tsi-140-dsg-t4733542.html
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?p=24879
A Tapio:
Lukitsetko vastauksesi myös luettuasi, mistä turboon päätynyt öljy oli peräisin?
-Z-:
Siis jonkin englantilaisen Golfissa oli vuotava osa, joka vaihdettiin ja öljyn väheneminen loppui. Jos tuossa on paras löytämäsi viittaus koneen surkeudesta, niin kyseisen koneen pitää olla pirun hyvä.
Jos NHB:n englannin ja saksankielentaito on hieman rajallinen, niin otetaan härmäksi:
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/moottorin-oljynkulutus
Miksi moni muu merkki saa ajaa huoltovälinsä 30 tkm öljytikkuun katsomatta? Onko niissä jokin aineenvaihduntaongelma?
A Tapio:
Helpota nyt ihmeessä meidän muidenkin autonvalintaa ja paljasta se 100% viaton automalli! Ainakin sen täytyy olla sietämättömän kallis ja samalla karu.
-Z-:
Kerrotko vielä, että mitä tuossa meni väärin? Laitan tuon ketjun aloittajan viimeisen postauksen vielä tähän, jotta voit sen helpommin suomentaa:
Joo vikahan tuo on ja selkeä takuukorjauksen paikka, mutta aika naurettavaa alkaa leimaamaan moottoria tuolla perusteella. Sellaista merkkiä ei ole, jossa ei olisi ollut yhtä "rajuja" ongelmia. Noiden merkkien joukkoon voit lukea myös Opelin. Tai jos nyt tuosta saat irti jonkin toisen tulkinnan, niin ole hyvä ja kerro se.
Ei nyt NHB sotketa tähän ketjuun Opeleita. Niistä ei ole nyt kysymys.
On aivan selviö että VW:n TSI moottori on lievä susi.
Samaa takkua on DSG:n kanssa.
Ja nyt ACT mikäli autossa on DSG on myös mielenkiintoinen ravistin.
On ilmeisesti VW miehille normaalia että vähänkin pitempään matkaan pitää lähteä öljykannun kanssa.
En ole ikinä omistanut sellaista kotteroa joka veisi 60tkm:n matkalla kannullisen öljyä! Ja nyt puhutaan uudesta autosta?
-Z-:
Eli et siis löytänyt mitään vikaa tulkinnastani. Niin vähän epäilinkin. Hyvin yksiselitteinenhän tuo linkittämäsi tapaus olikin. Vähän kuitenkin odotin, että olisit edes yrittänyt, kun tuossa aikaisemmin epäilit kielitaitoani. No sattuuhan niitä virheitä muillekin...
En itsekään ole tuollaista moottoria omistanut, mutta eipä se anna syytä lähteä mustamaalaamaan mitään merkkiä yksittäisen vähemmän merkittävän takuunalaisen korjauksen vuoksi. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin aivan kaikki autot ovat ihan paskoja.
nimim Erkki:
Mikäli oikein muistan, niin auto on Toyota Prius. Onhan se Toyotakin aikamoisia korjauskampanjoita pitänyt, eli ei sekään mikään ongelmaton merkki ole. No jokainen kyllä ymmärtää, että sellaista merkkiä ei olekaan, vaikka toki laadullisia eroja on olemassaa Toyota on yksi parhaista. Mutta tuollainen väite, että jonkun merkin autolla voisi aina ajaa 60 tkm ilman mitään ongelmia, on kyllä lähinnä idiotismia.
Kuten jo totesin, testin Golfissa oli luultavasti alkusarjan autolla tyypillisiä hyvin pieniä ongelmia, kuten jokin ylimääräinen helinä, mutta vikapesästä puhuminen on naurettavaa. Eri asia olisi, jos auto olisi jättänyt tielle, tai jos korjaamolla olisi oikeasti pitänyt korjata muutamia kertoja jotain suurempia juttuja.
Golfilla on ollut näitä alkusarjan autoja jo useampi vuosi.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/01/04/volkkarin-dsg-vaihteiston-menetetty-maine/201317540/304
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0
NHB:
Jos kerran VW valvoo laatuaan ja ei kokoa moottoria epäkuranteista osista, niin kulunut tuo Golffin kone on.
Osassa männistä 33-50% enemmän välystä kuin uuden moottorin toleranssit on. Sylinterien halkaisijat liian suuret ja mäntien vastaavasti liian pienet.
Onkohan VW ajatellut tuolle moottorin huohotusjärjestelmästä turbon kompressoripesään kulkeutuneelle öljylle jonkin voitelevan, jäähdyttävän tai likaapoistavan tehtävän?
Vai onko niin, että turbosta on saatu kestävämpi kun turbiinipyörälle vuodetaan öljyä voitelujärjestelmästä ja ahtopyörälle huohotusjärjestelmästä?
Sokea-Reetta:
Samaa mieltä. TM:ssä oli joku aikaa sitten artikkeli yleisesti laadusta. Mielestäni siinä oli hyvin mainuttu, että jossakin kohtaa laadun merkitys muuttui. Nykyään laatu on yhtä kuin hyvin dokumentoitu. Aivan sama mitä suollat ulos (tietyissä rajoissa) kunhan vaan ruksaat kaikki ylös.
Selvääkin on, että jos sylinterit on toleranssin ylärajalla tai yli ja vastaavasti männät alarajalla tai ali, niin öljyä palaa. Muillakin aloilla kyllä huomannut, että nykyään toimittajilla on vaikea saada se tuotteensa siihen specsin keskelle.
Onhan tuossa yllä tarinaa. Joillekin nuokin sadantuhannen kilometrin kahden puolen myydään ja joku tietämätön niitä ostaa ja korjaa itsensä kipeäksi (lue rahattomaksi). Kuuluisiko nuo 10 vuoden käytön jälkeen suoraan paaliin 200000km mittarissa, kertokaa vaan te jotka noilla ajelette. Rohkeasti vaan.
Ei taida prameat mainokset pelastaa mainetta jos ei jotain tehdä kestävyyden suhteen vai onko joku oikeasti eri mieltä? Autolehtien niukkaakin niukempi uutisointi vioista ihmetyttää. Rohkeaa puolueetonta julkaisua nykyisten kangistuneiden toimittajien sijaan, haluaisi varmasti jokainen eri merkkien omistaja. Autolehti joka pureutuisi kaikkien autojen vikoihin merkistä riippumatta puolueettomasti sen kummemmin salaamatta mitään, luulisin että tuon julkaisun ottaisi jokainen ilolla vastaan. Salailu ja vähättely kun ei auta ketään vaan pahentaa asioiden oikeata laitaa ja siinähän häviää vaan jokainen yksin vaikeiden asioiden kanssa kamppaileva kuluttaja.
VW panostaa tuotekehitykseen ja laatuun varmasti enemmän kuin moni muu autovalmistaja, siksi tuntuu kummalliselta, että sellaiset myydyt "kansanautot" kuin Corolla, Focus tai Cruze tuntuvat perustekniikaltaan toimivan paremmin kuin ylistetty Golf.
Ei näissä muissa taviksissa taistella perusasioitten äärellä, kuten öljynkulutus, jakopää tai voimansiirtolinja?
No, 13.6 alkaen kuluttajan elämä helpottuu, sillä tuotevastuulaki muuttuu EU direktiivin päivittymisen myötä. Eli jos esimerkiksi se volkkarin ohjekirja sanoo että maksimi öljynkulutus on 0,1 litraa per 500 km on kuluttajalla kahden vuoden ajan oikeus saada korvauksia tai mahdollisuus jopa purkaa kauppa jos totuus on toinen kuin valmistajan luvatut arvot. Ennakkotapauksia odotellessa...
Mr.volkkarit NHB ja Ajattelija13.
Mihin nen alkusarjojen autot loppuu volkkarilla,että uskaltaa alkaa ostaa? Samat viat kuin minulla jo 10vuotta sitten eli ei ovet aukea ja öljyä palaa! Eikä tuo ovi edes ollut mikään lähetin vika vaan mekaaninen vika testissä, jota eivät yllättäin saaneet korjattua huollossa. Vika esiintyi ajoittain ja hävisi itsestään.
Eikä se 2,0tfsin öljynsyönti mihinkään faceliftiin ole loppunut. Meillä on raksapuolen pomolla tommonen 2,0allroad vm.14 ja vie öljyä n.1litran tankille =n.800km ja on kuulemma normaalia merkkihuollon ja maahantuojan mielestä. Sillä on parhaillan "vääntö" päällä ko.hommasta, kaveria nimittäin aavistuksen vituttaa lisäillä 40litraa öljyä huoltovälillä. Pyysi jo kettuilessaan maahantuojaa lähettämään 200litran tynnyrin LL-öljyä, jotta pärjää siihen asti, että riita ratkeaa. Joten kerro ihmeessä millä taika USB-tikulla se sun audi "ohjelmoitiin" kuntoon, ettei enää syönyt öljyä. Voisitko vaihtoehtoisesti lähetää softan vaikka s.postiin
On noissa audeissa vaan hienot softat kun voi säätää väljiä koneita uuden veroisiksi. Miksiköhän taksit ei noista ole oikein innostunut? Taksi yrittäjälle vähän kätevä, ajaa ensin 300-400tkm ja käy sitten laitattamassa uuden softan ja taas on uusi auto alla. Tai oikeesti oisko vaan vag uskovaisten harhaisia päiväunia?
Kannataisi varmaan vw/audi miesten aloittaa "öljyralli" virosta, jos kerta viinaan tulee rajoituksia. On meinaa longlifet paljon halvempaa siellä.Tuskin tullimies kyselee vihkipapin nimeä kun on transporteri lastattuna täyteen öljyä. Sanoo vaan rohkeesti, että omaan käyttöön niin uskoo kun näkee että on volkkari alla.
Ryne:
Miten olen VW mies, kun yhtäkään Volkkaria en ole ikinä omistanut? Tuskin tulen lähiaikoina omistamaankaan.
Sinä olet valehdellut täällä niin monen eri automerkin vioista ja teknisistä tiedoista, että sinun juttujasi noista jatkuvasti hajoavista tuttavien ja naapureiden autoista ei nyt usko enää kukaan. Taitaa Toyotakauppiasta harmittaa VW:n ja Skodan hyvä myynti. Joko muuten erotat multitronicin dsg:stä?
Minun 2.0 tfsi moottorilla varustettu A5 ei ole syönyt öljyä käytännössä lainkaan. Luin asiasta myös keskustelupalstoilta ja useat kirjoittajat totesivat, että faceliftin jälkeiset tfsi moottorit eivät ole syöneet öljyä, joten minun autoni ei ole mikään poikkeus.
Ja mitä ihmettä jokin softa tai USB tikku tuohon öljyn kulutukseen liittyy?
Mutta jospa pidetään keskustelu nyt aiheessa, eli tuossa Golfissa.
tracktest:
Oli testin VW:n vioista mitä mieltä tahansa, niin miten TM niitä nyt mielestäsi salasi? Vai oliko autossa enemmän vikaa, kuin mitä toimitus kertoi? Vai ymmärsinkö tekstisi oikein? Mitä tarkoitat salaamisella?
Ajattelija2013:
Noin yleisesti salaamisesta ei niinkään tuota juttua ajatellen. Avoimempaa suhtautumista eikä mitään varovaista saivartelua mitä yleensä on. Ja on niitä tuttuja Audi-kuljettajia jotka pitää tuota öljykannua kontissa eikä se ole mikään kangastus olen sen itse nähnyt. Ei ole kuulemma vika vaan ominaisuus sanovat viisaat huollossa. On ihan tehtaan normeissa kun öljyä kuluu.
Pitkät öljynvaihtovälit paskaa öljyn joukossa tuplamäärät mitä olisi kympin vaihtovälillä nuo suodattimet kun ei kehity. Kanavat kun tukkeentuu niin siinä sitä ollaan. Tuota suositusta mitkä nykyisin on en suosittele kenenkään noudattavan. On hullua ajatella että kun öljyä lisätään koneeseen niin ok, lika mikä koneeseen muodostuu pysyy siellä niinkauan kuin propusta pois pääsee. Tämä tästä nukkukaa hyvin.
Salasi tai ei TM niitä vikoja, niin ei autoa jossa noin paljon ongelmia voi kyllä kehuakaan. Korkeintaan tyydyttävä/välttävä arvosanoaltaan tuollainen suoritus.
Uusi auto joka ei lämpene,siinä ei ovet aukea, syö öljyä, turbo on kulunut jo sisäänajon jälkeen jne. Niin mitä se on? Minun ja varmaan monen muun mielestä kuraa. Mitä TM olisi kirjoittanut tuosta jos se olisi ollut vaikka Renault tai Fiat? Lehden mielestä olisi varmaan täysi paska.
Ajattelija. Toyota muuten ollut ainakin 25vuotta myydyin merkki tällä seudulla. Täällä päin käytetään katsos omaakin järkeä eikä uskota kaiken maailman maksettuja testejä.
Sinun mielestä volkkarien/audien viat häviää aina päivityksien mukana. Siksi heitin tuota softa läppää. Todellisuudessa ne häviä kuin audin miehen mielessä.
Täytyy kaverilta kysyä saanko julkaista casesta (a4 allroad) kirjeenvaihtoa kunhan saa ensin juttunsa loppuunkäsitellyksi. Ei tarvii enää sinunkaan sen jälkeen "ruikutaa", että valehtelen. Yksi esimerkki uskovaisuudestasi kun et suostu käsittämään, että jumalasi audi on tehnyt paskaa ja kusettanut ihmisiä menkä ehtii eikä ota vastuuta tuottamastaan kurasta.
Ihan tuulesta temmattu juttu koko öljynkulutus.
http://www.google.fi/#q=toyota+oil+disappearing =223000 osumaa
(voisi olla joku muukin mutta laitetaan nyt tämä
http://www.google.fi/#q=audi+oil+disappearing =373000 osumaa
http://www.google.fi/#q=vw+oil+disappearing =643000 osuma
Audi ja VW ovat vaan niin isoja valmistajia, että sattuuhan sinne muutama "syöppökin" väkisin mukaan verrattuna pieniin valmistajiin.
Öööö....siis jälleen kerran puhuit pelkkää sontaa ja nyt tuollainen käsittämätön selitys. Ainoastaana ohjausvika on parantunut päivityksen myötä. Aika kaukana ollaan siis tuosta sinun AINA määritelmästäsi.
Jumalasi Audi? Tämä muutaman merkkifanaatikon lässytys on sitten merkillistä. Keksit valheita muista autoista ja kun joku niitä korjaa tosiksi, niin korjaaja onkin merkkifanaatikko. Minulle Audi on automerkki muiden joukossa, nyt ajan Audilla, seuraavan autoni merkistä minulla ei ole vielä hajuakaan. Viallisia Audeja varmasti löytyy, mutta niin löytyy muistakin merkeistä.
Ja mitä sinä nyt noilla linkeilläsi yrität todistella? Olenhan kymmeniä kertoja todennut, että esimerkiksi 2.0 tfsi moottori söi todella paljon öljyä ennen faceliftiä. Faceliftin jälkeinen autoni ei ole syönyt öljyä käytännössä yhtään ja kun hieman selvittelin asiaa, niin myös esimerkiksi VAG-areenalla kirjoiteltiin, että tämä pätee myös ihan yleisesti.
Kyllä on VW:llä käsittämätön markkinointikoneisto, kun ympäri maailmaa Golf voittaa testejä, vaikka. on täysin paska auto. On se hyvä, että teitin tuppukylässä tiedetään totuus. Hahahhaaaa....ja sinä puhut merkkifanaatikoista!
Mutta jospa nyt siis pysytään otsikon aiheessa, eli Golfissa, jotta joku muukin jaksaa keskusteluun osallistua.
-Z-:
Mitäs tuotevastuulain puitteissa siihen sanotaan, kun 140 hv Astran pitäisi kiihtyä sataan (luultavasti) selvästi alle kymmenessä sekunnissa, mutta kestotestissä mitattu aika oli yli 13 sekuntia. Tämähän ei sinun mielestäsi ollut mikään ongelma ja vain juntit kiihdyttelevät tai tuollaista asiaa ihmettelevät. Muutenkin TM:n kestotesti oli mielestäsi aivan sontaa, koska Astra ei siinä oikein pärjännyt.